Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Forresten tilbud på powerbeats 3 på elkjøp til 990 nå, litt basstunge kanskje, men trådløse, 12t batteritid og sitter helt utmerket på øret. Konkluderer dermed at dette er ett godt kjøp hvis noen er på jakt etter noe til trening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kven trener vel for praktisk nytte? :p

Så du ler høgt av Alan Thrall, John Bogart, Dave Tate og ein heil haug andre folk.

Jeg ler av Trump og jeg. Verdens merktigste mann.

Er det ikke merkelig?

Eg ser ikkje heilt relevansen, anna enn kanskje å avspore debatten.

Ingen som sporer av her, han traff spikern på hodet. 

Navn her og navn der er kanskje flinke på sitt, sterke og sosialt akseptert, men det betyr ikke at alt de sier er optimalt. 

Det funker vel bra for dem, de vet ikke om annet, men det må gå an å kommentere når man ser så rare ting som dette. 

Oppspennet er fundamentet i alle øvelser, uten oppspenn blir som å stå på en madrass og gjøre de samme øvelsene. 

Oppspennet skal støtte for å forhindre skade , det skal gi stabil base for kraft og akselerasjon og det skal posisjonere muskeler og ledd rett i forhold til momentene. Oppspennet også en kraftoverføring mer enn noe annet så hvorfor gjelder det plutselig ikke i benkpress pga en person har løftet uten en gang. 

Små skolebarn som har Newtons tredje lov på onsdager forstår at oppspenn er viktig og da er det ingen vits i å anbefale annet

Eg har vel aldri sagt at oppspenn ikkje er viktig? Eller at det andre påstår er optimalt for alle. Det eg har sagt er at det ikkje finnes ein fasit på kva som er optimalt for alle, og at for mange er bein lengre bak utan at hælen har kontakt med bakken eit betre oppsett.

Du kan spenne opp kroppen utan å ha hælane i bakken. Du kan aktivt bruke hælane og heile foten til å spenne opp, men det er ikkje nødvendig at hælane har kontakt.

Når me først er inne på fysiske lover, så ser alle som kan litt fysikk at det er skuldre og rygg som har heile vekta på stanga. Hensikten med å spenne opp resten av kroppen er for å stabilisere og setje kroppen i ein optimal posisjon for å løfte tungt og sikkert. Uansett korleis føttene er plassert, så vil aldri hælane eller sålen halde noko av vekta på stanga. Det den gjer er å skyve frå gulvet for å skape eit betre oppspenn.

Alle som har trent ei stund har sikker testa eit legghevapparat og sett at leggmusklane er kraftige og kan halde mykje vekt. Det er jo tross alt dei me går med kvar dag. Du skal altså ikkje halde noko vekt med beina, så det er ikkje noko kinetisk lenke som i markløft og knebøy, der vekta presser ned mot store delar av kroppen. Poenget med leg drive er å spenne opp kroppen og dytte. Ein er altså ikkje avhengig av den støtten ein kan få av hælane, som derimot er heilt nødvendig i knebøy og markløft. Sidan leggmusklane er sterke og har mykje kraft, så kan dei brukast til å få kroppen i ein bra posisjon for å spenne opp.

Dei fleste benkane er circa i same høgde. Det hadde vore merkeleg om alt av menneske frå over 2 meter til under 1.5 meter skal kunne oppnå den same optimale posisjonen når dei ligg på benken.

Endret av Zeph
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fyttikatta. Nutramino XL bar er ikke for svake sjeler. Hardere bar har jeg aldri smakt i mitt liv. Ironcore ganger 2-3. Her får du ut løse tenner.

Den med karamellsmak er jo utrolig god om man drikker en halvliter vann til. Skikkelig nomnom. Men det er mulig jeg har sær smak.

Lenke til kommentar

Fyttikatta. Nutramino XL bar er ikke for svake sjeler. Hardere bar har jeg aldri smakt i mitt liv. Ironcore ganger 2-3. Her får du ut løse tenner.

Den med karamellsmak er jo utrolig god om man drikker en halvliter vann til. Skikkelig nomnom. Men det er mulig jeg har sær smak.

Huh? SÅ hard er den da ikke. Prøv questbar så snakker vi mat for gnagere. Den er så tørr og fæl...

Lenke til kommentar

hva tenker folk om gainere? virker som en lettvint måte å få i seg en heftig lunsj. er det noen gainere som er spesielt bra?

Myrevolution sin er "bra" Dvs av isolat osv. 

Lett? ja, noe mer magisk enn mat i samme kvalitet? nei. 

Har 62kg igjen av black friday-salget  :tease:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nytt diettspørsmål:

Naturlig å miste styrke på kaloriunderskudd, men når er det på tide å innse at jeg må gå ned et hakk på kiloene? La oss ta eksempel både 5x5 og 3x8?

Hold deg på 2-5 reps på underskudd - du skal tross alt kun beholde styrke og muskelmasse. 

Du dropper belastning når du må.

Lenke til kommentar

No er eg ganske lei denne korsryggen. Har hatt meir eller mindre smerter der i visse posisjonar sidan fjor sommar. Mistenker at det først kom ifm. trening og/eller nokre bevegelser/løft då eg gjekk med ein arm i fatle pga. skulder ut av ledd. Har tidlegare fått strekk elns. i korsryggen pga. knebøy, men det gjekk over etter ei tid og plaga meg ikkje stort. No har eg kutta trening ei stund sidan alt tilsynelatande irriterte ryggen, men det kjennes ut som smertene har blitt der dei var.

Dersom eg vil få litt profesjonell hjelp, evt. veiledning for øvingar, kven går ein til? Fastlege og ryggspesialist, fysioterapeut, kiropraktor, manuellterapeut?

Det seiest at 95% av ryggsmerter er ufarlege og går over, men det har gått ganske lenge no. Det plagar meg ikkje så veldig i kvardagen, men irriterande, spesielt sidan det går ut over trening.

Lenke til kommentar

Kan jo være greit å få tatt vanlig røntgen av problemområdet, før en ber om henvisning videre. Aktivitetsnivå, kroppsholdning, sittestilling, arbeid, osv. er alle ting som spiller inn på ryggsmerter. Dersom en er i lite aktivitet, kan jo det å begynne med noe så enkelt som å gå turer, være en start.

Jeg vet jo ikke intensiteten på smertene, men det er jo ikke sikkert at øvelser som knebøy og markløft verken vil gjøre ryggsmertene bedre eller verre.

Lenke til kommentar

No er eg ganske lei denne korsryggen. Har hatt meir eller mindre smerter der i visse posisjonar sidan fjor sommar. Mistenker at det først kom ifm. trening og/eller nokre bevegelser/løft då eg gjekk med ein arm i fatle pga. skulder ut av ledd. Har tidlegare fått strekk elns. i korsryggen pga. knebøy, men det gjekk over etter ei tid og plaga meg ikkje stort. No har eg kutta trening ei stund sidan alt tilsynelatande irriterte ryggen, men det kjennes ut som smertene har blitt der dei var.

Dersom eg vil få litt profesjonell hjelp, evt. veiledning for øvingar, kven går ein til? Fastlege og ryggspesialist, fysioterapeut, kiropraktor, manuellterapeut?

Det seiest at 95% av ryggsmerter er ufarlege og går over, men det har gått ganske lenge no. Det plagar meg ikkje så veldig i kvardagen, men irriterande, spesielt sidan det går ut over trening.

https://www.slideshare.net/mobile/SigurdMikkelsen/smertevitenskap-belastningsplager-fra-akutt-til-langvarig

Vil anbefale deg å gå til en dyktig manuellterapeut/fysio. Dessverre finnes det så ekstremt mye forskjellig av behandlere, så det er umulig å vite for oss vanlige dødelige hvem man skal oppsøke.. regner med at du bor på Vestlandet, og da kjenner jeg dessverre ikke til noen å anbefale. Bor du i nærheten av Moss så kan jeg på det varmeste anbefale Sigurd Mikkelsen. Han kurerte samboeren min ved hjelp av trening.

Les gjerne slidesene jeg linket til.

Lenke til kommentar

Det sies at mange ryggproblemer kommer av en stillesittende livsstil, så da spørs det, er du aktiv utover "trening"?

Det var utvilsomt eit akutt tilfelle som kom etter eit løft av noko slag. Har aldri hatt problem med ryggen tidlegare i livet, med unntak av liknande akutte problem ved løft. Problemet har deretter vedvart og blir verre av styrketrening.

Kan jo være greit å få tatt vanlig røntgen av problemområdet, før en ber om henvisning videre. Aktivitetsnivå, kroppsholdning, sittestilling, arbeid, osv. er alle ting som spiller inn på ryggsmerter. Dersom en er i lite aktivitet, kan jo det å begynne med noe så enkelt som å gå turer, være en start.

Jeg vet jo ikke intensiteten på smertene, men det er jo ikke sikkert at øvelser som knebøy og markløft verken vil gjøre ryggsmertene bedre eller verre.

På jobb er det veldig mykje aktivitet. Litt mindre på fritida, men eg merkar ikkje noko særleg forskjell i periodar med meir aktivitet.

Intensiteten er sånn at jo lengre bakover eg bøyer, jo verre blir det, men fungerer heilt fint til vanleg og er i 100% aktiv jobb. Av og til når eg bøyer meg framover kjenner eg eit skudd i korsryggen og får ein liten knekk framover, uavhengig av om eg løftar noko eller ei. Det kjem fort og går fort over. Eg har no kutt all styrketrening sidan ryggen blir verre av å belaste den på den måten. Eg trappa ned, fokuserte på teknikk og endra til øvingar som var betre for ryggen, men det gjekk ikkje på fram. Knebøy er nok kanskje noko som har vore utslagsgivande og ei øving eg har kutta heilt ut.

https://www.slideshare.net/mobile/SigurdMikkelsen/smertevitenskap-belastningsplager-fra-akutt-til-langvarig

Vil anbefale deg å gå til en dyktig manuellterapeut/fysio. Dessverre finnes det så ekstremt mye forskjellig av behandlere, så det er umulig å vite for oss vanlige dødelige hvem man skal oppsøke.. regner med at du bor på Vestlandet, og da kjenner jeg dessverre ikke til noen å anbefale. Bor du i nærheten av Moss så kan jeg på det varmeste anbefale Sigurd Mikkelsen. Han kurerte samboeren min ved hjelp av trening.

Les gjerne slidesene jeg linket til.

Bur i tjukkaste Oslo. :)

Eg har inntrykk frå diverse forum at det er meir den individuelle person som betyr noko enn akkurat kva tittel vedkomande har. Det er eit lite stykke til Moss, men tipset er notert.

Tanken med å gå til fastlege og få henvisning var å kunne få dekka litt utgifter, men det spørs jo kva legen seier då. Skal velge ny fastlege óg no, så det blir jo interessant.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...