Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tviler ikke på at du var uheldig med PT`n @BMW :nei:

Regner med at du sa klart ifra hva du mente om benkopplæringen?

Da jeg tok AFPT var det relativt skremmende å se hvor ekstremt lite kompetanse enkelte studenter hadde om trening. (trening generelt). Det var ernæringsstudenter der som aldri hadde løfta en eneste vekt, som ikke hadde noen som helst anelse om hvilke muskler man brukte når man curla biceps.

Jeg spurte et par av dem "hva de gjorde der", og fikk til svar at "PT på papir var veldig fint å ha ved siden av hovedstudiene".

Desverre er det slik, og slik er det nok også i de fleste andre bransjer.

Jeg skulle hjelpe e jente med gjennomføringen av programmet sitt dagen før eksamen, drilling av latin og biomekanikk. Satt meg ned i et ro/rygg-apparat og spurte "hvilke muskler bruker jeg nå?".

"Bryst" fikk jeg til svar - fordi det så slik ut når jeg skjøt brystet opp og frem for å få frem holdningen..

Enkelte var så "skolesmarte" at de faktisk klarte seg ved å lage mønstre oppi hue på hvilke ledd og muskler som var i sving...men "funksjonen" skjønte de riktignok ikke bæret av, ei heller hvordan de kunne føre regresjon/progresjon i øvelser for de som hadde behov for det.

Gledelig ( :devil:  ) var det å se at ALLE disse strøk så det ljomet på praktisk eksamen.

Velger å tro du møtte en PT av dette kaliberet, en som var "heldig" å slippe gjennom.

Nå vet jeg at PT`r ikke ligger veldig høyt i kurs her inne og da... :blink: ...de jeg selv har kontakt med, og de som jobber der jeg selv trener er ihvertfall veldig dyktige :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler ikke på at du var uheldig med PT`n @BMW :nei:

Regner med at du sa klart ifra hva du mente om benkopplæringen?

Kommenterte at jeg synets det var en unaturlig måte å løfte på. 

Ifølge hans logikk var det riktig, da man beskyttet skuldrene å løftet tilnærmet likt pushups. 

Litt flaut å kommentere en PTs teknikk når han er ganske fit. Selv om jeg nok kunne argumentert bedre enn han. 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Gjør det?

Trodde man skulle holde stanga over skuldrene i start posisjon, deretter senke til rundt niplene, så presse opp og bakover mot start posisjon. Altså ikke slik jeg tegnet, da det var slik PTen viste meg. 

k505z5.png

Ikke om det der var det som ble foreslått nei :p

Støtter meg på den videon av Thrall da jeg totalt misforsto det du først skrev.

Lenke til kommentar

Min PT som jeg fikk med gratis da jeg tegnet medlemskap i sats/elixia ( som for lengst er sagt opp) Rådet med til og ha mest mulig av ryggen nedi benken, slik som bmw har skissert :p Altså, flatt uten bue. Jeg gav også opp ganske raskt.

Lenke til kommentar

Pga. noen begrensninger etter ordre fra kiropraktor har jeg en periode testa ut litt alternative øvelser på bein, og sitter nå med det luksusproblemet at jeg har for mange øvelser jeg kunne tenke meg å ta..

Har i utgangspunktet tatt bøy og mark, og supplert med glute bridge (eller hip thrust.. den som tas på en benk) og hamstring curl. I tillegg har jeg fått en del sans for bulgarsk utfall og rumensk markløft.

Noen formeninger? Hvordan er f.eks bulgarsk utfall vs vanlig bøy, eller glute bridge vs RDL?

Lenke til kommentar

Pga. noen begrensninger etter ordre fra kiropraktor har jeg en periode testa ut litt alternative øvelser på bein, og sitter nå med det luksusproblemet at jeg har for mange øvelser jeg kunne tenke meg å ta..

Har i utgangspunktet tatt bøy og mark, og supplert med glute bridge (eller hip thrust.. den som tas på en benk) og hamstring curl. I tillegg har jeg fått en del sans for bulgarsk utfall og rumensk markløft.

Noen formeninger? Hvordan er f.eks bulgarsk utfall vs vanlig bøy, eller glute bridge vs RDL?

Bulgarsk utfall er slik jeg ser det øvelse nummer 1 for den som av forskjellige årsaker må droppe knebøy.

En stor fordel med øvelsen er at den krever sidestabilisering i høy grad, i forhold til to-beinsøvelser. Du får høy aktivisering av gluteus minimus og medius som på godt norsk er 2 av de 3 rævmusklene, og de sitter da litt på siden av skinka.

Bruk hantler så langt det lar seg gjøre siden det er knallgod grepstrening, men hvis du skal pushe vekter og hantlene blir for store og klumpete kan du gå over til stang.

Du kan absolutt trene styrke ala knebøy i denne øvelsen :)

Øvelse nummer 2 er boksbøy.

Sumo beinstilling og benk plassert på en slik måte at du er nødt til å sette deg godt bakover (ala good mornings) sikrer styrke og aktivisering av hele baksiden.

En fullgod erstatning til knebøy - men tryggere med tanke på knær osv.

Du lister opp en del gode øvelser - men hamstringcurl ville jeg droppet.

Du får mer enn nok aktivisering av baksiden i de andre go`øvelsene, og denne ser jeg som litt funksjonsløs og unødvendig.

---------

Misforstår jeg innlegget ditt eller er det riktig at kiropraktor vil at du skal droppe knebøy og markløft, og du skal finne alternative øvelser til disse?

I så tilfelle vil jeg si du er i mål.

Jeg tviler på at han vil du skal droppe glutebridge? :sick:

Lenke til kommentar

Misforstår jeg innlegget ditt eller er det riktig at kiropraktor vil at du skal droppe knebøy og markløft, og du skal finne alternative øvelser til disse?

I så tilfelle vil jeg si du er i mål.

Jeg tviler på at han vil du skal droppe glutebridge? :sick:

Fikk en langdryg strekk under oppvarming til bøy i høst, så når jeg endelig gikk til behandling ville han at jeg skulle holde meg unna bøy og mark. Dermed ble det at jeg testa bulgarsk utfall, som ikke var like jævlig som jeg kan huske fra sist forsøk.  :wee:

Hovedproblemet mitt nå er at jeg synes jeg har litt for mange øvelser på godlista. Burde vel være mulig å plukke ut tre øvelser, men er ikke helt sikker på hvordan de overlapper hverandre. Vil det være dekkende nok med f.eks. bulgarsk, mark og glute bridge?

Jeg sliter ikke akkurat med fyrstikkben i forhold til overkroppen, snarere motsatt, så vil helst ikke ha en ren leg day. :p

edit: Er altså friskmeldt til bøy igjen, men da dette var kilden til problemene, så vurderer jeg å droppe denne dersom det finnes relativt jevngode alternativer.

Endret av Bushmann
Lenke til kommentar

Så den Eat, fast and live longer dokumentaren, hvor en kar som er tynnfeit, i risikosonen for diabetes og høyt kolesterol prøver ut å faste. De sier noe sånt som at når man sover, så "faster" man jo sånn sett. Kroppen reparerer seg, som vi alle vet så godt.

Men så reverserer dette seg så fort man får i seg mat igjen. Da begynner kroppen å prosessere maten isteden for å reparere seg selv. Er det noe hold i dette? Finnes jo så mange artikler rundt dette så vanskelig å si hva som er sant, bortsett at det uansett virker veldig positivt å faste. 

Beklager visst det er litt OT iforhold til tråden. 
Jeg personlig, føler meg sterkere etter et par dager med fasting. 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...