Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Slår meg litt det som War sier, 90% av de som folk har som forbilder går jo stort sett på ett eller annet, likevel sverger de til at de ble store pga det ene mirakel proteinet, eller den ene vanvittige dietten, eller det perfekte treningsprogrammet. 

På den andre siden så sier jeg ikke at det ikke er noe å lære av de. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slår meg litt det som War sier, 90% av de som folk har som forbilder går jo stort sett på ett eller annet, likevel sverger de til at de ble store pga det ene mirakel proteinet, eller den ene vanvittige dietten, eller det perfekte treningsprogrammet. 

På den andre siden så sier jeg ikke at det ikke er noe å lære av de. 

Har heldigvis ikke hørt noe slikt jeg da, men det er sikkert mange av de ute. Jeg hører litt for underholdningens skyld og hvis det er noe som høres ut som det gir mening så tar jeg det til meg eller undersøker mer om det en annen gang. Gøy å høre andres meninger for å få litt perspektiv, men man må så klart ikke ta alt for god fisk. Trening er en ganske stor interesse i livet mitt så når man restituerer seg må man jo finne noe annet å bedrive tiden med som samtidig er relevant. 

Lenke til kommentar

Hvordan får dere i dere nok karbo? Jeg veier 80kg nå og trenger ca. 320g karbo pr. dag.

Spiser mye potet/ris, og har lagt inn noen frukter som mellommåltid, men synes 320g er fryktelig mye. Noen forslag?

Det kan være bakenforliggende ting som ødelegger bygging og karbohydrater. En ting kan være feks nikotin, eller andre ting. Jeg vet ikke hva slags situasjon du har. Akkurat som noen har lett for å legge på seg fett og volum så kan andre være tynne og ha vanskelig for å bygge/øke.

Jeg vet ikke om du har problemer med dette, men det finnes jo gainer drikke som kan hjelpe. Det er lettere å gå opp enn å gå ned. Så hvorfor ikke kjøre på med litt gainer shake???

Lenke til kommentar

Njet.

Btw: drit i karbohydratmålet ditt og drikke helmelk/spis nøtter isteden? Om man får i seg 320 eller 200g karb om dagen, har vel ikke det så mye å si?

Nøtter er sunnere enn animalsk fett. Man bør være litt forsiktig med animalsk fett, dersom man spiser mye kjøtt ellers også så bør man iallfall ikke overkonsumere melkefett....

Glem det, tenkte ikke på snittsalderen her... Er du 16-19 år så kan du fortsatt bælme helmelk, spise snickers, etc.....

Ellers er pasta med masse jumfru olivenolje og basilikum snadder og det gainer du nok garantert av, samt at olivenolje er en fett-type som på lik linje med tran er viktig og sundt for kroppen..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Her kan nok andre mer enn meg (vi får bare vente på Dukien), men jeg trodde det var slik at fett er helt frikjent (bortsett fra transfett) og at det kun er en minimal korrelasjon, ikke kausalitet, mellom kjøttinntak og helseproblemer?

Det har vel litt med alder og samlet livstil å gjøre....

Den eldre garde trener kanskje mindre enn det de yngre generasjonene.....

Samtidig drikker de yngre sinnsykt mye mer alkohol enn det de eldre gjorde.. Tobakk er derimot mindre vanlig..

Jeg tror ikke animalsk fett er frikjent, det er dermed ikke sagt at man skal droppe bacon eller kjøtt.. Det jeg mener er at med alderen tatt i betraktning så kan man ikke lenger bælme H-melk, spise ribbefett og ribbe hver dag, døtte i seg pølser og kebab og tro at det går greit i lengden...

Dersom du i tillegg røyker og drikker av og til så er det vel bare et gjennomsnittlig tidspørsmål avhengig av gener og livstil...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Animalsk kjøtt er ikke "frikjent". Man har derimot i nyere tid funnet ut at all mettet fett ikke er vel .. mettet. Det vil si forskjellige mettede fettsyrer i forskjellige matvarer gir ulik respons. Pluss det med at ulike befolkningsgrupper responderer ulikt og at kolesterolverdier påvirkes av mer enn kun mettet fett så ønsker jeg velkommen til denne komplekse ernæringvitenskapen. 

Mettet fett har det siste året blitt revidert av Nasjonal Råd for Ernæring og jeg regner med at det ikke blir de store forandringene i rådene. Melkefettet ser ut til å ha en mer nøytral risiko, pga det store aspektet av forskjellige fettsyrer og andre stoffer i maten som kan påvirke; eksempel kalsium i melk og ost. 

Oppsummert: Ha fokus på fettkvalitet og gode matvaregrupper. Å spise smør og kjøtt av og til går fint, det er helheten som gjelder. Å bytte ut mettet mot flerumettet senker risikoen for hjertekarsykdommer.  :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Har begynt å trene på Elixia, hvor jeg i dag hadde en gratis PT time. 

Det var en ganske interessant opplevelse da jeg liker å tro jeg har litt peiling på teknikk. 

Så da skulle han vise meg benkpress!

Ble bedt om å legge meg ganske langt opp på benken, dvs når stanga lå i racket var den ca ved haken min! 

Så skuldrene sammen, løfte ut stanga. Stangen skulle ikke være rett opp fra skuldrene i lockout, men rett under niplene. 

Deretter skulle man senke stanga rett ned til under niplene og presse opp til samme posisjon. 

Mao så hviler og presser man stanga i fra seg. 

Dette var altså for å beskytte skuldrene

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...