Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir antatt at et høyt inntak av omega-6 gir ugunstige betennelser i kroppen. Selv om dette er vist i dyremodeller, viser studier på mennesker at omega-6 kommer ut like " antiinflammatorisk" som omega-3.

I så fall har jeg brukt unødvendig mye tid og krefter på å unngå soya, solsikke, peanøtter og andre matvarer som inneholder mye omega-6. Fikk for øvrig anbefalingen av en ernæringsfysiolog, altså redusere omega-6 og øke omega-3 for større betennelsesdempende effekt. Er det nyere forskning som konkluderer med at omega-6 ikke er "så ille" likevel?

Lenke til kommentar

Det blir antatt at et høyt inntak av omega-6 gir ugunstige betennelser i kroppen. Selv om dette er vist i dyremodeller, viser studier på mennesker at omega-6 kommer ut like " antiinflammatorisk" som omega-3.

I så fall har jeg brukt unødvendig mye tid og krefter på å unngå soya, solsikke, peanøtter og andre matvarer som inneholder mye omega-6. Fikk for øvrig anbefalingen av en ernæringsfysiolog, altså redusere omega-6 og øke omega-3 for større betennelsesdempende effekt. Er det nyere forskning som konkluderer med at omega-6 ikke er "så ille" likevel?

Fikk du den av en klinisk ernæringsfysiolog? Ja, som vi har skrevet : Det var data på i dyr at mye w-6 kan gi innflammasjon. Men studier på mennesker viser det samme som på omega 3. Derfor er det bedre å ha fokus på å øke inntaket av matvaregrupper til omega 3, og glemme dette med å "senke omega-6".

Lenke til kommentar

Noen formening om kreatin-tilskudd? Etter hva jeg ser er det både billig og effektivt (for de fleste)

Og med tilsynelatende ingen bivirkninger vurderer jeg teste det ut om det kan gjøre noe for meg.

Hvor kan jeg forøvrig få dette rimelig billig?

Lenke til kommentar

Noen formening om kreatin-tilskudd? Etter hva jeg ser er det både billig og effektivt (for de fleste)

Og med tilsynelatende ingen bivirkninger vurderer jeg teste det ut om det kan gjøre noe for meg.

Kjør på, en t-skje om dagen, kjøp på gymgrossisten. Kreatin monohydrat, ikke vits å bruke mer penger på noe annet. :)

Lenke til kommentar

Fikk du den av en klinisk ernæringsfysiolog? Ja, som vi har skrevet : Det var data på i dyr at mye w-6 kan gi innflammasjon. Men studier på mennesker viser det samme som på omega 3. Derfor er det bedre å ha fokus på å øke inntaket av matvaregrupper til omega 3, og glemme dette med å "senke omega-6".

Klinisk som mastergrad? Tror det var bachelor, men det var i en oppslagsbok om autoimmune sykdommer det stod. Jeg har hvertfall økt tilskuddet av omega-3 til ca. 2,5 gram per dag, foruten om mat.

Lenke til kommentar

Disse proteinshakene/-drikkene fra Proteinfabrikken, er de normalt bare holdbare i ~en snau uke, eller er det Pf som har fucka meg? Har 54 halvlitere som går ut på dato om fire dager..

Og vet noen her inne noe om hvor lang tid det går fra de har gått ut på dato til de ikke er drikkbare? :p

Lenke til kommentar

Klinisk som mastergrad? Tror det var bachelor, men det var i en oppslagsbok om autoimmune sykdommer det stod. Jeg har hvertfall økt tilskuddet av omega-3 til ca. 2,5 gram per dag, foruten om mat.

Klinisk er en 5-årig grad, og det er kun dem som kan kalle seg for ernæringsfysiologer. For alle andre, inkludert 5-årig grad innen ernæring er denne tittelen forbudt å bruke. 

Anbefalingene for forebygging av hjerte- og karsykdommer er på 0,25-0,5g daglig, og da er det snakk om å dekke behovet. Spiser du fisk 2-3 dager i uken er det ingen vits å ta tilskudd. For å si det på en annen måte; det er et tynt grunnlag for å si at man forebygger hjertesykdom ved å ta omega-3-tilskudd. For enkelte grupper i samfunet med enkelte genutrykk vil store doser omega-3 være potensiatl farlig; 

http://bmcmedicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/1741-7015-11-216

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Disse proteinshakene/-drikkene fra Proteinfabrikken, er de normalt bare holdbare i ~en snau uke, eller er det Pf som har fucka meg? Har 54 halvlitere som går ut på dato om fire dager..

Og vet noen her inne noe om hvor lang tid det går fra de har gått ut på dato til de ikke er drikkbare? :p

Har du vurdert å be oss med på et treningsvorspiel?

Skal love deg du blir kvitt de i en fei.

Lenke til kommentar

Jeg synes det gir ekstra energi og pump.. Er liksom en sunn og lovlig erstatning for bol. Mulig det er billigere i Sverige..

Lenke til kommentar

Hårtapet er linket til dihydrotestosteron som økes ved inntak av kreatin. Men ikke alle opplever hårtap siden det er genetisk betinget.

Men det skal sies at det er mulig jeg tok mer enn jeg trengte siden jeg egentlig ikke målte grammene. Kan ha vært oppe i 10g avhengig av skjeen jeg brukte :p

Hadde bare noe hårtap i en kort periode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...