Bjarnemann Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Ble anbefalt av en kar, som virker å ha grei peiling på trening, å begynne med belte på alle løft i mark over 150. For å unngå ryggskader i fremtiden. Pysete tull, eller har han rett? Maksen min er forøvrig 180. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Ikke pysete tull. Uvitende tull.Belte bruker man om man ikke har sterk nok kjernemuskulatur eller mangler evne til å spenne ordentlig opp før et løft.Hvis du har god teknikk og ikke plages er belte meningsløst. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Takk for svar Nå har det seg slik at teknikken min ikke er helt perfekt Ikke riv ruskandes gal, men jeg merker både på rygg og kommentarer at den kunne vært bedre. Hvilken vei er best å gå, belte, eller jobbe med teknikk? Tenker at sistnevnte sikkert er både det gluoeste og det det står mest respekt av, samtidig ser jeg for meg at belte uansett vil tillate tyngre løft og derfor økt styrke/muskelvekst? Bruker reimer med god samvittighet (nå skal det sies at jeg kun har tilgang til tjukk stang der jeg trener). Tenker at det er meningsløst at en så liten andel av musklene jeg trener skal hindre meg i å legge på ~50 kg. Da er det bedre å bruke reimer og kunne trene tyngre/med flere reps. Er dette resonnementet overførbart til bruk av belte? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Jeg ville trent RAW uansett. Med fokus på teknikk er det mest skadeforebyggende. Samt at du slipper å ha diverse muskelplager som 50åring. Gitt at man lever så lenge da Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Det var det da Målet er 30, alt over det er en bonus. Takk for svar Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 (endret) Ble anbefalt av en kar, som virker å ha grei peiling på trening, å begynne med belte på alle løft i mark over 150. For å unngå ryggskader i fremtiden. Pysete tull, eller har han rett? Maksen min er forøvrig 180. Evig diskusjon det der. Beltet gir deg sterkere core - men det vil ikke automatisk si at du har svak core i utgangspunktet bare fordi du klarer å dra mer med belte enn uten. Det behøver ikke bety at du har dårlig teknikk heller. De med virkelig svak core bør riktignok unngå denne snarveien. La oss si at verdens sterkest menn og kvinner har meget god teknikk og sterk core. Til og med de klarer å tyne noen ekstra kg når de tar på seg beltet. Mest sannsynlig klarer de fleste å tyne seg litt ekstra da. Det er oppspennet/core som ryker når man skal løfte "mer enn det man klarer", og har man da en sterk støtte (belte) i tillegg til sterk core og god teknikk kan det hende man får opp vektene likevel, uten altfor stor teknikkbrist. Spørsmålet ditt er avhengig av hva som er målet med løftingen. Er det konkurranseløfting med maksimal tyning av belastning er det ingen skam å bruke belte i disse løftene. Er målet å trene hardt og løfte tungt, men ikke noe særlig mer enn det ville jeg droppa beltet - da ville jeg trent raw. Problemet er for de som tar på seg beltet altfor tidlig, eller flyr rundt med belte under hele trening uansett hva de trener. At en person på gymmet du trener på setter klare grenser for når DU eventuelt skal ta på deg beltet blir helt feil. Belte kan tas på når teknikken svikter i raw-løfting, HVIS ønsket er å tyne seg forbi det stadiet og man fokuserer på tallet man løfter. Endret 2. mars 2017 av Countryman Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 (endret) Kona ønsker å begynne å trene. Hun vil litt ned i vekt i vekt, få bedre kondis (blir andpusten raskt). Sett bakfra har hun en tynn midje, men sett fra siden har hun mage. Hun vil ha tynnere og sterkere legger, og mindre mage og armer. Veier 70kg. 170cm høy. Er HIIT noe for henne? Driver med HIIT selv, oppvarming i 10min jogging, og så 7 øvelser x 4 runder. Etter å ha lest denne tråden, ser at jeg de fleste sverger til 5X5? Jeg var for under 1 år siden overvektig, har gått ned 30kg, og veksler i dag mellom 80-82kg (180cm). Vil for all del ikke opp i fett vekt selv, men bli sterkere. ikke interessert i store muskler. Anbefalinger til trening for oss begge mottas med takk Endret 2. mars 2017 av Megaoctane Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 (endret) Snip. Snip. Konge svar, takk Serr, DST eier. Så og si alt jeg har lært om trening og kosthold kan spores tilbake til denne tråden. Og det betyr faktisk ikke rent lite. Før var jeg kvapsefeit, selv om jeg både løp, løfta og spiste det jeg trodde var sunt/vektgunstig. Nå, er jeg både forholdsvis kraftig, forholdsvis definert og forholdsvis sterk (kanskje ikke etter deres standard, men etter vanlig gym-stabdard). Et hav av forskjell. Er som å sammenligne en damekropp med en mannekropp. Til og med hår på kassa har jeg fått, regner med at det også på en eller annen måte kan spores tilbake hit. Hadde det ikke vært for dere, hadde jeg antageligvis fortsatt vært han som løp et par ganger i uka gjorde noen ustrukturerte curls, sit-ups og benk mens jeg spiste masse brødskiver og klagde over at livet er urettferdig og at det ikke er min feil at jeg er slapp i fisken. DST Endret 2. mars 2017 av Bjarnemann 5 Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Noen som har prøvd bulkprotein? Er jo ganske billig, så hvis det ikke smaker zalo så tror jeg skal prøve ut 10kg Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Vil for all del ikke opp i fett vekt selv, men bli sterkere. ikke interessert i store muskler. Så lenge du ikke øker kroppsvekten vil du heller ikke bygge muskler. Du vil over tid, saaakte men sikkert, forbedre kroppskomposisjonen din også ved vedilkehold av kroppsvekt, spesielt i en oppstart - men store muskler får du ikke - så ikke vær redd for det Styrken kan du meget godt øke som bare det, ved rett trening. En god grunn til å velge 5x5 eller RYP er at de inneholder viktige faktorer som f.eks deload - i kontrast til en del monsterprogrammer som bare sier "kjør på". Lenke til kommentar
fox Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Nå tenker jeg å forlate treningssenter og begynne hos Crossfit, noe som er sikkert veldig tabu her i tråden. Skyt meg Men uansett, jeg prøver likevel. Noen som vet om et bra forum hvor der jeg kan diskutere om CF? Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 http://www.board.crossfit.com/ Engelsk, men tror ikke jeg har kommet over noen norske crossfit forum når jeg har søkt etter ting jeg lurer på. Jeg tror crossfit har det ryktet det fortjener. Det er gode ting, og det er dårlige ting med det. Ofte kommer jeg over crossfit forum eller filmer som gir gode svar på ting jeg lurer på, så det er folk som driver med det som kan mye og får delt denne kunnskapen med andre. Jeg synes Mark Rippetoe oppsumerer det fint: https://www.t-nation.com/training/crossfit-the-good-bad-and-the-ugly Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Nå tenker jeg å forlate treningssenter og begynne hos Crossfit, noe som er sikkert veldig tabu her i tråden. Skyt meg Men uansett, jeg prøver likevel. Noen som vet om et bra forum hvor der jeg kan diskutere om CF? Nei er et enkelt svar. De fleste forum forhåndsdømmer crossfit nord og ned. Det er ingen crossfitgymmer i Norge som har dårlig rykte, stikk innom en å vær med på en time for å prøve det. Det er et miljø du på ingen måter finner i NOEN andre sentre. Mark Rippetoe har peiling, men den artikkelen du linka til Irrasjonell, var jo nøytral til crossfit Jeg trener selv crossfit og er så heldig å ha GODE coacher. "Stopp før det ER stopp" er ett mantra og det terpes hardt på forebyggende arbeide. Open er i gang nå, første økta var døden Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Noen som har prøvd bulkprotein? Er jo ganske billig, så hvis det ikke smaker zalo så tror jeg skal prøve ut 10kg Kjøpte 10kg sjokolade under "Svart Fredag" Synes det smaker greit, samme som med andre pulver at det smaker litt rart første uken ish. Skal bestille ny pakke snart, men hadde håpet på en kampanje snart Smaker digg med iiiskald melk. Quote en kompis: Om du har følsom mage, ikke kjøp billig dasspapir første uken. Jeg merket dog ingenting. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Bruker reimer med god samvittighet (nå skal det sies at jeg kun har tilgang til tjukk stang der jeg trener). Tenker at det er meningsløst at en så liten andel av musklene jeg trener skal hindre meg i å legge på ~50 kg. Da er det bedre å bruke reimer og kunne trene tyngre/med flere reps. Er dette resonnementet overførbart til bruk av belte? Reimer ville jeg droppet på mengdetreningen, og kun brukt på de tyngste reppene. Å bruke reimer som verktøy på arbeidssett vil hindre armene og skuldrene dine i å vokse. Stram hendene alt du kan når du sitter foran PCen nå, og se hvordan hele armen arbeider. Personlig synes jeg et sterkt grep er noe av det viktigste man får fra styrketreningen. Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Begynte på 5x5 i dag. Man begynner ganske lett i starten, men usikker på om dette brenner så mye kalorier? Appen mente at jeg brente 111 kalorier etter 27min. Med HIIT er jeg ofte oppe i 250-300 kalorier på 30min. Bør jeg holde meg til 5x5 i 12 uker som de anbefaler? Er så redd for å legge på meg igjen hvis jeg ikke brenner like mye kalorier som ved en Hiit økt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 5x5 er ikkje meint å forbrenne så mykje, men når det blir tyngre og pumpa får meir å jobbe med så vil forbruket auke. Det seier seg sjølv at High Intensity Interval Training har eit større forbruk enn 5x5. Dersom forbruket ditt er mindre så kompenserer du med anna trening eller inntar litt mindre energi. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Begynte på 5x5 i dag. Man begynner ganske lett i starten, men usikker på om dette brenner så mye kalorier? Appen mente at jeg brente 111 kalorier etter 27min. Med HIIT er jeg ofte oppe i 250-300 kalorier på 30min. Bør jeg holde meg til 5x5 i 12 uker som de anbefaler? Er så redd for å legge på meg igjen hvis jeg ikke brenner like mye kalorier som ved en Hiit økt. Kombiner 5x5 med intervaller. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Eller spis 1stk brødskive mindre pr. dag for å veie opp. Det er ikke verre enn det. Man skal ikke kimse av den økte etterbrenningseffekten som tung styrketrening har. Vanskelig å måle hva som faktisk forbrenner mest, høyintensitet kontra tung styrke om man ser på 24t. 2 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 4. mars 2017 Del Skrevet 4. mars 2017 Bruker reimer med god samvittighet (nå skal det sies at jeg kun har tilgang til tjukk stang der jeg trener). Tenker at det er meningsløst at en så liten andel av musklene jeg trener skal hindre meg i å legge på ~50 kg. Da er det bedre å bruke reimer og kunne trene tyngre/med flere reps. Er dette resonnementet overførbart til bruk av belte? Reimer ville jeg droppet på mengdetreningen, og kun brukt på de tyngste reppene. Å bruke reimer som verktøy på arbeidssett vil hindre armene og skuldrene dine i å vokse. Stram hendene alt du kan når du sitter foran PCen nå, og se hvordan hele armen arbeider. Personlig synes jeg et sterkt grep er noe av det viktigste man får fra styrketreningen. Takk for svar, til deg også Selv om det alltid er gøy med større armer, føler, jeg i all ydmykhet, at de ikke henger noe etter resten av kroppen. Ei heller skuldra, de er nok det som er best utvikla på kroppen (kanskje pga mange år med boksing?). Har som sagt kun tilgang til tjukk stang der jeg trener, så vekt/reps jeg kan holde kommer til å bli kraftig redusert. Poenget ditt med underarmene var veldig tydelig, og det å løfte uten hjelpemidler synes jeg i seg selv er appellerende. Tviler heller ikke på det du sier om skuldra. Men, gitt at kroppen min er som den er, vil det virkelig være verdt det? Trener på 10x130, men uten reimer, så er det utfordrende å klare 5x110. Kjenner det frister lite å legge av så mange kilo/reps, og innbiller meg at det vil koste en del gains, men det er kanskje mest manneegoet mitt som kjemper imot? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå