Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm. Hva sier dere med peiling om temaet, trene på tom mage eller ikke? Google tilsier at man kan få 20% økt effekt (på fettforbrenning), men google sier også at det er fyfy.

Pleier smelle i meg 2 scoops med protein når jeg står opp og trener ca en time senere, mat har jeg ikke kjangs å trykke i trynet på morran før trening uten å gå kvalm hele treningsøkta.

Målet i det store og det hele er å bli kvitt litt av kosemagen frem mot sommeren, ligger såvidt i underskudd kcal messig sett.

Lenke til kommentar

Hmm. Hva sier dere med peiling om temaet, trene på tom mage eller ikke? Google tilsier at man kan få 20% økt effekt (på fettforbrenning), men google sier også at det er fyfy.

Pleier smelle i meg 2 scoops med protein når jeg står opp og trener ca en time senere, mat har jeg ikke kjangs å trykke i trynet på morran før trening uten å gå kvalm hele treningsøkta.

Målet i det store og det hele er å bli kvitt litt av kosemagen frem mot sommeren, ligger såvidt i underskudd kcal messig sett.

Du spiser deg god og mett dagen før, sånn når du står opp og skal trene ila timen så er du ikke sulten. Trener du på tom mage er kaloriforbrenningen høyere fordi den ikke har mat i magen å tære på. Den studien er dog basert på lite utvalg over kort tid, så det er ikke 100% sikkert, men, hvorfor ikke kjøre på med det tenker jeg. Jeg gjør det når jeg ikke er skrubbsulten på morningen. Men det er ikke så lett å yte 100% siden forbenningen ikke har kommet i gang.

Noe jeg fant fra nett: Det å trene på tom mage kan bidra til at man mobiliserer flere fettceller, med andre ord kan det bidra til at flere av kaloriene du forbrenner blir forbrent i form av fett. Men sett i et helhetlig perspektiv, er det totale kaloriforbruket det viktigste, ikke om man forbrenner karbohydrater eller fett.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Du spiser deg god og mett dagen før, sånn når du står opp og skal trene ila timen så er du ikke sulten. Trener du på tom mage er kaloriforbrenningen høyere fordi den ikke har mat i magen å tære på. Den studien er dog basert på lite utvalg over kort tid, så det er ikke 100% sikkert, men, hvorfor ikke kjøre på med det tenker jeg. Jeg gjør det når jeg ikke er skrubbsulten på morningen. Men det er ikke så lett å yte 100% siden forbenningen ikke har kommet i gang.

Noe jeg fant fra nett: Det å trene på tom mage kan bidra til at man mobiliserer flere fettceller, med andre ord kan det bidra til at flere av kaloriene du forbrenner blir forbrent i form av fett. Men sett i et helhetlig perspektiv, er det totale kaloriforbruket det viktigste, ikke om man forbrenner karbohydrater eller fett.

Det høres egentlig veldig teoretisk ut. Sikkert ikke alle som har energi til yte 100% uten å ha spist noe som helst, dermed ender du opp med lavere intensitet og/eller kortere økt som fører til at du egentlig ikke forbrenner like mye som hvis du hadde spist noe.
Lenke til kommentar

Som Lami er innpå, det er ingen forskjell på den totale fenergiforbruket om å trene fastende eller ikke. Det er det totale inntaket av kalorier som har noe å si. Samtidig skal man trene på fastende mage, er det av fordel å spise en større kveldsmåltid. Grunnen til at det mobilseres mer fettceller er ikke verre enn at det blir da kroppens foretrukne energikilde, sammenlignet med det å ha mat i magen.

Lenke til kommentar

Gymgrossisten. kjøper gjerne goodlife i bigbuy ettersom de blir grusomt billige til tross for at macros ikke er veldig bra så synes jeg et par av smakene er veldig gode.

Testa noen nye som het Barebells, både sjokko kokkos og cookies and cream var sykt gode. Utrolig myke helt annet konsistens enn f.eks Questbar.  Uten at jeg studerte macros sånn veldig nøye så virket det som fiber var det som "manglet" men 20g protein og utrolig digg som godis erstatter.

Snickers protein har også blitt en favoritt etter den kom, synes den er diggere enn vanlig snickers som jeg aldri har vært fan av.

Endret av barezell
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt starting strength 5x5 en god stund nå. Ønsker å gå over på et mer volumfokusert program. Vil. 8x3 være tilstrekkelig, eller bør jeg helst ha flere sett? Jeg trener i gjennomsnitt 3 ganger i uken. Kan jeg fortsette på et a + b-program?

Personlig ville jeg ikke droppet 5x5-metoden selv om du øker fokus på volum.

Ville istedet redusert til kanskje 5x3 og lagt volumet oppe på - tenker 12-15 reppere.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt starting strength 5x5 en god stund nå. Ønsker å gå over på et mer volumfokusert program. Vil. 8x3 være tilstrekkelig, eller bør jeg helst ha flere sett? Jeg trener i gjennomsnitt 3 ganger i uken. Kan jeg fortsette på et a + b-program?

Ville istedet redusert til kanskje 5x3 og lagt volumet oppe på - tenker 12-15 reppere.

12-15 reps i tillegg til 5x3? 2 sett med høyreps? Endret av darkness|
Lenke til kommentar

12-15 reps i tillegg til 5x3? 2 sett med høyreps?

Nei nei, jeg misforstod deg nok :)

Jeg så for meg at du ønsket å redusere fokuset på styrketrening som i 5x5-metoden, og øke forkuset på hypertrofi som i mer støttebaserte øvelser og iso-øvelser. Altså redusere "her" og legge til "der" og på den måten opprettholde treningsvolumet.

Når jeg nå tror jeg forstår hva du spør vil jeg si "ja".

Jeg ville likevel ikke tviholdt på 8-ere - jeg ville ha startet med 8-ere og latt repetisjonene bli naturlig færre i takt med progresjonen for å opprettholde maksstyrken.

Volumet kan du fint hente i støtteøvelser.

Lenke til kommentar

Kaloriunderskuddet nærmer seg sakte men sikkert dag for dag så et par spørsmål. Det er 2 påstander jeg hører ofte når det kommer til å trene på underskudd:

1. Tren tungt

2. Tren det samme som når du bygget muskler

I mitt tilfelle blir påstandene litt motstridende da jeg trener flere baseøvelser på 3x8/4x8. Burde jeg gå over til 5x5/3x5 på underskudd? Og hva med kroppsvektsøvelser som pull ups og dips? Nå trener jeg "ta et bestemt antall på færrest mulig set". Burde jeg gå over til å trene med ekstra vekt for å trene tungt?

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg lurer på angående BCAA, lest at det er overvurdert og bortkastede penger fordi det ikke er nødvendig i pulverform, men kan det være fordelaktig når man deffer? Jeg liker ikke å spise så alt for mye til frokost for å ikke "gå tom" for kalorier mot slutten av dagen (spiser ikke til faste tider, men når jeg blir sulten), men hvis jeg skal trene med vekter etter å ha stått opp så spiser jeg alltid litt havregrøt (ca. <200 kcal), dette er muligens ikke så veldig mye, burde kanskje ta et eple i tillegg.

Anyways, er ikke mye proteiner i alle fall, kanskje ikke så viktig siden kroppen ikke har fordøyet de innen den timen fra jeg spiser frokost til jeg starter å trene, men siden spiser i underskudd så fokuserer jeg på få reps så en økt varer godt over 1 time, så da er det kanskje greit med litt proteiner likevel? Vil ikke ha i proteinpulver pga. kaloriene så da tenkte jeg at litt BCAA kan være greit? 

Eller er jeg helt på bærtur og burde bare holde meg langt unna?

Lenke til kommentar

12-15 reps i tillegg til 5x3? 2 sett med høyreps?

Nei nei, jeg misforstod deg nok :)

Jeg så for meg at du ønsket å redusere fokuset på styrketrening som i 5x5-metoden, og øke forkuset på hypertrofi som i mer støttebaserte øvelser og iso-øvelser. Altså redusere "her" og legge til "der" og på den måten opprettholde treningsvolumet.

Når jeg nå tror jeg forstår hva du spør vil jeg si "ja".

Jeg ville likevel ikke tviholdt på 8-ere - jeg ville ha startet med 8-ere og latt repetisjonene bli naturlig færre i takt med progresjonen for å opprettholde maksstyrken.

Jeg skal beholde baseløftene, men tenkte altså å prøve 8x3 i stedet for 5x5. Vet ikke om det utgjør noe forskjell i hele tatt? Er jo samlet sett samme antall reps i løpet va en økt. Jeg testet det ut på knebøy i dag, og det gikk forsåvidt fint uten å gå ned på vektene. Sier kanskje litt om at jeg burde ha løftet tyngre på 5x5, men jeg har slitt litt med knevandring på de to siste settene på 5x5 så..

Lenke til kommentar

Jeg skal beholde baseløftene, men tenkte altså å prøve 8x3 i stedet for 5x5. Vet ikke om det utgjør noe forskjell i hele tatt? Er jo samlet sett samme antall reps i løpet va en økt. Jeg testet det ut på knebøy i dag, og det gikk forsåvidt fint uten å gå ned på vektene. Sier kanskje litt om at jeg burde ha løftet tyngre på 5x5, men jeg har slitt litt med knevandring på de to siste settene på 5x5 så..

Ja

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...