Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Løpeteknikk & sko spiller faktisk en god rolle her.

Har du først dradd på deg betennelsen bør du kutte ut alt jogging til smerten har gått vekk.

Deretter ta en tur på loplabbet! Du kan jo også prøve å fokusere mer på å lande på tærene. Løp fortere eller øk antall steg sånn at kroppen din kommer over foten når du lander.

Den er god :) Skal se på nye sko og fokusere på teknikk.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Sliter med det jeg tror er legghinnebetennelse når jeg løper. Har i det siste brukt en vektvest på 10 kg når jeg løper. Kjenner en veldig svak smerte over hele forsiden/innsiden av leggen. Sliter med å finne underlag som er myke å jogge på, nå er jo grusveiene harde.

Hvordan skal jeg bli kvitt problemet og hva bør jeg gjøre for at sikt ikke skjer i fremtiden? Regner med jeg må redusere vekten eller slutte å løpe med vest, men jeg kommer jo til å få de samme problemene under førstegangstjenesten.

Man løper ikke så mye med full oppakning i førstegangstjenesten... Fallskjermjegerne løper nok endel mer, men en fallskjermjeger har ofte lettere oppakning på bekosting av annen luksus.

Man har også noe man kaller stridsutrusting som er helt annerledes og mye enklere enn feltutrusting. Når man sier klar til strid, så har man som regel alt gjemt i en leir, og har bare AG3, patronbelte, bajonett og hjelm....

Kampeskadronen, så håper på en del løping. Prøver bare å bære godt forberedt, men kan nok være en fordel å redusere vekten ja.
Lenke til kommentar

Sliter med det jeg tror er legghinnebetennelse når jeg løper. Har i det siste brukt en vektvest på 10 kg når jeg løper. Kjenner en veldig svak smerte over hele forsiden/innsiden av leggen. Sliter med å finne underlag som er myke å jogge på, nå er jo grusveiene harde.

Hvordan skal jeg bli kvitt problemet og hva bør jeg gjøre for at sikt ikke skjer i fremtiden? Regner med jeg må redusere vekten eller slutte å løpe med vest, men jeg kommer jo til å få de samme problemene under førstegangstjenesten.

Man løper ikke så mye med full oppakning i førstegangstjenesten... Fallskjermjegerne løper nok endel mer, men en fallskjermjeger har ofte lettere oppakning på bekosting av annen luksus.

Man har også noe man kaller stridsutrusting som er helt annerledes og mye enklere enn feltutrusting. Når man sier klar til strid, så har man som regel alt gjemt i en leir, og har bare AG3, patronbelte, bajonett og hjelm....

Kampeskadronen, så håper på en del løping. Prøver bare å bære godt forberedt, men kan nok være en fordel å redusere vekten ja.

Etter et raskt søk så ser det ut som det er stridsvogn samt støttesoldater for dette? Da forstår jeg ikke hvorfor du stadig må løpe med så mye bagasje, altså da den kan ligge i en vogn...

Bare synser, det er bare bra at du tester deg opp, men helt unødvendig at du sliter deg selv syk.

Jeg hadde jegerutdanning som HV soldat, så ja vi hadde en tøff vernetjeneste i 6 mnd, men ikke værre enn at de fleste klarte det.

Jeg var i elendig form når jeg gikk inn, men kom meg igjennom det. Det er noe som heter helvetesuka, men det er jo tross alt bare en uke.. Det er tungt å bære, men det man mer savner er sånne ting som mat og søvn. De fleste kan bære dersom de ikke er syke, og man får da pauser under øvelser og sånt også...

Det er opptak til fallskjermjeger som er slit, eller dersom du skal ut i sånt som speskom...

Du løper sjeldent med full opppakning, det er mer marsj og rask marsj.... Som regel om man løper så har man stridsutrustning og AG3..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Å bære er egentlig ikke så ille bare man får litt pauser inne i mellom, men jeg misunte ikke de som var MG-3 skyttere da...

Men det å bli psyka med å ikke få søvn, sette leir 5 ganger på rad for så å bli beordret videre ut samme antall ganger i natta i regn og uten mat.. er nok værre enn det å ha litt vekt på ryggen.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Etter et raskt søk så ser det ut som det er stridsvogn samt støttesoldater for dette? Da forstår jeg ikke hvorfor du stadig må løpe med så mye bagasje, altså da den kan ligge i en vogn...

Bare synser, det er bare bra at du tester deg opp, men helt unødvendig at du sliter deg selv syk.

Jeg hadde jegerutdanning som HV soldat, så ja vi hadde en tøff vernetjeneste i 6 mnd, men ikke værre enn at de fleste klarte det.

Jeg var i elendig form når jeg gikk inn, men kom meg igjennom det. Det er noe som heter helvetesuka, men det er jo tross alt bare en uke.. Det er tungt å bære, men det man mer savner er sånne ting som mat og søvn. De fleste kan bære dersom de ikke er syke, og man får da pauser under øvelser og sånt også...

Det er opptak til fallskjermjeger som er slit, eller dersom du skal ut i sånt som speskom...

Du løper sjeldent med full opppakning, det er mer marsj og rask marsj.... Som regel om man løper så har man stridsutrustning og AG3..

Skjønner :))
Lenke til kommentar

http://beritnordstrand.no/mork-sjokolade-teller-som-en-gronnsak/

Når man trodde man hadde lest alt...

At mørk sjokolade er sunt er ikke en nyhet for meg, det er også bedre med grønn te enn kaffe bla...

Man blir ofte mer mettet av en liten bit mørk sjokolade, sånn at en liten bit er nok, man spiser det på en helt annen måte enn lys som er søtet og blandet med melk..

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mørk sjokolade er botanisk sett *ikke* en grønnsak, selv om Berit prøver å dra denne sammenligningen.  Ja, mørk sjokolade inneholder bioaktive stoffer og noe andre næringstoffer. Dens rolle (hvilke, doseringer etc) er ikke forstått. Hva som defineres som sunt er en matkompononent som i realistiske inntak evner å bidra til positive fysiologiske effekter, enten kjente eller ukjente. Pga høyt energinnhold må man nok innta store mengder mørk sjokolade, slik at det blir haugevis av bedre alternativer. 

Det som får meg til å koke er at hun med vilje (?) legger til referanser som ikke lar seg spore opp lett. Ok, det er artikkel i AJCN og det står hvilket år. Men hva heter den?

Lenke til kommentar

Etter et hopp på sparkesykkel i dag greide jeg vri foten innover etter en helt feil landing  :hm:

kan legge vekt på den å gå litt, men er vondt og håvent.

Hvor lenge før jeg kan trene bein?  :hrm:

Det meste av treningen jeg bedriver er crossfit, og mange av de øvelsene ut går vel. 

post-74970-0-94709700-1485966835_thumb.jpg

post-74970-0-34216100-1485966846_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det meste av treningen jeg bedriver er crossfit, og mange av de øvelsene ut går vel. 

Hva mener du med "det meste av treningen"? :p

Med det mener jeg at det er det jeg gjør mest.

Vanlig lavintensitets-styrke og kardio trening er noe jeg gjør, men i mindre grad

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

At mørk sjokolade er sunt er ikke en nyhet for meg, det er også bedre med grønn te enn kaffe bla...

Man blir ofte mer mettet av en liten bit mørk sjokolade, sånn at en liten bit er nok, man spiser det på en helt annen måte enn lys som er søtet og blandet med melk..

Grønn te bedre enn kaffe?
Lenke til kommentar

Grønn te bedre enn kaffe?

Grønn te har antioksidanter, er bra for hjertet, kreft og det meste annet...

http://nifab.no/faktaark/groenn_te

Kaffe er sterkere, inneholder vel også antioksidanter i fersk form men har mer koffein som ikke er så bra for hjerte, søvn etc....

Lenke til kommentar

Mørk sjokolade er botanisk sett *ikke* en grønnsak, selv om Berit prøver å dra denne sammenligningen.  Ja, mørk sjokolade inneholder bioaktive stoffer og noe andre næringstoffer. Dens rolle (hvilke, doseringer etc) er ikke forstått. Hva som defineres som sunt er en matkompononent som i realistiske inntak evner å bidra til positive fysiologiske effekter, enten kjente eller ukjente. Pga høyt energinnhold må man nok innta store mengder mørk sjokolade, slik at det blir haugevis av bedre alternativer. 

Det som får meg til å koke er at hun med vilje (?) legger til referanser som ikke lar seg spore opp lett. Ok, det er artikkel i AJCN og det står hvilket år. Men hva heter den?

Poenget er ikke at en bit mørk sjokolade til teen i helga er så veldig sunt, bare at det er mye sunnere enn å spise melkesjokolade..

Lenke til kommentar

Jo da, rent ernæringmessig så inneholder det mer næringstoffer enn melkesjokolade. Men du må nok spise store mengder før det blir helsebringende. Sjokolademomsen i meg kommer alltid til å foretrekke melkesjokolade foran mørk sjokolade. ;) 

En god del mat har antioksidant-aktivitet, noen høyere enn andre. Om mat og te med et høyt innhold av antioksidanter er er bra for hjertet etc vet vi rett og slett ikke enda. Det har fortsatt ikke blitt demonstrert at antioksidanter fra kostholdet tas opp i store nok mengder i vev og celler samtidig som de kjemiske egenskapene blir sterk forandret etter opptak. Det er også mulig at mekanismene ikke er relatert til matens antioksidant-aktivitet, men at enkelte av disse stoffene har egenskaper som påvirker genuttryk og/eller begge deler.

Dette er bakgrunnen for at det fra offentlig hold ikke gis ut råd om antioksidanter annet enn å variere aktivt mellom fargerikt plantemat. 

Lenke til kommentar

Vi lever (dessverre?) i en tid hvor all mat tydeligvis må være sunn og helsefremmende for å kunne spises med god samvittighet. Derfor har vi – med god hjelp fra reklamebransjen – lett for å tro at enkelte typer «nytelsesmidler» er bra for oss, slik som sjokolade og vin.

https://sunnskepsis.wordpress.com/2016/08/01/helsepastander-om-sjokolade-lovlig-men-misvisende/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...