Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Kanskje litt OT men... 

Har nå hatt 3 uker hvor jeg kun har fått i meg rundt 800mg kalisum i motsetning til 2500mg +. 

Må si jeg føler meg kvikkere og sterkere. Får sjeldent disse dagene hvor jeg føler meg trøtt og svak eller seige muskler. Så føler jeg yter bedre på trening og! 

Er det noko vitenskapleg forklaring på det eller hamnar det i gruppa der ein får ein effekt fordi ein forventar effekten? Er det store mengde mjølk du har slutta med?

Det er ikke godt å si. Kan fint hende at jeg feks har laktoseintoleranse. 

Har redusert mengden melk og meieriprodukter ja. Jeg drakk som oftest rundt 2l + meieriprodukter. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Noen som har erfaringer med Plyosize-programmet til Ståle Bjørkestøl? Vi har kjørt OVT den siste tiden og fullfører denne uken 3. uke på 2. syklus med en noe modifisert utgave av Christian Thibadeu sitt program fra T-Nation. Tenkte kanskje at det kunne være greit å kjøre en de-load etter 7 uker på hypertrofi for deretter å dra et par uker med 5x5-trening før vi setter igang med Plyosize igjen.

Tanker?

Lenke til kommentar

André var norgesmester i ett minutt. Så ble han disket - fordi han bannet

– Fy f*#¤

Under helgas konkurranse hadde han virkelig dagen!

Til sammen løftet han 730 kilo i knebøy, benkpress og markløft.

Dette er kun tre kilo unna hans personlige rekord, noe som holdt til en førsteplass.

– Jaaaa, fy f*#¤.

Jubelen sto i taket, men så...

– Jeg ble utrolig glad da jeg hadde gjennomført det siste løftet. Det gikk nok en god del adrenalin gjennom kroppen, så av en eller annen merkelig grunn klarte jeg å banne. Da fikk jeg dagens andre advarsel, derfor ble jeg disket, sier Midtby.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Etter min mening burde forbundet boikottes. De har gått til hode på seg selv, og har ikke bakkekontakt lenger. Kun de utstyrsprodusentene som betaler forbundet blir godkjent for bruk, og over tid, blir regler særere og særere. Det er mye følelser involvert i sport, og hvis man ikke kan få utløp for det, sitter man igjen med frustrerte atleter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri vært noen fantast av proteinbarer el.l. - men elsker jo sjokolade.

Har fått testet de "nye" Snickers og Mars barene siden jeg bor nære grensa og får de til ca halv pris i forhold til i Norge. (Mars smaker rævva. Snickers smaker fantastisk.)

Les:

1 eske Snickers fra proteinfabrikken = 700kr.

1 eske Snickers på andre siden av grensen = 379kr. 2 esker = 650kr(?). Enkelt å prute her.

(1 "eks" = alt du eier og har.)

----------------

Over til ramme alvor. Jeg elsker denne artikkelen.

Hvor mange feil gjør DU i knebøy?

LES - KNEBØY FAILURE

Lenke til kommentar

LES - KNEBØY FAILURE

Ser stort sett greit ut, bortsett fra at hælene mine kommer noe opp fra gulvet. Mistenker det er mangel på ankelmobilitet.

Vet det. Ser bra ut.

Bedring av ankelmobilitet krever som regel mindre enn man tror da. Aktiv tøying og generell aktivisering av begge (alle 3???) leggmusklene over tid vil hjelpe - Soleus som man trener i sittende "tilstand" og gastrocnemius som trenes i stående....tilstand.

Skal man tøye de kreves det da isolasjon av LEDD, på samme måte som man også bør trene de forskjellig.

Enkel tøying av Soleus gjøres mot vegg med strakt kneledd.

Gastrocnemius som består av 2 hoder, som biceps og biceps femoris som er en del av hamstrings, krever da en knekk i kneleddet i tillegg, siden den inkluderer 2 ledd = er også med i fleksjon i kneleddet.

Sliter med det samme selv, men er på bedringens vei. Greit uansett hva man kan være bevisst på å gjøre ihvertfall.

Annen interessant sak om leggmusklene er at soleus stort sett består av "trege" muskelfibre.

@Wars 21sek pr. rep-regel er 110% optimal her.

Gastrocnemius har en annen side...

EDIT: hvis man er glad i lårcurl - implementer da en dorsalfleksjon i ankelleddet, og på den måten inkludere leggmuskelaturen.

Dorsalfleksjon = strekk helen nedover - strekk tærne oppover.

post-268618-0-53168200-1476232276.jpg

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

LES - KNEBØY FAILURE

Ser stort sett greit ut, bortsett fra at hælene mine kommer noe opp fra gulvet. Mistenker det er mangel på ankelmobilitet.

Vet det. Ser bra ut.

Bedring av ankelmobilitet krever som regel mindre enn man tror da. Aktiv tøying og generell aktivisering av begge (alle 3???) leggmusklene over tid vil hjelpe - Soleus som man trener i sittende "tilstand" og gastrocnemius som trenes i stående....tilstand.

Skal man tøye de kreves det da isolasjon av LEDD, på samme måte som man også bør trene de forskjellig.

Enkel tøying av Soleus gjøres mot vegg med strakt kneledd.

Gastrocnemius som består av 2 hoder, som biceps og biceps femoris som er en del av hamstrings, krever da en knekk i kneleddet i tillegg, siden den inkluderer 2 ledd = er også med i fleksjon i kneleddet.

Sliter med det samme selv, men er på bedringens vei. Greit uansett hva man kan være bevisst på å gjøre ihvertfall.

Annen interessant sak om leggmusklene er at soleus stort sett består av "trege" muskelfibre.

@Wars 21sek pr. rep-regel er 110% optimal her.

Gastrocnemius har en annen side...

EDIT: hvis man er glad i lårcurl - pass da på å gjøre en dorsalfleksjon i ankelleddet, og på den måten inkludere leggmuskelaturen.

Dorsalfleksjon = strekk helen nedover - strekk tærne oppover.

attachicon.gifScreenHunter_159 Oct. 12 02.30.jpg

Gull!

Lenke til kommentar

LES - KNEBØY FAILURE

Eg såg den artikkelen her om dagen og lurte litt på kva målgruppe den har. Eirik Sandvik som har forfatta faktisk.

1 – Lack of Tightness During Lift-Off: Kjem ikkje det naturleg når du har litt vekt på stanga?

2 – Asymmetrical Bar Placement: "It's hard to believe", ja det er det. Med litt vekt, vil ein ikkje fort merke noko dersom det er skeivt? Og kven tar vel eit skeivt grep i utgangspunktet med hendene?

Eg har alltid sett for meg at T-nation var ein nettstad for folk som var litt meir seriøse med treninga, men dette er jo sjølvsagt fint mogleg for kven som helst som løftar kun stanga.

Resten er greit nok. 7 – Asymmetric Lift-Off og 8 – Ballerina Lift-Off har eg sett mange ganger og undrar meg alltid over kvifor dei absolutt skal ha stanga så høgt oppe. Kanskje dei vil trene litt legg samtidig. Enkelte ser ut som dei prøver å gjere avløftet så vanskeleg som mogleg.

11 – Half Squats: Dette er vel meir normen blant hobbymosjonistar. Dei som trener seriøst går fint under, men veldig mange andre på senteret kjem aldri til parallell.

Eg lurer på kvifor det ikkje er nemnd eit ord om pust, oppspenn og stabilitet i mage/rygg. Mobilitet er nok eit stort problem, men kanskje ikkje ein direkte feil du gjer under løftet. Av alt eg har lese frå folk som slit med knebøy, så ligg buttwink og heile det styret der ganske høgt oppe på lista. For min del var det mobilitet/oppspenn/teknikk/proporsjoner eller ein kombinasjon av alt som gjorde at eg la knebøyen på hylla.

Lenke til kommentar

LES - KNEBØY FAILURE

Eg såg den artikkelen her om dagen og lurte litt på kva målgruppe den har. Eirik Sandvik som har forfatta faktisk.

1 – Lack of Tightness During Lift-Off: Kjem ikkje det naturleg når du har litt vekt på stanga?

2 – Asymmetrical Bar Placement: "It's hard to believe", ja det er det. Med litt vekt, vil ein ikkje fort merke noko dersom det er skeivt? Og kven tar vel eit skeivt grep i utgangspunktet med hendene?

Eg har alltid sett for meg at T-nation var ein nettstad for folk som var litt meir seriøse med treninga, men dette er jo sjølvsagt fint mogleg for kven som helst som løftar kun stanga.

Resten er greit nok. 7 – Asymmetric Lift-Off og 8 – Ballerina Lift-Off har eg sett mange ganger og undrar meg alltid over kvifor dei absolutt skal ha stanga så høgt oppe. Kanskje dei vil trene litt legg samtidig. Enkelte ser ut som dei prøver å gjere avløftet så vanskeleg som mogleg.

11 – Half Squats: Dette er vel meir normen blant hobbymosjonistar. Dei som trener seriøst går fint under, men veldig mange andre på senteret kjem aldri til parallell.

Eg lurer på kvifor det ikkje er nemnd eit ord om pust, oppspenn og stabilitet i mage/rygg. Mobilitet er nok eit stort problem, men kanskje ikkje ein direkte feil du gjer under løftet. Av alt eg har lese frå folk som slit med knebøy, så ligg buttwink og heile det styret der ganske høgt oppe på lista. For min del var det mobilitet/oppspenn/teknikk/proporsjoner eller ein kombinasjon av alt som gjorde at eg la knebøyen på hylla.

Jeg har ingen tidligere erfaring med T-Nation fra tidligere, men likte artikkelen :)

Artig det du nevner med punkt 1 og 2. Punkter jeg selv jobber mye med om dagen.

1: Hovedpoenget som godt kunne kommet tydeligere frem her er at man "skal løfte, og benytte den samme teknikken med stanga, på samme måte som om man hadde hatt 150kg på den".

Altså om man ikke får på plass tigtnessen under oppvarming med lette vekter vil man mest sannsynlig ikke få dette på plass når vektene blir tunge heller.

Du skriver: "Eg lurer på kvifor det ikkje er nemnd eit ord om pust, oppspenn og stabilitet i mage/rygg."

Vel, jeg mener punkt 1 er dekkende :dremel:

2: Det er absolutt mulig å gjøre skjeve avløft uten å "kjenne det". Jeg er et teknisk bevis på dette.

Jeg har en skjevhet i brystryggen som gjør at jeg automatisk trekker stanga til en av sidene. Faktisk er det så ille at jeg kan gjøre et perfekt avløft, kjøre 5 repetisjoner for deretter å se at stanga har flytta seg 5cm til siden.

Kjenner jeg det? Nei. Kun ved maksløfting merker jeg det i form av at jeg gjør en rotasjon som på ingen måte er "sunt" for kroppen.

Nå har jeg i lengre tid benyttet meg av Sandvik som coach da, og han har gitt meg klassisk knebøysnekt på grunn av dette :rofl:

Får kun lov til å kjøre bøy med stanga foran kroppen, i forskjellige varianter.

Artig med slike artikler da, men det vil alltid være noe som "glemmes". Kunne godt vært 100 punkter her istedet for 11.

• Liker 1
Lenke til kommentar

----------------

LES - KNEBØY FAILURE

Stort sett greit her og. 

Sliter litt med å være tight i kjernen. Er litt som om jeg blir avrundet i øvre del av ryggen når jeg strammer magen. 

Nr.6 er kanskje litt interessant. Jeg føler jo at jeg er i en sterkere posisjon dersom jeg har en smalere bredde, selv med mine relativt lange bein (er 193cm).

Nr.9 sliter jeg kanskje litt med. Bruker løftesko som har litt dårlig feste på de mattene som er på senteret. Så jeg føler ikke at jeg har nok grep til å virkelig utnytte den energien med mindre jeg bruker converse. 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Hvis man skal tro på forklaring her om at legen har all skyld.

Hvor vanskelig kan det være for en utdannet lege å finne ut av innholdsfortegnelsen/virkemidlene til et medikament, for så å sjekke det opp mot dopinglista. Burde vel ikke være rocket science?

Lenke til kommentar

Men ingen i landslagsledelsen fikk med seg innholdet i kremen:

Det forbudte stoffet Clostebol er nemlig en ingrediens i Trofodermin. Men dette gjelder bare i to av alle landene i verden:

I Italia og Brasil.

Ikke så merkelig når det bare er Italia og Brasil hvor dette legemiddelet har Steoridinnhold, Johaug hadde føkket opp leppe, det så alle.

Da blir det søkt om de har fucket opp leppa til Johaug "for å kunne ta doping" som de i tillegg hun har meldt i fra til kontrollen at hun har brukt den medisinen....

Men en lege med over 30 års erfaring burde vist at Italia har spiket sin med testo..s

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Så å si ALLE som blir tatt for doping har en "back-up" historie ang "medisin" som "helt tilfeldig" innholdet det same stoffet som uttøver blir tatt for. Skal vi tru historiene, så er alle uskyldige. 

Johaug er søt, sympatisk jente. Ein får lyst å stole på hun, trøste hun... men regler bør være lik for alle. Er det berre ein misforståelse, så legger hun det bak seg og kommer enda sterkere tilbake om 1-2 år. Fin tid å få unga på...

Personlig så trur ikke jeg på hun. "Jeg spurte legen, om den innhold doping og han sa "nei"". Ser? Hun spurte landslagslege av 30+ år om lepestift/krem innholder doping? Jeg kjøper den berre ikke. Og jeg kjøper ikke at legen ikke viste om det/såg ikke markeringen. 

Spennande om det kommer flere avsløringer etter hvert...

Lenke til kommentar

Liten risiko å la en snart pensjonerende landslagstrener ta på seg skylden egentlig. Blir for dumt, er det så stor risiko for at det er doping i alt mulig dritt MÅ man ta ansvar og sjekke opp ting selv. Et kjapt googlesøk.. Tar 1 minutt.

Btw, tips til kneproblemer og bøy?

Lenke til kommentar

Btw, tips til kneproblemer og bøy?

Hvem vinner MGP mon tro.. :hmm:

Mange som sliter med knærne i bøy presser ikke knærne utover i eksentrisk fase. De kjører i tillegg knærne innover i konsentrisk fase fremfor å opprettholde presset utover, såkalt valgus kollaps. Dette kobler i tillegg UT en av de viktigste musklene du har - rumpestumpen.

I tillegg har de en fotvinkling som ikke står i stil til generell benstilling/bredde - tærne bør peke mer ut til siden ved bredere benstilling. Til slutt kommer de ikke godt nok bakpå og får da "spisse knær" og overbelastede knær.

I tillegg snur de ved 90 grader der belastningen på kneleddet er på sitt høyeste. Det er da bedre å snu enten tidligere enn 90 eller kjøre de dyype..

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...