Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mother of god! Dukien eller WAR er kanskje de beste å spørre...

Kjøttdeig...

Jeg fikk kjøttdeig av elg etter høstens elgjakt og den var jo selvfølgelig uten vann eller salt.

Hvor mye fuck er det med kjøpekjøttdeig? Gilde osv...

Kan du ikke salte den? :) Eller er den uspiselig?

Lenke til kommentar

Kjøttdeig...

Jeg fikk kjøttdeig av elg etter høstens elgjakt og den var jo selvfølgelig uten vann eller salt.

Er du rar? :p

Kjhøpekjøttdeigen er jo stappa med salt og vann slik at den reelle verdien kan umulig være det som er oppgitt?

Lenke til kommentar

Har dere eksperter noen tips til mat man kan spise når man er på farta? Er ikke alltid jeg sitter på kontoret på jobb, og noen ganger blir det bare McDonalds eller sushi når jeg må reise rundt om i byen... Skal dette senest på fredag. Er ikke helt optimalt for treninga. :)

Stikk innom en kiwi eller noen som selger skyr og frukt.

Lenke til kommentar

Salt brukes for å konservere måten. Kjøpekjøttdeig er helt allright. :)

Lurer bare op om næringsinnholdet stemmer eller om det stemmer for råvaren... ? :)

Næringsinnholdet SKAL stemme ut ifra det som faktisk ligger i pakken da, men man vet jo aldri.

Riktignok vil jeg velge å tro at det som står på Gilde-pakkene stemmer, siden det har vært en del snakk om dette de siste årene - og det ville blitt et leven uten like om det var råvaren som ble satt på pakka.

Jeg fikk elg ifjor og malte det opp til kjøttdeig selv. Jeg brukte disse parametrene når jeg spiste det: (Gilde 5% i parantes)

Pr. 100g: 100kcal (123kcal)

Fett: 1g (5g)

Protein: 22g (19g)

"Feil" eller ei - hvor feil kan det bli :hmm: ?

Elgkjøttdeig er dødsens kjedelig  og smakløst i mine øyne om du ikke fikser den opp litt.

Stikk nedom MENY eller en sjappe som selger ferdig stekte kabonader, medisterkaker el.l. og be om å få e lita bøtte med fett. Bland ut elgen til den får ønsket fett%.

Ville ikke blanda i salt osv. Det kan man gjøre individuelt etterpå.

Lenke til kommentar

Kjøttdeig...

Er du rar? :p

Kjhøpekjøttdeigen er jo stappa med salt og vann slik at den reelle verdien kan umulig være det som er oppgitt?

Tror jeg må begynne å legge meg tidligere, leste tydeligvis innlegget ditt helt feil :p

Lenke til kommentar

Salt brukes for å konservere måten. Kjøpekjøttdeig er helt allright. :)

Lurer bare op om næringsinnholdet stemmer eller om det stemmer for råvaren... ? :)

Næringsinnholdet SKAL stemme ut ifra det som faktisk ligger i pakken da, men man vet jo aldri.

Riktignok vil jeg velge å tro at det som står på Gilde-pakkene stemmer, siden det har vært en del snakk om dette de siste årene - og det ville blitt et leven uten like om det var råvaren som ble satt på pakka.

Jeg fikk elg ifjor og malte det opp til kjøttdeig selv. Jeg brukte disse parametrene når jeg spiste det: (Gilde 5% i parantes)

Pr. 100g: 100kcal (123kcal)

Fett: 1g (5g)

Protein: 22g (19g)

"Feil" eller ei - hvor feil kan det bli :hmm: ?

Elgkjøttdeig er dødsens kjedelig  og smakløst i mine øyne om du ikke fikser den opp litt.

Stikk nedom MENY eller en sjappe som selger ferdig stekte kabonader, medisterkaker el.l. og be om å få e lita bøtte med fett. Bland ut elgen til den får ønsket fett%.

Ville ikke blanda i salt osv. Det kan man gjøre individuelt etterpå.

Sikker på at de var elg om du synes den ikke smakte noe? Jeg blanda 500 gram kjøttdeig av elg med et egg, 1/4 ts salt og 1/4 ts pepper.

Den smaker mye mer enn kjøttdeig fra gilde, viltsmaken er særdeles fremtredende :)

Annet topic. Ny artikkel om temaet "søtstoffer gir deg kreft, aids og whatnot"

https://www.nrk.no/vestfold/xl/mener-kunstige-sotstoffer-gir-diabetes-1.13167329

Dukien? Slay this bitch... :lol:

https://www.nrk.no/vestfold/xl/mener-kunstige-sotstoffer-gir-diabetes-1.13167329

Lenke til kommentar

Berit Nordstrand hevder at enkelte observarsjonstudier støtter en slik sammenheng. Men intervensjonsstudier viser konsekvent det motsatte. Det skyldes revers årsakssammenheng, dvs at overvektige starter å drikke sukkerfri brus for å gå ned, ikke at sukkerbrus gir overvekt. Berit tar feil når hun tror at det ikke eksisterer studier som viser at et utskifte av sukkebrus mot sukkerfri gir en liten vektnedgang hvor den siste metanalysen ble publisert i November ifjor. Å skryte på seg klinisk farmakologi er etter min mening en appel til autoritet. Tviler ikke at hun har oversikt over klinisk omsetningen av legemidler etc, men klinisk biokjemi i ernæring ved tidligere anlendinger tidligere sagt rare ting. Som er å forvente, hun er jo ikke utdannet innen ernæring og har tidligere høstet kritikk innen ernæringsmiljøet, samt i mitt brev til redaktøren i Tiddskriftet for den norske legeforening. 

Ellers må det påpekes at "ortomolekylær medisin" tross for et "fancy" navn er enkelt og greit alternativt tull. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Har dere eksperter noen tips til mat man kan spise når man er på farta? Er ikke alltid jeg sitter på kontoret på jobb, og noen ganger blir det bare McDonalds eller sushi når jeg må reise rundt om i byen... Skal dette senest på fredag. Er ikke helt optimalt for treninga. :)

Lage en caesar eller pasta salat å ta med seg?

Shakes? Bars?

Du får kjøpt salat på MCD også da.

Lenke til kommentar

Lage en caesar eller pasta salat å ta med seg?

Shakes? Bars?

Du får kjøpt salat på MCD også da.

Kjøpe salat på McD...  :hrm:

Lenke til kommentar

Hvem spiser kjøttdeig :S

Først kutter man ut godt kjøtt på hele dyret og når det renskåres går kappet i en bøtte man skulle tru var søppel som er mer hvitt en rødt.

Så skraper man bena rene og blander sammen med avkappet i bøtta, så lager man kjøttdeig.

Vann tilsettes for å holde tenpen nede under produskjonen så bakteriene ikke tar helt av.

Dog under 5% så det kan seges som deig og ikke farse.

Lenke til kommentar

Først kutter man ut godt kjøtt på hele dyret og når det renskåres går kappet i en bøtte man skulle tru var søppel som er mer hvitt en rødt.

Så skraper man bena rene og blander sammen med avkappet i bøtta, så lager man kjøttdeig.

Vann tilsettes for å holde tenpen nede under produskjonen så bakteriene ikke tar helt av.

This....

Kjøttdeig man selv har laget er dog alt annet enn dette.

Bruker kun rent kjøtt, og da bare for å lage burgere eller kjøttkakker/boller.

Lenke til kommentar

Alle.

Er det ikkje bra at heile dyret blir nytta til mat?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje litt OT men... 

Har nå hatt 3 uker hvor jeg kun har fått i meg rundt 800mg kalisum i motsetning til 2500mg +. 

Må si jeg føler meg kvikkere og sterkere. Får sjeldent disse dagene hvor jeg føler meg trøtt og svak eller seige muskler. Så føler jeg yter bedre på trening og! 

Endret av BMWcoupeftw
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje litt OT men... 

Har nå hatt 3 uker hvor jeg kun har fått i meg rundt 800mg kalisum i motsetning til 2500mg +. 

Må si jeg føler meg kvikkere og sterkere. Får sjeldent disse dagene hvor jeg føler meg trøtt og svak eller seige muskler. Så føler jeg yter bedre på trening og! 

Er det noko vitenskapleg forklaring på det eller hamnar det i gruppa der ein får ein effekt fordi ein forventar effekten? Er det store mengde mjølk du har slutta med?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror regresjon mot gjennomsnittet, det vil si at avvikende observasjoner over tid ofte har en tendens til å vende tilbake i retning av det vanlige/gjennomsnittlige selv uten intervensjon. Som tidligere påpekt er 2,5 g kalsium daglig i øverste skala for akseltabelt inntak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...