Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser generelt veldi bra ut Primer.

 

Men du ber om pirk:

 

-Siden du later til å kunne sprinte rundt med stanga kan det nok hende du har mer kg å hente ved å stramme opp kroppen mer. Man skal nesten ikke klare å gå ut av racket, selv når man trener med stanga alene.

 

-Albuene ut og bak - litt mye kan hende, men er veldig vanlig i lowbar som krever et smalere grep. Noe kan kanskje fikses ved økt fokus på trekke stanga nedover så hardt du kan - tenke at man skal prøve å bøye stanga rundt kroppen. Har også med skuldermobilitet å gjøre - enkle grep kan forhindre slitasjeskader.

 

-Interessant ville vært å sett skoa/føttene dine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Er det noe å tjene på å bytte ut brød med andre matvarer? Jeg synes brød er skikkelig godt, og det går kjapt å smøre til frokost og til lunsj på skolen. Spiser stort sett grovbrød og gulost. Lønner det seg å bytte ut brød med noe annet til frokost? 

 

Hvorfor skal det byttes ut, når alle faktorer for deg tilsier at du ikke skal bytte det ut? :)

 

Tenkte kanskje at det er andre matvarer som egner seg bedre, men ja brød er veldig kjekt. 

 

Dersom du får i deg for lite protein kan det vere eit poeng i det, men så lenge du får i deg det du treng så er ikkje brød noko problem.

Får begynne å telle da :p

Lenke til kommentar

Grovt sett er det to ting du kan passe på: nok protein og nok kaloriar (både på vektoppgang og nedgang). Det er sjølvsagt viktig med vitamin og alt dette her, men det får du gjennom eit variert kosthald. Grovbrød har meir vitamin og den slags moro enn finare brød og meir smak. No kallar dei riktig nok mykje for "grovt", sjølv om 80% er kveitemjøl, og eit brød med 95% kveitemjøl og 5% rugbrød blir gjerne eit "rugbrød", men men.

Lenke til kommentar

Må bare prøve meg mer fram tror jeg, eksperimenterte litt med forskjellig grep-bredde og forskjellige høyde på stanga under hele økten idag. 

 

Følte meg faktisk mer solid på neste settet som var 140*6 (RPE7/8) da med bredere grep, albuene enda mer opp og stanga ca. en tomme lengre ned. 

 

Kjente ut som om jeg mast lats'ene helt mens ryggstrekkerme gjorde en bedre jobb på egenhånd, Blir dog subjektivt hva man føler og hva som egentlig skjer, hadde egentlig utelukket highbar men prøvde litt highbar forrige økt og 120kg føltes nesten lettere enn med lowbar, mye dypere og ett voldsomt skyv ut ifra bunnen.  

 

Skal prøve å få filmet mer for å skaffe mer data for analysering :p

 

Er bombesikker på at det finnes en optimal måte å gjøre dette på :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Grovt sett er det to ting du kan passe på: nok protein og nok kaloriar (både på vektoppgang og nedgang). Det er sjølvsagt viktig med vitamin og alt dette her, men det får du gjennom eit variert kosthald. Grovbrød har meir vitamin og den slags moro enn finare brød og meir smak. No kallar dei riktig nok mykje for "grovt", sjølv om 80% er kveitemjøl, og eit brød med 95% kveitemjøl og 5% rugbrød blir gjerne eit "rugbrød", men men.

Takk, får se an litt hvordan jeg legger opp kostholdet :)

Lenke til kommentar

Grovt sett er det to ting du kan passe på: nok protein og nok kaloriar (både på vektoppgang og nedgang). Det er sjølvsagt viktig med vitamin og alt dette her, men det får du gjennom eit variert kosthald. Grovbrød har meir vitamin og den slags moro enn finare brød og meir smak. No kallar dei riktig nok mykje for "grovt", sjølv om 80% er kveitemjøl, og eit brød med 95% kveitemjøl og 5% rugbrød blir gjerne eit "rugbrød", men men.

Får du i deg nok kalorier med et normalt kosthold, får du også i deg nok protein. Det er det som er problemet hos de aller fleste som mangler progresjon. Mangel på kalorier.

Lenke til kommentar

 

Grovt sett er det to ting du kan passe på: nok protein og nok kaloriar (både på vektoppgang og nedgang). Det er sjølvsagt viktig med vitamin og alt dette her, men det får du gjennom eit variert kosthald. Grovbrød har meir vitamin og den slags moro enn finare brød og meir smak. No kallar dei riktig nok mykje for "grovt", sjølv om 80% er kveitemjøl, og eit brød med 95% kveitemjøl og 5% rugbrød blir gjerne eit "rugbrød", men men.

Får du i deg nok kalorier med et normalt kosthold, får du også i deg nok protein. Det er det som er problemet hos de aller fleste som mangler progresjon. Mangel på kalorier.

 

"Normalt" er vanskeleg å definere. Eg har sett ein del tilfeller der folk har lagt ut kosthaldet sitt og det er brødskiver med diverse 3 gonger om dagen og ein middag med kjøt, poteter og grønsaker. Avhengig av behovet kan det bli i minste laget med protein. For lite kaloriar er nok eit større problem enn protein, den er eg einig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt idiotisk spørsmål, men spør alikevell..

 

Om jeg legger meg rundt 0 på under/overskudd, samtidig som jeg trener fotball og styke, vil jeg da fortsatt gå ned i fettprosent? Eller må jeg absolutt ligge i underskudd? Spør pga. Jeg nærmer meg vektmålet jeg satt for meg selv, men føler jeg kan bli mer "stram" visse plasser.

Lenke til kommentar

Litt idiotisk spørsmål, men spør alikevell..

 

Om jeg legger meg rundt 0 på under/overskudd, samtidig som jeg trener fotball og styke, vil jeg da fortsatt gå ned i fettprosent? Eller må jeg absolutt ligge i underskudd? Spør pga. Jeg nærmer meg vektmålet jeg satt for meg selv, men føler jeg kan bli mer "stram" visse plasser.

Ligger man på vedlikehold, så ligger man på vedlikehold. Man kan med godt proteininntak og gode treningsrutiner forbedre muskel/fett-forholdet noe, men ikke drastisk. For deg som trener såpass, er det mer fornuftig å ta et godt glass melk i tillegg, så ligger du 200-300kcal over vedlikehold.

Lenke til kommentar

 

Litt idiotisk spørsmål, men spør alikevell..

 

Om jeg legger meg rundt 0 på under/overskudd, samtidig som jeg trener fotball og styke, vil jeg da fortsatt gå ned i fettprosent? Eller må jeg absolutt ligge i underskudd? Spør pga. Jeg nærmer meg vektmålet jeg satt for meg selv, men føler jeg kan bli mer "stram" visse plasser.

Ligger man på vedlikehold, så ligger man på vedlikehold. Man kan med godt proteininntak og gode treningsrutiner forbedre muskel/fett-forholdet noe, men ikke drastisk. For deg som trener såpass, er det mer fornuftig å ta et godt glass melk i tillegg, så ligger du 200-300kcal over vedlikehold.

 

Ok. Tusen takk :) Er ikke så altfor glad i melk, men regner med Tine Styrk gjør susen det også?

Lenke til kommentar

En teori/tankespinn for bygging av masse på vedlikehold av kroppsvekt:

 

Ingen dager er like, og et vedlikehold på 2000kcal vil over tid ende opp som svakt overskudd den ene dagen og svakt underskudd dagen etter.

 

Spiser og trener man særdeles godt vil man kunne bygge litt på overskuddsdagene og samtidig vedlikeholde muskelmassen på underskuddsdagene = ekstremt lite lønnsomt om man ønsker å komme noen vei som allerede nevnt - men det jo ingen tvil om at kroppskomposisjonen din vil forandre seg til det bedre om du trener og spiser bra, selv ved vedlikehold av kroppsvekt - så noe vil skje ja.

 

Det som blir diskutert i denne tråden er oftest "hva som er absolutt optimalt", naturlig nok. Det er jo tross alt verdens beste treningstråd :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Du kan ta ein ting om gangen. Om du blar litt opp og les innlegget til Countryman, så skriv han litt om å endre kroppskomposisjon sakte, men eg ville heller tatt muskelvekst og feittreduksjon kvar for seg. Det blir ikkje optimalt og vil nok ta lengre tid om du prøver å bygge muskelmasse og fjerne feitt samtidig. I tillegg kan det bli vanskelegare å få det riktig frå dag til dag.

 

Dersom du har veldig mykje feitt og helst vil bli kvitt det, kan du legge deg på eit underskot og fortsetje med treninga. Når du har fått vekk så mykje som du vil, kan du legge deg i overskot igjen. Alternativt kan du kjøre på med overskot no og bygge opp muskelmasse før du tar feittreduksjon på sikt.

 

Med 500-800 kcal i overskot ved bygging og 500-800 underskot ved deff bør det kunne gå bra.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Etter et par år med lite/ingen trening har jeg dessverre pådratt meg skinny fat looken. Jeg er altså tynn og har lite muskelmasse, men har mage. Hvordan bør jeg legge opp trening og kosthold? Vil jo helst gå opp i vekt og muskelmasse, men må jo også gå ned i fettprosent. Trener x size.

Som Zeph sier, kvitt deg med fettet først. Det er fort gjort, og du kan øke i styrke mens du ligger i underskudd. Deretter kjører du moderat overskudd og intensiv trening over tid. Da kan du legge på deg 5+kg muskelmasse i året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...