Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Mener å ha lest noe studie på at korte agressive dietter kunne være gunstig om du i utganspunktet har relativt lav fettprosent. Altså ikke kraftig overvektig. Og at det ikke gikk utover muskelmassen slik man har fryktet, så lenge man ikke holder dietten gående over lengre tid.

Men har ikke kilden for hånd så skal ikke si noe for sikkert.

PSMF funker i hvert fall, det er det ingen tvil om. Men personlig så syns jeg det er mye mer komfy å ha et moderat kcal underskudd over tid. Pizza, burger og taco og fortsatt gå ned i vekt.  :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å ikke snakke om at den løsner opp knuter som allerede er der. 

Kjøttet skal ikke være vondt å trykke på, kommer det smerter pga rulla, så behøver man iallefall en. 

Myorev er bra, selve røret er kvaliteten, sprekker det så er det rett i søppel. 

Man kan jo begynne med den billige blå, all-over-sak. 

De med klumpene er for dypere når man leter etter å treffe ett spess punkt.

Man kan også kjøpe en liten ball samtidig, under bena eller for å treffe spot on på problemet er den genial. 

Sleng den i en sokk og sleng sokken over ryggen og len deg mot en vegg og vips massere seg selv der det skulle trenges. 

Jeg får noe helt hinsides vondt når jeg ruller framside lår. Er nesten så jeg ikke klarer det, men går heldigvis over etter noen minutt med rulling.

Jeg har den "originale" om du vil, Rumble Roller. Syntes den er bedre enn de jeg har prøvd fra XXL osv.

Ellers anbefaler jeg en med pigger ja. Uten pigger blir ikke dypt nok

Lenke til kommentar

Jeg føler liksom jeg må bruke rumble-roller. Kjenner ingenting når jeg bruker den glatte typen.

Vanligvis begynner jeg med ryggen, og da tar jeg en ryggstrekker om gangen, og legger all kroppsvekt over på den ene. Arbeider meg fra korsryggen og oppover. Når jeg kommer over midtryggen pleier jeg å dra armene rundt kroppen, for å komme dypere i musklaturen.

Videre går jeg kjapt over hamstrings, glutes, legger og quads.

Endret av Akse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hørt det ikke er så bra å rulle korsryggen? 

Det har jeg aldri hørt om. Høres ut som et forbehold som kommer fra en eller annen instans.

Ganske vanlig prosedyre for atleter å bruke både rulle og massasjeball i korsrygg-området.

Lenke til kommentar

En liten digresjon:

Hvordan kan jeg øke mine pull-ups til 20+ stk. Sist gang jeg maxet var for 4 måneder siden, og da klarte jeg bedrøvelige 15 stk etter PR i benkpress + markløft + roing med vekstang. 

Har også tilsvarende ambisjoner vedrørende armhevinger; Har et mål om å klare 100 stk. (påfølgende selvfølgelig).

Er det forresten noen slike krav man må oppfylle i VG3 i  faget kroppsøving? 

Det jeg trener nå:

Ettersom jeg er i stand til å utføre 10 *3 pull ups med god form har jeg begynt å implementere vekt med i øvelsen.

Tar nå 3 sett * 5 repitisjoner (5 kg) og øker med 0.5/1.25 kg hver uke. Noe bedre jeg kunne ha gjort?

Når det kommer til armhevinger så er jeg i stand til å utføre 23 * 4 armhevinger (øker med 1 repitisjon for hver uke). Denne øvelsen er etterfulgt av 3*10 "Decline push-ups". 

Trener egentlig bare pull-ups og armhevinger 1 gang i uken, men det hender at jeg tar noen repitisjoner i helgene for moro skyld.

Burde jeg øke hyppigheten?

Takk for innspill!

Endret av Gluestick
Lenke til kommentar

Nøkkelen for å bli sterk i pull-ups er å legge på vekt, men vesentlig mer enn det du har gjort. Kjør på med +10kg og +20kg, så skal du se det blir fart på sakene. Kombiner det med droppsett, så er det ikke mange ukene før du har 20++ inne.

Samme prinsippet med pushups, men her er også benkpress, skulderpress og dips gode øvelser for å styrke skuldre og triceps.

Når det kommer til øvelser som innebærer kroppsvekt, sier det seg selv at lav kroppsvekt ofte er en fordel.

Lenke til kommentar

Nøkkelen for å bli sterk i pull-ups er å legge på vekt, men vesentlig mer enn det du har gjort. Kjør på med +10kg og +20kg, så skal du se det blir fart på sakene. Kombiner det med droppsett, så er det ikke mange ukene før du har 20++ inne.

Samme prinsippet med pushups, men her er også benkpress, skulderpress og dips gode øvelser for å styrke skuldre og triceps.

Når det kommer til øvelser som innebærer kroppsvekt, sier det seg selv at lav kroppsvekt ofte er en fordel.

Grunnen til at jeg øker vekten med 0.5/1.25 kg er at jeg ikke vil skade meg. En drastisk økning i vekt kan legge veldig mye press på knoklene, leddene. sener og ikke minst skulderpartiet. Dette prøver jeg å unngå. Jeg har aldri vært en fan av benkpress; Kan ikke fordra den øvelsen...F.eks. så er jo magemusklene deaktivert ved utførselen av benkpress. 

Vekt på push ups? Jeg formoder at du mener å plassere vektskiver på ryggen? Er ikke dette farlig og potensielt skadelig for korsryggen?

Er det forresten noen slike krav/tester i VG3? (kroppsøvingfaget)?

Endret av Gluestick
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg øker vekten med 0.5/1.25 kg er at jeg ikke vil skade meg. En drastisk økning i vekt kan legge veldig mye press på knoklene, leddene. sener og ikke minst skulderpartiet. Dette prøver jeg å unngå. Jeg har aldri vært en fan av benkpress; Kan ikke fordra den øvelsen...F.eks. så er jo magemusklene deaktivert ved utførselen av benkpress. 

Vekt på push ups? Jeg formoder at du mener å plassere vektskiver på ryggen? Er ikke dette farlig og potensielt skadelig for korsryggen?

Det er svært lite belastning på noe som helst ved pull-ups, så her leter du bare etter unnskyldninger. Det samme gjelder pushups. Det skal være nok belastning til at øvelsen blir vesentlig tyngre, men ikke så mye at du bukker under vekten. Magemusklene dine vil gi seg lenge før du skader deg.

Ja, det finnes noen slike styrketester i gymfaget, uten av jeg spesifikt husker hva de går ut på. Jeg tør dog påstå at måten du trener på er mindre hensiktsmessig om ønsket er å gjøre det bra i disse testene.

Og jeg kan love deg en ting, kjerne- og magemusklaturen er i veldig stor grad aktivert ved benkpress, så lenge du bruker korrekt teknikk.

Lenke til kommentar

Det er svært lite belastning på noe som helst ved pull-ups, så her leter du bare etter unnskyldninger. Det samme gjelder pushups. Det skal være nok belastning til at øvelsen blir vesentlig tyngre, men ikke så mye at du bukker under vekten. Magemusklene dine vil gi seg lenge før du skader deg.

Ja, det finnes noen slike styrketester i gymfaget, uten av jeg spesifikt husker hva de går ut på. Jeg tør dog påstå at måten du trener på er mindre hensiktsmessig om ønsket er å gjøre det bra i disse testene.

Og jeg kan love deg en ting, kjerne- og magemusklaturen er i veldig stor grad aktivert ved benkpress, så lenge du bruker korrekt teknikk.

Hele tanken 

Tanken på at du insinuerer at jeg leter etter unnskyldninger finner jeg helt fruktesløs i håp om veiledning. Jeg var ikke klar over at det eksisterte slike personer på diskusjon.no .... Jeg er delvis enig i påstanden om at "det er svært lite belastning på noe som helst ved pull-ups". Det er dog litt belastning i skulderpartiet, knoklene og ikke minst albuen. Er det bare meg, eller har noen  snever kunnskap om trening og helse? Brått økning i vekt kan stimulere noe som kalles rabdomyolyse (akutt ødeleggese av muskelceller) som en konsekvens av hard trening og overbelastning av muskulaturen. Søk det opp (ligger flere artikler ute om akkurat dette temaet vedrørende drastisk økning i vekt/repitisjoner ved øvelser som pull-ups). Dette kan faktisk føre til nyresvikt.... Jeg var aldri ute etter noen snarvei/enkel løsning. Jeg er villig til å legge det arbeidet som trengs for å nå 20 + pull-ups uten å forringe helsen min. Synes det er tragisk at trenden i helseverden er "Go hard or go home". Det ligner mer på "Go and f*ck yourself or go home" 

Uansett, var fomålet  med det opprinnelige spørsmålet at om slike prestajsoner ville hjelpe meg i krøppsøvingsfaget i VG3....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tanken på at du insinuerer at jeg leter etter unnskyldninger finner jeg helt fruktesløs i håp om veiledning. Jeg var ikke klar over at det eksisterte slike personer på diskusjon.no .... Jeg er delvis enig i påstanden om at "det er svært lite belastning på noe som helst ved pull-ups". Det er dog litt belastning i skulderpartiet, knoklene og ikke minst albuen. Er det bare meg, eller har noen  snever kunnskap om trening og helse? Brått økning i vekt kan stimulere noe som kalles rabdomyolyse (akutt ødeleggese av muskelceller) som en konsekvens av hard trening og overbelastning av muskulaturen. Søk det opp (ligger flere artikler ute om akkurat dette temaet vedrørende drastisk økning i vekt/repitisjoner ved øvelser som pull-ups). Dette kan faktisk føre til nyresvikt.... Jeg var aldri ute etter noen snarvei/enkel løsning. Jeg er villig til å legge det arbeidet som trengs for å nå 20 + pull-ups uten å forringe helsen min. Synes det er tragisk at trenden i helseverden er "Go hard or go home". Det ligner mer på "Go and f*ck yourself or go home" 

Uansett, var fomålet  med det opprinnelige spørsmålet at om slike prestajsoner ville hjelpe meg i krøppsøvingsfaget i VG3....

Lenke til kommentar

Rabdomyolyse kommer fra ekstremt volum. Ingenting av det jeg har foreslått kan på noen som helst måte skade deg, med mindre du velger å gjøre det mens du balanserer på en bosu ball.

Kan jo også komme fra brått økning i vekt. La oss ta det til det ekstreme: fra 5 kg tilleggvekst til 25 kg... 

Men uansett: Det jeg har hørt er at noen styrketester går igjen på ulike skoler i landet:

Pull-ups (hva vil kvalifisere til en 6'er her?) Jeg vil si 14-16 ?

Push-ups 6'er: 50 + ?

Sit-ups: sikkert 50 + 

Dere lurer sikkert på hvorfor jeg er så opptatt av å prestere i gymfaget selv om fysiske tester skal ikke danne grunnlag for standpunktkarakter lenger. Læreren vår legger dog på dette!

Endret av Gluestick
Lenke til kommentar

Rabdomyolyse kommer fra ekstremt volum. Ingenting av det jeg har foreslått kan på noen som helst måte skade deg, med mindre du velger å gjøre det mens du balanserer på en bosu ball.

Kan jo også komme fra brått økning i vekt. La oss ta det til det ekstreme: fra 5 kg tilleggvekst til 25 kg...

Men uansett: Det jeg har hørt er at noen styrketester går igjen på ulike skoler i landet:

Pull-ups (hva vil kvalifisere til en 6'er her?) Jeg vil si 14-16 ?

Push-ups 6'er: 50 + ?

Sit-ups: sikkert 50 +

Dere lurer sikkert på hvorfor jeg er så opptatt av å prestere i gymfaget selv om fysiske tester skal ikke danne grunnlag for standpunktkarakter lenger. Læreren vår legger dog på dette!

Du som greier 15 pullups vil ALDRI få rabdomlyse av å makse ut noen sett med 20kg+ vekter. :) Det gjelder mer ekstreme varianter og gjerne, men ikke nødvendigvis, utrente utøvere.

Ang kravene i vg3 vet jeg ikke. Går ut fra du ikke har noen kjente du kan spørre? Du kan jo søke opp skolen du begynner på og se om det ligger noen fagplan ute på nettsidene, der står det sikkert. Alternativt en telefon eller e-post som du kan henvende deg til, da får du garantert svar. Lykke til!

Lenke til kommentar

Gluestick: du kan hvertfall øke til å trene både armhevinger og pullups to ganger i uken fremfor en. Dersom du skal trene armhevinger én gang i uken og øker med én armheving i hvert sett vil det ta unødvendig mange uker å nå målet. 

Lurer også på; du sier du øker hver økt med pullups med 1,25kg og samme antall repetisjoner, syns du det blir noe særlig tyngre eller kan du fremdeles utføre alle repetisjonene veldig lett? Hvis svaret er at du fullfører alle settene uten store problemer, så må du ta rådene fra de andre her og øke med litt mer vekt. De siste repetisjonene skal være skikkelig tunge. 

PS: Tommel opp for at du går gradvis frem og tenker skadeforebyggende! 

Lenke til kommentar

En ting jeg tenkte over når jeg tok benk i dag. Jeg skal kjøre 5 reps. Etter å ha karret meg gjennom rep nr 4 så kan jeg konkludere med at jeg 100% sikkert ikke vil greie å løfte stanga en centimeter på siste rep og dropper derfor å i det hele tatt prøve fordi det da blir en stor jobb med å ta av skiver for å få løftet stanga opp i startposisjon osv. Er dette dumt av meg? Er det noe å hente i å prøve på siste rep selv om det er 100% umulig?

Lenke til kommentar

Du som greier 15 pullups vil ALDRI få rabdomlyse av å makse ut noen sett med 20kg+ vekter.

Det stemmer forsåvidt, men det er ingen forskjell på nybegynner og godt trent som trener med vekt over dagens bindevev. 

Det skal ca 100 fullaktiverte rep til på en stor muskelgruppe for å utløse dette , noe ingen godt trente klarer over bindevevsgrensen etter normal deload.

En gal volumbygger, som kjører myo på alt og trener hele kroppen og kjører myo med aktiveringssett på baseøvelsene ligger kanskje i grenseland. 

Trening er katabolt, man burde heller dele opp i 4 dager en å kjøre monstertexas-bananas 2-3 dager i uka. Spesielt som volum-troll

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...