Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Et av "problemene" mine er at jeg er "quaddominant", om det e noe som heter det.

"Quit thinking you're quad dominant. Unless your quads hang over your kneecaps like an elephant's testicles, you're not quad dominant. You're just hamstring weak."

- Jim Wendler

 

Men nå har jeg støtt på et nytt problem. Jeg er en jente (eller kjerring :p) med relativ spinkel kroppsbygning. Har blitt satt helt tilbake treningsmessing pga svangeskap, og begynte å trene igjen for ca 2 mnd siden. Hadde 14 dager i sommer hvor jeg ikke fikk trent, så kjørte deload og har nå økt med 10kg på knebøyen. Kjente at jeg trolig har nådd maks jeg klarer å kjøre på 5x5. Da skal man i teorien kjøre deload, men jeg synes jo jeg nettopp kjørte deload.. (helt ned til stangen). What to do?

Hvor mye øker du per økt/uke? Deload helt ned til stangen er unødvendig. Ta av 10% og fortsett som normalt, men ikke legg på for mye fra gang til gang. Husk at prosentmessig er det stor forskjell å øke med 2,5kg om man løfter 150 eller 50 kg.

Endret av phax
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Et av "problemene" mine er at jeg er "quaddominant", om det e noe som heter det.

"Quit thinking you're quad dominant. Unless your quads hang over your kneecaps like an elephant's testicles, you're not quad dominant. You're just hamstring weak."

- Jim Wendler

 

Men nå har jeg støtt på et nytt problem. Jeg er en jente (eller kjerring :p) med relativ spinkel kroppsbygning. Har blitt satt helt tilbake treningsmessing pga svangeskap, og begynte å trene igjen for ca 2 mnd siden. Hadde 14 dager i sommer hvor jeg ikke fikk trent, så kjørte deload og har nå økt med 10kg på knebøyen. Kjente at jeg trolig har nådd maks jeg klarer å kjøre på 5x5. Da skal man i teorien kjøre deload, men jeg synes jo jeg nettopp kjørte deload.. (helt ned til stangen). What to do?

Hvor mye øker du per økt/uke? Deload helt ned til stangen er unødvendig. Ta av 10% og fortsett som normalt, men ikke legg på for mye fra gang til gang. Husk at prosentmessig er det stor forskjell å øke med 2,5kg om man løfter 150 eller 50 kg.
2,5kg pr. økt. 3 økter i uken.

Var på 30kg inkl. stang i går.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

2,5kg pr. økt. 3 økter i uken.

Var på 30kg inkl. stang i går.

Det er aaaaalt for mye. Øk heller 2,5% per økt, det vil tilsvare ca 2,5 kg i uken for din del. :)

 

Hvis treningssenteret ditt ikke har små skiver, så kan det være en idé å investere i dette selv.

 

F.eks 0,25kg og 0,5kg

 

(finnes sikkert billigere varianter enn Eleiko sine)

Endret av phax
Lenke til kommentar

Kan også kjøre på med dobbelt sett fjærlåser om du vil øke med 1 kg f.eks, eleiko sine veier i hvert fall 250g pr stk. Får sikkert noen rare blikk, men det får så være.

eleiko_internationella_fj%C3%A4derl%C3%A

Eller så kan du jo selvfølgelig bare holde deg på samme vekt og øke per uke i stedet for per økt.

Lenke til kommentar

Kva rullene blir brukt til? er det vits? kven får mest utbytte av de? kas en bør eg kjøpe?

De blir brukt for å massere musklaturen, litt som en lett sportsmassasje. Det gir mindre muskelknuter, og gir økt blodsirkulasjon i musklaturen.

 

Det er en slik rulle du vil ha

m3Mh8z7rn_m-LypkOklCq6w.jpg

Lenke til kommentar

Eg har ikkje tenkt å kutte noko no, men er PSMF kurant for det formålet? Få ned feittprosent fort og gale i staden for eit halvår på 500 kcal dagen underskot?

Større underskudd = større tap av muskelmasse. På den andre siden, du kunne brukt den tid til å bygge muskler.

Det er en grunn at "de fleste" går for 500/dagen. Du får mest for pengene her.

Alt over 1000kcal blir overkill og du begynner å miste for mye muskler.

Lenke til kommentar

 

Kva rullene blir brukt til? er det vits? kven får mest utbytte av de? kas en bør eg kjøpe?

De blir brukt for å massere musklaturen, litt som en lett sportsmassasje. Det gir mindre muskelknuter, og gir økt blodsirkulasjon i musklaturen.

 

Det er en slik rulle du vil ha

m3Mh8z7rn_m-LypkOklCq6w.jpg

 

 

Jeg har en sånn, bare i blå, den svarte er vel enda hardere? 

Steike deilig å rulle på! "Knekke" opp øvre rygg osv. Men låra er grisevondt i starten

Lenke til kommentar

For å ikke snakke om at den løsner opp knuter som allerede er der. 

Kjøttet skal ikke være vondt å trykke på, kommer det smerter pga rulla, så behøver man iallefall en. 

 

Myorev er bra, selve røret er kvaliteten, sprekker det så er det rett i søppel. 

Man kan jo begynne med den billige blå, all-over-sak. 

De med klumpene er for dypere når man leter etter å treffe ett spess punkt.

 

Man kan også kjøpe en liten ball samtidig, under bena eller for å treffe spot on på problemet er den genial. 

 

Sleng den i en sokk og sleng sokken over ryggen og len deg mot en vegg og vips massere seg selv der det skulle trenges. 

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eg har ikkje tenkt å kutte noko no, men er PSMF kurant for det formålet? Få ned feittprosent fort og gale i staden for eit halvår på 500 kcal dagen underskot?

Større underskudd = større tap av muskelmasse. På den andre siden, du kunne brukt den tid til å bygge muskler.

Det er en grunn at "de fleste" går for 500/dagen. Du får mest for pengene her.

Alt over 1000kcal blir overkill og du begynner å miste for mye muskler.

 

Ser den. Opp til 1000 kcal går greit utan at det går noko særleg ut over muskelmasse? Trur det var ca. 1000 eg låg på sist gang.

Lenke til kommentar

 

 

Eg har ikkje tenkt å kutte noko no, men er PSMF kurant for det formålet? Få ned feittprosent fort og gale i staden for eit halvår på 500 kcal dagen underskot?

Større underskudd = større tap av muskelmasse. På den andre siden, du kunne brukt den tid til å bygge muskler.

Det er en grunn at "de fleste" går for 500/dagen. Du får mest for pengene her.

Alt over 1000kcal blir overkill og du begynner å miste for mye muskler.

 

Ser den. Opp til 1000 kcal går greit utan at det går noko særleg ut over muskelmasse? Trur det var ca. 1000 eg låg på sist gang.

 

Det går utover muskler så å si uansett. Dess mer kcal, dess mer muskler du mister. 500 er optimalt. 1000 er i det høgeste laget, men det går. 

Smak og behag, egentlig. Jeg bruker å ligge vanligvis mellom 500 og 1000. Fungerer greit. Men så er jeg veldig av og på med treningen da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...