Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Løfting er katabolt, det kan skje den beste

Treningsmessig har rep en kurve som går opp som en omvendt U . 

Etter 30-40ish rep så går effekten nedover igjen.

Styrkemessig eller volummessig har det ikke noe for seg, må evt være utholdenhet som er målet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Løfting er katabolt, det kan skje den beste

Treningsmessig har rep en kurve som går opp som en omvendt U . 

Etter 30-40ish rep så går effekten nedover igjen.

Styrkemessig eller volummessig har det ikke noe for seg, må evt være utholdenhet som er målet. 

Utholdenhet har vel ganske mye å si for styrke/trening generelt, vil jeg tru?

 

En som greier 100 push-up vs 30 (ca same vekt og kropp), vil mest sannsynlig greie å ta litt mer under trening?

Om ikke annet, så vil restitusjonen mellom øktene (reps/sets) vare mye raskere - mer effektiv trening. Dvs, enten raskere trening, eller løfter en del mer på same tid?

Lenke til kommentar

Utholdenhet har vel ganske mye å si for styrke/trening generelt, vil jeg tru?

 

En som greier 100 push-up vs 30 (ca same vekt og kropp), vil mest sannsynlig greie å ta litt mer under trening?

Om ikke annet, så vil restitusjonen mellom øktene (reps/sets) vare mye raskere - mer effektiv trening. Dvs, enten raskere trening, eller løfter en del mer på same tid?

 

 

De fleste, men ikke alle, kvaliteter er på en eller annen måte positive, men det spørs igjen hva som er målet.

En som trener mot å nå 100 push-ups vil nok neppe kunne overføre noe av fremgangen man får her over til et maks-løft i benkpress, som da er en synergistøvelse.

- Men igjen, utøveren vil jo mest sannsynlig trene benkpress i tillegg.

 

Skal man trene for å bli sterk må man etter et visst nivå ligge mellom 80-100% av 1RM for å kunne få videre fremgang i maksstyrken. Det vil da ikke hjelpe et pøkk å trene mot 100 pushups. Trener man for utholdende styrke er saken en annen, og da trener man forhåpentligvis ikke benkpress i dette skiktet.

 

Så jeg vil vel si "nei, en utøver som klarer målet om å ta 100 pushups bør ikke nødvendigvis ta noe mere på trening hva gjelde maksløft". Igjen har utøverns nivå noe å si.

 

Kurven war snakker om finner man i de fleste "skoler" for trening og er vel godt dokumentert fakta - (da lurer jeg på hvorfor man skulle ha mål om å klare 70-100 reps innenfor en øvelse, når man vet at det blir helt "feil"? )

Mange sett = få reps

Få sett = mange reps

Totalt 30-40 reps.

 

post-268618-0-97364400-1469159757_thumb.jpg

 

Myo reps er og et godt eksempel, hvor "skaperen" legger opp et løp hele tiden som holder seg innenfor 30-40 repetisjoner, hvor igjen det er kun de 25 siste repsa som er tellende.

 

 

Edit:

Har fryktelig mye mer dokumentasjon jeg ønsket å ha med her - men jobben kaller. Et par utklipps klarer jeg vel.

 

"Flere/mange sett" som beskrives i klippet under betyr da - få repetisjoner.

 

post-268618-0-34184800-1469160321_thumb.jpg

 

som jeg skrev..

 

post-268618-0-08534800-1469160379_thumb.jpg

 

Dette skjemaet kobles da til grafen lenger opp.

 

post-268618-0-96937800-1469160456_thumb.jpg

 

Kunne tenkt meg en rabdomyolyse nå slik jeg jeg slapp å dra på jobb :)

Endret av Countryman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå sier kona at hun vil hjelpe meg på å sponse treningssenter.

 

Jeg lurer på om jeg trenger noen stackers for forbrenning og ekstra energi, ja det er vel ikke lovlig i Norge, men jeg bor i Sverige da og de har mer sånt lovlig. Men i og med at jeg bruker medisiner som gjør meg dødsliten, så kunne det vært gunstig å ta noe forbrennende og oppkvikkende de tre dagene i uka jeg planlegger å trene, dels for å hjelpe motivasjon, og dels rett og slett bare for å komme igang.

 

Jeg har brukt sånt oppkvikkende forbrennende saker i Norge også, som jeg kjøpte i Sverige med god effekt.

 

Dessuten tenkte jeg å kjøpe proteindrikk, men dette er vel ikke noe særlig spørsmål om er greit fordi det er safe.

 

Noen tanker om energioppkvikker, forbrennings kapsler? Det er vel bedre enn å drikke redbull light eller rett og slett bli sittende på sofaen?

 

Jeg føler meg helt i koma fram til klokken 12 om dagen av medisinene, og dersom jeg skal trene så hadde det vært greit å få til dette når jeg allikevel leverer barn i dagis. Da hadde jeg hatt noe å gjøre i mellomtiden, istedenfor å bare henge på cafe.

 

Hjemmetrening er ikke så lett for meg lenger da jeg stort sett passer barn når jeg er hjemme. Så kanskje treningssenter er bedre for meg nå som vi har råd?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Skal du først ta noe, får du fikse deg et pre-workout. Jeg har ingen erfaring med det, men jeg vet mange bruker og mener det er effektivt.

 

Før var ikke treningssenter aktuelt, nå er ikke hjemme trening så lett? Høres ut som du har det helt greit i komfortsonen din. Men ja, å trene på et gym er stort sett alltid bedre enn å trene hjemme.

Lenke til kommentar

Skal du først ta noe, får du fikse deg et pre-workout. Jeg har ingen erfaring med det, men jeg vet mange bruker og mener det er effektivt.

 

Før var ikke treningssenter aktuelt, nå er ikke hjemme trening så lett? Høres ut som du har det helt greit i komfortsonen din. Men ja, å trene på et gym er stort sett alltid bedre enn å trene hjemme.

Jeg har en luke med mye fritid når jeg leverer barn i dagis. Når jeg er hjemme er jeg stort sett pappa til en 2 år gammel gutt/sønn og ikke så lett å trene da.

Lenke til kommentar

 

Skal du først ta noe, får du fikse deg et pre-workout. Jeg har ingen erfaring med det, men jeg vet mange bruker og mener det er effektivt.

 

Før var ikke treningssenter aktuelt, nå er ikke hjemme trening så lett? Høres ut som du har det helt greit i komfortsonen din. Men ja, å trene på et gym er stort sett alltid bedre enn å trene hjemme.

Jeg har en luke med mye fritid når jeg leverer barn i dagis. Når jeg er hjemme er jeg stort sett pappa til en 2 år gammel gutt/sønn og ikke så lett å trene da.

 

Pre-workout og denslags er ikke det samme det var for 4-6 år siden, bare så du vet det, til og med svenskene og resten av eu har blitt bortimot like streng som i Norge, må nesten på bakgårdssjapper i polen for å få det du fikk over disken i sverige for 5 år siden. 

 

Yohimbine kan være verdt å lese seg opp på om du er interessert i slankepiller. 

 

Når det er sagt, så er mesteparten av kost-tilskudd bortsett fra kaffe/koffein, kreatin, og myseisolat ganske meningsløst. 

 

Selv er jeg glad i PWO er som Redweiler/Craze/N.O Xplode pga. høy dose koffein+arginin og andre snasne virkemidler som hjelper på fokus og pump, men det blir luksus som overhodet ikke er noe must for effektive treningsøkter, går lett måneder kun på viljestyrke og kaffe :) 

Lenke til kommentar

 

 

Mer blabla

Masser av blabla

Masse blabla

 

Selv er jeg glad i PWO er som Redweiler/Craze/N.O Xplode pga. høy dose koffein+arginin og andre snasne virkemidler som hjelper på fokus og pump, men det blir luksus som overhodet ikke er noe must for effektive treningsøkter, går lett måneder kun på viljestyrke og kaffe :)

 

Nå smiler jeg for første gang på 7 minutter. 

Masse nitrogenf###enskap som øker følesen av ditt og datt og pump, men som ikke gjør en døyt for treningen, man vet det, men man bruker det for ego-trip på gymmet. 

 

Sånn skal det være. 

 

Sånn ellers så er krydderpiller / fatburners bare ting som kroppen bruker 100kcal på å fordøye, altså penger ut av vinduet om man ikke har lab-kontroll på kosten før man finner ut av at man ikke klarer å sttimere bedre en +-400 kcal uansett og pengene er ut av vinduet. 

 

Efedrin funker som fjell, men er ikke lov.

Husk at en sunn trenefyr/-inne over sjøen som ikke boler og er 100% ren hadde blitt lagt i jærn så fort en fot er på norsk jord, så de har det litt lettere i andre lender. 

Lenke til kommentar

100 kcal på å fordøye noen små piller?! Med mindre det er 1000 kalorier i dosen så bruker ikke kroppen 100 kalorier på å fordøye det.

Du kan ikke få negative kalorier av å konsumere noe, ellers så hadde jo piller fungert til slanking uten noe som helst innsats.

Koffeinpiller har ingen effekt på kaloriforbruk. Det er som kaffe.

Endret av Mr. President™
Lenke til kommentar

Tanken var jo å få noe oppkvikkende da som motivasjon til trening, dersom det også er forbrennende så er det bare et pluss. Før solgte de efedrin stackers i Sverige.

 

Du får ikke samme ingredienser i Norge.

 

Det er koffein med urter som grønn te White willow bark etc.

 

Jeg klarer ikke trene om morgenen med de medisinene jeg tar. Mulig jeg drikker red bull light istedenfor.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...