Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Trene hjemme går, men det er progresjonen man sliter med. 

Man må isåfall ha mer en 2x 10kg-manualer. 

Progresjon er ikke så viktig for mange, det å beholde størrelse på muskler og ha god form og helse er viktigere for mange.

Jeg er så lei framgangshysteriet, det viktigste er at man er fornøyd med kroppen sin, musklene og har god kondisjon/hjerte...

Progresjonshysteri er for freaks, altså treningsfreaks. Men da går det en varsel-lampe om doping også.

Kroppens evne til å bli større har sin grense, alder hemmer også muskelvekst til en grad. Stallone går på veksthormoner/steorider feks som han får av lege men det viste dere kanskje.

Jeg lodder stemningen litt, hvor mange her inne er det som tar steroider eller har gått slike kurer?

Veksten går ikke inn i himmelen, og hva gjør folk da?

På det gamle stedet jeg trente i Sarp Norge var det dopere overalt, det var helt annerledes når jeg begynte på EVO. Der var det mer normale folk. Digget virkelig EVO, hadde utrolig fleksibel åpningstider man kunne bruke dørkort bare og perfekt treningsutstyr og mange benker.... Der var det veldig enkelt å trene, var i gangavstand fra hjemmet og lå vedsiden av Kiwibutikk.

Men på det senteret i Sarp Sentrum, jeg husker ikke navnet der kunne man rope BLODPRØVE overalt....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig. Når jeg først går inn på et treningssenter vil jeg helst unngå at jeg blir sterkere eller større. Helst beholde den samme dvaske formen lengst mulig. Alt annet blir for hysterisk.

Dvask har ikke noen sammenheng med MARKERT. Jeg tror mange her har guttas svar på anoreksi, men jeg husker ikke hva det heter når bolegutter har det. Googler det kommer tilbake....

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Megareksi

Er man markert med muskler så trenger man vel ikke mer? Da er isåfall denne tråden med unntak ofte av jenter et forum for megareksi og et tilfelle for psykiatrien.

Jeg brukte aldri steroider og var fornøyd med muskelmasse og kondisjon. Men denne diskusjonstråden er som mange andre veldig ensretted og nerdete/freakete.

Trening er bra og sunt, men om det går over til aggressivitet og steroider så er det ikke så sunt pluss at man får hormonelle forstyrrelser som ødelegger sexualdriften....

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var ofte her i tråden før. Men har bekreftet fra doktorhold at rådene her inne var helt på trynet. Hjemmetrening er langt bedre enn når som ingen trenining.

Jeg vet dessuten at doping og steroider er tabubelagt men aktuelt spørsmål.

Jeg spurte bare ærlig om kosttilskudd som steroider. Om folk bruker det så gjør ikke det meg noe. Noen bruker penger på single malt andre bruker det på kinesisk veksthormon eller winstrol whatever. Selvfølgelig vet jeg at det er mange seriøse i tråden også, som trener sunt og uten doping.

Er man markert nok så et ikke videre vekst nødvendigvis nødvendig, mine to cents.

Lenke til kommentar

Jeg var ofte her i tråden før. Men har bekreftet fra doktorhold at rådene her inne var helt på trynet. Hjemmetrening er langt bedre enn når som ingen trenining.

Det hadde vært morsomt om du fant frem disse innleggene du snakker om - tipper du tolket de ut av kontekst.

Selvfølgelig er hjemmetrening 1.000.000 ganger bedre enn ingen trening.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg synes heller folk her inne burde motivert meg for mer hjemmetrening, og det ville ha hjulpet meg. Er bare å søke nicket mitt i tråden det. Tror det var mye kverulering og iaf sitat helt bortkastet med hjemmetrening, enda jeg har ca 90kg manualer og joggesko fra Asics.....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

De fleste i denne tråden fokuserer på styrketrening eller hypertrofi, men det er kanskje ikke så rart da det er en populær og normal form for trening. Sykkelfolket har egne sider med mer aktivitet f. eks. Syns forøvrig at hjemmetrening bør applauderes, og at man kan komme langt med det :) . Edit: ja, det vil avhenge av målet. Du blir ikke bodybuilder av å ikke eie en eneste vekt, for å sette det på spissen - men du kan såklart oppnå muskelvekst av å trene hjemme.

Endret av Juliess
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal gi det et nytt forsøk, Rehab rygglegen sa det var bedre å trene og jogge hjemme enn å ikke løfte eller jogge noe, Så hun har motivert meg og du motiverte meg ennå mere nå....  :)

Sier ikke det seg selv?

Jo men det psykiske kan være finurlige greier. Jeget eller min person vet innerst inne at hjemmetrening er bedre enn ingen trening, og jeg protesterte jo på det også. Men det psykiske motivasjonen for trening fikk en knekk da.

Så da ga jeg opp rett og slett, skal jo ikke legge all skyld på forum, men sånn føles det i ettertid.

Lenke til kommentar

Det var vel denne tråden vel? Som havnet i off-topic?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1488558&page=7

Som ble flyttet ut fra denne...

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1485972&page=2

Morsomt å se på hva folk mener fire år etter om alt mulig. Jeg var jo imot Irak-krigen også selvom jeg er veldig glad i USA.

Men hva synes treningsfolket om disse rådene idag? En Student med 1000kr til mat har ikke noen nytte av å trene hjemme med armhevninger og manualer?

Som jeg husker det var Juliess en av de mest oppegående og støttende. Takk for det Juliess...

Var mye skarpe toner fra treningsforumet også.

Trådstarter er hånlig også, disser folk med prolapsproblemer etter markløft.

Prolaps er noe man kan være utsatt for, jeg tror det betyr ryggskiveutglidning, det kan gjøre jævlig vondt og kan være vanskelig å gå uten å halte, heldigvis støttes ryggen opp igjen som regel etter en til to uker. I værste fall kan ryggnerven bli betent og da kan man i værste fall få betennelse i ryggnærven eller isjas... Det er noe av det jævligste smertehelvetet jeg har hatt og jeg var redd jeg skulle bli lam fordi jeg knapt klarte å krabbe i to uker!!.

Så jeg synes det er jævlig morsomt at trådstarter gjør narr av en med ryggproblemer som får treningskade. Treningskade kan hvem som helst få, og prolaps kan utsatte få bare ved å knyte skoen.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=335171&page=2531

Av en normal person hadde den riktige setningen vært. -God bedring, kanskje best å prøve en annen øvelse???

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Du tror du har prolaps, men i tidligere poster har du fått legeerklæring på dette.

Ikke tok du imot tips/råd fra de som faktisk prøvde å hjelpe deg, og gjentatte ganger ble det nevnt dra til spesialist istedet for naboen som er legen din, som også er snill og grei.

All trening er bedre en ingen trening, og om du har noen hantler du vil bruke resten av livet til uten å se fremgang, så for all del peis på. Men å si at de som søker framskritt har "Megareksi" blir tull.
Tror du får mer sympati og klapp på  skuldrene i Kvinneguiden, da du tar mye av det som blir sagt her negativt til deg.

Lenke til kommentar

Gouldfan: Det virker som om du bare skriver for å få bekrefte egen bias. No offence.
Men størsteparten av dine innlegg går på å komme med påstander som når tilbakevist er det du anser som angrep på dine meninger og innlegg. Det er ikke det.

Skrevet 16. februar 2013 - 21:14

'Akse', den 16 Feb 2013 - 21:12, sa:snapback.png

Hvis det var en til to dager etter marken tviler jeg egentlig på at det er årsaken, men for all del, det høres jo ut som om du har funnet ut at mark ikke er for deg uansett.

Kan være at jeg også har sittet litt galt etterpå foran data feks. Men har trent hver dag hele uken, så har jo vært i form. Føler meg sterk i ryggen, men har veldig trøblete ryggskiver da..

Ryggmusklene er det iallefall ikke noe galt med, men benbygningen i ryggraden skulle jeg gjerne hatt bedre. Det å være høy har sine ulemper det også. 

Se litt på den, du har linka til akkurat den sida. 
Det ble argumentert for at markløften ikke var det som utløste problemet.
Men du var jo hell bent på at det var det.

Få kan hjelpe deg med det om du er så sta som du later til å være.
Beklager. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, satser på at dere kan svare på dette. Konkurranseinnstinktet mitt kicker så sykt inn nå, så må komme til bunns i dette :p

Jeg og en fetter sykler en del sammen, og trener på treningsstudio/går på ski på vinteren.

Jeg har alltid vært den "spreke" av oss. Har syklet ritt og har vært generelt i god form. I 2012 bestemte jeg meg for å bulke litt, og har gått fra 59 kg til nå 81 kg. Satt også vekk sykkelen det året, og siden har det vært litt så som så. Han er forsåvidt tynn nå i 72-74 kgs range. Jeg har alltid vært fjellgeita av oss, og det aksepterer jeg at ikke er tilfellet akkurat nå pga mine mål om å få mer muskler. Etter skisesongen så bestemte jeg meg for å begynne å jogge også, fordi jeg vil ha bedre kondis igjen/holde formen fra skisesongen og variere på treningen. Han har ikke jogget eller syklet før sykkelsesongen startet, men han er nesten ett nivå over meg.. Og han er like lite aktiv som meg ellers(han sykler nesten alltid bare når vi sykler sammen). Han har dog en stående jobb vs min sittende jobb.

Er det noen annen grunn enn vektoppgangen til at han har en edge i forhold til meg? Han sier han sykler like lite som meg, og ikke noe mer oppdatering på garmin connect. Så dvs at når vi syklet på mandag, så var det en mnd siden han syklet sist, og da har jeg hatt 2 økter i uka i snitt på sykkel, pluss basketball en gang i uka kanskje. Og han var sprekere enn meg. Han burde jo hatt blodsmak i munnen og liggi flat etter den økta med en mnd inaktivitet! Jeg har også slitt en del med instant "syre" i lårene oppover bakke, og har funnet ut at det har vært feiltrening. Som jeg senere bare fant ut at det var en reaksjon på for mye melk og mest sannsynlig for dårlig kondis. Det bare stoppet opp, og null hastighetsøkning var mulig. Samme på ski og.

Har noen vært i samme situasjon? Du bare veit du skulle vært bedre(om det han sier er riktig da), men får aldri overtaket.

Kan noen hjelpe egoet mitt?  :ph34r:

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

Gouldfan: Det virker som om du bare skriver for å få bekrefte egen bias. No offence.

Men størsteparten av dine innlegg går på å komme med påstander som når tilbakevist er det du anser som angrep på dine meninger og innlegg. Det er ikke det.

Skrevet 16. februar 2013 - 21:14

'Akse', den 16 Feb 2013 - 21:12, sa:snapback.png

Hvis det var en til to dager etter marken tviler jeg egentlig på at det er årsaken, men for all del, det høres jo ut som om du har funnet ut at mark ikke er for deg uansett.

Kan være at jeg også har sittet litt galt etterpå foran data feks. Men har trent hver dag hele uken, så har jo vært i form. Føler meg sterk i ryggen, men har veldig trøblete ryggskiver da..

Ryggmusklene er det iallefall ikke noe galt med, men benbygningen i ryggraden skulle jeg gjerne hatt bedre. Det å være høy har sine ulemper det også. 

Se litt på den, du har linka til akkurat den sida. 

Det ble argumentert for at markløften ikke var det som utløste problemet.

Men du var jo hell bent på at det var det.

Få kan hjelpe deg med det om du er så sta som du later til å være.

Beklager. 

Marklløft må og kan være en del av årsak ja, jeg følte meg merkelig i ryggen etter markløft og fikk smerter 2 dager etterpå.

Det virker som det er veldig liten kunnskap om ryggproblemer her, cirka 60% har ryggproblemer iløpet av livet, ikke alle merker dette, men folk som meg får såpass prolaps at det kan bli plage for meg.

http://www.prolaps.org/prolapsiryggen/

Min tanke med markløft var jo ikke at jeg skulle bli dårlig, tanken var at jeg skulle bli bedre.

Idag har jeg lært en rekke ting, ikke knyte sko uten å sitte, ikke sitte feil, og ellers være forsiktig. Markløft er nettopp en sånn posisjon jeg burde unngå, og for å trene rygg burde jeg absolutt forsøke med andre safere øvelser.

Sitat:

Ser du for deg besta ta markløft?

Dette er ikke akkurat en positiv erklæring til en som har ryggproblemer og har påvist prolaps. Trening og aktivitet er bra mot prolaps, men enkelte som er utsatt burde prøve andre øvelser enn markløft.

Hurra :thumbs: For dere som har fullt utbytte av markløft!! Good for you.

Dersom en person rådes til å sitte når man skal knyte sko, er da markløft et alternativ?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Du tror du har prolaps, men i tidligere poster har du fått legeerklæring på dette.

Ikke tok du imot tips/råd fra de som faktisk prøvde å hjelpe deg, og gjentatte ganger ble det nevnt dra til spesialist istedet for naboen som er legen din, som også er snill og grei.

All trening er bedre en ingen trening, og om du har noen hantler du vil bruke resten av livet til uten å se fremgang, så for all del peis på. Men å si at de som søker framskritt har "Megareksi" blir tull.

Tror du får mer sympati og klapp på  skuldrene i Kvinneguiden, da du tar mye av det som blir sagt her negativt til deg.

Jeg har vært hos rehab ekspert her i Sverige, trening var svaret hun hadde, men absolutt ikke markløft. Det er faktisk andre måter å trene ryggen på også...

Man blir alltid sendt til lege/fastlege om man har vondt i ryggen prolaps. Dette er ganske vanlig, og selvom det er smertefullt så er det bare 2% som behøver operasjon, neste skritt er da enten kiropraktor(helst ikke om det ikke er nødvendig) eller som med meg rehab-trening. Det behøves absolutt ikke ekspert på prolaps, da 60% får prolaps så er det ganske vanlig. Men man bør ta enkle forhåndsregler for å avlaste ryggen, samtidig bør man være i så mye aktivitet som mulig. Slike avlastingsråd vet rehablegen om, det er ryggøvelser/ikke markløft, og forhåndsregler som å bøye kne og ikke rygg om man må plukke opp noe selvom det bare er en penn, eller sitte ned når man skal knyte sko.

Nå blir jo dette ennå mere kverulering og spyttslenging. Istedenfor å få råd, så forsøker enkelte bedrevitende å "arrestere meg på at det ikke behøvde å være markløft alene" Alt jeg vet er at etter markløft skjedde noe med ryggen min, noe løsnet og to dager etter kom smertene.

Påstanden fra enkelte VAR jo faktisk at hjemmetrening ikke er effektivt, og sitat at det er bedre å spare penger på mat slik at man sparer energi.

Min påstand var at en student på 1000kr budgett kunne kjøpe manualer og trene hjemme.

Dette mente flere "ALDRI TRENA!!" Folk at var bortkastet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Det er jo verdt å ha i bakhodet hvor deltakere i en diskusjon ser temaet fra. Spør du en styrkeløfter om manualer hjemme er bra nok trening vil svaret bli nei. I noen tilfeller kan det kanskje være lurt å presisere utgangspunkt og mål (syns jo forsåvidt det var gjort med "student som ikke har råd til senter", uten at jeg ønsker å gå tilbake til den diskusjonen). 

Jeg har inntrykk av at hjemmetrening med enten kroppsvekt eller enkelt utstyr ofte blir undervurdert, for de som ønsker å komme i litt bedre form (ja, ullent formulert!), "stramme opp litt" eller trene for bedre helse. Synd. Treningssenter med markløft og knebøy er ikke svaret for alle! :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...