Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Fra tn.no

 

Øvelse: Markløft med strake ben

 

Tar hovedsakelig på: Bakside lår, rumpe

 

Startposisjon: Bruk en olympisk stang som du har liggende på gulvet foran deg. Ta tak i stangen med styrkeløftgrep. Selv om det kalles strake markløft, skal du holde en svak bøy i kneleddet. Hold ryggen rett, dette blir enklere dersom du ser i taket.

 

Utførelse: Bøy i hofteleddet og løft vekten opp ved å bruke bakside av lår. Ryggen skal være rett under hele løftet - aldri krum. Rett deg helt opp før du lar stangen gå tilbake så langt du klarer før du repeterer bevegelsen. Dersom du er veldig stiv på bakside av lår, vil du ikke klare å bøye så langt ned. Dersom du er veldig myk, kan det være lurt å stå oppå en benk eller kasse for å få større strekk under øvelsen

 

Tips: Stopp før du når 90 grader i hofteleddet.

 

Pass på: Ikke krum korsryggen.

Lenke til kommentar
Var ein del innlegg om RYP tidlegare. Stort sett virka det som dei fleste var relativt godt fornøyd med det. Personleg syns eg det virker som eit bra program, i alle fall viss du har litt mindre erfaring. Men diskusjon rundt RYP passar betre i ein annan tråd, t.d. Den store treningstråden. :)

8110048[/snapback]

Tar dette videre. RYP var jo bare et merkenavn Børge Fagerli tok på en gammel formel med små modifikasjoner å tjente gode penger på. Å akkurat nå kjenner jeg ingen som trener "RYP" alla Børge metoden, grunn? Jo alle falt tilbake på vanlig split

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Okei :) Jeg leste litt om det og synes det bar litt preg av "vi har rett alle andre har feil" så jeg lurte på hva folks erfaringer med det var, så revolusjonerende som det ga seg ut for å være.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg fikk beskjed av Thomas Askeland at jeg bør trene med vekter resten av livet mitt (det gjelder vel stort sett de fleste). Gjør ikke meg noen ting :D Det virker som om han ønsket at jeg skulle bygge litt mer, så da får jeg prøve å gjøre det. Har vært syk denne uken, men tenkte å begynne til helgen med løftingen igjen. Mer masse, mindre funksjonell styrke :mrgreen:

Lenke til kommentar

.. Har klart å pådratt meg noe betennelse i hørearmen pga. håndbak. :dontgetit:

Altså helt uten oppvarming gikk på maksstyrke.. Ikke videre smart med andre ord. Dette er snart en uke siden og det verker fortsatt i armen hvis jeg skal gjøre noe tungt med den. :( Så får ikke trent med vekter i det hele tatt.. Bortsett fra knebøy o.l.

Lenke til kommentar

Kan man bli overtrent hvis man trener 5 dager på rad?

 

Fikk ikke trent på mandag så første økt var på onsdag.

 

Men får ikke trent i dag pga jeg er litt småsyk så kan ikke akurat se for meg slite med et tungt sett markløft.

 

Så kan jeg da trene lørdag, søndag, mandag, tirsdag, onsdag etterverandre da hvis jeg bare trener forskjellige muskler hver gang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...