Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Kommentarfeltet.... Fylt med idioter... :lol:

Det der tror jeg på at kan ha blitt gjort uten dop. Han er i den beste alderen hva hormonkrig angår og har åpenbart genetikken på plass.

Tja... 11kg på 6 månad.

Dvs 2kg med kun muskler kvar månad? Med "lean-gains" også?

22kg/året? Skeptisk.

Nei nei nei.... 18 måneder. Du må høre etter, ikke bare se på bildet :p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommentarfeltet.... Fylt med idioter... :lol:

Det der tror jeg på at kan ha blitt gjort uten dop. Han er i den beste alderen hva hormonkrig angår og har åpenbart genetikken på plass.

Tja... 11kg på 6 månad.

Dvs 2kg med kun muskler kvar månad? Med "lean-gains" også?

22kg/året? Skeptisk.

Nei nei nei.... 18 måneder. Du må høre etter, ikke bare se på bildet :p

Stemmer. 

Bra gjort av han. At han sto på, jobba og holdt seg til dietten! 

Lenke til kommentar

Jeg greide de tre første settene, og trengte hjelp på de to siste repetisjonene når jeg prøvde 80kg 5x5 idag. Første forsøk. Burde jeg ved neste tungøkt gå ned i vekt for å klare å gjennomføre, prøve på nytt med samme vekt, eller øke bittelitt for å gi mer motstand?

Lenke til kommentar

Jeg greide de tre første settene, og trengte hjelp på de to siste repetisjonene når jeg prøvde 80kg 5x5 idag. Første forsøk. Burde jeg ved neste tungøkt gå ned i vekt for å klare å gjennomføre, prøve på nytt med samme vekt, eller øke bittelitt for å gi mer motstand?

Litt avhengig av å vite foregående ukers treningsforløp - er du i uke 3, 5 eller 8 i styrkeforløpet ditt? :dremel:

Du har mange valg avhengig av forløpet til dagens økt:

- øk vektene forsiktig og fortsett med 3 eller 2-reppere (mitt valg).

- kjør deload hvor du reduserer vektene med 10-15% og starter ny progresjonssyklus med mål om å overvinne dagens failure.

- gjør et nytt forsøk om 3-4 dager, bare for å få bekreftet at du hadde nok en dårlig dag :).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Burde jeg fortsatt kjøre 5 serier?

Ja :)

Det er riktignok ikke veldig mye tyngre vekt du trenger, før du havner på fail-siden igjen. Ville sikret en anti-fail ved neste treningsøkt ved å fullføre 80kg x3 x5, deretter fortsatt økningen i samme spor som du har gjort frem til nå.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Jeg går faen aldri ned i vekt. Eneste gangen jeg har gått ned i vekt er gjennom sommerferie/varmere strøk eller trening.

Det med kaloriunderskudd går ikke på meg.

En vanlig hverdag:

Frokost: en halv skåle fire nøtter fra Crusli med lettmelk med et glass eplejus.

Lunsj: 1 banan (/2 brødskiver med ost hvis lang dag) & vann

Hvis jeg kun spiser en banan til lunsj tar jeg meg en kopp (2dl?) med smoothie fra Bama.

Middag: det varierer, men jeg spiser aldri noen stor porsjon uansett hva det er. 3-4 (små) fiskekaker/fiskepudding/kjøttkaker, 1 1/2 ostesnitzl, for eksempel. Med en eller to potet. Med vann.

Kvelds: 1-2 kopper smoothie.

Så en banan, ca 90 kcals, 4dl smoothie 100kcals, middag 4-500 kcals?

I tillegg forbrenner jeg rundt 300 kcals ved å gå til og fra skolen.

Likevel, så går jeg ikke ned i vekt. Jeg går bare opp .. Fatter det ikke.

Er 181 høy ca, 79,2kg.

Jeg har lagt på meg siden jeg sluttet å trene men nå går det liiitt for fort opp i vekt her.

Noen tips?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Jeg går faen aldri ned i vekt. Eneste gangen jeg har gått ned i vekt er gjennom sommerferie/varmere strøk eller trening.

Det med kaloriunderskudd går ikke på meg.

En vanlig hverdag:

Frokost: en halv skåle fire nøtter fra Crusli med lettmelk med et glass eplejus.

Lunsj: 1 banan (/2 brødskiver med ost hvis lang dag) & vann

Hvis jeg kun spiser en banan til lunsj tar jeg meg en kopp (2dl?) med smoothie fra Bama.

Middag: det varierer, men jeg spiser aldri noen stor porsjon uansett hva det er. 3-4 (små) fiskekaker/fiskepudding/kjøttkaker, 1 1/2 ostesnitzl, for eksempel. Med en eller to potet. Med vann.

Kvelds: 1-2 kopper smoothie.

Så en banan, ca 90 kcals, 4dl smoothie 100kcals, middag 4-500 kcals?

Noen tips?

Frokost; 400kcal

Lunsj: 200kcal

Middag: 600kcal

Kvelds: 300kcal

Ca 1500 kcal altså. La oss anta at du feilberegner litt, da kan vi si +- 200kcal. 

Hvis du veier 80kg, og er moderat aktiv skulle du definitivt gå ned i vekt over tid. Dette er termodynamikk. En kropp som ikke får nok næring til å drifte alle cellene, vil til slutt gå ned i vekt.

Hvor lenge har du ligget på 1500-2000 kcal? Husk at hvis du har dager med 3000-3500 kcal, går dagsgjennomsnittet opp.

Lenke til kommentar

En kopp smoothie er 2dl. 2,5dl inneholder 47kcals av den typen jeg drikker. Så det blir ikke så mye som 300 kcals til kvelds. Men heller rundt 100kcals.

Er ikke mer aktiv enn det jeg forbrenner når jeg går til skolen (300-400kcals).

Så da er trekker vi fra 3-400 fra 1300-1500kcals.

Dette har jeg ligget på en måned. Og jeg går opp i vekt .... Mener jeg lå på 77kg begynnelsen av januar.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Når det kommer til smoothie, vil jeg anbefale å heller spise samme "antall"/enheter i ren frukt.

Når du drikker frukten, vil det bli fordøyd på en helt annen måte enn hvis du faktisk tygger og svelger maten.

Dette er pga enzymer og ting jeg ikke har peiling på i spyttet, som bryter ned maten annerledes.

Lenke til kommentar

Nei, men man kan vri det slik at siden man tråkker rundt, så vil man beholde den massen bena krever for å gjøre dette, men på resten av kroppen vil den kvitte seg med massen , om det ikke er nok kcal, nok protein og ikke nok stimuli for å beholde, for eks styrketrening som igjen har en bindevevbrytende progresjon.

Lenke til kommentar

Jeg har en gymlærer som sier man kan miste fett, uten at det går utover muskelmassen. 

Da i form av kardio i store mengder. Som sykle i flere timer, da kroppen vil begynne å brukte fett som energi. 

Stemmer dette? 

Det finnes sannhet i det, men svaret er også vesentlig mer komplisert. Kroppen vil etter hvert kvitte seg med energikrevende masse hvis den ikke får beskjed om at den må beholdes(styrketrening). Den klarer heller ikke beholde den om den ikke får riktig næring.

En kopp smoothie er 2dl. 2,5dl inneholder 47kcals av den typen jeg drikker. Så det blir ikke så mye som 300 kcals til kvelds. Men heller rundt 100kcals.

Er ikke mer aktiv enn det jeg forbrenner når jeg går til skolen (300-400kcals).

Så da er trekker vi fra 3-400 fra 1300-1500kcals.

Dette har jeg ligget på en måned. Og jeg går opp i vekt .... Mener jeg lå på 77kg begynnelsen av januar.

Da er det så enkelt som at du lyver for deg selv, noe som er veldig vanlig. Man kan ikke omgå termodynamikkens lover, med mindre det er noe galt med stoffskiftet eller lignende.

Lenke til kommentar

Så det er ikke noe en normal person egentlig bør forsøke seg på?

Jeg trener kardio 3 timer i uka (jogger på 60-80% puls) + styrke 3 ganger i uken. 

Trener mest kardio pga jeg har høyt blodtrykk å vil helst slutte med medisinering... 

Men vil og bli kvitt litt mage som anbefalt her, før jeg "bulker" senere med mer kontroll! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...