Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Svømming er uten tvil den beste treningsformen om man har problemer med ryggen eller lignende. Mange som bruker svømming som rehabilitering etter en skade.

8059500[/snapback]

 

Jeg vil si at bevegelighetstrening/sentralstabiliserende og klatring kommer ganske høyt på den listen også. Jeg får for eksempel vondt i ryggen av å svømme (og jeg har svømt aktivt), men ikke av klatring, som gir nesten like god stabiliserende trening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svømming er uten tvil den beste treningsformen om man har problemer med ryggen eller lignende. Mange som bruker svømming som rehabilitering etter en skade.

8059500[/snapback]

 

Jeg vil si at bevegelighetstrening/sentralstabiliserende og klatring kommer ganske høyt på den listen også. Jeg får for eksempel vondt i ryggen av å svømme (og jeg har svømt aktivt), men ikke av klatring, som gir nesten like god stabiliserende trening.

8059531[/snapback]

Nå avhenger det jo litt da. Jeg ville ikke anbefalt en med f.eks skiveutglidning å bedrive klatring. Hvorfor får du vondt i ryggen av svømming? Muskelspenninger?

Lenke til kommentar

Etter jeg tok knebøy i dag fikk jeg så vondt i korsryggen at jeg ikke klarte å stå med strakk rygg etter ca 5 sekunder å jeg lurer på om jeg har feil teknikk. Prøver å holde ryggen strakk og rumpa ned, dessuten trener jeg ikke med så altfor tunge vekter

Lenke til kommentar
Etter jeg tok knebøy i dag fikk jeg så vondt i korsryggen at jeg ikke klarte å stå med strakk rygg etter ca 5 sekunder å jeg lurer på om jeg har feil teknikk. Prøver å holde ryggen strakk og rumpa ned, dessuten trener jeg ikke med så altfor tunge vekter

8063079[/snapback]

Pass på å ikke tren med for mye vekter ja, og finn riktig teknikk.

 

Det er farlig å trene feil med knebøy

Lenke til kommentar
Etter jeg tok knebøy i dag fikk jeg så vondt i korsryggen at jeg ikke klarte å stå med strakk rygg etter ca 5 sekunder å jeg lurer på om jeg har feil teknikk. Prøver å holde ryggen strakk og rumpa ned, dessuten trener jeg ikke med så altfor tunge vekter

8063079[/snapback]

Fått en treningsveileder eller noen andre som kan trening å se på teknikken?

Kan også være at du har svak korsrygg. Husk at man aktiverer korsryggen når man trener knebøy, så kan jo være at du rett og slett må bygge deg opp. Men å ikke klare å stå høres rart ut...

Lenke til kommentar

Det er ikke så gale at jeg ikke klarer å stå oppreist, men jeg klarer liksom ikke å ta ryggen strakk uten å få litt vondt i korsryggen.

 

Kan helt sikkert være at korsyggen min er svak. Får dessuten den samme følelsen i korsryggen etter å ha tatt rygghevninger, så kan nog bare vær at den er litt sliten etter treningen

Lenke til kommentar

Kommer med nok et spørsmål jeg.

 

Hvor nødvendig er det egentlig med en diett? Jeg har litt fett jeg gjerne skulle fjernet. Svømmer som sagt 5 gnager i uken. Og prøver å spise sunt, en vanlig dag er f.eks. som dette:

 

Frokost: Havregrøt med rosiner og bananer

Første friminutt: Proteinshake

Storefri: Varierende, i dag hadde jeg en Kong Oscar "Tuna Snack"

Før Trening: Protein shake + ofte en boks tunfisk

Etter Trening: Middag eller en skål nudler(blandet med en boks tunfisk)

Middag: Varierende, lager ikke middag selv.

Kvelds: Varierende, havregrøt eller tunfisk+nudler.

 

I tillegg til det så prøver jeg å spise litt frukt, går litt av bananer og epler iallefall.

 

Trenger jeg å starte på en diett eller vil jeg merke resultater uansett slik jeg spiser?

Lenke til kommentar

Virker som en OK spiseplan for meg. Det viktigste du kan gjøre for å forbrenne underhudsfett er:

 

Løp langt (én time eller lenger), løp med middels hastighet. Ikke for fort, da vil du slite deg ut før en time har gått, og ikke for sakte ettersom treningen da vil ha dårlig virkning! Pass på å få i deg karbohydrater mens du holder på! Kanskje halveis i treningen kan du få i deg ny næring! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg anbefaler faktisk intervalltrening foran langkjøring, eventuelt en kombinasjon av de to, spesielt hvis man er godt trent. Dessuten er intervall mye gøyere (og vondere).

Lenke til kommentar
Virker som en OK spiseplan for meg. Det viktigste du kan gjøre for å forbrenne underhudsfett er:

 

Løp langt (én time eller lenger), løp med middels hastighet. Ikke for fort, da vil du slite deg ut før en time har gått, og ikke for sakte ettersom treningen da vil ha dårlig virkning! Pass på å få i deg karbohydrater mens du holder på! Kanskje halveis i treningen kan du få i deg ny næring! :)

8064436[/snapback]

 

Jeg ble anbefalt å starte på sånn lowcarb diet. Er det og anbefale?

 

Jeg foretrekker og svømme fremfor og løpe, kan ikke fordra og bare springe/jogge. Svømmer med sånn passe bra tempo i en halvtime for så å slite meg helt ut med crawl til jeg ikke orker mer :p

 

@White: Prøver meg litt på intervall innimellom, men tror ikke jeg er godt nok trent til å starte med noe gerilja kardio eller noe enda.

 

*Edit, er det best å svømme/kardio en stund før, rett før, rett etter eller en stund etter styrketreningen?

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar

Jeg ble anbefalt å starte på sånn lowcarb diet. Er det og anbefale?

 

8064536[/snapback]

Rene lowcarb dietter er etter min mening kjedelig og dermed gir dem små resultater siden de er vanskelig og følge. Har selv kjørt 100g karb om dagen dietter, men da med store mengder protein. Det sliter på humøret og treningen.

 

Skal du fjerne litt fett som du sier vil jeg rett og slett bare satse på et lite kaloriunderskudd med langturer på morningen. Og en økt på mølla etter trening. Dietter er kjedelige greier og man faller som regel alltid av dem raskt hvis man ikke har erfaring.

 

Spørsmål til kosthold, havregrøten er vel litt unødvendig rett før du legger deg? Nå vet jo ikke jeg mengder da.

Lenke til kommentar

Jeg ble anbefalt å starte på sånn lowcarb diet. Er det og anbefale?

 

8064536[/snapback]

Rene lowcarb dietter er etter min mening kjedelig og dermed gir dem små resultater siden de er vanskelig og følge. Har selv kjørt 100g karb om dagen dietter, men da med store mengder protein. Det sliter på humøret og treningen.

 

Skal du fjerne litt fett som du sier vil jeg rett og slett bare satse på et lite kaloriunderskudd med langturer på morningen. Og en økt på mølla etter trening. Dietter er kjedelige greier og man faller som regel alltid av dem raskt hvis man ikke har erfaring.

 

Spørsmål til kosthold, havregrøten er vel litt unødvendig rett før du legger deg? Nå vet jo ikke jeg mengder da.

8065584[/snapback]

 

Takker for tilbakemelding, tror jeg fortsetter litt slik jeg gjør nå jeg da. Så får jeg heller vurdere diett om jeg ikke ser resultater.

 

Havregrøt om kvelden kan jeg godt droppe, spiser det egentlig bare fordi jeg synes det er godt og det er enkelt og greit å lage :p

 

 

*Edit, legger like godt til dietten jeg ble anbefalt jeg:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
------------------------------

Kost, treningsdager:

------------------------------

 

Frokost: 150g tunfisk/35g proteinpulver/2ss olivenolje

M2: 150g tunfisksalat m/ dressing

E.T: 60g Carbo-fuel og 60g proteinpulver

M4: 1 egg/150g tunfisk/2ss olivenolje

M5: 150g tunfisk/1 egg/2ss olivenolje

 

------------------------------

Kost, hviledager:

------------------------------

 

Frokost: 150g tunfisk/35g proteinpulver/2ss olivenolje

M2: 150g tunfisksalat

M3: 50g grillpølse/2ss olivenolje

M4: 150g tunfisk/35g proteinpulver/1 egg/ 2ss olivenolje

 

------------------------------

KOSTTILSKUDD:

------------------------------

- Whey Tech Protein (skjokolade smak)

- Carbo Fuel Maltodextrin (nøytral smak)

- ZMA-X

- Tran

- Olivenolje

 

["CARB-UP"-DAGER: fredag og lørdag]

 

------------------------------

GODKJENT MAT:

------------------------------

 

Stekt egg

Kokt egg

Omelett

Biff

Gris

Fisk

Kylling

Tunfisk

Cottage chease

 

GRØNT: Gullerot, brokkoli og frossen grønnsaksblanding etc.

Endret av Gandalf the Grey
Lenke til kommentar

Den dietten får + for ensformighet og uspislighet.

 

Holder du ut den der så fortjener du en Oscar for mest uappetittvekkende kosthold. Eller no i den dur.

 

 

Vektreduksjon er i prinsippet enkelt: Spis mindre enn du bruker og vektnålen vil gå mot klokken. Har i teorien ikkke noe å si hva du gafler deg full av så lenge blodsukkernivået holder seg på nogenlunde stabile nivå. Vektreduksjonen kommer like lett uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Nå avhenger det jo litt da. Jeg ville ikke anbefalt en med f.eks skiveutglidning å bedrive klatring.  Hvorfor får du vondt i ryggen av svømming? Muskelspenninger?

8059718[/snapback]

 

Musklene i ryggen min er vant til å rette opp en skeivhet i leddene og nå når leddene er beine, arbeider musklene skeivt. Det er ikke godt. Jeg kan løfte ganske tungt i de fleste ryggøvelser og bedrive stort sett all fysisk aktivitet, men svømming utgår.

Lenke til kommentar
Jeg har blitt mye tynnere i det siste. Nå er jeg bare 64 cm rundt midjen. Bra det kommer resultater etterhvert :)

8067260[/snapback]

Bra :)

 

Jeg blir stort sett bare tykkere og tykkere, men jeg gidder ikke gjøre stort med det. Har tross alt 1.5kg til med hjemmelaget eplegelé som må spises opp, og det er så godt at jeg kan ikke droppe det. Det er mye annen (rask)karbohydratrik mat som også er så god at jeg ikke kan la være å spise det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...