Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Trente med en hyggelig fyr som går på en idrettslinje igår, og han kunne fortelle meg at nedtrekk med bredt grep, gikk mest på bredden av lats, mens roing samt nedtrekk med smalt grep, i større grad gikk på tykkelsen.

 

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

8037325[/snapback]

Det stemmer det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det vanlig å plutselig falle fort ned i vekt etter bare litt over 1 uken med deff? Veide 84kg før deff og nå veier jeg ca. 82kg =/

 

Får i meg nok kcal, protein og har gått ned fra 450g carbs til 200g carbs.

8039753[/snapback]

Ja det er helt normalt. Jeg skal love deg det at det kommer til å bli tyngre og tyngre å miste vekt. Det er mye veske som slipper de par første ukene.

 

BTW: du mener vell 400 proteiner og 200 g carbs? Hvor mye fett spiser du a?

Lenke til kommentar
Er det vanlig å plutselig falle fort ned i vekt etter bare litt over 1 uken med deff? Veide 84kg før deff og nå veier jeg ca. 82kg =/

 

Får i meg nok kcal, protein og har gått ned fra 450g carbs til 200g carbs.

8039753[/snapback]

Ja det er helt normalt. Jeg skal love deg det at det kommer til å bli tyngre og tyngre å miste vekt. Det er mye veske som slipper de par første ukene.

 

BTW: du mener vell 400 proteiner og 200 g carbs? Hvor mye fett spiser du a?

8039830[/snapback]

Matplan:

 

8.00: 80g havregryn og 5dl melk.

 

11.00: 150g tunfisk.

 

14.00: 80g havregryn, 5dl melk og 150g tunfisk.

 

Etter trening 17.00: Middagen + 60g rosiner og banan.

 

17.00: 200g kylling/annet og ca. 100g pasta.

 

20.00: 150g tunfisk.

 

22.00: 3 eggehvitter.

 

Totalt: Kcal: 2300. Protein: 230-240g. Karb: 200g.

 

Et eller annet sted på pc står det hvor mye fett det er, men finner det ikke. Men er nok fett husker jeg.

Endret av DNA
Lenke til kommentar
Matplan:

 

8.00: 80g havregryn og 5dl melk.

 

11.00: 150g tunfisk.

 

14.00: 80g havregryn, 5dl melk og 150g tunfisk.

 

Etter trening 17.00: Middagen + 60g rosiner og banan.

 

17.00: 200g kylling/annet og ca. 100g pasta.

 

20.00: 150g tunfisk.

 

22.00: 3 eggehvitter.

 

Totalt: Kcal: 2300. Protein: 230-240g.  Karb: 200g. 

 

Et eller annet sted på pc står det hvor mye fett det er, men finner det ikke. Men er nok fett husker jeg.

8039872[/snapback]

Dette så bra ut, men jeg synes du har for lite fett. Jeg hadde kuttet litt på karbs, og heller lagt inn noen eggeplommer. Masse vitaminer og sunt fett.

Lenke til kommentar
Dette så bra ut, men jeg synes du har for lite fett. Jeg hadde kuttet litt på karbs, og heller lagt inn noen eggeplommer. Masse vitaminer og sunt fett.

8040337[/snapback]

Er ikke eggeplommer mettet fett (dyrefett) ? =/

 

Kan vel heller legge til en sje olje og kutt litt ned på karbohydratene?

Lenke til kommentar
Dette så bra ut, men jeg synes du har for lite fett. Jeg hadde kuttet litt på karbs, og heller lagt inn noen eggeplommer. Masse vitaminer og sunt fett.

8040337[/snapback]

Er ikke eggeplommer mettet fett (dyrefett) ? =/

 

Kan vel heller legge til en sje olje og kutt litt ned på karbohydratene?

8040354[/snapback]

I egg er det hovedsaklig umettet fett. Eggeplommer er supert :)

Selolje meget bra. Men spis eggeplommer også, så for du litt ekstra proteiner og masse vitaminer.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Dette så bra ut, men jeg synes du har for lite fett. Jeg hadde kuttet litt på karbs, og heller lagt inn noen eggeplommer. Masse vitaminer og sunt fett.

8040337[/snapback]

Er ikke eggeplommer mettet fett (dyrefett) ? =/

 

Kan vel heller legge til en sje olje og kutt litt ned på karbohydratene?

8040354[/snapback]

I egg er det hovedsaklig umettet fett. Eggeplommer er supert :)

8040610[/snapback]

Har fått høre motsatt jeg =/

Lenke til kommentar

hei

 

har trent ca 4 mnd nå og ser resultater, men nå som jeg syns det begynner å bli gøy med trening og se resultater vil jeg prøve noe kosttilskudd.

 

Noen som har noen tips, syns det er så mye å følge med på jeg f.eks proteiner, karbohydrater, enzymer, kreatin ++

 

noen som kan gi en ganske enkel og effektiv liten innstruks på hva som er hoved når man starter med dette.?

 

og hva jeg burde begynne med hvis jeg vil bygge større muskler, så kan jeg jo prøve det en periode og se hvordan kroppen reagerer;)

 

Har tenkt på Kreatin, proteiner og karbohydrater. men er jo utrolig mange kombinasjoner, jeg vet ikke hva som er lurest, lettest og mest effektivt.

 

takker for alle svar :cool:

Lenke til kommentar
Egg i ernæringen

 

 

Et norsk gjennomsnittsegg veier 63 g. Av dette er ca. 22 g plomme, 33 g hvite og 8 g skall. Plommen har både høyere energi- og næringsinnhold enn hviten.

 

Næringsinnholdet i eggehviten og eggeplomme kan du studere i næringstabellen. Der vil du se at eggeplommen inneholder utrolig mange næringsstoffer! 

 

Vi spiser i gjennomsnitt ½ egg hver om dagen. Noen spiser mer - andre mindre. Egg gir oss en lang rekke næringsstoffer; ja, de aller fleste stoffene menneskekroppen behøver er til stede i egget!

 

EGG-vitaminer:

 

A, B, D, E og K-vitamin. Av B- vitaminer finnes det hele 8 forskjellige og alle er til stede i egget. D- vitamin er ekstra vanskelig å få fra kostholdet ellers, så eggets bidrag tellerekstra her! Ikke rart at egget blir kalt "Naturens egen vitaminpille"! Men NB: Må ikke svelges hele!

 

 

EGG-mineraler og sporstoffer:

 

Jern, kalsium, natrium, kalium, magnesium, fosfor, sink og selen. Jern teller litt ekstra i egg, fordi kvinner lett får for lite jern fra det øvrige kostholdet.

 

 

EGG-proteinet - verdens beste for kroppen!

 

Proteinene i matvarer har svært forskjellig verdi for kroppen, eggets er den beste. Eggets samlede protein likner mest på kroppens eget protein. Derfor sier vi at egget har den beste proteinkvalitet for menneskekroppen.

 

 

Egg har mye umettede fettsyrer

 

Liksom kylling og kalkun har også egg en høy andel umettede fettsyrer; og er dermed sunnere, for eksempel hardkokt som pålegg, enn for eksempel hvitost eller spekepølse. Egget gir også færre kalorier.

 

 

Hva med kolesterolet?

 

Ja, eggeplommen inneholder kolesterol, men dette betyr lite, om noe, for blodets kolesterolinnhold. Det er helt andre matvarer, de med høyt innhold av mettede fettsyrer, som øker kolesterolet i blodet, slik at det kan bli en helserisiko. Sjekk matvarer du lurer på ved å gå inn på www.mat.no/matfakta_neringstabell.aspx

 

Det er nok verdens største myte om mat - at egg er farlig for kolesterolet.

 

Kos deg med egg! EGG-ER-NÆRING!

 

 

Viktig om egg

 

Om lag 1/3 av kolesterolen i kostholdet kommer fra egg. Men,- kolesterol i maten har altså lite å si for kolesterolinnholdet i blodet. Bare de som har svært forøyet kolesterol i blodet bør også begrense eggforbruket. Ellers må alle, spesielt eldre og syke, få kose seg med et egg til frokost når de har lyst på det, har stor betydning for matgleden. Dessuten er egget symbolet på et måltid. Mens du koker egg, dekker du også på bordet og forbereder et måltid. Og måltidet er vel verd å ta vare på!

 

 

Når egg varmes opp

 

Egg begynner å stivne ved ca. 70 °C (proteinene denatureres). Det ser vi blant annet når vi lager vaniljesaus med egg, den tykner før sausen koker. Sauser med egg i må ikke få mer enn et raskt oppkok, ellers kan de skille seg og bli grynete.

 

 

Oppbevar kjølig - men temperér!

 

Egg bør oppbevares kjølig, helst i kjøleskap. Da er de holdbare i flere uker, ja, egentlig i flere måneder. Men, på samme måte som ost, bør egg også tempereres før vi skal bruke dem, da kommer alle eggets gode egenskaper best fram. For egg tåler godt å oppbevares i romtemperatur (på kjøkkenbenken) et par dager før bruk. Man kan også gjerne fryse egg, men da må de knekkes først, og plomme og hvite røres sammen. Plomme og hvite kan også fryses hver for seg.

 

 

God kontroll

 

De aller fleste norske egg blir kontrollert før de går ut i butikkene. Eggene blir da gjennomlyst, sortert og stemplet ved eggpakkerier. På eggekartongen til kontrollerte egg er det oppgitt holdbarhetsdato. Eggene blir sortert i vektklassene små, mellomstore, store og ekstra store.

 

 

Trygge norske egg

 

I andre land er rå egg som inneholder sykdomsfremkallende salmonellabakterier et problem. I Norge har vi ikke slike problemer og vi kan spise egg uten å være redd for å bli syke.

 

 

Kilde www.egg.no

Lenke til kommentar

Å fy F... for en konge treningsøkt jeg hadde idag!

 

Gikk inn i treningsstudiet med tanker om å trene kondisjon og eventuelt litt bryst. Det ble til mest kondis, og noe bryst øvelser i midten.

 

Men det som overrasket mest var spinningsykkelen! Jeg har alltid likt å sykle på landeveien med en halvveis vanlig sykkel, men har aldri prøvd spinningsykkel før. Det var råkjekt!! Jeg syklet riktig nok alene, med musikk på ørene i til sammen ca. 35 minutter men det var uansett helt sykt kjekt! Har virkelig fått smaken på spinning nå, og har tenkt å bli med på en gruppetrening på studiet en gang. Dessuten vil jeg nok starte å sykle litt mer og lengre på landevei en jeg har gjort de siste somrene.

 

Men jeg har et spørsmål: Når én trener volum er det vikitg å spise mye og riktig for å få mest mulig utbytte av treningen, og får at musklene skal vokse, det vet jeg. Men når en trener utholdenhet da? Er det noe spesielt jeg burde tenke på når det gjelder kosthold for å få best mulig utbytte av utholdenheten? For eksempel bør en volumtrener spise mye protein, siden muskelen inneholder hovedsaklig protein, men er det noe utholdenhetmessig liksom?

 

Kan personlig ikke tenke meg det, men det er verdt å spøre for det om!

Endret av MGS3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...