Dufen Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Fordi det ene rådet er + den ene dagen og - den andre.Egg var neinei en stund, så jaja, og så neinei igjen.Forstår jo at det er slikt som endres i henhold til forskning men kom igjen.... Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Rådene har da ikke vært preget av noe den ene og noe annet den andre? Kan du gi eksempler? Forrige revidering førte til en økt fokus på matvarekvalitet fremover næringstoffer. I tillegg til små endringer i KH/fett/protein. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Studien om egg og kolesterol som et eksempel. Den har vært debattert alle veier Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Hvilken studie da? Du trenger å være mer spesifik. Er tilliten til de nasjonale retningslinjene så lav at et ankepunkt er nok? Egg er noe vanskelig, men overall er den "frikjent". Les gjerne denne Doffen : http://www.ntfe.no/utgaver/22-nr-1-2015/178-egg-kostkolesterol-og-hjertehelse-hvor-star-vi-i-2015 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 12. november 2015 Del Skrevet 12. november 2015 Glem hele greia Du skriver om det offentlige, og jeg skriver om det som skrives offentlig... Tror jeg legger vekk diskusjon.no til jeg er mer våken. 1 Lenke til kommentar
gnav Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Jeg har vendt meg til å ha en pause i bunnposisjon når jeg tar knebøy, slik at øvelsen blir nesten lik knebøy til boks, bare at jeg holder spennet i musklene. Er dette dumt? Bør jeg lære meg å gå fort ned? Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 (endret) Jeg har vendt meg til å ha en pause i bunnposisjon når jeg tar knebøy, slik at øvelsen blir nesten lik knebøy til boks, bare at jeg holder spennet i musklene. Er dette dumt? Bør jeg lære meg å gå fort ned? På ingen måte - bare fortsett med det du gjør. En stopp i bunn fører utrolig mye godt med seg - løftet blir automatisk mer kontrollert hvilket er det beste for både teknikk og skadeforebygging. Sammenligner det med BP m/stopp - løftene blir mye bedre teknisk + det aktiviserer flere muskelfibre kontra om man spretter. Klart - om du har planer om å konkurrere bør du kjøre litt bøy uten stopp også, f.eks annenhver bøy-økt. Endret 13. november 2015 av Countryman Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Gjør ingenting, du aktiverer like godt selv om. Skjønt, på tyngre og tyngre vekter kan du jo seff ha et tema om du skulle bli sittende Lenke til kommentar
gnav Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Det var godt å høre. Testet bøy uten stopp i dag, og følte at jeg hadde mye mindre kontroll. Konkurrere har jeg ikke planer om, så da blir det knebøy med stopp i fremtiden også. Lenke til kommentar
War Skrevet 13. november 2015 Del Skrevet 13. november 2015 Bedre å ha det den vegen en de som ikke stopper og må ned på vektene for å få til det der det kreves. Stopp er bra saker, mye mer kraft må til fra bunn. Neste steg blir vel kjetting, bruke 100% kraft opp vs sånn det ellers er med 70% siste delene hvor man senker farten mot slutten for å ikke hoppe med vekta. Lenke til kommentar
Dinks Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Hva vil dere si er best for ren kraftstyrke, repetisjon eller vektmengde? Holdt på en stund med trene styrke nå skjønner dere, men føler ikke jeg er blitt sterkere selv om progresjonen er god. Vurderte å starte egen tråd om dette men vil gjerne høre hva dere har å si her først. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Noen som har prøvd Plyoreps som treningsprogram? Ser veldig lovende ut og jeg liker at man kan tilpasse det til antall dager i uka man ønsker å trene. Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Skal starte på 5/3/1 programmet, er dette ok støtte øvelser? Barbell Shoulder Press -Pull Ups. -Dumbbell Shoulder Press. Deadlift -Hyperextension. -Dumbbell row. Barbell Bench Press -Tricep Extension. -Dumbbell Flies. Barbell Squat -Leg Extension. -Hanging Leg Raise. Lenke til kommentar
fox Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 (endret) Jeg er litt skremt av hvor press det har på dagens ungdom i forbindelse med vekt og diett. En venn av meg som er 17år (spiller samme futsallag som han) fortalte meg at han skal gå opp i vekt pga han er for tynn, så lever han kun på 2400kcal daglig!!! Er det ikke rett og slett for lite? Jeg sa til ham at han bør spise mye som han orker og det er lov å spise kebab i ny og ne, bare vær flink med litt mindre dressing. Men til spørsmålet mitt, er 2400kcal ikke for lite for en gutt på 17år, som gjerne trener fotball fire i uka. Han er 174cm høy og veier 65kg. Jeg mener at han må opp til 3000kcal. Men hva vet jeg egentlig? For ti år siden var jeg på hans alder og spiste hva jeg ville, uten å bry meg om kcal. Endret 14. november 2015 av Fox Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 så lever han kun på 2400kcal daglig!!! Det går ikke an å sammenligne slikt fra person til person. 2400kcal er overskudd for meg - 3000kcal så eksploderer jeg. Lenke til kommentar
fox Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 Det går ikke an å sammenligne slikt fra person til person. 2400kcal er overskudd for meg - 3000kcal så eksploderer jeg. Sant nok, jeg er egentlig ikke denne rette personen til å uttale seg noe om kosthold, kcal og sånt. Men for en ung gutt på 17år som er veldig aktiv, trener fotball 4 ganger i uka og samtidig går på breddeidrett linje på VGS? 2400kcal høres sykt lite ut. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 2400 er mongo deff for min del iallefall. Til og med ved 3200 så går jeg ned i vekt:p Om han trener å er så aktiv som du sier så gjør det vel ikke noe om han ligger litt for mye over. Man ser jo etterhvert om det blir for mye. Clean bulk i den alderen er liten vits spør du meg. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 3000 høres fornuftig ut på en normalvektig 174cm. Det er bare å prøve og justere. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 14. november 2015 Del Skrevet 14. november 2015 (endret) Ja, jeg og tenker at det er litt lite for ham, ihvertfall om han er på bulk. Det var mer en presisering av at vi er fryktelig forskjellige. 2400 er ihvertfall ikke et helsefarlig lavt inntak. Edit- Et annet poeng er kvaliteten på telling da. Folk tror de er flinke, så glemmer de å telle 2 store smørklatter i stekepanna og melkeglasset de hadde til frokost - dermed tenker enkelte at de spiser mye færre kcal enn det de egentlig gjør. Endret 14. november 2015 av Countryman Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 Har noen her sett FML episode 1? http://sumo.tv2.no/programmer/underholdning/fml/sesong-1/fml-1-program-1-975542.htmlMeget interessant som setter ting i perspektiv angående dette med dagens press, idolisering og nettet som et sted å søke kunnskap for.Vil i samme slengen tipse om FB-siden "spis nok", som er siden til Thomas (doktorgrad-stipendiat i ernæring og styrkeløfter). Siden tar for seg seiglivede myter innen treningsmiljøet etc. Lik den gjerne : https://www.facebook.com/spisnok1/?fref=ts Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå