Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hva du sikter til her, War. Du tenker vel på PDCAAS (Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score). Denne metoden tar hensyn til både aminosyrebehovet samt fordøyelighet hos mennesket. Den tar utgangspunkt i den første begrensende aminosyren i en matvare. En toppscore på 1,0 inneholder de essensielle aminosyrene som kroppen kan nyttegjøre seg ifra. Alle AS inneholder nitrogenforbindelser som trengs for både mennesker og planter for å vokse. Det er kvantifisert innholdet av BCAA i korn, med forskjellige tilførsel av nitrogen: http://pure.au.dk/portal/files/674400/DJF_rapport_Markbrug_74

Det er noe holdepunkter for at leucine er den viktigste av de tre, men er selvsagt avhengig av de to andre. Så alle tre trengs når formålet er muskelvekst slik at det blir samme side av en sak. Se eksempel denne: :) 
http://www.nrcresearchpress.com/doi/abs/10.1139/H09-006?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%3dpubmed#.Vi-UZhwvfjY

Det stemmer at denne kan til en viss grad anses å være en "primærmarkør". Men for å presisere er det ingen gullstandard for å måle proteinsyntesen. Det er rett og slett veldig vanskelig. Flere forskjellige isotopiske metoder blir brukt for å derimot forsøke å predikere. Det ene som du er innpå War, er måling av fenylalanin. Denne er unik fordi den i motsetning til de andre ikke oksideres til energi ved et overskudd. Så en tilfører fenylalanin og ser hvor mye som tatt opp i en gitt muskel, samt hvor mye som går ut igjen. Differansen mellom opptak og utskillelse kan fortelle om en potensiell muskelvekst ettersom ingenting av denne differansen har gått til oksidering inne i en muskel.

En annen er "whole body protein turnover", denne måler total nettosyntese. Begrensingen til fenylalanin er at den ikke tar hensyn til potensielle endringer i andre muskler eller organer. Dette gir en øk risiko for et tvetydig bilde når det gjelder økning i proteinsyntese, siden kroppen har en netto nedbrytning andre steder og totalsummen blir netto vedlikehold. Ved måling av whole body protein turnover kan det bli vanskelig å fange opp mindre endringer i lokale muskler.

Måling av nitrogenomsetningen er den billigste og alle ernæring-studenter må igjennom dette, se bort fra tabloid-overskriften som ikke setter dette i kontekst: http://www.tv2.no/a/6698464

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha forsøkt å forstå alt du forklarer her Dukien sitter jeg igjen med et ganske vesentlig spørsmål.

-Om man er nøye med proteinene, hver dag, enten med velger skittenbulk eller sunnbulk: er det matvarer med så dårlig PDCAAS-verdi (ikke fullverdig protein) at man rett og slett bør styre de unna regnestykket ang å nå målet for dagen?

Mener du det er nok å legge seg på 1.7?

Selv frykter jeg at man på enkelte dager møter på mat som ikke bør regnes med foruten karbsa og fettet og at man ikke får i seg nok prots om man stadig treffer feil.

Vil det ikke da være tryggere å legge seg litt over det forskningen sier?

Det er greit om man ligger på 55-6000kcal om dagen. Situasjonen blir annerledes for en kar som meg, som faktisk gainer på under halvparten av dette.

Lenke til kommentar

Bare å spørre om jeg er tvetydig eller påpeke om jeg "make no sense". :)

Personer som ønsker muskelvekst fokuserer allerede på gode kilder til proteiner, som fisk, egg, kjøtt og meieriprodukter. Litteraturen viser at inntak over 1,6-1,7 g per kg ~ ikke er nødvendig, gitt at en er i energibalanse/overskudd. Det er noe holdepunkter for at ved kalori-restriksjon vil det være nyttig opp mot 2,0 g per kg ~. Det er også slik at jo bedre trent en blir jo mer effektiv blir kroppen til å bruke og resirkulere AS. Slik vil behovet falle litt ned. 

Ved ~1,6gram per kg og referanseperson på 70 kg får vi regnestykket : 70kg x 1,6gram = 112 gram proteiner som tilsvarer 448 kalorier. Dette på et kosthold med 3000 kalorier tilsvarer rundt 15E% som også er anbefalingene. 

I praksis så betyr det at det å være i energibalanse/overskudd betyr mest. Samtidig er det for de fleste lett å ligge over behovet. Om du har en stressende hverdag eller av andre grunner har et lavt inntak, vil proteintilskudd være et flott alternativ. Kroppen er effektiv og tilpasser seg etter beste evne, ikke stress unødvendig mye og spis sunn mat som i tillegg smaker godt. Livskvalitet er et valid argument.  Australia har en av de beste forskningsmiljøet rundt idrettsernæring, se gjerne denne: http://www.ausport.gov.au/ais/nutrition/factsheets/basics/protein_-_how_much

Jo mer begreper jo mer forvirrende for mange. PDCAAS har sine svakheter og er foreslått byttet ut med et som beregner biotiligjengligheten bedre. Muligens jeg kunne nevnt dette siden FAO har foreslått en ny standard:
https://www.fonterra.com/wps/wcm/connect/60638215-d7c1-4b84-8796-3fe1ac0b3c17/Measuring+Protein+Quality+Infographics.pdf?MOD=AJPERES

Lenke til kommentar

Takk gutta boys

Men det er ikke noen fasit på hvorvidt seriøse styrke/muskelbyggere fokuserer på de gode kildene eller ei - ref. stevnet jeg deltok i for litt siden. Her har vi Norges sterkeste menn og de er biffe i tillegg. Det ble satt 7 norgesrekorder om jeg ikke husker helt feil.

Disse 4 som sto for rekordene er også fjerne kollegaer av meg - og jeg har ikke sett makan til møkkamat som de stapper i seg dag ut og dag inn. Så det er ingen selvskreven regel (:

Selv er jeg også rel. møkkete i bulken og bør da vurdere å øke Proteininntaket litt for å sikre nok fullverdige.

Lenke til kommentar

Jeg antar at bruken av steroider kan være mer utbredt innen enkelte miljøer. Slike preparater fører tilr til at proteinsyntesen blir ytterlige effektiv med et nedsatt behov av proteiner som resultat. Samtidig øker energibehovet siden proteinsyntesen er mer energikrevende, sammenlignet med nedbrytning. Generelt "koster" muskeloppbygning derfor mer energi. Dette er en av grunnene til at bodybuildere ofte observeres ved å spise "drittmat".

Edit: For orden skyld menes det ikke innen et spesifikt styrkemiljø, innlegget er ment på generelt basis

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar at de fleste der bruker steroider.[/font][/color]

En særdeles merkelig antagelse.

Dette er folk som konkurerer på toppnivå i Norge, Europa og verden, og de har gjort det i en årrekke.

Sjekk ut Folkeseth - veier 65kg og dro her 270kg i mark uten utstyr. Dopa? Ser han slik ut?

Off topic, men ble litt provosert av den der.

Edit: jeg ser også at du moderete det litt = klokt av deg.

Jeg fatter ikke hvor du har ifra, at innad i konkuransemiljø i små styrkeklubber foregår doping.

Se også Lars Marcussen, Jan erik christiansen. Alle deltok

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du høna... Ikke vær blåøyd...

Haha...din and.. :)

Jeg kjenner gutta. Det der ble bare for dumt :)

Jeg hadde en god kompis, han er enda en god kompis, som var i heftig god form. Han hadde forutsetninger for det og var ikke over the top Bjærn Dæhlie form men bedre enn oss andre. Han brukte dop viste det seg. Så folk du bare kjenner på et platonisk nivå kan du ta deg faen på bruker...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg antar at de fleste der bruker steroider.[/font][/color]

En særdeles merkelig antagelse.

Dette er folk som konkurerer på toppnivå i Norge, Europa og verden, og de har gjort det i en årrekke.

Sjekk ut Folkeseth - veier 65kg og dro her 270kg i mark uten utstyr. Dopa? Ser han slik ut?

Off topic, men ble litt provosert av den der.

Leste den først som bodybuildere og strongman like før jeg skulle legge meg, så redigerte jeg den. Det var derfor jeg også avsluttet med å skrive "bodybuildere" i det opprinnelige innlegget. Ser nå at det er snakk om styrkeløftere. Beklager en unødvendig provokasjon, det var selvsagt ikke min hensikt å stigmatisere en hel gruppe. Kjenner selv flere som driver med aktivt styrkeløft. Ei heller er ønsket å neglisjere personer som i tilfelle skulle bruke vekstfremmende preparater, mitt ønske er etter beste evne å gi objektiv informasjon.

Samtidig gir jeg Doffen rett i det han skriver. Muligens jeg hadde jeg fortsatt "norge på dop" og episode 6 i bakhodet. 

http://www.tv3play.no/programmer/norge-pa-dop/666786?autostart=true

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leste den først som bodybuildere og strongman like før jeg skulle legge meg, så redigerte jeg den. Det var derfor jeg også avsluttet med å skrive "bodybuildere" i det opprinnelige innlegget. Ser nå at det er snakk om styrkeløftere. Beklager en unødvendig provokasjon, det var selvsagt ikke min hensikt å stigmatisere en hel gruppe. Kjenner selv flere som driver med aktivt styrkeløft. Ei heller er ønsket å neglisjere personer som i tilfelle skulle bruke vekstfremmende preparater, mitt ønske er etter beste evne å gi objektiv informasjon.

Samtidig gir jeg Doffen rett i det han skriver.

Sitat fra Facebooksiden:

"Flott stevne med 12 deltakere i går! Hans Erik Folkeseth løftet 10 kg over den Norske rekorden i markløft. Også Lars Markussen løftet over NR i markløft med 2,5 kg.

Antidoping Norge var på plass og testet 4 av løfterne."

Her ble altså 33% av utøverne testet, og det på et uoffisielt klubbstevne.

Gutta er blitt testet opp og ned i NM, EM og VM i en årrekke.

Om man likevel skulle mene at de er dopet - dette får man stå inne for selv. Selv ville jeg ha vært forsiktig med å uttale meg i motsatt retning når fakta ligger på bordet :)

Edit - modererer - "om man likevel skulle hinte om, eller holde med om uttalelser om at man likevel er dopet..."

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Som sagt, jeg mener ikke at deltakerne i det aktuelle stevnet er dopet eller miljøet generelt. Det har jeg ingen forutsetninger for å hevde. Innlegget var ment på et generelt basis hvor jeg rett og slett misforsto. Dette innlegget er også redigert for å reflektere dette.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Countryman... Jo lenger jeg har vært på treningssenter/gym, desto mer sikker er jeg hvor mye utbredt steroider egentlig er. Jeg tror faktisk at det er flere som bruker steroider enn jeg klarer å forestiller meg. Men jeg håper at jeg tar feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lolz @Jesus! Men fra spøk til revolver se gjerne Norge på dop som lenket til ovenfor. For når vi er innpå tematikken blir jeg regelmessig spurt av randoms på actic storgata om hvilke kosttilskudd jeg tar. Når jeg svarer "Ingenting, spiser mine grønnsaker,brød og melk." så reagerer dem alltid med å ikke tro på meg, skyter rett fra hofta og uttaler: "lolz,roidz. Verste er at jeg ikke engang er "svær". -_-

Har fått inntrykket at flere har dannet seg en oppfatning at tilskudd og gjerne mye er "enten eller" ved ønsket om å øke i fettfri masse. Men igjen hører jeg enkelte si i garderoben at "karbz gjør deg tjukk" etc

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...