Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Obligatorisk lesing til folket, skrevet av to bekjente og flinke personer. En menings-artikkel som jeg ikke kunne vært mer enig med. http://ntfe.no/utgaver/24-nr-3-2015/210-meningsartikkkel-ta-faget-tilbake

Jeg er i stor grad enig, spesielt når det kommer til kost. Men vi har jo sett mer eller mindre latterlige utsagn fra autoriteter også. Både når det kommer til kosthold, men spesielt trening. Dette svekker tillitten betraktelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motivasjon kommer automatisk bare man klarer å holde det gående og sammenhengende en stund - etter 1mnd med grusom oppstartstrening begynner man å få dårlig samvittighet av å skippe treningsøkter osv..

Nja, håper nå det, motivasjon er noe jeg alltid har slitt med :(

Lenke til kommentar

Det er nok mange som media har ment er autoriteter, når dem reelt ikke er. Jeg kjenner til flere dyktige fagfolk som verger seg for å både svare og gi innspill når media ringer. Dette i frykt for å bli feilsitert eller at enkelte aspekter blir tatt ut av kontekst.

Les gjerne denne : http://www.med.uio.no/forskning/aktuelt/profiler/2015/slutter-aldri-se-fremover.html

Frustrert over media

På spørsmål om alle oppslagene om antioksidanter i reklame og media svarer han:

– Jeg er frustrert over medias presentasjon av stoff om antioksidanter. Her virker det som om antioksidanter er løsningen på det meste. Og at det blir anbefalt høye doser av tilskudd i supplementer, særlig i mange reklamer.

Blomhoff advarer sterkt mot å ta antioksidant supplementer. Det finnes en del studier som viser at antioksidanter i tilskudd i store doser er skadelig. Det kan til og med føre til kreft.

Det er mange såkalte ernæringseksperter som uttaler seg i media.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Hvordan stiller det seg egentlig med hvem som kan utarbeide kostholdsplaner?

Må det være en med utdannelse og godkjenning eller holder med det at man har generell interesse?

Det siste vil i så fall være galskap...

Alle kan jo utarbeide en kostholdsplan, men jeg ville vært svært selektiv med hvem jeg ville latt lage en for meg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem som helst kan kalle seg seg for ernæringekspert, -veileder, terapeut etc. Det finnes mange dyktige kostholdveiledere som bruker rådene og vitenskapen i praksis og kjenner sine egne begrensinger. Dessverre varierer kvaliteten mellom disse stort. Mye baserer seg på empiri og når PT'er, treningsinstruktør og lignende bruker seg selv som utgangspunkt blir det et helt feil utgangspunkt. Fordi det funker for meg, fungerer for deg er ofte sluttresultatet. Dette til tross for at mange hevder å akkurat ta hensyn til individualisme og personlige preferanser. Ord som økologisk, sprøytemidler, ren mat og et latterlig fokus på proteiner har gitt opphav til myter som blir resirkulert.

Om du Akse tenker på leger blir ofte Berit Nordstrand brukt som et eksempel. Vegard som skrev ovennevnte menings-kronikk har med flere kritisert henne: http://www.side2.no/helse/ernringseksperter-reagerer-pa-kostholdutsagn---jeg-trodde-nordstrand-var-lege-hvordan-kan-hun-sta-inne-for-slike-pastander/3422812184.html

Hun fikk også akkurat et intervju i norsk tidskrift for leger hvor hun ikke annerkjenner kritikken og kommer med andre rare påstander. Eksempler fremhever hun ernæringsterapauter som har en mer naturfilosofisk utdanning som ikke er i tråd med god vitenskap. Det er problem, dette med falsk balanse hvor media vet at slike konflikter genererer masse trafikk, som er bra for dem. Men vit at "vi" har påpekt og tar denne debatten, for resultatet er at en allerede forvirret befolkning bare blir ytterlige forvirret.
http://tidsskriftet.no/article/3388731/

Edit: Fikk akkurat godkent en kommentar i norsk tiddskrift for leger. :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Hvordan stiller det seg egentlig med hvem som kan utarbeide kostholdsplaner?

Må det være en med utdannelse og godkjenning eller holder med det at man har generell interesse?

Det siste vil i så fall være galskap...

Alle kan jo utarbeide en kostholdsplan, men jeg ville vært svært selektiv med hvem jeg ville latt lage en for meg. 

Og her viser du en sunn skeptisme som står til etterfølgelse. Det er bra å være kritisk av natur. Veldig ofte brukes kompliserte faguttrykk som for "mannen i gata" fremstår som fremmed. Ord som epigenetikk, evolusjonsbiologi med mer stjeles for å fremstå som en autoritet. Mitt råd til almenheten blir å stille kritiske spørsmål: "Er dette noe du har hørt, eller lest om? I tilfelle hvor? Kan du referere meg til dette?" Er svaret media eller lignende er det en økt sannsynlighet at vedkommende ikke er helt stø og ønsker å fremstå som mer kunnskapsrik, enn det en egentlig er.  

Lenke til kommentar

I praksis ja. Det finnes alternative grupper som skriker høyest i media og slik skaper ofte en forvirring ved å utfordre dagens retningslinjer som ofte er godt dokumentert. Media selvsagt som ikke evner å se forskjell mellom kvalitetsikrete utdanninger ser dette som en potensiell konflikt og gir dem spalteplass,som igjen viser dette med falsk balanse og kildekritikk i praksis.

Vi har også den alternative grenen "ortomolekylær medisin" som er å finne for "kostholdveiledere/ernæringsterapauter" ved tuniske mediniske skole i Tønsberg. Har tidligere kritisert mye av filosofien som ville medføre at dagens grunnleggende kunnskap måtte snus opp ned. Fikk ifjor et svar fra fagansvarlig Jens som sa han skulle komme tilbake til meg, men fikk aldri en begrunnelse for dette med å "ta så mye vitamin C til en får diaré." Dette visstnok kurerer det meste, alt fra kreft til lettere forkjølelse. 
http://www.tunmed.no/pages/studie.asp?id=142

NAFKAM er en offentlig portal som oppsummerer alternative behandlingsformer og har dette å si:

Utøvere av alternativ ernæringsterapi gir kostholds- og livsstilsveiledning, og mener at vi både i det daglige og i kurering av helseproblemer har behov for langt større doser av næringsstoffer enn det myndighetene anbefaler.

Det er kjent at behandlingen tilbys av biopater, ernæringsterapeuter, naturopater og enkelte leger.

[..] Ut fra våre kriterier finnes det ikke solid vitenskapelig dekning for å hevde at slik ernæringsterapi generelt virker.

http://www.nifab.no/behandlingsformer/flere/ernaeringsterapi_ortomolekylaer_medisin_ernaeringsmedisin

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Min siste innlegg slik at tråden ikke blir nedspammet. :) 

Skal senere idag være tilstede på den nye bok-lanseringen "Sannheten i glasset" av Nils Geelmuyden. Legg merke til at Aftenposten driter seg ut og skriver han er en ekspert på tilsetningstoffer, når han reelt har ingen faglig kompetanse og er en lekmann. I kommentarfeltet derimot, får han svar på motmæle: 

http://www.aftenposten.no/kultur/--Vi-trenger-myndigheter-som-forteller-at-laksen-er-blitt-polse-8197519.html

• Liker 2
Lenke til kommentar

Iallefall jobbe med mobiliteten , dynamisk oppvarming og tøying av hamstrings ol. 

Husk at du egentlig skal kunne stå og så sette hendene i bakken forran deg med flatene ned uten problemer. 

Klarer man det ikke nå er det kun pga man ikke har brukt kroppen man fikk og kjøttet har blitt kort og stivt.

Evt. fysisk begrensing. Hvis man f.eks har spilt mye fotball, så kan det gro brusk foran på ankelleddet, pga gjentatte påkjenninger av skudd/pasninger osv. Som igjen fører til nedsatt ankelmobilitet som igjen fører til elendig knebøyteknikk med mindre man tar i bruk hjelpemidler som å stå på plater/løftesko.

Og i dette tilfellet så er det ikke bare å "tøye", da det må ortopedisk inngrep inn for å fjerne det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...