Notatblokk Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 Føler det er så mange myter og broscience rundt temaet når du skal spise/mange små måltider om dagen, osv. Derfor er jeg nysgjerrig på hva enkelte/Dukien mener om denne saken: http://www.dagbladet.no/2015/10/05/nyheter/eldre/innenriks/helse/eldreomsorg/41352908/ "Tidlig middag gjorde de eldre undervektige" Altså 1 vedkommende der har gått fra undervektig på 39 kg til 50 kg pga å flytte middagen 2 timer senere Det er jo fordi de ikke rakk å bli sultne nok før middag. Med bedre spredning av hovedmåltidene klarer de å få i seg større mengder mat . Lenke til kommentar
War Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 Sånne forsøk har null effekt på oss som spiser det vi trenger og ikke etter lystene. Det fungerer nok på saueflokker som ikke tenker på det. 1 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 5. oktober 2015 Del Skrevet 5. oktober 2015 (endret) Føler det er så mange myter og broscience rundt temaet når du skal spise/mange små måltider om dagen, osv. http://www.dagbladet.no/2015/10/05/nyheter/eldre/innenriks/helse/eldreomsorg/41352908/ Total inntak av energi er avgjørende, ikke lite og ofte når tematikken er vekt. Allikevel må dette settes i kontekst. For eldre vil akkurat måltidrytme være noe å fokusere på, her har vedkommende gjort en fin jobb. Grunnet redusert apetitt har eldre ofte nytte av å spise "lite og ofte", gjerne med energitette matvarer og slik få dekt behovet for både energi og mikronæringstoffer. Ofte berikes enkelte matvarer og det er "lov med litt kake" til dessert. En av grunnene er at dette stimulerer til sosiale samhold. Generelt anbefales 4 faste hovedmåltid hver dag. I tillegg 1 mellommåltid og ekstra mat ved behov. Det er egne retningslinjer for dette, underernæring hos eldre er dessverre relativt vanlig og er en gruppe som fort får varige depresjoner (ektefelle har dødd --> orker ikke å spise etc). https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/nasjonal-faglig-retningslinje-for-forebygging-og-behandling-av-underernering Endret 5. oktober 2015 av Dukien 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Akse Skrevet 5. oktober 2015 Populært innlegg Del Skrevet 5. oktober 2015 Jeg vet at det er flere nybegynnere i denne tråden nå. Jeg var der selv på et tidspunkt, og selv om jeg er langt fra utlært, har jeg gjennom de siste årene lært enormt mye, både om meg selv, andre, trening og hva som trengs for å få ting til å fungere. Mye takket være akkurat denne tråden. En ting som fascinerer meg er hvor mye trening kan forandre en person. Men det må være riktig trening, og gjort på rett måte. Jeg er ikke helt sikker på hvor jeg vil med dette innlegget akkurat nå, men det får stå til. Vi får ikke resultater før vi er klare for dem. Man skal feile, ta to steg tilbake, skade seg, gå opp i vekt i stedet for ned, tvile på seg selv og høre kommentarer fra andre før man når de målene man har satt seg. Hvis det var så enkelt som en vandring fra A til B, hadde alle gjort det. Og ufattelig få gjør det. Du er kanskje 15-20 år, litt usikker på deg selv, ikke fornøyd med kroppen din, ser opp til de store gutta på nettet, og har en slags vag drøm om en større kropp. Som om det skulle løst alt. Det er ikke den store kroppen som skal endre alt, det er veien og arbeidet mot den. Det er på ingen måte sikkert at dette er noe for deg. Kanskje finner du ut med tid at du foretrekker noe helt annet, men jeg vil anbefale alle med et fnugg av interesse for trening å prøve ut veien. Den er hard, men fy faen den gir tilbake. Jeg tenker at hvis man skal komme noen vei med trening, må man leve trening. Det er selvsagt noen få unntak, men min erfaring så langt, er at det er lite rom for flatfyll, for lite mat, dårlige treningsrutiner og uforutsigbarhet hvis man faktisk skal nå noe. Når du har overkommet skader, dårlige treningsøkter, mental nedgang, gode uker som blir til dårlige, feilforsøk på PR, kommer de gode opplevelsene. En ny kroppsvekt, en muskel som har blitt synlig større, en vekt som tidligere var tung blir lett, og et mål du satte deg for 10 måneder siden som du når. Selvtillitten og arbeidsmoralen dette gir, er ekte. For meg var ofte spisingen det vanskelige. Man trener kanskje 8 timer i uken, men man skal passe på matinntaket 24 timer i døgnet. Man kan bli seriøst gal av å tenke på mat hele dagen. For ikke å snakke om at maten skal spises. Jeg måtte virkelig lære dette. Og jeg kjenner fortsatt på det. Etter å ha gjort det i snart 4 år, og nærmer meg 115kg. Noen vil sikkert kalle det en spiseforstyrrelse. Jeg kaller det å skape en kropp lagd for det man driver med. Bare husk at den tiden du legger ned i mat og trening separerer deg fra alle andre. Du blir et sterkere individ, både mentalt og fysisk. Den sterkeste er den som overlever lengst. Jeg hatet styrketrening første gang jeg prøvde meg. Så ikke poenget, det virket meningsløst. Andre gang jeg prøvde, som var den første økten jeg logget i loggen min, var bra. Jeg hadde nok et annet mindset, og fulgte et program, samtidig som jeg av en eller annen grunn hadde fått med meg at man måtte spise for å få resultater. Jeg skulle opp til 90kg, men med resultatene ble jeg forelsket i å løfte vekter, og siden har det blitt meg. Min identitet. Poenget her er at det er resultatene som er bensinen på bålet. Jeg merket det sist i dag når jeg veide inn på mitt tyngste noensinne. Plutselig så ble jeg sulten, fordi jeg er så nære målet mitt. Samtidig er det viktig å sette seg delmål. Mål som kan nås innen måneder, som du vet du klarer, bare du gir det litt tid. Når du når disse målene, heller du bensin på bålet, som fyrer deg opp til neste mål. Og til slutt når du det store målet du satt deg to år tidligere, og da har du også vokst mye mentalt. Vi går inn mot vinteren, en fin tid å trene på. Det er mye god mat på bordet, men det er også en mørketid hvor mange er alene, og blir deprimerte. Her må vi ta vare på hverandre. Ta gjerne kontakt med en tidligere kompis, og hør om han/henne vil bli med på trening. Trening med andre kan gi ekstra energi og giv på trening. Og en god treningspartner kan gi ekstra driv og disiplin, spesielt om dere er på samme nivå. Måtte det bli en god treningsvinter for alle, ta det rolig, unngå skader, husk god oppvarming, nok hvile, gode rutiner og masse mat. Vi kan alltids fjerne litt fett seinere.(Dere kan, jeg gidder ikke ) 13 Lenke til kommentar
fox Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) Greit nok at at de fleste treningssentre forbyr singlet, det er helt greit for meg. Men hvorfor i huleste kan de ikke forby trang tights? En gubbe gikk rundt i trang tights med en svær bul, selvfølge måtte han stå foran meg. Jeg satt og hadde en liten pause etter benkpress, så var bula der i noen centimeter unna meg!!! Endret 6. oktober 2015 av Fox 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) . . Endret 15. oktober 2015 av Dufen 2 Lenke til kommentar
fox Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Er du gått helt av hengslene gutt? Tights er vel omtrent 76%av grunnene til at dudes velger å trene på et studio/gym/senter... Kanskje;) Helt greit at kvinner går med det, men ikke menn? Spesielt gubber. Her på senteret har kvinner lov å bruke singlet, ikke menn. Ikke vet jeg hvorfor det er sånt, men jeg synes at de skal forby tights for menn i samme sleng også. Med mindre om de bruker shorts også. Denne bula har brent fast i hodet mitt:/ Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Akse: Fine tanker, vil rask tilføye at livskvalitet er et valid argument. For de som har vært aktive i denne tråden for rundt 5 år siden husker mine opplevelser hvor det nærmest ble en besettelse å se hvor langt en kunne presse kroppen sin. Fine tilbakemeldinger fikk jeg, over tid ble spørsmålet hvor lenge skal "du holde på slik?". Det er oppsummert 15kg siden. Mitt beste råd til de fleste er å virkelig ha rutiner rundt treningen, før hadde jeg 6 økter i uken. Nå har jeg en hjemmesnekret 4-split. Men når jeg er på trening, da er jeg på trening. Slik ble jeg også kjent som han "biffe-som-aldri-er-sosial" @ actic Oslo. Høstferien min (som jeg tok selv for å runne metal gear solid V) ble ferdig nå på søndag, uten å overdrive har jeg brukt vel 1000 spenn på smågodt, boller og for første gang på flere år tok jeg cola, istedenfor pepsi max. Har jeg lagt på meg litt? Ja. Påvirker dette meg? Nei. Ville det påvirket meg for noen år siden? Definitivt. Det er bra å ha fokus på kost og trening, det er ikke bra om det blir nærmest en besettelse. Ofte vil en motpol være fornuftig. 2 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Er du gått helt av hengslene gutt? Tights er vel omtrent 76%av grunnene til at dudes velger å trene på et studio/gym/senter... Kanskje;) Helt greit at kvinner går med det, men ikke menn? Spesielt gubber. Her på senteret har kvinner lov å bruke singlet, ikke menn. Ikke vet jeg hvorfor det er sånt, men jeg synes at de skal forby tights for menn i samme sleng også. Med mindre om de bruker shorts også. Denne bula har brent fast i hodet mitt:/ Du ser dobbeltmoralen i dette håper jeg? Jeg skal ikke nekte for at jeg foretrekker å se jenter i tights, men får meg dessverre ikke til å si at det bør være lov for jenter, men ikke for gutter. Er det greit at en fit kar på 20 bruker tights? Er det greit om man ikke har en så svulmende bul strategisk plassert midt på? Sånne regler fungerer dessverre ikke. Alle eller ingen. Det at damer får lov til å bruke singlet på senteret ditt og ikke menn hørtes ut som en sak for Likestillingsombudet. Jeg har hørt at det blir argumentert med at det er pga svette at singlet forbys på visse treningssentre, men du trenger ikke noe mastergrad i biologi for å forstå at det er mer eller mindre likegyldig om det er hud mot stol eller en gjennomvåt t-skjorte. Det man ønsker å unngå vil overføres i begge tilfeller. 2 Lenke til kommentar
discostu Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Akse: Fine tanker, vil rask tilføye at livskvalitet er et valid argument. For de som har vært aktive i denne tråden for rundt 5 år siden husker mine opplevelser hvor det nærmest ble en besettelse å se hvor langt en kunne presse kroppen sin. Fine tilbakemeldinger fikk jeg, over tid ble spørsmålet hvor lenge skal "du holde på slik?". Det er oppsummert 15kg siden. Mitt beste råd til de fleste er å virkelig ha rutiner rundt treningen, før hadde jeg 6 økter i uken. Nå har jeg en hjemmesnekret 4-split. Men når jeg er på trening, da er jeg på trening. Slik ble jeg også kjent som han "biffe-som-aldri-er-sosial" @ actic Oslo. Høstferien min (som jeg tok selv for å runne metal gear solid V) ble ferdig nå på søndag, uten å overdrive har jeg brukt vel 1000 spenn på smågodt, boller og for første gang på flere år tok jeg cola, istedenfor pepsi max. Har jeg lagt på meg litt? Ja. Påvirker dette meg? Nei. Ville det påvirket meg for noen år siden? Definitivt. Det er bra å ha fokus på kost og trening, det er ikke bra om det blir nærmest en besettelse. Ofte vil en motpol være fornuftig. Enig, viktig å finne noe man selv trives med. Var i USA i 3 uker nå, ingen begrensninger på hva jeg spiste. Ble all kinds og gaaaainz for å si det slik (les fett... ) Før hadde jeg blodstresset hele ferien og prøvd å spise minimalt med usunt, samt fått inn flere treningsøkter. Nå vet jeg med 100% sikkerhet at jeg klarer å skrelle av det ekstra dersom jeg må og jeg klarer å komme meg inn i normal treningsrytme igjen. Ja jeg tapte 10-20 kg i benk/mark/bøy de ukene, men det kommer tilbake igjen en gang 1 Lenke til kommentar
magb Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) All kiiiiinds! Konge å spise en hel peppes pizza og så våkne opp rippet dagen etter. Saltet som har skylden tenker jeg? ?? Endret 6. oktober 2015 av magb Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Er det noen kjemiske prosesser i kroppen ved periodisk faste som jeg vil ødelegge dersom jeg inntar føde i fastetida, selv om jeg fremdeles er innenfor dagsbehovet? Tenker på sånn godis på lørdagskvelden osv. Merker kroppen fint klarer å gå lengre perioder uten mat, og mtp. apetitten min når jeg først spiser så virker PF å passe meg midt i blinken. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Det er lite dokumentasjon for at PF-spisemønster har en metabolsk fordel. Det kan være lettere å regulere totalt inntak energi etter egne preferanser og behov. Spis godis på lørdagskvelden om du skulle føle for det. 1 Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Er du gått helt av hengslene gutt? Tights er vel omtrent 76%av grunnene til at dudes velger å trene på et studio/gym/senter... Kanskje;) Helt greit at kvinner går med det, men ikke menn? Spesielt gubber. Her på senteret har kvinner lov å bruke singlet, ikke menn. Ikke vet jeg hvorfor det er sånt, men jeg synes at de skal forby tights for menn i samme sleng også. Med mindre om de bruker shorts også. Denne bula har brent fast i hodet mitt:/ Du ser dobbeltmoralen i dette håper jeg? Jeg skal ikke nekte for at jeg foretrekker å se jenter i tights, men får meg dessverre ikke til å si at det bør være lov for jenter, men ikke for gutter. Er det greit at en fit kar på 20 bruker tights? Er det greit om man ikke har en så svulmende bul strategisk plassert midt på? Sånne regler fungerer dessverre ikke. Alle eller ingen. Det at damer får lov til å bruke singlet på senteret ditt og ikke menn hørtes ut som en sak for Likestillingsombudet. Jeg har hørt at det blir argumentert med at det er pga svette at singlet forbys på visse treningssentre, men du trenger ikke noe mastergrad i biologi for å forstå at det er mer eller mindre likegyldig om det er hud mot stol eller en gjennomvåt t-skjorte. Det man ønsker å unngå vil overføres i begge tilfeller. Mens vi er inne på dette her med likestilling på treningssentre. Hvorfor er det sånn at kvinnelige ansatte og kvinnelige vaskehjelper har fri passasje inn og ut av herregarderoben selv mens den er i bruk? Opplever på hvert eneste treningssenter jeg trener på at kvinner flyr inn og ut mens jeg skifter. Skulle gjerne sett stemninga hvis det var mannlige ansatte som besøkte kvinnegarderoben. Lenke til kommentar
War Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 Garderoben er full av damer uansett, som skal se på menna flexe i speilet #kalibergym Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) "Er det noen her inne"?? "Neei det er det ikke"! Endret 6. oktober 2015 av Countryman Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 6. oktober 2015 Del Skrevet 6. oktober 2015 (endret) . . Endret 15. oktober 2015 av Dufen 1 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 I forhold til 5x5 programmet, hvor langt skal man strekke seg for å gjennomføre 5x5 settene? I går prøvde jeg meg på 115 i knebøy, men lite energi og en hofte som knakk og gjorde vondt, så valgte jeg å kun gjennomføre 5 på første settet og kjøre 2 på de andre, selv om jeg kanskje hadde klart 5. Nå er hofteproblemer litt annerledes enn manglende styrke, men er det så lenge vektene kommer opp og formen/utførelsen er ok, så er det greit? f.eks videoen jeg la ut for en stund siden. Skal jeg godkjenne det? Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 8. oktober 2015 Del Skrevet 8. oktober 2015 Teknikk skal jo prioriteres over planlagte reps, beste er jo at du over tid får til å presse deg lengre med nogenlunde perfekt teknikk, når det gjelder hofteproblemere er det lett å plutselig strekke noen sener og bli nødt til å stå over legs i flere uker ufrivillig. Selv er jeg stor fan av å presse meg til noe gir etter men det er og bli dumt på lengre tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå