Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom en eldre fyr (50+/-) bort til meg i dag når jeg gjorde Leg Extension. Også sa han at han hadde sett meg trene tungt bein i dag, og at jeg ikke ville ha knær når jeg var 40 år. Jeg svarte: "ehm, hvorfor det? Det kan vi ta en annen gang, så gikk han. Hahha wtf?

Så lenge man trener riktig, er ikke dette et problem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

#løftebarna

Om man bare hører lyden høres det ut som du gjør noe annet :hmm:

Håndleddene skal være rette , når albuene går bak vipper overkroppen frem.

Så vidt dypt nok til nød, men det er jo PR-vekter.

Ser du begynner øvelsen med å skyte knære frem istedet for å la de stå helt stille og sette baken bakover og ned så knæra bare går 4-5 cm frem

Ta stolen din hjemme, sett den 40 cm bak deg når du står.

Sett deg så ned på den i knebøystilling, man må ha presse ræva bakover og overkroppen litt frem for å ikke falle.

Sånn blir det i bøyen også , uten at jeg har sett sidelengs-videoer av løftene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan man trene seg til en lang fjelltur, på et treningsstudio?

Vil for eksempel jogging hjelpe på kondisjonen, og styrketrening på bein. Eller blir det "feil type" kondisjon, og beinene blir mer eksplosive istedenfor seige muskler?

Det er ikke et helt svart/hvitt svar, men som hovedregel vil jeg påstå at man bør trene på det man vil bli god i. En sterk person med grei kondis vil klare seg bedre bedre enn en utrent, men jeg tror en fjellvant fyr som går milelange turer hver helg vil klare seg bedre enn treningsstudio-personen. 

Det hele avhenger jo også av hvor lang turen er og i hvilket tempo man går. Er turen på en mil vil du nok klare deg fint, men skal du gå 3-4 vil det nok bli en påkjenning for de fleste som ikke er vant til å gå slike distanser.

Lenke til kommentar

#løftebarna

Om man bare hører lyden høres det ut som du gjør noe annet :hmm:

Håndleddene skal være rette , når albuene går bak vipper overkroppen frem.

Så vidt dypt nok til nød, men det er jo PR-vekter.

Ser du begynner øvelsen med å skyte knære frem istedet for å la de stå helt stille og sette baken bakover og ned så knæra bare går 4-5 cm frem

Ta stolen din hjemme, sett den 40 cm bak deg når du står.

Sett deg så ned på den i knebøystilling, man må ha presse ræva bakover og overkroppen litt frem for å ikke falle.

Sånn blir det i bøyen også , uten at jeg har sett sidelengs-videoer av løftene.

Har ikke hørt filmen :p

Håndleddene har jeg lagt merke til de siste 2-3 løftene, var rettere før. 

Dybde og form generelt ble ødelagt pga voldsom gangsperr i beina. Har nesten gått 1 uke mellom hver trening de siste 2-4 øktene, var derfor jeg måtte trene i går pga neste mulighet er tidligst søndag. 

Ser uansett for meg at det blir deload snart som vil gi muligheten til å terpe og gjøre løftet enda bedre. 

(PS: Setter veldig pris på tilbakemelding, selv om jeg kommer med unnskyldninger)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Vil for eksempel jogging hjelpe på kondisjonen, og styrketrening på bein. Eller blir det "feil type" kondisjon, og beinene blir mer eksplosive istedenfor seige muskler?

Kort svar= nei!

For å bli god å gå i fjellet er det kun å gå i fjellet som hjelper.

Lenke til kommentar

Muligens du vil finne dette nyttig; prinsippet om spesifisitet : http://www.friidrett.no/friidrettstrening/kurs/trener2/treningsplanlegging/treningsprinsipper/Sider/default.aspx

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn kaster jeg opp når jeg tar kreatin. Gjorde det ikke før, men når jeg blander det ut med vann blir jeg dårlig med engang og må kaste opp. Noen som har opplevd lignende?

Edit:

I min PWO ser jeg at det inneholder 3g kreatin. Den går rett ned uten problemer.

Endret av Heinseberg
Lenke til kommentar

Ser en del svar ang spesifitet. Det er for all del riktig, men dersom du kommer i god form ved å løpe på mølle vil det så absolutt kunne utgjøre en stor forskjell, litt avhengig av hvordan formen din er nå i utgangspunktet, og litt avhengig av hvor voldsom denne fjellturen er. Jo lengre/tyngre fjelltur, desto mer spesifitet er ønskelig. Det er min anbefaling.

God tur! :)

Lenke til kommentar

Hvor lang fjelltur? og hvor ulent terreng?, snakk om flere dager/uker? mange høydemeter?

Så lenge det bare er snakk om å gå fram&opp i 2-3km/t med 10-15kg i sekken ser jeg ikke på det som noe man må "trene seg opp til". om det ikke er snakk om 5000+ høydemeter eller norge på langs du mener.

Lenke til kommentar

Når jeg går tur i høyt tempo eller jogger ute i litt kjølig vær så prikker og klør det noe sykt i beina. Hva kommer det av?! Kaldt fett mot varme muskler? Dårlig blodomløp? Det er helt sykt ubehagelig. Må ofte stoppe å klø hardt hvor det stikker.

Det skjer bare når det er kjølig.

Veldig irriterende:p

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...