War Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 Nei, bindevevet må gro, så det skjer ikke timen etter trening, man kan også øke 1x uka. Man tilpasser ofte det ved å øke til de neste vektene senteret har. Er det 1kg opp, så kan jo hver trening være fint. Er det 5kg hopp, så passer jo hver uke. Poenget er bare at en muskel som skades hvor fiber rakner og kroppen må reparere (og om kcal-overskudd) - forsterke så den ikke blir skadet på de vektene , så vil kroppens løsning være bindevev. Så løfter man den samme vekten i 2 uker så vil bindevevet være like sterkt og ingen fibre vil rakne og da er det ingenting å reparere eller forsterke så volumet øker. Vet å bare ha en progresjon med for eks 10rep maks i alle øvelser hvor man kutter 35% og øker hver gang/uke derifra i 6 uker vil gi en fase hvor man hele tiden løfter mer en bindevevets styrke , så det aldri vil kunne hindre fiberbrudd. Det er prinsippene man trenger for å nå målene sine man burde kunne . Da kan man bruke de prinsippene på programmene man skulle falle for og få gode resultater på så si alt. Så kan det helt klart forbedres og tilpasses målene som for eksempel veldig volumtilpasset hvor man legger inn tidligere deload hvor man dropper de siste ukene med 5reppere som primært blir styrkebasert sammen med for eks myoreps. Man kan se på løftebanen og hastighet opp og ned og man kan se på kontakt med muskelen under øvelsen. For eks nedtrekk som er tung, 99,9932% av alle jeg ser kaster da ryggen bakover hvor siste 50% av øvelsen er en roøvelse. Da blir det ikke biff eller styrke i lats. Skal man finne noe på nett blir det Disse øvelsene Denne progresjonen Disse reppene Så må man tilpasse kosten selv og programmet man fant blir da "bra for de fleste" / ikke tilpasset noen spesifikke mål. Man kan derimot vifte med noen hundrelapper hos en PT og få ett opplegg som er tilpasset målene, sin personlig timeplan / aktivitet og utstyret som senteret har tilgang på. Isåfall ville jeg ha valg en som har skikkelig peil på trening og kosthold og sammenhengen der, ellers er man like langt. Om man ikke finner det på gymmet sitt, så finnes det mye på internett. For eks www.treningonline.no drives av en PT som har skikkelig peiling og der får man ikke noe tilpasset program servert uten at kost/kcal nevnes og til og med utdypes/tilpasses, som faktisk kan bety alt resultatmessig. 2 Lenke til kommentar
BenWhittaker Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 Har et spm ift det du skriver! Hva med å øke volumet ved å gå fra 3 set til 5 set, til 7 set feks. Da vil man jo også få en form for progresjon og mer kilo løftet totalt? Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 Haha, War, jeg trenger seriøst noe dokumentasjon på det "10-14-18.. 12-16-20.."-opplegget ditt før jeg blir gal. Jeg har sett mye videoer og lest mange artikler men helt seriøst aldri hørt et pip om disse prinsippene. Lenke til kommentar
War Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 Du kan google lineær progresjon.. Lenke til kommentar
War Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Dobbelpost. Ved å øke sett, trener man bare lenger på bindevensvekter Fullaktiverte rep så vev skades skjer etter 5-6rep på 10rm-vekter. Om man løfter 5reppere da 7 sett, med 1-2min pause mellom, så får man ingen gode byggerepp Endret 22. september 2015 av War Lenke til kommentar
discostu Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 Du som har startet treningonline.no eller, War? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 Du som har startet treningonline.no eller, War? WAR er vel i Trondhjem? Den nettsida er Halden... Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 Butikken var tom for økologisk havregryn her for litt siden. Jeg spiser et måltid med havregryn hver dag, så jeg måtte kjøpe vanlig lettkokt havregryn. Herregud så ræva det er. Det er så tørt og hardt i forhold, det er en helt utrolig forskjell. Har kjøpt coop sin og vanlige gryn på Kiwi, begge suger like hardt. Åå! Lenke til kommentar
War Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Nei, jeg ville ikke ha reklamert for meg selv, men jeg vet å plukke ut de gode. Jeg er fra Oslo da, flyttet bare nord pga dama var så rik Endret 22. september 2015 av War 2 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 Butikken var tom for økologisk havregryn her for litt siden. Jeg spiser et måltid med havregryn hver dag, så jeg måtte kjøpe vanlig lettkokt havregryn. Herregud så ræva det er. Det er så tørt og hardt i forhold, det er en helt utrolig forskjell. Har kjøpt coop sin og vanlige gryn på Kiwi, begge suger like hardt. Åå! Da må det ha vært helt tilfeldige variasjoner i det konvensjonelle varianten. Du har nok vært uheldig. Det er ingen forskjell mellom øko-havre og dens konvensjonelle motpart, annet enn dyrere pris. 2 Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 Det er ikke første gang jeg merker forskjellen. Spiser jeg hos mamma så merker jeg også at hun har den vanlige. Jeg lover, det er en klar forskjell. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Det er ikke første gang jeg merker forskjellen. Spiser jeg hos mamma så merker jeg også at hun har den vanlige. Jeg lover, det er en klar forskjell. Nei, det er ingen forskjell. Det blir til og med behandlet på samme samlebånd. Derfor ser du også på lik linje med den konvensjonelle "*kan inneholde spor av gluten. Du narrer deg selv, eller så kan det være andre aspekter, som skyldes lokale forskjeller eller modningsnivå etc. I blindende studier hvor personer hevder å smake forskjell bommer dem konsekvent, som eksempel denne : http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1750-3841.2007.00277.x/abstract;jsessionid=0DD0C43C2A20F93DAEA4FFE064C7463D.f04t04 Det som reelt har skjedd er nok dette : http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0950329313000141 Endret 22. september 2015 av Dukien 1 Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Nei nei nei. De ser anderledes ut, og de er anderledes i munnen. Dette skal jeg bevise! Jeg merker det før tankene mine går til økologisk eller ikke. Eller finnes det en tredje type, annet enn lettkokt og store? Den økologiske jeg har spist hver dag i 3 år nå har aldri variert på noe, også varierer det helt tilfeldigvis de 3-4 gangene jeg prøver den vanlige? Uten unntak. Det tror jeg ikke noe på Endret 22. september 2015 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Meg bekjent så er det bare Axa som tilbyr "ren" havregryn her i Norge. Editerte inn noe mer ovenfor, ta gjerne en titt. Matsosiologi er noe rare greier og forventninger til produktet ser ut til å påvirke. Det er ingenting som tilsier at det skal være forskjeller i konsistens eller smak. Frøene er tross alt genetisk like, eneste forskjell er kubæsj og fravær av syntetiske plantevernmidler. Se svar fra Axa selv: http://www.axa.no/Ma-bra-coachen/Spor-var-kliniske-ernaringsfysiolog/Om-okologiske-produkter/ Endret 22. september 2015 av Dukien Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 Rare greier. Skal spare på det jeg har til jeg får kjøpt ny økologisk. Mener at jeg skal klare å bevise at de ser forskjellige ut. Er lett å få meg til å skifte mening om jeg blir presentert med fakta, men her er jeg helt overbevist Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Vi mennesker er verdensmestere i å lure oss selv. Har selv gått i den fella flere enn en gang. Ta gjerne en titt på denne, kort og presist : http://www.geneticliteracyproject.org/2014/11/04/which-tastes-better-conventional-or-organic-foods-a-tale-of-two-apples/Et av flere unntak kan være konvensjonelle tomater som oftere blir dyrket i vannkulturer. Mer vann er ikke særlig bra for smaken. Endret 22. september 2015 av Dukien Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Det nederste er økologisk. Kornene er mykere, lysere og litt mer melete. Jeg ser forskjell, jeg kjenner forskjell med fingrene og jeg smaker forskjell. I rest my case Endret 22. september 2015 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 Dukien! Selv om forskning sier det smaker det samme så er smak subjektivt...Ta nå utgangspunkt i IRL, ikke kun i henhold til forsknings forutsetninger. Vi lever ikke i en lab. Melk fra "økologiske" produsenter er foret med gress, firkløver og whatnot. Melk fra ordinære melkekyr spiser mais og kornblandinger. Det sier seg selv at smaken blir annerledes. Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Du kan google lineær progresjon.. Enten så tuller du med meg, War, eller så snakker vi rett og slett forbi hverandre. Det jeg leser om lineær progresjon sier ingenting om å gå tilbake til "start + litt ekstra vekt" som du beskriver her: Avansert er det jo ikke , for eks bryst manualer pr hånd med øke vekter hver uke10kg14kg18kg22kg26kg30kgDeload /hvileuke12kg16kg20kgosv. Endret 22. september 2015 av banansplitt™ Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 22. september 2015 Rapporter Del Skrevet 22. september 2015 (endret) 10kg 14kg 18kg 22kg 26kg 30kg Deload /hvileuke 12kg 16kg 20kg osv. Man starter i uke 1 med lette vekter - man har nettopp hatt deload og rakner bindevev like enkelt som ved tunge vekter i uke 5 - som nevnt -Man øker altså til nærmeste vekt hver nye uke for å kunne klare å fortsette rakningen av vevet som blir sterkere og sterkere utover i syklusen. -Man kan så notere seg at eksempelvis uke 1 og 2 var ekstremt lette vekter og noterer en vekt opp til neste syklus -Når man så starter opp syklus2 løfter man bittelitt tyngre i disse 2 første ukene kontra den første syklusen - "dette føltes mer enn tungt nok nå" men plutselig var det uke 6 som føltes altfor lett. Da noterer man seg det og setter vekten opp et hakk til nærmeste vekt i uke 6 i syklus nummer 3. Slik sett har man lineær progresjon innenfor en gitt syklus Det morsomme er å avansere det til et nytt nivå ved å sette opp ulineær progresjon over tid som beskrevet over Endret 22. september 2015 av Countryman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå