Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Nå sitter jeg hjemme hos fatter'n og lengter hjem til Tønsberg, gitt. Der er trossalt treningsstudioet og det er da enda godt. Har hatt en uke fri nå, og muskler og ledd kribler for å komme meg på senteret igjen.

7985152[/snapback]

 

merker du det under benkpress? lett å trene med for mye selvtillit der og slite skuldrene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trente på søndag og i går for første gang siden rundt 20 januar nå. Grunnen til det lange oppholdet var at damen kom på besøk i to uker (jeg studerer i singapore) og jeg ble matforgiftet de siste dagene hun var her.

 

Dette første til at jeg gikk ned ca 5 kg som ennå ikke er kommet tilbake, samt at jeg i ettertid har følt meg slapp og demotivert.

 

Etter å ha kjørt en brystøkt er jeg mer støl enne jeg kan huske å ha vært noensinne. Litt kjipt, men satser på at jeg komme skikkelig inn i rutinene igjen nå..

Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt en brystøkt er jeg mer støl enne jeg kan huske å ha vært noensinne. Litt kjipt, men satser på at jeg komme skikkelig inn i rutinene igjen nå..

7991484[/snapback]

 

 

Du har nok berre dreve deg sjølv litt for hardt. Når ein har hatt avbrot i treninga, er det smart å få kroppen i gang igjen med trening 3ggr pr. veke der du trener heile kroppen. Om du er effektiv med eit slikt program i eitpar veker, er du klar for hardcore igjen in no time.

Lenke til kommentar

Hvilke øvelser klarte du 100% i ? Det må du ikke regne med å forsette med lenge. Sidehev kanskje som et eksempel, om du ikke har trent det ofte før. Jeg hadde også 200% progresjon over et par måneder (10 kg til 30 kg med 15 reps) i double-crunch-maskin (vaffeljern) når jeg trente det for første gang for et par-tre år siden.

Lenke til kommentar

Joda, de høyeste økningene har vært i isolasjonsøvelser, og økningen er fra starten på seriøs trening, til idag, så naturlig nok er kurven på sitt bratteste. :)

 

Men oppfatter det fortsatt som ganske overaskende at øvelser som nedtrekk ikke har hatt større økning en 10-15%, mens de andre baseøvelsene ligger på rundt det dobbelte/tredobbelte.

 

Ekstra frustrerendes er det også at jeg ikke vet hvorfor, spessielt når det jeg føler jeg har mest utbytte av å øke i nettop er nedtrekk. :(

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg trener nå et program kalt 5x5 Powerbuilding. Programmet ligger ute på Iform.

Jeg har også litt fett jeg ønsker å fjerne, og vurderer Gerilja Kardio, i og med at jeg har hørt at det er veldig bra :)

I såfall, på hvilke dager bør jeg ha Kardiotreningen?

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Mandag : Rygg og biceps

 

Markløft 5 x 5

Nedtrekk 2 x 10

Foroverbøyd roing med stang 3 x 10

Stangcurls 5 x 10

 

 

Tirsdag : Bryst og triceps

 

Benkpress 5 x 5

Brede dips 2 x 10

Skrå flyes 2 x 10

Smal benkpress 5 x 10

 

 

Dag 3: Hvile

 

 

Torsdag: Bein

 

Knebøy 5 x 5

Beinpress 2 x 10

Utfall i smithmaskin 2 x 10

Strake mark 5 x 10

Lårcurls 2 x 10

 

 

Fredag: Skuldre og legger

 

Militærpress 5 x 5

Sidehevninger 3 x 10

Stående tåhev 3 x 10-15

Sittende tåhev 3 x 10-15

 

 

Lørdag og Søndag: Hvile

Endret av Ols111
Lenke til kommentar

Jeg har forsøkt å legge opp et treningsprogram i en 4-splitt. Skal prøve å ta en kondisøkt etter hver andre / hver tredje styrkeøkt. Kunne noen sett over dette programmet og kommet med begrunnede forslag til forbedringer?

 

Har noen kommentarer selv først:

#Grunnen til at jeg har med underarmer er fordi de er litt svake.

#Grunnen til at jeg har såpass "lite" biceps/triceps er at de får en del trening gjennom andre øvelser.

#Håper noen har noen forslag til andre skulderøvelser som må med, er ikke særlig fornøyd med å ha med fronthev i programmet (:p)

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Sidan du går for få øvingar på biceps/triceps, vil eg anbefala deg å byta hammercurl med konsentrasjonscurl, og skullcrusher kan bytast med nedtrekk med kabel.

(Dette er sjølvsagt smak og behag, men føler desse øvingane gjer betre resultat.)

 

Kva skuldrene angår, undrar eg kvifor du ikkje har med sitjande skulderpress i smithmaskin? Skulderpress, saman med sidehev og fronthev er rå øvingar for skuldermuskulaturen. Om du ikkje likar fronthev, kan du byta ut 2 x 8 reps med 2 x Dropset.

 

Rygg og bryst ville eg og variert litt med hantlar/barbell. Spesielt på Benkpress og roing. (Dette er og smaksak, klarar ikkje la ver å seia noko...)

 

Men i det store og heile såg det bra ut som allroundprogram.

Lenke til kommentar
Sidan du går for få øvingar på biceps/triceps, vil eg anbefala deg å byta hammercurl med konsentrasjonscurl, og skullcrusher kan bytast med nedtrekk med kabel.

(Dette er sjølvsagt smak og behag, men føler desse øvingane gjer betre resultat.)

8006241[/snapback]

Konsentrasjonscurl er ingen dårlig idé, tror jeg skal vurdere å bytte over. Grunnen til at jeg foretrekker skullcrusher fremfor pushdowns (regner med du mente pushdowns med 'nedtrekk'), er at den av en eller annen grunn helbreder "knekkende" albuer en gang i blant. Føler at jeg får bedre trening av én-arms strikt utførte pushdowns, særlig siden den andre armen da kan hjelpe til veldig dynamisk og greit.

 

 

Kva skuldrene angår, undrar eg kvifor du ikkje har med sitjande skulderpress i smithmaskin? Skulderpress, saman med sidehev og fronthev er rå øvingar for skuldermuskulaturen. Om du ikkje likar fronthev, kan du byta ut 2 x 8 reps med 2 x Dropset.

8006241[/snapback]

Kan vurdere å ta et par sett skulderpress med hantler. Er litt dumt i og med at det angriper muskulaturen i skuldrene på omtrent akkurat samme måte som militærpress. Liker over hodet ikke smithmaskin, da jeg anser det for viktig å trene støttemuskulaturen.

Dropset på hvilke øvelser tenkte du?

Lenke til kommentar
Målet mitt er 100kg i serier på knebøy. Antall rep. på 8 blir for mye for meg med 100kg, så kommer til å bruke 5x5-programmet. Jeg kjører på 85kg nå.

 

Noen formeninger om dette? :)

8009259[/snapback]

Høres lovende ut det, høres vanskeligere ut enn det er. Du vill være der in no time.

 

Selv trente jeg med 40kg 3 x 12 for 3mnd siden første gang jeg trente knebøy nå trener jeg med 95kg 4 x 6 så alt er mulig :)

Lenke til kommentar
Høres lovende ut det, høres vanskeligere ut enn det er. Du vill være der in no time.

 

Selv trente jeg med 40kg 3 x 12 for 3mnd siden første gang jeg trente knebøy nå trener jeg med 95kg 4 x 6 så alt er mulig :)

8010516[/snapback]

Bra :)

 

Veldig viktig å trene fast - starte lett nok, ta det med ro - få teknikken i orden, la kroppen, leddene og sinnet komme for så å hive gradvis på: Da kan man veldig enkelt gå raskt opp uten å stagnere eller blir skadet :innocent:

Er selv veldig stolt over fremgangen i (smal)dips: For 4 mnd siden tok jeg fks. med kun meg selv + 10 kg som vekt. Da hadde jeg gjort det i gud-vet-hvor-mange-år. Nå tar jeg 15*3 med 60 kilos 'pung'. Jeg klarer vel strengt talt mer men å løfte 150 kilo får duge (skadeskrekk) - da supplementerer jeg heller med andre øvelser :ph34r:

Lenke til kommentar

Som jeg tidligere har skrevvet skulle jeg prøve å kjøre hele kroppen to ganger i uka. Dette ble tungt. Jeg anbefaler ikke å prøve dette, og heller ta litt mere i den økta du har en gang i uka.

 

Derimot er det nok mulig å kjøre 1-2 muskelgrupper to ganger i uka. Dette gjør jeg med biceps og bryst, og det fungerer fett.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Som jeg tidligere har skrevvet skulle jeg prøve å kjøre hele kroppen to ganger i uka. Dette ble tungt. Jeg anbefaler ikke å prøve dette, og heller ta litt mere i den økta du har en gang i uka.

 

Derimot er det nok mulig å kjøre 1-2 muskelgrupper to ganger i uka. Dette gjør jeg med biceps og bryst, og det fungerer fett.

 

:thumbup:

8011914[/snapback]

Du tuller nå! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...