Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Jeg er enig (edit: med deg ikke nettavisen), tørsten er den sterkeste lysten vi har og det skal ikke være noen grunn for at vi må drikke når vi ikke er tørst for at kroppen skal forbrede seg og styre på med vas om at kroppen ikke grier å styre dette selv. 

Etter mange timer krav maga uten drikke begynnte svettingen på alvor bare sekunder etter vann var drukket. 

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trener selv som oftest 11oo på dagen, og da rekker jeg bare en kopp kaffe og en smoothie samt 3dl vann med koffeinblanding.
Er ikke tørst før lenge etter treninga. Drikker en shake etter trening med 3-4dl vann. 

Jeg vil heller motsatt noe voldsomt på do og er da ikke tørst før to tre timer etterpå...

Nå er egen empiri ikke mye å stole på men de fleste andre jeg trener sammen med har samme erfaringer...

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du skjønner forskjellen på HARD TRENING der man har et betydelig væsketap (under trening) og det er viktig å innta væske mens man trener (være "føre var" og forhindre prestasjonsfall) og på å trene en times tid med styrke/jogge 40-50 minutter og deretter fylle på med vann etterpå. 

Det er ikke noen her som har anbefalt normale folk å drikke 4 liter vann hver dag uavhengig av trening, i ren frykt for å bli dehydrert eller at man må unngå følelse av tørst. 

Det er ikke svarthvitt. Det er ikke sånn at enten må vi vente til tunga sitter fast til ganen med å drikke, eller så må vi drikke på oss hyponatremi. Og jo Doofen - ja, jeg hadde dette i vår og nettopp derfor blir jeg både nysgjerrig og oppgitt når du legger ut en link og ikke skriver noe mer enn sukk og stønn. 

Trener man harde økter og kjenner til væsketapet sitt (det finnes egne måter å regne ut dette på, ganske enkelt) så kan det være med på å hindre prestasjonsfall at man følger noen kjøreregler for inntak av drikke. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg regner med at du skjønner forskjellen på HARD TRENING der man har et betydelig væsketap (under trening) og det er viktig å innta væske mens man trener (være "føre var" og forhindre prestasjonsfall) og på å trene en times tid med styrke/jogge 40-50 minutter og deretter fylle på med vann etterpå. 

Det er ikke noen her som har anbefalt normale folk å drikke 4 liter vann hver dag uavhengig av trening, i ren frykt for å bli dehydrert eller at man må unngå følelse av tørst. 

Det er ikke svarthvitt. Det er ikke sånn at enten må vi vente til tunga sitter fast til ganen med å drikke, eller så må vi drikke på oss hyponatremi. Og jo Doofen - ja, jeg hadde dette i vår og nettopp derfor blir jeg både nysgjerrig og oppgitt når du legger ut en link og ikke skriver noe mer enn sukk og stønn. 

Trener man harde økter og kjenner til væsketapet sitt (det finnes egne måter å regne ut dette på, ganske enkelt) så kan det være med på å hindre prestasjonsfall at man følger noen kjøreregler for inntak av drikke. 

Hvor hardt skal man da trene? MMAutøvere trener hardest og de drikker ikke mye mer enn vi som crossfitter gjør. Som nesten ikke drikker i det hele tatt under trening.

MILSPEC væskeinntak tilsier 0,5 liter pr time i mediterane strøk, hvor operatør skal man være?

Og drikker man på seg hyponatremi har man et i utgangspunktet seriøst føkka kosthold med saltfobi.

Prestasjonsfall? Er det atleter vi snakker om eller mosjonstrenere/gutten som vil bli biff/sommerdeffere?

Det er tull og vas at man på død og liv skal drikke vann hele tida, maten man spiser inneholder vann, dette skal innbefattes i væskeregnskapet.

"Det norske folk" drikker seg forbi balansen, det er lite annet enn feilslått påvirkning av markedsføringskonsulenter som selger bonaqua o.l.

Blir det samme som folk som sier de er sultne, de er ikke det. De har bare lyst på mat. Har man opplevd sult vet man hva det betyr.

Forøvrig var artikkelen særs preget av faktafeil. 20% væsketap begynner å bli livstruende. 20% væsketap er ikke forenelig med liv, ikke engang 10% er det.

Jeg føler for å spy mer på tastaturet men gidder ikke, nok ranting for i dag.

Og for de som tar referansen: FUCK NICK JONAS!

Endret av Doofen
Lenke til kommentar

https://www.facebook.com/groups/31250367629/permalink/10152147746202630/?comment_id=10152149951262630&offset=0&total_comments=62&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R9%22%7D

Diskuterte raskt sammen med blant annet Vegard (Klinisk EF og forsker) som kom med flere gode innspill, dette med dehydering for ish halvannet år siden. Er relevant for tråden, se gjerne link og les derifra. Det vil trolig gi et mer nyansert bilde av hvor både Juliees og Doffen vil hen. Kort kan det være store individuelle variasjoner for hvor godt man tolerer væsketap innen anaerob trening. For arerob trening er det godt dokumentert at dehydrering vil føre til en reduksjon i prestasjon. Også her er det individuelle variasjoner. Geografisk plassering som Norge og i mer eksotiske miljøer er også av betydning. Behovet av naturlige årsaker vil øke når det sommer, sammenlignet med vinter. I utgangspunktet er artikkelen helt fair, men ser hvor Doffen vil hen - svært mange overdriver sitt inntak av dihydrogenmonoksid i den tro at den skal ha en "rensende effekt".

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Noen som har anbefalinger til gode core øvelser, spesielt for nedre del av mage og litt siden.

Trenger det til forebygging av ryggsmerter pga jeg har spondy. :(

Kjør planker. Planker er fantastiske.

Hvis du sliter med korsryggen, start forsiktig og kjørt de litt pent ved å stikke rumpestumpen litt i vinkel oppover. Etter hvert som du blir sterkere kan du minske vinkelen til en gradvis rettere/flatere posisjon.

Erfarer selv at en slik vinklingsforandring får det til å "ta" litt på forskjellige steder i mageregionen, alt etter hva man vil fokusere på.

Når det er sagt - ikke fortvil om du ikke "kjenner det" i magen. Det gjør ikke noe. Core/mage/alt blir styrket åkkesom.

Det skal litt trening til før man får den til å sitte, før man klarer å fokusere på alle kroppsdelene som skal strammes - Etterhvert klarer man tilogmed å "puste" til en viss grad, kroppsbeherskelse :)

Husk at om noen snubler i deg når du kjører planke er det de som skal ramle og ikke du - Du skal være stiv som en stokk.

Lenke til kommentar

Hva med benpress

Det jeg trener nå, jeg bare føler at den ikke er i nærheten av å gi like gode trening som knebøy.

Det stemmer, da får du heller fikse teknikken i bøy sammen med noen som kan øvelsen.

Er mer en skade som gjør det umulig å faktisk ta knebøy ;)

Prøv goblet squats, kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...