Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Npr en gammel kompis tar kontakt og spør hvordan han kan bli sterkere. Du gir han sen korte versjonen, og finner et godt treningsprogram.

Så ser du på snap at han er på vei til Bodypump 60 time.

Tror at det er noe alle har opplevd :p we feel with you, bro

maxresdefault.jpg

Endret av Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flytter 31. Begynner på Bjørns. Der du trener?

Neup, trener på fresh 100 meter ifra. Jeg foretrekker "stor fisk i liten dam"-mentaliteten :p

Er det bra der eller?

Det er 2 veldig forskjellige gym. Bjørns er den mest hardcore gymmen i stavanger, den har alt:buldrevegg, traktorhjul, markløft-plattformer, stretching area :p ... Dette tiltrekker seg jo også ymse klientell. Di 2 gangene jeg har vært der har jeg tatt knebøy (pga bur) og begge gangene har omtrent 10 bolere komt aggressive bort å spurt når jeg er ferdig. 

Der jeg trener har di alt som alle kjedegym har, pluss kanskje litt til (4 power racks blant annet). Det er en amerikansk inspirert gym med høyde under taket. Det er sjeldent fullt der og når det først er fullt så er det Curlbros United 4 liaf. For 199 kr pr mnd så er det perfekt for meg, samt det er 50 meter fra der jeg bor :D

Men jeg regner med vi har vidt forskjellige forutsetninger for hva vi foretrekker, men det koster deg nada nix å prøve begge på prøvetime... Just sayin!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har tenkt å periodisere fremover: 12 reps, 8 reps, 5 og under reps.

Tenker å kjøre baseøvelsene hele veien for å få større volum. Tror i alle fall at mot 8 reps går. Forslag til 12-reps øvelser for å styrke mark/bøy/benk? Kjøre disse baseøvelsene og være varsom med teknikken, eller droppe base i 12-repsfasen og kun kjøre støtteøvelser?

Endret av Lærevillig
Lenke til kommentar

Det er nidelt, base over 5ish så går skaderisikoen i været. 

På volum må man bryte bindevev, ikke nødvendigvis tunge vekter. 

Volum kan utnyttes til det maksimale med myorep , men det er helt fail med baseløftene. 

Om styrkeøvelsene er et glass vann, så er volum-rene øvelser glasset ved siden av, siden du bare er ett glass må du ta ut styrkeglasset for å få plass til volum-glasset, dvs det kommer til å ville påvirke styrkedelen i noen grad og motsatt. 

Rene volumprogram har liten hensikt om man trener rent, så for oss dødelige så er det populørt å fokusere bare på styrke eller en hybrid med for eks 80% styrke for å få med en del mer volum. 

Jeg ville ha trent som han med høne-avatar her inne, han er i sitt ess med de samme målene som deg mener jeg. 

Lenke til kommentar

Skal ikke gi deg gpde øvelser, men kan gi deg god teknikk. 

Senene bak der er de sterkeste du har og de fjærer og tar unna mye fra muskelmassen. 

Senk ned sakte , 2-3 sek, hold bunnposisjon lenge, 8-10 sek, så rakst opp. 

Bunnposisjon på en leggøvelse er da hælen under tæra, dvs foten kan ikke være på et gulv. 

Men siden vi går på leggene 16/7 , så vil man ikke bygge noe serlig volum her, men hent klart det hjelper å trene dem. 

Før en "kroppsbygger-konkurranse" kan man unngå trapper og bruke de minst mulig samt kutte fettprosenten, så er det bare til å krysse fingrene. 

Det dummeste man kan gjøre er å jokke opp og ned med 100kg på skuldrene, som så si alle jeg har sett i mitt liv gjør. 

Endret av War
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal ikke gi deg gpde øvelser, men kan gi deg god teknikk. 

Senene bak der er de sterkeste du har og de fjærer og tar unna mye fra muskelmassen. 

Senk ned sakte , 2-3 sek, hold bunnposisjon lenge, 8-10 sek, så rakst opp. 

Bunnposisjon på en leggøvelse er da hælen under tæra, dvs foten kan ikke være på et gulv. 

Funker fint det der, man får kjørt ut leggene skikkelig og det føles mye mer som en styrkeøvelse når man kjører det slik.

Selv kjører jeg "kjapt" opp, bruker minst 10sek ned, holder 10sek osv..

Det er på veien ned man virkerlig kjenner det "tar", spesielt øverste halvdelen av veien.

I gamle dager da jeg gikk mye tungt på mølla for å gå ned i vekt fikk jeg bestandig krampedannelser i leggene. Det føltes som om et eller annet skulle ryke når som helst hele tiden..måtte stoppe opp i noen sekunder og massere litt støtt og stadig, så gikk det fint i 5 nye minutter.

Når for noen uker siden hadde jeg et par dager hvor jeg gikk i tung motbakke - kjente ingenting.

Lenke til kommentar

Har lest det som finnes, det er mange som ikke trener rent etter norske regler, mange som har suksess tross av opplegg (gener) og mange  som bruker litt ekstra og 99% av det du finner er vissvass, så jakten er ikke bare gull og grønne skoger. 

--------

Selv bruker jeg 10sek ned som hønemannen på leggøvelsene, men det er ingen som gidder å gjennomføre det, så jeg har sluttet å anbefale det hehe. 

Problemet er at akillesen er så fleksibel og stjeler mye av belastningen som bindevevet skulle ha hatt for å rakne. 

Det blir som å senke 50kg i en stor strikk , uten å skulle forlenge strikken, dvs meget sakte så kjøttet i bena må jobbe. 

Endret av War
Lenke til kommentar

Steike ta, er det tegning ar ringenes herre-mannen på kanten av et stup? 

Jeg har note 4 edge, men må gå over til nettbrett ser jeg. 

Haha, jeg trodde og det var en høne :p

Sett på pc :p

Artige typer! :lol: Høne!?? :lol:

Hva er det for slags oppløsning dere har da!?

Tid for bingen her nå - noen må holde hjula igang her til lands mens dere restituerer ;)

Lenke til kommentar

Kan noen med litt fancy "book learnin'" (you know who) fortelle meg litt om sammenhengen mellom VO2Max og tHb-nivåer? Prøver å lese meg litt opp på VO2Max og datt over noe fra Olympiatoppen hvor de viser at en økning av tHb med 1 gr. øker VO2max med 3ml/min. 

Jeg er på ingen måte medisiner eller trener, men er interessert i å vite litt mer om det som faktisk har med meg å gjøre :p

Jeg tror jeg fant den samme presentasjonen (http://www.olympiatoppen.no/om_olt/regioner/region_vest-norge/aktuelt/media3923.media ? ) og fant ut at tHb er totalhemoglobin. Veldig kort forklart gir en økning mer effektiv transport av oksygen til arbeidende muskler og transport av karbondioksid tilbake til lungene. Det har mye å si for surhetsgraden i blodet :)

Da er jeg mer med, takk. Greit å få ting på norsk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...