Notatblokk Skrevet 10. juli 2015 Del Skrevet 10. juli 2015 Noen som har treningstips til en med senebetennelse/tennisalbue/musealbue? Både hvordan trene for å stoppe det og hva jeg kan trene? Og, jada, jeg får til lege men virker som om jeg må dit en 2-3 ganger til før jeg får en reel behandling... Samboeren min har hatt dette og vært sykemeldt i over ett år nå.. ta det på alvor og ikke tren for hardt, begynn med riktig type trening og oppsøk heller fysioterapeut (en flink!) privat enn å sitte og vente. Bremsetrening er det som mest sannsynlig kommer til å bli anbefalt til deg. Det vil si eksentrisk trening hvor muskelen strekkes og du "holder igjen" under repetisjonen. Det er veldig lett trening med mange repetisjoner (med f. eks noe så lett som en liten flaske vann til å starte med). Vil hvertfall råde deg til å ikke peise på med vanlig trening som bidrar til å overbelaste området og heller prøve å skaffe deg hjelp av en som er flink. Min samboer har blant annet vært på arbeidsrehabilitering på Rauland før han fikk konkrete nok råd, nå har han fått tatt MR av skuldrene og skal til ortoped så fort han får time. Lykke til og håper det ikke går like langt med deg som med min samboer . Viktig å ta dette på alvor og ikke overdrive slik at sykdomsperioden forlenges. https://helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/senebetennelse 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 (endret) Trener med såkalt bremsetrening mer armen på bord og 1-kilos vekt i hånda, har gjort det en del, og tøyd ut slik legen har sagt, men har bare blitt værre og værre. Jeg tar det alvorlig ja, jeg jobber med IT, og er sånn sett veldig utsatt for det. Har vært hos legen 2 ganger alt, men de virker ikke veldig ivrige på å gi behandling før man virkelig må det så vidt jeg forstår. Legene har heller ikke sagt noe om hva jeg bør gjøre og ikke bortsett fra å tøye ut og trene slik du sier. Har ikke trent på en stund nå, og jobber for mye til å ha tid ltt fremover, men skal starte igjen så snart jeg kan, men kanskje ikke trene armer i det hele tatt. Kan kanskje peise på med ett spørsmål til, blir fort veldig uopplagt og sløv på trening, mister gnisten på en måte. Noen tips? Har sikkert ikke gått ned i styrke men orker ikke pushe meg så mye så jeg tar mindre enn jeg tok tidligere. Endret 11. juli 2015 av aklla Lenke til kommentar
Lami Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Skal jeg treffe på nippelen under benkpress, eller kan jeg treffe på pulsbeltet ca en cm nedenfor nippelen? Føler det er bedre å ta på pulsbeltet ... Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 (endret) Kan kanskje peise på med ett spørsmål til, blir fort veldig uopplagt og sløv på trening, mister gnisten på en måte. Noen tips? Har sikkert ikke gått ned i styrke men orker ikke pushe meg så mye så jeg tar mindre enn jeg tok tidligere. Senebetennelse, tennisalbue og vondt. For mye jobbing, mindre trening og (muligens) påfølgende nedsatt styrke - Den perfekte oppskrift på energiløse treninger og demotivasjon. Helt normalt Overskudd i hverdagen og skadefri kropp går hånd i hanske med treningsmotivasjonen som igjen fører til energi på trening og vilje/ønske om å yte maksimalt. Skal jeg treffe på nippelen under benkpress, eller kan jeg treffe på pulsbeltet ca en cm nedenfor nippelen? Føler det er bedre å ta på pulsbeltet ... Da kjører du til pulsbeltet Endret 11. juli 2015 av Countryman 1 Lenke til kommentar
technicality Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 (endret) *nvm* Endret 14. juli 2015 av technicality Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 jeg så bare "curl, curl og mer curl".... Lenke til kommentar
Akse Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Kunne lagd et bedre program med en tredjedel av teksten. Lenke til kommentar
technicality Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 (endret) ... Endret 14. juli 2015 av technicality Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Er ikke sit-ups fyfy uansett variant? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 (endret) jeg så bare "curl, curl og mer curl".... Så en stor nei nei... Er på dag 2 imorgen så ikke den store skaden enda. Kunne lagd et bedre program med en tredjedel av teksten. Men det store spørsmålet er om det holder å spørre høflig om du gidder å gjøre det for en vidt ukjent person på nettet Helt klart. Hva er målet ditt med treningen? Nårværende vekt, høyde og har du noen erfaring? Endret 11. juli 2015 av Akse Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Kan helt ærlig ikke huske kilden til dette programmet, så...Takk og håper jeg får lov til å bruke det om noen her inne kjenner det igjen. Utenom det hadde det vært greit med tilbakemeldinger og kommentarer fra dere som er litt mer bevandret i treningens verden: Dag 1: Rygg Pullups, bredt grep 4 sets x 12-15 reps 1,5 min hvile 1 arms hantelroing 4 sets x 10,10,8,8 reps 1.5mins hvile Stang roing 4 sets x 10,10,8,8 reps 1.5 mins hvile Kabel roing/smalt grep 3 sets x 8 reps 1 min hvile Nedtrekk 3 sets x 12 reps 1 min hvile Wow Kjører 1stk øvelse og ett eneste sett pr. muskelgruppe med 48t restitusjon mellom hver gang jeg gjør samme øvelse jeg. Unnagjort på ca. 41sek og funker som snus! Det eneste unntaket mitt er på rygg, her har jeg 2 øvelser - unnagjort på ca. 82sek (I tillegg til base) Lenke til kommentar
Akse Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Det er i ugangspunktet ingenting galt i å ha flere øvelser for samme muskelgruppe. Men da skal man gjøre det fordi man vet man trenger det, ikke fordi man fant et tilfeldig program. En avansert utøver vil trenge vesentlig mer volum enn en nybegynner for å få muskelvekst, spesielt i ryggområdet. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Naturligvis Akse. Det var bare interessant å sammenligne dette programmet med mitt eget Programmet over virker å være slikt folk flest kjører der jeg trener, ikke noe unormalt sånn sett men som du sier - litt for tilfeldig Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Takk på forskudd Kutt ned på antall øvelser og fjern den dedikerte dagen til armer. Finn deg et program som kjører gjennom hele kroppen minst to ganger på en uke (unntaket er armene som kommer til å få kjørt seg tilstrekkelig da du vil trene bryst/skuldre (triceps) og rygg to ganger (biceps)). Lenke til kommentar
technicality Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Takk på forskudd Kutt ned på antall øvelser og fjern den dedikerte dagen til armer. Finn deg et program som kjører gjennom hele kroppen minst to ganger på en uke (unntaket er armene som kommer til å få kjørt seg tilstrekkelig da du vil trene bryst/skuldre (triceps) og rygg to ganger (biceps)). Noen forslag ? Har sendt Akse en pm så han ordner sikkert opp i det Men om du vet om et program som hadde vært greit tar jeg det gjerne imot, da jeg senere kan veksle litt på ting så det ikke blir for repetivt muligens...kanskje. Takk igjen for svar Lenke til kommentar
technicality Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 (endret) ... Wow Kjører 1stk øvelse og ett eneste sett pr. muskelgruppe med 48t restitusjon mellom hver gang jeg gjør samme øvelse jeg. Unnagjort på ca. 41sek og funker som snus! Det eneste unntaket mitt er på rygg, her har jeg 2 øvelser - unnagjort på ca. 82sek (I tillegg til base) Er ikke det som blir kalt superset da ? Endret 11. juli 2015 av technicality Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Treningsprogram bør egentlig tilpasses vedkommende som skal bruke det, men la gå: 3-4 sett per øvelse med utgangspunkt på 8-12 reps (unntaket er øvelser som knebøy og markløft hvor du godt kan legge deg på 3-5 reps). Dag 1 (Bryst/skuldre) 2 pressøvelser + 2 flyøvelser for brystet etterfulgt av sidehev, en revers øvelse for bakside skuldre og facepull. Dag 2 (Ben+lett ryggtrening) Knebøy, Benpress, rett markløft, legcurls, pullups og en valgfri draøvelse for rygg. Dag 3 (Skuldre/bryst) OHP, sidehev, revers øvelse for skuldre. 1-2 pressøvelser for bryst samt 1-2 flyøvelser. Dag 4 (Ben+kjerne) Markløft, frontbøy, benpress, leggøvelse. Landmines for kjernemuskulatur. Dag 5 (Rygg/armer) Foroverbøyd roing, nedtrekk, pullovers. 2 tricepsøvelser og 2 bicepsøvelser hvor den innledende øvelsen bør være en kraftfull øvelse a lá stangcurls/franskpress. Håper du skjønner idéen bak programmet. Bygg dagene rundt de viktigste øvelsene (f.eks knebøy for ben og pullups for rygg) og supplér med støtteøvelser som du liker godt. Lenke til kommentar
technicality Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 Treningsprogram bør egentlig tilpasses vedkommende som skal bruke det, men la gå: 3-4 sett per øvelse med utgangspunkt på 8-12 reps (unntaket er øvelser som knebøy og markløft hvor du godt kan legge deg på 3-5 reps). Dag 1 (Bryst/skuldre) 2 pressøvelser + 2 flyøvelser for brystet etterfulgt av sidehev, en revers øvelse for bakside skuldre og facepull. Dag 2 (Ben+lett ryggtrening) Knebøy, Benpress, rett markløft, legcurls, pullups og en valgfri draøvelse for rygg. Dag 3 (Skuldre/bryst) OHP, sidehev, revers øvelse for skuldre. 1-2 pressøvelser for bryst samt 1-2 flyøvelser. Dag 4 (Ben+kjerne) Markløft, frontbøy, benpress, leggøvelse. Landmines for kjernemuskulatur. Dag 5 (Rygg/armer) Foroverbøyd roing, nedtrekk, pullovers. 2 tricepsøvelser og 2 bicepsøvelser hvor den innledende øvelsen bør være en kraftfull øvelse a lá stangcurls/franskpress. Håper du skjønner idéen bak programmet. Bygg dagene rundt de viktigste øvelsene (f.eks knebøy for ben og pullups for rygg) og supplér med støtteøvelser som du liker godt. Takk for svar Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 ... Wow Kjører 1stk øvelse og ett eneste sett pr. muskelgruppe med 48t restitusjon mellom hver gang jeg gjør samme øvelse jeg. Unnagjort på ca. 41sek og funker som snus! Det eneste unntaket mitt er på rygg, her har jeg 2 øvelser - unnagjort på ca. 82sek (I tillegg til base) Er ikke det som blir kalt superset da ? "jo", jeg kjører myorep. Jeg regner det som ett sett og det føles også sånn. Egentlig er det jo 4-5 sett som kjøres i ett med 5sek pause mens man holder vektene. Har kjørt dette i 5mnd nå med 7 utvalgte øvelser som dekker hele kroppen - har hatt bedre effekt med dette enn med noe annet jeg har drevet med. I tillegg sparer jeg massevis av tid. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 11. juli 2015 Del Skrevet 11. juli 2015 (endret) Trener med såkalt bremsetrening mer armen på bord og 1-kilos vekt i hånda, har gjort det en del, og tøyd ut slik legen har sagt, men har bare blitt værre og værre. Jeg tar det alvorlig ja, jeg jobber med IT, og er sånn sett veldig utsatt for det. Har vært hos legen 2 ganger alt, men de virker ikke veldig ivrige på å gi behandling før man virkelig må det så vidt jeg forstår. Legene har heller ikke sagt noe om hva jeg bør gjøre og ikke bortsett fra å tøye ut og trene slik du sier. Har ikke trent på en stund nå, og jobber for mye til å ha tid ltt fremover, men skal starte igjen så snart jeg kan, men kanskje ikke trene armer i det hele tatt. Kan kanskje peise på med ett spørsmål til, blir fort veldig uopplagt og sløv på trening, mister gnisten på en måte. Noen tips? Har sikkert ikke gått ned i styrke men orker ikke pushe meg så mye så jeg tar mindre enn jeg tok tidligere. Høres ikke ut som legen din tar deg nok på alvor. Kan være du må bytte lege og/eller ordne dette med privat fysiotereapeut. Kanskje forhøre deg med noen du kjenner som har hatt lignende problemer og om de fikk behandling av noen som var flinke. Veldig kjedelig å bli sittende med det der kronisk.. Edit: hvis du ikke bytter lege så få deg hvertfall ny time og fortell at det ikke blir bedre og at du ønsker mer spesifikk hjelp og veiledning som er tilrettelagt for akkurat deg. Endret 11. juli 2015 av Juliess Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå