Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Problemet er vel at hvis man skal forby burhøns og lignende type dyr, vil man fort mangle områder og drive opdrett. Men men, gjør jo ikke noe og hugge litt mer skog, har jo nok av det :p

 

Tror ikke det er så aaltfor mange år til man ser mer innsekter osv i maten vår :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er vel at hvis man skal forby burhøns og lignende type dyr, vil man fort mangle områder og drive opdrett. Men men, gjør jo ikke noe og hugge litt mer skog, har jo nok av det :p

 

Tror ikke det er så aaltfor mange år til man ser mer innsekter osv i maten vår :p

Problemet er vel at hvis man skal forby burhøns og lignende type dyr, vil man fort mangle områder og drive opdrett. Men men, gjør jo ikke noe og hugge litt mer skog, har jo nok av det :p

 

Tror ikke det er så aaltfor mange år til man ser mer innsekter osv i maten vår :p

Der jeg er akkurat nå er faktisk innsekter den eneste kilden til proteiner jeg får, bortsett fra en sjelden boks tunfisk..og jeg kan bare si at insekter som mat er kraftig undervurdert i Norge og jeg gleder meg til den dagen du sikter til blir realitet.

Dyrebehandlinga i Asia er så ulidelig dårlig. De nærmest sparker små kattepuser rett i stekepanna og slenger 5 slakteklare griser oppe på hverandre, levende, på et mopedlastaplan mil etter mil rett før slakting.

 

Derfor, etter Norges forhold, kvier jeg meg null for å spise det meste av kjøtt når jeg er hjemme - selv om disse forholdene ikke heller er optimale.

 

Har selv overnattet i grisebinger for å vokte grisunger fra slemme mødre og sett kyllinghaller som er langt fra overstappa hjemme. Et sted må også grensen gå for hva man kan akseptere

 

post-268618-0-25605200-1433869919_thumb.jpg

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Problemet er vel at hvis man skal forby burhøns og lignende type dyr, vil man fort mangle områder og drive opdrett. Men men, gjør jo ikke noe og hugge litt mer skog, har jo nok av det :p

 

Tror ikke det er så aaltfor mange år til man ser mer innsekter osv i maten vår :p

Og det var på ingen måte kritikk av ditt innlegg, snarere motsatt, det var godt.

Jeg blir bare ivrig innen temaet når jeg sitter midt i den verste dyrebehandlingsmøkka og ikke får gjort noe med det.

Lenke til kommentar

Det jeg ser på som mest lokkende med økologisk landbruk er dyrevelferd. Økologisk produksjon krever mer ressurser og er ikke like effektivt, dermed verre for miljøet. Det skal ikke være enkelt.

 

Kjøper økologisk hvis det er billigst eller liten prisforskjell. Det beste er å kjøpe fra lokale gårder. En som bor en liten gåtur unna meg har masse høns i en diger innhegning med naturlig terreng, grantrær etc. Ser helt herlig ut. De selger egg. :) Dessverre spiser jeg så få at det ikke er noen vits i å kjøpe derfra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som går/har gått på steroider og kan anbefale/advare mot bruk av det? 

 

Skal innrømme at jeg finner det interessant, men ikke på bekostning av helse eller økonomi.

Kriteriene finnes ikke, ikke gått på selv, men trent med fler som har en ikke har, så vet nå nok som sekundærkilde.

Har ikke produsert heller, men jhenner fler som har gjort det en ikke , hehe jeg kan ikke ha mange venner.

De er i fengsel da pga berømte op gilde hehe

Lenke til kommentar

Det jeg ser på som mest lokkende med økologisk landbruk er dyrevelferd. Økologisk produksjon krever mer ressurser og er ikke like effektivt, dermed verre for miljøet. Det skal ikke være enkelt.

 

Kjøper økologisk hvis det er billigst eller liten prisforskjell. Det beste er å kjøpe fra lokale gårder. En som bor en liten gåtur unna meg har masse høns i en diger innhegning med naturlig terreng, grantrær etc. Ser helt herlig ut. De selger egg. :) Dessverre spiser jeg så få at det ikke er noen vits i å kjøpe derfra.

Godt poeng. Måler en produksjonen per areal så kommer jo øko best ut hva angår miljøet. Men måler en produksjonen i antall produsert mat så kommer konvensjonelt best ut. Landbrukets oppgave er å produsere mat slik at den mest effektive metoden også blir den beste for miljøet. Forskjellene er minst for bær, urter og frukttrær. Desidert størst forskjell er det for korn, som er verdens største kilde til både protein og energi. 

 

Skulle en kompensere for dette måtte en pløye ned både mer myr og skog. Lokale gårder er jeg en fan av. Det må sies at det finnes konvensjonelle gårder med stemplet " frittgående høner". Personlig har jeg en boikott av øko-mat grunnet dens polariserende filosofi som aktivt lader ordet "kjemikaler" negativt.

 

Feil bruk av gjødsling av plantevernmidler er ingen argument for ingen bruk, det gjelder begge driftformer.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Godt poeng. Måler en produksjonen per areal så kommer jo øko best ut hva angår miljøet. Men måler en produksjonen i antall produsert mat så kommer konvensjonelt best ut. Landbrukets oppgave er å produsere mat slik at den mest effektive metoden også blir den beste for miljøet. Forskjellene er minst for bær, urter og frukttrær. Desidert størst forskjell er det for korn, som er verdens største kilde til både protein og energi. 

 

Skulle en kompensere for dette måtte en pløye ned både mer myr og skog. Lokale gårder er jeg en fan av. Det må sies at det finnes konvensjonelle gårder med stemplet " frittgående høner". Personlig har jeg en boikott av øko-mat grunnet dens polariserende filosofi som aktivt lader ordet "kjemikaler" negativt.

 

Feil bruk av gjødsling av plantevernmidler er ingen argument for ingen bruk, det gjelder begge driftformer.

Dette er en veldig interessant debatt. Ta kortreist mat, nå drar jeg sannsynligvis tallene ut fra luften, men jeg mener å ha lest at norske tomater krever tre ganger så mye energi som importerte tomater fra Spania (inkludert transport). Dette fordi Spania naturlig nok har et vesentlig mer tomatvennlig klima, og ved hjelp av enorme fraktebåter blir energibruk per tomat svært lav.

 

Nå er det kanskje ikke et 1:1-forhold mellom norsk energi fra vannkraft og båtdrivstoff mtp. miljøpåvirkning, men det skal litt til for å gjøre opp for en slik forskjell. (Hvis jeg ikke lyver nå, da, men det tror jeg ikke.)

Lenke til kommentar

Det stemmer. Drivhustomater er en versting og til samme kostnad kan en få flere kg poteter/kål etc fra Sverige. Men det har i det aller siste skjedd betydelig nytt for denne fronten : http://mm.aftenposten.no/kloden-var/klimakupp-i-trondersk-veksthus

Ifjor ble en interessant review lansert i AJCN hva angår bærekraftig mat, kortreist, kjøtt og økologisk 

"Conclusion: Reducing the content of meat and excluding most long-distance imports were of substantial environmental and socioeconomic advantage to the NND when compared with the ADD, whereas including high amounts of organic produce was a disadvantage."

http://ajcn.nutrition.org/content/99/5/1117.long

Lenke til kommentar

Noen som går/har gått på steroider og kan anbefale/advare mot bruk av det? 

 

Skal innrømme at jeg finner det interessant, men ikke på bekostning av helse eller økonomi.

Ingen erfaring, men dette er et temmelig informativt nettsted http://steroider.net/

 

 

Når det kommer steroider (nesten) uten bivirkninger, og til en god pris, først da kan jeg vurdere det, men forskningen har vel ikke kommet så langt enda.

Lenke til kommentar

Når jeg blir gammel og dør snart uansett og nav gir meg krykker, da skal jeg bole.

 

Men planen er å shake og løfte til jeg før og på den måten bevare muskelmasse til å slippe krykker og rullestol.

75åringer som økte proteininntak og trente 3x uka med vekter kunne klare seg selv uten krykker

Det er jo bare lite mat og inaktivitet som brenner opp muskelmassen som er det største problemet når man blir gammel, om man ellers er frisk

Lenke til kommentar

Uenig. De biologiske egenskapene endret seg i takt med økt alder - blant annet ser man at den humane proteinsyntesen blir ineffektiv etter fylte 30 år, med muskelatrofi som resultat. Alderdom i seg selv er en risikofaktor for mange sykdommer, i tillegg sliter eldre ofte med psykiske problemer og apetitt og er en av de få målgruppene hvor det anbefales mer energitett mat enn vanlig - dette for å dekke kaloribehovet. 

Derimot er jeg enig med at selv eldre i pensjonsalderen kan ha god nytte av å trene styrke. Det vil i fremtiden muligens komme nok holdepunkter for å anbefale beriking av protein for denne målgruppen. Ved eksempel myse-pulver. Fortsatt er det noe inkonsistens litteratur her. Et annet aspekt er assosiasjonen mellom proteinrik mat, sirkulerende IGF-1 nivåer og utviklingen av kreft.

Gitt at det om 50 år eksisterer et samfunn som har de samme forutsetninger som idag - da vil mine siste åndedrag her på jorden nytes med styrketrening. Og mye gaming (Xbox 3000?) sammen med absurde mengder cocopops frokostblanding. 

Lenke til kommentar

snip

Haha! Trøsten er at jeg etterhvert også "dinger" fylte 30 år. *Grøsse*  :ohmy: 

 

Har allerede kommentert under hvor usaklig en slik uttalelse er. Typisk Høyre! Kopierer min kommentar her :

 

 

 

Den klassiske "spis mindre og beveg deg mer" er ofte et råd som bringer lite på bordet.

Ja, individet har et ansvar - men det er også et samfunnansvar. At en politiker sender slike signaler kan føre til en indirekte skam og følelse av å ikke lykkes. Svært få om noen overvektige ønsker å akkurat være det. Det nytter ikke om individer i samfunnet blir bedt om å være "gode sjåfører" om "veiene" som politikerne har ansvaret for mangler vedlikehold. Mat-industrien har en selvregulering i Norge og politikerne bør sørge for en balanse i dette "fedme-fremkallende miljøet" vi lever i. Prisregulering og tilgjengelighet er en av flere faktorer. 

 

Disse rådene som han fremgir har mange tidligere prøvd. Overvektige "driter" ikke i det. Å dokumentere en effekt av ulike metoder for vektreduksjon er utfordrende. Konsekvensen av dette har ført til svært mye litteratur om ulike metoder for vektreduksjon - men lite av dette har den samme kvaliteten av vitenskapelig dokumentasjon sammenlignet med andre helseråd. En kan ikke generalisere slikt; "det er slanke-råd" tilgjengelig overalt. Det blir å sende befolkningen ut på en skattejakt uten kart, i en jungel få har riktige forutsetninger for å forstå. Sjarlataner selger udokumenterte slankekurer ved å feilaktig gi inntrykket at det eksisterer en gås som legger gullegg. Det gjør det ikke. 

 

Gratis frukt & grønt på grunnskolen har bredt støtte innenfor det vitenskapelige miljøet hva angår denne tematikken. Det er et ønske om å utjevne sosiale helseulikheter. Rødgrønne ønkset dette. Nye regjeringen ønsket ikke dette og går dermed imot rådene. Å skyte fra hofta, fremme seg selv; "Fordi jeg ergo alle" er en reduksjonistisk tankesett som innebærer at alle har samme sosioøkonomiske status. Her skyter en seg selv heller i den ene foten. Dette er urettferdig for andre. Hvilke signaler er dette å sende? 

 

Å ha svart belte i nasjonal rikssyning Sveinung, er en mening. En mening som ikke nødvendigvis gjenspeiler litteraturen innenfor ernæringvitenskapen.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...