Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Hadde man bare klart å akseptere at man blir feit hadde alt vært så mye enklere. Noen klarer det mens andre ikke. For min del er det den store noiaen og må bare finne en middelvei, men sånn er jeg (:

 

Etter 11kg opp måtte i allefall jeg sette på en liten brems. Er fornøyd med resultatet, det var jo det jeg prøvde på haha..men 11kg, det synes på en 164cm lav skrott altså.

Så var det også veldig lite som skulle til før jeg følte meg komfortabel igjen og da - vil vel ikke kalle det en deff engang, mer å få ned trykket litt, og @Lærevillig som driver med kondisjonssport, kanskje som førstegren, er det nok greit å slippe de store deffene.(:

 

Jeg setter fotavtrykk på benken, ikke fordi jeg er lat men fordi jeg er blitt sparka hardt i rattatta.. (:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart, om det får en til å føle seg bedre å gå ned to kg, er jo det flott. Det sagt, Hvis man går ned fra 90kg til 88kg ved normal fettprosent, vil den visuelle forskjellen være liten. 

Vil fort nevne dette i en sammenheng - ved vekttap hos overvektige så vil en reduksjon på 5-10%, hovedsakelig mindre fettmasse gi store metabolske fordeler.

Deler bekymringen at i det moderne samfunnet så kan det være ugunstig å normalisere overvektige og "hylle" overvekt i den skala som noen ønsker å gjøre. Samtidig må en ha i hodet at disse er mennesker også og vil bare bli akseptert. En meningartikkel som er publisert i det meget tunge tidsskriftet BMJ diskuterer akkurat dette aspektet. Denne siterte jeg også under eksamen forrige uke - den er lett-leselig, kort og er forståelig for alle. Anbefales. http://www.bmj.com/content/333/7581/1261

 

En kompis av meg delte også denne statusen:

https://www.facebook.com/PT.stokkeland/photos/a.607780145978737.1073741827.607764285980323/834941436595939/?type=1&fref=nf&pnref=story

Lenke til kommentar

Skal gå ned 10kg på de store øvelsene nå, og noen kg på de mindre. Har hatt en uke nå uten trening for restitusjon. Jeg deffer. Hva tenker dere om å gå ned på hammercurl? Skal jeg gå ned eller holde meg der?

 

EDIT: Jeg lurer på noe. Tror jeg har betennelse i deltoid muskelen. Dips er ihvertfall helt umulig pga får drepende smerte i fremre deltoid av det. Hatt det siden jul. Jeg ser at i benkpress så brukes denne muskelen. Betyr ikke det at det skal gjøre vondt i deltoiden under benkpress også?

 

Edit2: Øvre del av rygg er viktig å trene når man benker. Eneste ryggøvelsen i ICF5x5 programmet mitt er rygghev. Men den trener nedre rygg? Er dette meningen?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

*Få trådens oppmerksomhet* -Kjære treningsentusiaster, i anledning min masteroppgave er jeg nysgjerrig rundt deres tanker, ikke noe mer. Siden flere her har vært i denne tråden i vel 4-5 år så er jeg rett og slett nysgjerrig.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Økologisk mat - hvilke tanker popper opp i hodet deresDvs, hvilke tanker har dere rundt konseptet? Ved eventuelle kjøp hva er bakgrunnen for å velge øko istedenfor dens konvensjonelle motpart? Pris? (dyrt?) Sunnhet? Eller motsatt og andre innspill rundt tematikken. 
 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Økologisk mat, jeg tenker:

- mindre sprøytestoffer?

- lik næringsverdi.

- kjøper det ikke så ofte, hadde jeg hatt mer penger kunne jeg gjerne kjøpt økologisk kjøtt pga bidrag til mindre bruk av antibiotika, samt at dyrene har hakketmer plass og tilgang til å gå ut.

 

Kan ikke så mye om det:) .

Lenke til kommentar

*Få trådens oppmerksomhet* -Kjære treningsentusiaster, i anledning min masteroppgave er jeg nysgjerrig rundt deres tanker, ikke noe mer. Siden flere her har vært i denne tråden i vel 4-5 år så er jeg rett og slett nysgjerrig.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Økologisk mat - hvilke tanker popper opp i hodet deresDvs, hvilke tanker har dere rundt konseptet? Ved eventuelle kjøp hva er bakgrunnen for å velge øko istedenfor dens konvensjonelle motpart? Pris? (dyrt?) Sunnhet? Eller motsatt og andre innspill rundt tematikken. 

 

Hvilke tanker har dere rundt konseptet?

Markedsføringsgrep for å selge mer.

 

Ved eventuelle kjøp hva er bakgrunnen for å velge øko istedenfor dens konvensjonelle motpart?

Smak, som et eksempel er økologisk lettmelk merkbart mer smakfull enn ordinær lettmelk. Har gjort to blindtester sammen med flere og kommet til denne konklusjonen. Dette gjelder mange andre matvarer.

 

Pris? (dyrt?)

Økologiske gulrøtter koster mindre enn ordinære, lettmelk koster det samme der jeg handler.

Økologiske varer ellers koster en anelse mer, men det er så lite at det utgjør ikke for mye på sluttsummen på kvitteringa.

 

Sunnhet?

Aner ikke, men jeg TROR (legg merke til akkurat det, for jeg har ikke belegg for det) at om dyr spiser mer av den maten de ville spist i vill tilstand jo mer næringsrik vil eksempelvis kjøttet fra gressfødde kyr være.

 

 

Lenke til kommentar

*Få trådens oppmerksomhet* -Kjære treningsentusiaster, i anledning min masteroppgave er jeg nysgjerrig rundt deres tanker, ikke noe mer. Siden flere her har vært i denne tråden i vel 4-5 år så er jeg rett og slett nysgjerrig.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Økologisk mat - hvilke tanker popper opp i hodet deres? Dvs, hvilke tanker har dere rundt konseptet? Ved eventuelle kjøp hva er bakgrunnen for å velge øko istedenfor dens konvensjonelle motpart? Pris? (dyrt?) Sunnhet? Eller motsatt og andre innspill rundt tematikken.

 

Mine tanker er at jeg gjerne skulle kjøpt det pga jeg tror dyrene har bedre levekår, og pga mindte bruk av sprøytemidler. Men pga prisen skjer det ikke for min del pga fattig studenttilværelse.

Lenke til kommentar

*Få trådens oppmerksomhet* -Kjære treningsentusiaster, i anledning min masteroppgave er jeg nysgjerrig rundt deres tanker, ikke noe mer. Siden flere her har vært i denne tråden i vel 4-5 år så er jeg rett og slett nysgjerrig.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Økologisk mat - hvilke tanker popper opp i hodet deres? Dvs, hvilke tanker har dere rundt konseptet? Ved eventuelle kjøp hva er bakgrunnen for å velge øko istedenfor dens konvensjonelle motpart? Pris? (dyrt?) Sunnhet? Eller motsatt og andre innspill rundt tematikken.

 

Handler det som ser friskest ut der og da, best farge, fastest i fisken, har færrest brune flekker og som har dugget minst i posen det ligger i.

 

Har lagt merke til at det enkelte ganger har dukket opp økologisk på kjøkkenbenken.

 

Tror interessen ved økologisk stort sett ligger hos spesielt interesserte og hos vegetarianere.

Selv vet jeg at det er flere aspekter ved temaet enn sprøytemidler men aner ikke hvilke() :

Lenke til kommentar

Strålende - takker for svarene. Var på generelt basis nysgjerrig etter å ha deltatt på debatten igår, hvor lederen til ØIKOS nok engang fremhevet dette med "ren mat".

Skal presentere min oppgave for klassen imorgen. Det foregår flere missoppfatninger rundt dette med plantevern-tematikken, sunnhet og dyrehelse. Eksempel brukes det også plantevern for øko (24 er tillatt i Norge). Øko er hverken sunnere eller usunnere enn dens konvensjonelle motpart og for dyrehelse er dette ofte relatert til bøndenes psykiske helse, som er et kjent problem. Bøndene utvikler et empatisk  forhold til sine husdyr. Men er en av gruppene som sliter mest med depresjoner. Forskjellene i dyrevelferd er størst i fjørfeproduksjon, men har sin bakside i større eksponering for skadelige mikroorganismer. Dyrevernalliansen eksempel gikk ut av øko-samarbeidet siden det var små eller ingen forskjeller. 

http://www.nationen.no/landbruk/bander-er-mer-deprimerte-enn-andre-yrkesgrupper/?share=4ayOZkYQQGXH36SZu9iUvhzqzuswbiinnlX9KHOXw3q0nLAwHgr2Wl050Tob5InbHrOM7M8Onfo7j7HHoz6EdMyVYQp%2BTw5K2irK22juDS71xXrHJuWIMv8pTPPyCgdBp2T1XfKIH1degMPc6JH9De5YsDxsziPHAsE3lXWassY%3D

Hva angår blindtesting. Dette kan forklares forskjeller som kommer av sort/modningsnivå/opphavssted og ikke produktet i seg selv. Når øko-hipstere blir konfrontert med at dem smaker forskjell så ikke bare bommer dem, men velger av og til motparten (50/50). Med det sagt så kan det godt hende at fóret gjør at øko-melk smaker annerledes for noen. Personlig smaker jeg ikke forskjell, tror jeg. :O 

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1750-3841.2007.00277.x/abstract;jsessionid=0DD0C43C2A20F93DAEA4FFE064C7463D.f04t04

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Jeg mener det ikke, det er VKM som har kommet til denne konklusjonen. Men stiller meg bak dette og ser lite grunn til å protestere hva angår norske forhold. Hyggelig at jeg er ikke alene å fronte rettigheter for dyr. Eksempel har jeg mottatt nyhetene om dyrepoliti svært gledelig. :) 
http://www.vkm.no/eway/default.aspx?pid=277&trg=Content_6500&Main_6177=6500:0:31,2296&Content_6500=6187:2070363::0:6712:1:::0:0

Tok en titt på regelverket for eksempel kyr og beiting, i snitt så får dem mer uteareal enn minstekravet som viser. Gjerne flere uker over. 
http://www.nationen.no/landbruk/dyrevernalliansen-bryter-ut-fra-debio/

Lenke til kommentar

Er det noen store forskjeller på skrå benpress (der du ligger og skyver oppover, og den hvor du skyver nedover (skyver deg selv oppover)?

Forskjellene i benpress ligger først og fremst i plasseringen av føttene.

Hvor langt opp og ut og vinkel på foten.

Alt dette vil treffe forskjellig på kjøttet.

 

På de to du nevner så vil jeg tippe nei, dersom man i bunn har ca samme posisjon vinkelmessig.

På de man dytter bena opp, om jeg hadde stått på gulvet i den bunnposisjonen hadde jeg nok falt

 

 

----------------

OT

 

Er frittgående høsn frittgående ute eller inne i en stor bås?

Jeg vil kjøpe egg av de som ikke har hønene i nettingbur så skiten skal renne vekk, da det samtidig betyr at bena fester seg og at de blør på føttene 24/7 .

 

Står det ikke frittgående på eska, så kjøper jeg de ikke.

 

Av det jeg har sett på nyhetene, så løper de rundt i et stort rom, kommer løpende når frøa kommer.

De kan jeg kjøpe egg av.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

"Fritthående" høns holdes innendørs i haller. Alt for mange stuet sammen. Aldri dagslys, ingen vaklepinner osv. Jeg er absolutt for økologiske egg! Dyrevelferdsmessig er forholdene så mye bedre på akkurat den biten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...