Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Med det er at det kommer spennende forsking om nye funksjoner. Vitamin D viste seg å ha flere funksjoner enn først antatt. Før trodde man at den kunne kun regulere ben-metabolismen. Så fant man reseptorer i alle vev og før en viste ordet av det skulle denne hjelpe mot absolutt alt. Kosttilskudd-bransjen gjorde sitt for å.ytterlige melke den kua. Før det var det b-vitaminene og dens rolle for hjerte-sykdom som eks metabolisering av homocystein.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva menes med motevitamin?

Vitaminbjørner? (:

 

Ang. diskusjonen over - når dere har eksamener i disse fagene og må svare "feil" for å få rett og full score - det må da være lov å først henvise til pensum for så å sette spørsmålstegn ved om det er rett eller ikke ved å henvise til gode kilder på eksamenen?

Å kunne vise til at man har lest og forstått pensum samtidig som man viser til kreativitet må da være positivt? Jeg hadde ihvertfall gitt plusser til elever som viste ekstra interesse for faget og som kan gå "nye veier", eller er lærerne så svart hvitt?

 

Da jeg tok eksamener innen førskolelærerfaget (pedagikk) var dette veldig positivt for mine resultater.

 

@Dukien, hadde ikke du nylig eksamen? Hvordan gikk det??

Lenke til kommentar

 

Hva er greia med å kjøpe peanøttsmør? Lages jo på 5 minutter i en foodprosessor, kan man velge salt / peanøttinnhold helt selv :)

Teach me!

 

 

Nei altså det er superenkelt, velg en pose peanøtter, enten med eller uten salt (polly kan kanskje bli litt vel salt, så kan vurderes å skylle de). Hiv oppi foodprossessor, nuke på i ca 5 min. Først blir det "mel", så etter litt mer prosessing blir det smør når fettet skiller seg ut, ønsker du enda bløtere og kcalrikt smør tilsetter du feks olje (jeg liker ikke det da jeg synes konsistensen blir perfekt ved kun å nuke nøttene i ca 5 min).

Ønsker du crunch tar du ut litt peanøtter før det blir smør og hiver det inn mot slutten.

Superenkelt, dritbillig og godt. En poste peanøtter koster vel 13 kr eller noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Countryman: Har i etterkant klaget på noen av eksamensoppgvene og fått det rettet. Et eksempel var total mengde fett i kosten ikke lengre var assosiert med HKS. Men kom på flersvar-eksamen som riktig. Så feil skjer men er menneskelig.

 

Gikk nydelig den siste noen gang. Valgte overvekt og fedme. Lurer du på.hvorfor fedme og overvekt er så vanskelig og hvorfor spis mindre beveg deg mer er et lite relevant råd så deler jeg den her:

mame4220 eksamen .docx

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

Hva menes med motevitamin?

Vitaminbjørner? (:

 

Ang. diskusjonen over - når dere har eksamener i disse fagene og må svare "feil" for å få rett og full score - det må da være lov å først henvise til pensum for så å sette spørsmålstegn ved om det er rett eller ikke ved å henvise til gode kilder på eksamenen?

Å kunne vise til at man har lest og forstått pensum samtidig som man viser til kreativitet må da være positivt? Jeg hadde ihvertfall gitt plusser til elever som viste ekstra interesse for faget og som kan gå "nye veier", eller er lærerne så svart hvitt?

 

Da jeg tok eksamener innen førskolelærerfaget (pedagikk) var dette veldig positivt for mine resultater.

 

@Dukien, hadde ikke du nylig eksamen? Hvordan gikk det??

Pedagikk? (Jeg MÅTTE bare :p )
Lenke til kommentar

 

 

Hva menes med motevitamin?

Vitaminbjørner? (:

 

Ang. diskusjonen over - når dere har eksamener i disse fagene og må svare "feil" for å få rett og full score - det må da være lov å først henvise til pensum for så å sette spørsmålstegn ved om det er rett eller ikke ved å henvise til gode kilder på eksamenen?

Å kunne vise til at man har lest og forstått pensum samtidig som man viser til kreativitet må da være positivt? Jeg hadde ihvertfall gitt plusser til elever som viste ekstra interesse for faget og som kan gå "nye veier", eller er lærerne så svart hvitt?

 

Da jeg tok eksamener innen førskolelærerfaget (pedagikk) var dette veldig positivt for mine resultater.

 

@Dukien, hadde ikke du nylig eksamen? Hvordan gikk det??

Pedagikk? (Jeg MÅTTE bare :p )
Ehhh jaa, hvorfor ikke?

Det virker kanskje ikke slik på svarene mine enkelte ganger haha(:

Får skylde på at det er 13år siden og at jeg gikk en annen vei så fort jeg hadde bestått med et nødskrik.. Hehe..

 

Takk @Dukien, det lurte jeg faktisk på(:

Skal ta en kikk - bra det gikk bra, ikke overraskende (:

 

Edit: tok den nå... Det var ikke verre enn som så..

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Det ser ut som det er kreatin naturlig i melk

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3657037

 

Man vet det er i kjøtt og fisk.

 

Cranberries som det så fint heter har jo naturlig kreatin i seg, selv om man ikke kan bare spise det for alle 5g.

 

Kreatin i mat er mest brukt for å mobbe de som ikke vil ta kreatin.

Siden det er temp-sensitivt også så ryker vel halvparten uansett da man ofte varmer mat.

 

Kanskje 10 ganger har jeg løpt til læreren etter en eksamen, ofte flervalgseksamen med bare gale svar.

Alle gangene har de oppgavene blitt slettet fra vurderingen og det er ekstra utsatt i kost og IT.

 

Så lenge man har gode lærere så burde det gå greit, men sier læreren at man blir feit av å spise sukker, så er det en så vag og liten del av totalbildet at personen burde stilles for retten.

Lenke til kommentar

Det ser ut som det er kreatin naturlig i melk

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3657037

 

Man vet det er i kjøtt og fisk.

 

Cranberries som det så fint heter har jo naturlig kreatin i seg, selv om man ikke kan bare spise det for alle 5g.

 

Kreatin i mat er mest brukt for å mobbe de som ikke vil ta kreatin.

Siden det er temp-sensitivt også så ryker vel halvparten uansett da man ofte varmer mat.

 

Kanskje 10 ganger har jeg løpt til læreren etter en eksamen, ofte flervalgseksamen med bare gale svar.

Alle gangene har de oppgavene blitt slettet fra vurderingen og det er ekstra utsatt i kost og IT.

 

Så lenge man har gode lærere så burde det gå greit, men sier læreren at man blir feit av å spise sukker, så er det en så vag og liten del av totalbildet at personen burde stilles for retten.

Eple inneholder vitamin C, men i mikroskopiske mengder og er ikke en god kilde til dette. Melk også, og som du selv påpeker kjøtt og fisk - disse er virveldyr. Eller primater om du vil. Kreatin her fungerer som en ATP-booster for cellene. Kreatin heter også kjøtt på latinsk. Derfor står det også at soya ikke var en signifikant kilde til det du selv lenker til. Plantefysiogi og bær derimot, har en annen strategi for å utnytte ATP. Idag kan vi også måle ned substaner ned til parts per trillion (PPT). Dette tilsvarer å finne ei dråpe i havet. Du linker meg til at det inneholder i melk, det stemmer for kyr produserer dette helt naturlig. Jeg spurte om bær og en kvantifisert kilde og generalisering til human konsum som en signifikant kilde. Ellers blir det lite mening skrive "kreatin finner en i kjøtt og bær" slik du ofte har gjort når emnet kreatin har kommet opp.

 

Ingen av våre pensum noensinne har nevnt bær som en signifikant kilde til kreatin. Jeg har også lest oversiktartikler som aldri nevner dette, nye som gamle. Vårt "utdaterte" pensumlitteratur fra 2011 innen idrettsernæring, nevner heller ikke med et eneste ord. Hvorfor ikke? Kan det være fordi bær aldri har vært en særlig god kilde til kreatin, men at bær inneholder et heterogent aspekter av bioaktive komponenter? Poenget og som Julies også påpekte at en må være forsiktig med å beskylde andre for å være utdatert, uten å ha hele oversikten innen dette selv. Dette gjelder ikke bare ernæring, men de fleste fag-disipler. En skal holde orden i eget skap før en påpeker andres. Uten at jeg på noen måte mener deg. :)

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Umulig. Fordyper meg innen mattoxologi og mattrygghet. Dette går på bekostning av masse underfelt. Disse er ofte en facebook-samtale unna uten at man blir så særlig klokere av den grunn. Fordi feltet er kompleks. Enten studiekamerater eller andre som fordyper seg. På face har jeg med andre en slags "journal nettverk" hvor hver medlem må presentere sitt felt og en gitt tidsaktuell artikkel og forklare studien- så leser vi og diskuterer. Moro, men ressurskrevende.

 

De i mitt kull fatter ikke at jeg orker. De vil heller kun priotere pensum, ikke mer er mitt inntrykk.

 

Noen i min klasse er bekymret for aspartam, jeg er ikke det og vi studerer det samme. Forskjellen er at jeg har lest litteraturen her og argumenter heretter hvor hun ikke har dette men har fortsatt en gitt standpunkt. I andre felt som vit D har jeg begrenset grunnlag og sier "jeg vet ikke - må sjekke dette opp" Og da spør jeg "vitamin D-duden) eller spør andre. Men kan grunnlaget. Vet vi ikke kan vi prøve å lese oversiktartikler tidsskrifter. Slik har vi et digitalt "bibliotek" oss imellom. Flere ganger har jeg blitt kontakt av ernæringstudenter eller andre som spør om mattoxologi.

 

Av og til har jeg heller ikke et svar å gi. Heller ikke funnet det. "Beklager dette vet jeg ikke." En viktig forskjell altså. La meg si det på en annen måte ; mastern var et bratt læringskurve opp. Jo dypere jeg utdanner meg jo mer ser jeg hvor lite jeg kan om helheten. Det er dagens vitenskapelige filosofiske tanke fra meg. :)

Endret av Dukien
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, jo mer jeg lærer desto mindre tør jeg å si! Haha. Samtidig er det litt deilig å kjenne at det endelig begynner å bli nok kjøtt på beinet til at jeg stoler mer og mer på meg selv i diskusjoner når andre folk kommer med påstander om mat, kropp og trening. Ahh!

Men allikevel når det ikke inn til de fleste man prater med :lol:

Lenke til kommentar

Og det er bra julies.:) still kritiske spørsmål. Går selv i dunny kruger effekten Nylig innen religionvitenskap og teologi. Diskusjoner er nyttige. Det er ingen skam å bomme - tvert imot. Om noe økte jeg mitt eget kunnskapsnivå og takker for påpekelsen.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

To fridager, som er en for mange. Og idag har det blitt en halv sjokoladeplate, en halv pose tortillachips og noen glass Cola Zero.. MY GAINZ...!!  :hm:

 

Someone, tell me its okay...

Det er greit, råkte ut for masse pils i går og i dag starta dagen med sjokolade og saltstenger. FML...

Lenke til kommentar

 

Ja, jo mer jeg lærer desto mindre tør jeg å si! Haha. Samtidig er det litt deilig å kjenne at det endelig begynner å bli nok kjøtt på beinet til at jeg stoler mer og mer på meg selv i diskusjoner når andre folk kommer med påstander om mat, kropp og trening. Ahh!

Men allikevel når det ikke inn til de fleste man prater med :lol:

 

 

Uff, det er så sant. Spesielt venner og familie! Det er vanskelig å snu om gammel kunnskap de har fra internett og aviser..

 

Og det er bra julies. :) still kritiske spørsmål. Går selv i dunny kruger effekten Nylig innen religionvitenskap og teologi. Diskusjoner er nyttige. Det er ingen skam å bomme - tvert imot. Om noe økte jeg mitt eget kunnskapsnivå og takker for påpekelsen.

Ja, det er vel de gangene jeg har svart feil under forelesning jeg har lært mest av, brenner seg godt fast og skaper mye refleksjon  :wee: ..

En ting jeg savner i studiet er at vi har hatt lite om bruk av forskningsartikler for vår egen del (altså finne artikler selv, hvordan være kritisk og lese på rett måte). Det stod at vi hadde det i pensum i fjor, men det var magre greier. Tror jeg må spe på litt der på egenhånd.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...