Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Gang med 9:)

 

Selv spiste jeg et eple og 50g peanøttsmør til frokost hver dag i en par ukers tid. Men jeg fikk utrolig uren hud i ansiktet, så det måtte jeg kutte ut:(

 

Det er en utrolig god kombo, for dere som ikke har prøvd.

 

Økologisk peanøttsmør med 99.3% peanøtter (ikke det billige dritet med masse salt osv) pluss et rødt eple. Yum yum

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette spørsmålet er vel ikke 100% treningsrelatert men siden mange her kan mye om kosthold så prøver jeg å spørre uansett. Siste fredagen i mnd på jobb bruker vi som regel å kjøpe kjøtt til lunsj. Hver gang jeg spiser kun kjøtt til lunsj blir jeg skjelven å slapp når jeg jobber etter lunsj. Er det noen som vet hva dette kan komme av? merker det jo på fredagsøkta å.

Lenke til kommentar

Hvordan synes dere 2 over "mat-skole" er?

Med tanke på hvor lite "ekspertene" kan om feltet.

 

Man må iallefall ha bredere kunnskap og erfaring en det som er i bøkene , hvor feil følger med i nyere utgaver for å så følge med i de neste nye utgavene^^

 

Det jeg ikke likte med slikt pensum, var at man måtte skrive usannheter for å få gode karakterer , litt satt på spissen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du med å skrive usannheter?

Jeg vet ikke hva du har gått da, men hvertfall på mitt studie har det vært stort fokus på fysiologien, helt ned på cellenivå. Vi må kunne forklare prosesser i kroppen og på den måten ta utgangspunkt i hva som kan bidra til god helse og prestasjon. Grunnleggende ernæring i fjor og idrettsernæring i år. 

 

I noen av bøkene har det f. eks stått feil anbefaling av vitamin D, men det er jo fordi den har blitt endret for kort tid siden. Det har foreleser påpekt og det er sånn jeg tenker er naturlig at skjer. Resten av boka var jo bra :)

 

Edit: Jeg er fornøyd med foreleserne vi har hatt, hun vi har hatt mest er klinisk ernæringsfysiolog med erfaring fra mange forskjellige områder, også har vi hatt gjesteforelesere av og til. Syns ikke at noen av dem har prøvd å forkynne DEN O STORE SANNHET eller omvende oss på noen måte til å være ekstreme i en eller annen retning. Heldigvis!

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

For eks - fett dannes om til muskelmasse om man trener.

 

Det er jo soleklart svada, men om læreren trur det er rett og det står i bøkene, hva skriver man på eksamen da osv.

 

Jeg fikk for eks en feil på eksamen da jeg ikke skrev SSD som solid state disk som læreren mente det var.

Det sto også det i bøkene, hadde jeg skrevet feil med vilje hadde jeg fått flere poeng.

Synes det var sånn hele tiden..

 

Teoretisk eksempel, læreren og boka mener lavkarb er kjempebra for vektnedgang eller trening på tom mage, begge er helt på jordet, men hva skriver man på eksamen og bok og lærer + sensor trur det osv ^^

 

Har også møtt bachelor på mat-damer som sier at det ikke er kcal i protein, da kan man jo lure på hvilken planet de studerte på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der hørtes heldigvis ukjent ut :D . Vi har fått mye forskningsbaserte eksempler, og som sagt tatt utgangspunkt i fysiologien. Hvis man har tatt et emne i ernæring og ikke tror det er kalorier i protein så skjønner jeg ikke hvordan man har klart å få ståkarakter en gang, men hun kan jo ha vært heldig og fått eksamensspørsmål i helt andre ting, hehe..

Lenke til kommentar

Som påpekt av Julies. Fagene er kvalitetsikret men selvsagt vil de aldri gjenspeile forskingsfronten. Som også rikig påpekt av henne så har flere fagdisipliner samme kunnskapsgrunnlag blant annet humanfysiologi. Det stemmer at denne endrer seg. Når jeg studerte var det snakk om større molekyler som di/tri peptider kunne passere tarmmembranen. Dette var ikke "mulig" føre. Det stemte og nå ser det ut til å eksistere nye transportproteiner som kan transportere enda større og vil trolig bli nevnt i en oppdatert humanfysiologi bok. Dessverre er det for mange som aldri oppdaterer grunnpensun.

 

Det med fett og muskler stemmer ikke og skoler kan ikke bli lastet for at personer feiltolker, ikke forstår eller glemmer pensumgrunnlaget. Vår fakultet har stort fokus på vitenskap & metode. Det er en krevende modul, å lese, forstå og tolke ny litteratur er en treningsak og ikke for alle. Derfor skjer det at personer tolker samme kunnskapsgrunnlag annerledes.

 

Personlig synes jeg det er moro å gå inn i studier, se hvilke statiske modeller er brukt og se at konklusjonen ikke samsvarer med resultatene. Dette er vanskelig men nødvendig pensum for å lese og holde seg oppdatert.

 

Hva som er helt nytt og ikke inn i bøkene har også sin årsak i at noe ikke er helt forstått eller er på det teoretiske grunnlaget. Vitamin D er et eksempel her som ifjor var årets motevitamin. Før det var det b-vitaminene etc. Men en må altså sette alt dette i kontekts. Befolkningen her ønsker å overvurdere sin egen kompetanse og si at disse "ernærings og annet er ikke oppdaterte fordi jeg googlet meg til dette."

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du war ønsker å stå til skolerett så ser jeg at du flere ganger har skrevet at bær er en god kilde kreatin. Dvs at ved et realistisk inntak av bær så kan dette øke det endogene lageret. Googler du dette finner du påstanden overalt. Utfordringen blir å finne hvorvidt dette stemmer eller ikke. Om ja så burde det ikke være umulig å referere til en kvantifisert kilde og effekt hos humane modeller.

 

Kan du henvise til, gjerne hvor dette som sagt er kvantifisert? Det står ikke i noen av disse pensumbøkene, er disse utdatert eller er påstanden feil?:)

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...