Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Ja det er i benken.

 

.....

Kan det være en liten betennelse du har dratt på deg? Det er nok av øvelser der man kan (unødvendig) belaste håndleddene med mye vekt. Low-bar knebøy, militærpress, benk osv.

 

Hvor ligger stanga når du benker? Hvis den ligger der hvor fingrene begynner vil du få et voldsomt press nedover på håndleddene. Noe som kan føre til betennelse. Ligger den derimot rett over underarmen vil du ha en naturlig støtte.

Det kan godt være, men næ vet ikek hvordan det er å ha betennelse i håndleddet... :p

Ja nå har jeg kjørt incline curls til nå som har gitt meg vondt i håndleddene etter hver trening, kombinert med militærpress som jeg tar og smalbenk, som jeg synes sliter godt på håndleddene...

 

Stangen ligger over niplene ca.

Hvis betennelse må jeg droppe trening da eller kan jeg trene hvis jeg kjøper håndleddsstøtte?

 

EDIT: men betennelse, er ikke det under hånden? Jeg har vondt oppå..

 

Har jeg fortstått det riktig så er vel Lami ganske ny innen trening og da.

 

Jeg slet mye med det samme en periode, og god oppvarming av både håndledd og i benken generelt hjalp meg ut av det...

Det er jeg, kjørt siden januar med dårlig teknikk sikkert..

Ja har funnet noe oppvarming for håndledd, tenkte å prøve det ut fremover.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

 

Sjev løftebane vil jule skuldrene, banen skal egentlig være rett opp og ned og albuene under stanga.

Kommer albuene forran eller bak, så blir det med en gang moment.

 

Ja men når løftet blir jævlig tungt, da er det lett for at alt blir litt skjevt og skuldrene ikke støtter opp lengre og slikt... Åh
Lenke til kommentar

Bare å øve mer på teknikk og støttemuskulatur. Ser du på profesjonelle benkpressere så ser løftene ganske pene ut selv om de er på maksvekter. Forskjellen på de og noen som mister teknikken med en gang det er tungt er hvor god teknikk de har og støttemuskulatur som hjelper på med å opprettholde god stabilitet.

Å trene høyrep (men med lavere vekter) er forresten en fin måte å øve opp å holde teknikken selv om det blir utfordrende.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Man kan kjøre triceps med tau også, for å så føre tauet ned og ut til sidene nederst.

Det er mange øvelser hvor man trenger håndleddstabilitet, og flere retninger kraften kommer som man må holde imot, bedre vil øvelsen være for det.

 

Bare ikke la det bli den eneste tricepsøvelsen, da det bare er halve jobben triceps trenger hehe

Lenke til kommentar

Man kan kjøre triceps med tau også, for å så føre tauet ned og ut til sidene nederst.

Det er mange øvelser hvor man trenger håndleddstabilitet, og flere retninger kraften kommer som man må holde imot, bedre vil øvelsen være for det.

 

Bare ikke la det bli den eneste tricepsøvelsen, da det bare er halve jobben triceps trenger hehe

Helt enig.

Lenke til kommentar

 

Kan det være en liten betennelse du har dratt på deg? Det er nok av øvelser der man kan (unødvendig) belaste håndleddene med mye vekt. Low-bar knebøy, militærpress, benk osv.

 

Hvor ligger stanga når du benker? Hvis den ligger der hvor fingrene begynner vil du få et voldsomt press nedover på håndleddene. Noe som kan føre til betennelse. Ligger den derimot rett over underarmen vil du ha en naturlig støtte.

Det kan godt være, men næ vet ikek hvordan det er å ha betennelse i håndleddet... :p

Ja nå har jeg kjørt incline curls til nå som har gitt meg vondt i håndleddene etter hver trening, kombinert med militærpress som jeg tar og smalbenk, som jeg synes sliter godt på håndleddene...

 

Stangen ligger over niplene ca.

Hvis betennelse må jeg droppe trening da eller kan jeg trene hvis jeg kjøper håndleddsstøtte?

 

EDIT: men betennelse, er ikke det under hånden? Jeg har vondt oppå..

 

 

 

Jeg har heldigvis ikke hatt noe særlig betennelser så jeg vet dessverre lite om hvordan det kjennes eller om man fint kan trene. Dersom man gjør det korrekt og har nøytrale håndledd (så nøytrale som man kan ha hvert fall) vil jeg tro at det neppe blir verre, men om det sinker restituering tør jeg ikke begi meg ut på. 

 

Mener du at du har vondt på oversiden av hånden på motsatt siden av håndflaten?

 

Når du sier at stangen ligger "over" niplene. Mener du da på oversiden mot hodet? Stangen bør treffe nærmere mellomgulvet for å redusere faren for skulderskader. 

Lenke til kommentar

Man kan kjøre triceps med tau også, for å så føre tauet ned og ut til sidene nederst.

Det er mange øvelser hvor man trenger håndleddstabilitet, og flere retninger kraften kommer som man må holde imot, bedre vil øvelsen være for det.

 

Bare ikke la det bli den eneste tricepsøvelsen, da det bare er halve jobben triceps trenger hehe

Kan kjøre franskpress kanskje. Eller vil dette også belaste håndleddet, kanskje med hantel istedenfor, det er bedre?

 

Jeg har heldigvis ikke hatt noe særlig betennelser så jeg vet dessverre lite om hvordan det kjennes eller om man fint kan trene. Dersom man gjør det korrekt og har nøytrale håndledd (så nøytrale som man kan ha hvert fall) vil jeg tro at det neppe blir verre, men om det sinker restituering tør jeg ikke begi meg ut på.

 

Mener du at du har vondt på oversiden av hånden på motsatt siden av håndflaten?

 

Når du sier at stangen ligger "over" niplene. Mener du da på oversiden mot hodet? Stangen bør treffe nærmere mellomgulvet for å redusere faren for skulderskader.

Ja, på oversiden av hånden. Inni. Ikke under sånn som tydelig er vanelig. Kan dette si noe om hva jeg gjør feil?

 

Når jeg løfter av og benker så tar jeg den ned til ca ved niplene. Har sett at det skal være korrekt. Men så det er lengre ned jeg skal benke da, mot mellomgulvet? Kanskje det er derfor det er vondt, fordi jeg benker for langt opp mot hodet....?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Jeg vil nok alltid være for en variasjon av både reprange, volum og belastning.

 

Ingenting gjør deg større og sterkere enn baseøvelser med både lav- og høyrep(høyrep 5+ reps). For å bruke dette som verktøy skal man enten kjenne sin kropp godt eller bruke lav belastning. Sistnevnte er også ekstremt god. Si meg at du ikke er kjørt etter 10x10 på 100kg i mark.

 

Man vil alltid ja en risiko for å skade seg innen styrkesport, og den risikoen tar jeg glatt om det har stor sjans for å gjøre meg vesentlig sterkere.

 

Ingenting gjør meg tristere enn å se noen kjøre 5x5 i baseløft måned inn og måned ut når de stagnerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Programmet mitt sier 3x5, skal jeg ikke følge det Blaha sier da?

Joda, i begynnelsen er det ypperlig å følge slike programmer. Men etter hvert bør man jo finne ut hva som fungerer best for en selv, og deretter sette opp programmer selv.

 

Man er definitivt ikke viderekommen før man har nok kunnskap om seg selv og trening til å sette opp egne programmer.

 

Det er noe jeg anbefaler alle å prøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på noe angående kroppsvekttrening. Har kjørt Fitloop sitt nybegynnerprogram i nesten ett år nå, og skal man virkelig trene samme muskler hver gang, tre ganger i uken? Har fått det inn med morsmelka at man skal variere, noe jeg prøver å gjøre et par ganger i uka.
 

Consistency: You need to be working out the same muscle regularly (3 times/week with rest days). This makes your body think, "Hey, I use this a lot, I should make this stronger". If you stop, the body goes back to thinking "Well, I guess I don't use this as much anymore", and the muscle returns to what it was.

Kilde.

Endret av krizkriz
Lenke til kommentar

 

 

Når jeg løfter av og benker så tar jeg den ned til ca ved niplene. Har sett at det skal være korrekt. Men så det er lengre ned jeg skal benke da, mot mellomgulvet? Kanskje det er derfor det er vondt, fordi jeg benker for langt opp mot hodet....?

 

Se denne videoen (gjerne hele, jeg har linket til der han snakker om hvor stanga skal): https://youtu.be/4T9UQ4FBVXI?t=531

 

Når stanga treffer niplene så vil det hos de fleste bety at overarmene dine danner omtrent 90 grader med overkroppen din. Da er det fare for at skuldrene blir skadet. Bøy albuene nedover og du skåner skuldrene. 

 

Om det fortsatt er hendene du snakker om så kan jeg dessverre ikke forstå hvorfor du skal få vondt oppå hendene. Kanskje du har noe komplikasjoner i hendene som gjør at noe kommer i klem når du klemmer hardt i stanga el, men dette er ren gjetting...

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Kanskje jeg bare har flaks med min kropp, men sitter jeg i en stol og tar latsflex og hviler triceps nedpå, så finner jeg benkpressstillingen automatisk. Vil si armene går 45 grader nedover sittende og da treffer jeg 5-6-7 cm under nipplan uten at jeg har tattoert noe kryss i benkpress jeg sikter på. 

Endret av War
Lenke til kommentar

Skal springe 3000 meteren i gymmen i dag. Hadde 1,5 timer med tøff sparring i går kveld, og kjenner det en del i både armer og ben. Tror dere stølhet har veldig mye å si med tanke på løpet, eller blir jeg bedre når jeg varmer opp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...