Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svakere i form av må ned på kg eller håndleddet generelt? Når man bruker støtte og løfter med disse mye, vil man ikke da kunne ta de av etter en stund og føre riktig teknikk i forhold til håndledd, når man har hatt hjelp så lenge? Man blir vandt til å ha de rett 24/7 når man har støttet de?

 

Har sett både proffe og amatører med håndleddsstøtte.

Endret av Lami
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å heller trene grepet, en å bare koste under teppet. 

 

alt har sin bruk, vektløftersko pga man faktisk driver med vektløfting (konkurranseløftene) er legit, kjøpe de samme skoene pga man er lite mobil eller pga man trur man må ha det pga det har et slikt navn er fail. 

 

Er det i benken? 

 

Prøv følgende mens de kommer i posten. 

 

Endre grepsbredden litt alle veger, forandringer? 

Ikke knekk stanga pga teknikken om det er vondt, prøv å dra stanga fra hverandre istedet, bedre støtte den vegen. 

På noe du er sikker på at du ikke mister i trynet, prøv å sleng på fatgrip, kan simuleres med hansker eller bare tape litt på stanga. 

 

Hvis noen av disse hjelper, så kan man klare seg bra uten. 

Det er også stor sjanse for at det er like ille med om det er pga smerter. 

Det kan bli noe bedre om det bare er stabilitet, bare ikke mist stanga i trynet om de revner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det er i benken. Men tror det begynner å komme seg på teknikk. Men jeg merker det, vet ikke om det er noe som går gjennom hele armen pga tungt løft eller hva. Vanskelig å vite om det er normalt å kjenne noe andre steder enn arm og bryst..

Fatgrip var nokså dyrt. Kan bruke hansker men må ned i vekt da siden jeg ikke kan løfte like tungt med som uten.

Takk for tipset, skal prøve å dra stangen fra.

 

Men når løftene blir tunge er det veldig lett for at det blir rotete løft med meg. Feks at jeg mister støtte i skuldrene eller at jeg løfter skrått opp, fordi jeg bare tenker på å få løftet den opp når det blir sånn såvidt klarer å få den opp. Kommer dette seg etterhvert?

 

Men i dag failet jeg maks. Tok litt bredere grep enn vanlig.

På siste reppen på siste settet, klarte bare ikke å få den opp så det endte opp med at jeg måtte legge stangen på brystet og prøve å få stangen ned på gulvet.. Det var ingen der.. Var helt utrolig utslitt.

Men jeg benket siste mandag, så det var nokså utrolig jeg kom så langt med økning i kg i tillegg, siden sist mandag..

 

 

etter i dag var jeg sliten i håndleddene tror jeg, er det vanlig? På den måten at når jeg bøyer hånden opp eller ned så merker jeg det i senen oppe / nede at det er slitsomt/vondt.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Ingen folk, ingen klyper 

Moses sitt 11te bud. 

 

På veg opp skal man bare fokusere på å ha skuldrene bak og ned. 

Når man presser fra med bena som er satt rett vil all kraften gå gjennom den litt buede ryggen og rett ned der skuldrene ligger. 

 

Presser man fra med bena og sklir oppover , så er teknikken jalla. 

Skal man skade noe i benken er det lårene pga oppspennet før noe annet. 

 

Sjev løftebane vil jule skuldrene, banen skal egentlig være rett opp og ned og albuene under stanga. 

Kommer albuene forran eller bak, så blir det med en gang moment. 

 

Se for deg å løfte en 5 meter stokk rett opp, går sikkert greit. 

Hell den 10 grader, så går hele driten i bakken. 

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var sikker på at jeg skulle slite med håndleddene mine da jeg startet med BP for en stund siden og kjørte da med rel. smalt grep til å begynne med for å ha "fin" vinkel på håndleddene.

 

Gradvis har jeg økt grepsbredden, millimetre av gangen, og nå kan jeg fint holde nesten helt ute ved racket uten problemer. Kortere vei ned og opp. Ekstra gøy er det når stanga skal på plass igjen og man må treffe med millimeterpresisjon for ikke å knuse labbene.. :rofl:

Denne øvelsen trenes jo for styrke, volum har andre øvelser.

 

Greit å prøve slike støtter og de er jo nesten gratis, men er enig i at det heller bør trenes opp eller justeres gradvis

Lenke til kommentar

Ja for over 5 rep er ufattelig dårlig på baseøvelsene, da teknikken garantert svikter selv om man ikke ser det selv. 

Jeg klarer ikke en gang om jeg prøver og tenker kun på det. 

 

Får ikke tatt noe myorep ol i benken heller. 

 

På toppen av det hele så krever volum deload med 20-30% og da hadde styrkedelen i benken feilet totalt da styrkedeloaden er -10% , men treningen fortsetter som før uten "hvileuka" 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dårlig egnet som volum pga det. 

Ingen klarer det, ikke en gang eirik sandvik  :rofl:

 

Det er gjort forsøk og høyrep gir teknikk som øker skulderbelastning og skaderisikoen uten at man kan styre det selv. 

Det er rett og slett så tungt å holde rett oppspenn at det ikke lar seg gjøre. 

 

Man kan jo seff kjøre på uansett, ha god deload og progresjon og bruke benken, men da aksepterer man at teknikken er ræva i 50-60% av det totale benketiden gjennom året + at man ikke får gjort noe med styrkedelen i den samme øvelsen.

 

Med 50-60% ræva teknikk, hva trur du skjer med skaderisikoen da, når folk blir skadet relativt ofte i benken fra før , med et mindre volum en volumprogrammer kjører. 

 

Derav dårlig egnet , ikke at det absolutt ikke fungerer. 

 

Når det kan løses på en så enkel måte at man glir inn på manualrommet og manualbenker der og man da får kjørt styrke i benken og blir sterk, + øker sjansen for å ha en frisk kropp + øker volumet med manualene, hvorfor skal man kaste alt dette på bålet for å kverulere seg til ltt volum i benken.. 

Endret av War
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøper på ingen måte argumentene dine, selv om det kommer fra Eirik Sandvik, da det taler imot  styrkecoacher, bodybuildere og til og med vårt eget Olymipatoppen.

 

Man trenger strengt tatt ikke kjøre "full pupp" i styrke for å oppnå maks hypertrofi. Man kan feks senke vekt og feks kjøre 3/5 sek reps.

 

Og er vi virkelig ikke forbi "dårlig teknikk" argumentene? Jeg kan være til dels enig for en nybegynner, men man kjenner til egne begrensninger ganske fort. En nybegynner vil ha like store problemer med manualer high rep som en stang high rep etter mitt synspunkt.

Endret av Corey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er i benken. 

 

.....

 

Kan det være en liten betennelse du har dratt på deg? Det er nok av øvelser der man kan (unødvendig) belaste håndleddene med mye vekt. Low-bar knebøy, militærpress, benk osv. 

 

Hvor ligger stanga når du benker? Hvis den ligger der hvor fingrene begynner vil du få et voldsomt press nedover på håndleddene. Noe som kan føre til betennelse. Ligger den derimot rett over underarmen vil du ha en naturlig støtte.

Lenke til kommentar

Jeg 

 

Du kommer ikke nada i volum uten deloaden også og da går det garantert utover styrkedelen. 

Er man heldig blir det dårlig i begge delene. 

 

Styrketrenere, bodybuildere og olympia? 

Ikke noe prakteksempler i mine øyne og kanskje værstinger når det kommer til skader. 

 

Finnes vel ikke gym med flere konkurrerende utøvere en gymmet mitt, ser knapt en rett rep hele uka. 

Jeg kaller det gambling, de kaller det obligatorisk fysio 3x uka. 

 

Man kan feks senke vekt og feks kjøre 3/5 sek reps.

 

Mest sans så vil det sterkere bindevevet ta belastningen så fibre ikke rakner , når det i teorien er den samme øvelsen ned til millimetern. Man mister alle myorepfordelene og bare der alene er den 50% dårligere bygger. 

Tid under belastningen eller fullaktiverte sett som er de to viktigste faktorene blir droppet. 

Så er det trede viktigste droppet med tanke på bindevedet / deload . 

 

Da har man ikke mange fordeler igjen som vier opp nok til å kunne anbefale det. 

Men det spørs jo hva man vil, mosjonere litt eller trene så godt man får til. 

------------------------------------------------------------------------------------------

Håndleddet skal være rett i benken ja og stanga ligge på skrå nederst i håndflaten rett over underarmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaok, jeg gidder ikke diskutere mer med deg når du bruker argumenter som "gymmet mitt". En fyr på gymmet mitt har vondt i knærne så han er en upperbodybro...

Trenere som George Leeman og Jason Blaha har strengt tatt bedre track rekord enn di fleste her inne (og ditt gym for den saks skyld). Og du fortsetter å kjøre "dårlig teknik" linja, så la oss bare si vi er uenige på dette punktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...