Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bootylicious timen hos Sats var spinnvill som jeg gikk på i går. :) Jeg forbrente 600 kalorier på den timen som varte 30min. Det er rekord for min del.

I dag har jeg gangsperr som faen i lår og rumpe. Det var virkelig en god time med masse svette, alle klærne var gjennomvåt av svette, sokkene, boxeren, kunne vris. Dette er en av grunnene til at Sats Elixia frister som treningssenter. Disse timene er verdt pengene. Men 580,- mnden er noe dyrt..

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Det står nok 600kcal, husk at dette bare er referanseverdier og kan variere sterkt. I tillegg er dette indirekte målinger. Les gjerne denne http://www.kunnskapsriktrening.com/2011/11/og denne http://www.dn.no/dnaktiv/2012/02/09/treningen-som-gir-hoyest-forbrenning

Skal energi bli oksidert kreves det vel.. oksygen. Oksygenopptak måles i liter o2 forbrukt per minutt (L/min). 1L o2 fra karbohydrat forbrenner 5 kcal, fra fett er det 4,7kcal. I snitt blir det ish 4,8 kcal per liter o2.

--> konstant km/t hastighet  x 30 min =
Tar vi 3L per minutt for gutt = 15 kcal x 30 min = 450 +/- kalorier. Dette er teoretisk men vil innebære ca. 90L oksygen over 30 min. Denne dikteres av V02 max : ml/kg/min. 



 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Det står nok 600kcal, husk at dette bare er referanseverdier og kan variere sterkt. I tillegg er dette indirekte målinger. Les gjerne denne http://www.kunnskapsriktrening.com/2011/11/og denne http://www.dn.no/dnaktiv/2012/02/09/treningen-som-gir-hoyest-forbrenning

 

Skal energi bli oksidert kreves det vel.. oksygen. Oksygenopptak måles i liter o2 forbrukt per minutt (L/min). 1L o2 fra karbohydrat forbrenner 5 kcal, fra fett er det 4,7kcal. I snitt blir det ish 4,8 kcal per liter o2.

 

--> konstant km/t hastighet x 30 min =

Tar vi 3L per minutt for gutt = 15 kcal x 30 min = 450 +/- kalorier. Dette er teoretisk men vil innebære ca. 90L oksygen over 30 min. Denne dikteres av V02 max : ml/kg/min.

 

Jeg hadde en gjennomsnittspuls på 169 de 30minsa. 90mL/kg/min er vel det toppidrettsutøvere har, er det ikke? Så det er mer 450+/- kals? Men det kan godt være mulig med 90, det er folk som er født med høyt oksygenopptak. Jeg har ikke testet min VO2 max. For meg så virker 600 mer nøyaktig med tanke på hvor helvete det var fra første minutt til siste minutt..

Lenke til kommentar

Med mindre man er kronisk sofasitter og ikke har andre skavanker som gjør løping vanskelig så er 5km gjennomførbart for de aller fleste selv med minimalt av forberedelser. I og for seg så går vel også lang lengre distanser, men 5km tør jeg påstå man kan klare ganske greit bare på vilje. Lykke til!

Lenke til kommentar

Smoothie?

 

Har en oppskrift for de som ikke liker grønnsaker her som smaker godt.

 

3 dl lettmelk

1 GOD handfull grønnkål

1 GOD handfull spinat

1 banan

2 scoops herbalife formula 1 tropic 

1 dl eplejuice

1 dl mager kesam.

 

Banan setter ganske mye mer smak enn noe anna og eplejuicen og herbalifepulveret (eller anna proteinpulver) hjelper og på.

Lenke til kommentar

Med mindre man er kronisk sofasitter og ikke har andre skavanker som gjør løping vanskelig så er 5km gjennomførbart for de aller fleste selv med minimalt av forberedelser. I og for seg så går vel også lang lengre distanser, men 5km tør jeg påstå man kan klare ganske greit bare på vilje. Lykke til!

Takk. Det gikk relativt bra. Tror jeg endte på rundt 27,5. Mye bakker og ekstremt varmt, men publikum sti klare ned hageslanger. Morsom opplevelse, men neste gang øver jeg litt først! Viking race i august.

Lenke til kommentar

Utdrag fra Vi Menn:

 

"Japan har visstnok innført en liv som fobyr fedme. Loven ble innført i 2008, og sier at når en kvinnes midjemål er over 90cm, eller en manns over 85 cm, må det legges en plan for å få dem slanke igjen.

Hver eneste år måles japanske arbeidstagere under helsekontrollen, og det er også arbeidsplassen de er ansatt på som har ansvaret for slankingen.

Dersom man selv ikke klarer å få ned vekten i løpet av di neste tre månedene, vil man motta tvungen rådgivning for å bli slankere. 

 

Antagelig gjelder ikke loven for sumobrytere..."

 

Go Japan sier jeg bare! Kunne vært et helvete å bulke da, men hadde ihvertfall spart samfunnet for noen miliarder i forhold til fedme!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...