Dukien Skrevet 20. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2015 (endret) Fett kan være i GI-traktus i et døgn eller to. Svært mye og nesten alt som blir spist vil bli tatt opp. Samtidig vil det økte inntaket skille ut en del hormoner som eksempel CCK (cholecystokin). Dens rolle er blant annet å kommunisere med hjernen: "Ro ned - det er stappa fullt av fett og proteiner". Kroppen er utrolig effektiv og lar meg personlig fascinere av hvordan evolusjonen har fått dette til. Vi har fasilitert diffusjon - den går gjennom transportproteiner, disse er spesifikke og kan åpnes eller lukkes etter behov. Hovedforskjellen mellom dette og aktiv transport, som også benytter seg av transportproteiner, er at denne prosessen ikke krever energi tilført av cellen. Passiv transport blir alltid utført for å transportere stoffer fra en løsning med høy konsentrasjon av stoffet, til en med lav konsentrasjon. I praksis vil dette innebære at ved inntak av eksempel karbohydrater så vil opptaket være "gratis". Dette fordi kroppen ønsker å være mest mulig effektiv på lavest mulig kostnad. Trolig har dette blitt utviklet fra en tid hvor mat var å anse som en luksus. Ved å dytte innpå mer karbohydrater som overstiger kapasiteten vil en ATP-aktive transportmekanismer bli aktivert. Denne har som hensikt å "støvsuge" tarmen for energi slik at mest mulig blir tatt opp. Dette foregår via en "sekundær aktiv transport", ved at en ionepumpe har skapt en gradient av ioner. Det finnes også primær aktiv transport. Felles for dem begge er at dem koster energi. Fruktose derimot er avhengig av sin egen elektrokjemiske gradient, ved stort inntak av sukkerike varer som overstiger kapasiteten kan noe passere til tarmen hvor bakterier fermenterer og vil gi opphav til mye magesmerter. Det samme gjelder store inntak av melkesukker (galaktose). Dette fordi galaktose konkurrer mot glukose. Disse to deler transportmolekyl, en symport drevet av den elektrokjemiske gradienten til natrium. Passasjetiden gjennom mage-tarm-kanalen er normalt 2-3 dager (3-5 timer i tynntarmen). Endret aktivitet i tarmens nervesystem påvirker peristaltikken, og ved obstipasjon kan passasjetiden være økt til flere uker. Dette kan skje hos personer som ønsker å pushe kroppens kapasitet til det ypperste. Svært mye vil med andre ord bli tatt opp.Derimot som jeg har nevnt her før, så vil et inntak av mer mat øke TEF (Termisk effekt av føde) / DIT (diett-indusert termogenese). Kroppen er svært lite effektiv til å bruke energien slik at mye potensielt kan gå tapt som varme. Summen av det hele blir NEAT – Non-Exercise Activity Termogenesis og formelen blir : ENERGIFORBRUK = BMR + DIT + EFA. Altså : Totalt energi forbruk = basalt energiforbruk + diettindusert termogenese + energi til fysisk aktivitet og ikke energi inn --> energi ut. Sistnevnte er en svært redusert formel som brukes av media. Muligens dette besvarer diskusjonen og forklarer hvorfor personer tross alt blir overvektige. Det er for øvrig også vist at for personer som er trente og som blir "overfeedet" i tre dager (3000 kcals mer enn vanlig) så øker varmeproduksjonen så mye at forsøket viste at disse gikk bittelitt ned i vekt. Hypotesen er at hos trente individer så "protesterer" kroppen i noen dager. I tillegg øker den metthetshormoner og spontanaktivitet. Trolig skyldes dette store individuelle variasjoner i både genetikk og miljø. Uansett hva vil overskudd av energi over tid føre til endringer i kroppsmasse i favør fettsyntese. Det er "no mercy" her, for de aller fleste. Endret 20. mai 2015 av Dukien 3 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 20. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2015 Er det ikke litt dumt at konkurransen ikke tar med økning av muskelmasse. Vinneren (og hvem som for være mer videre hver uke) baseres kun på hvor mange kilo de har gått ned. Dvs musklene de legger på seg (som veier mer enn fett) er en stor ulempe.. Lenke til kommentar
rankine Skrevet 20. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2015 Er det ikke litt dumt at konkurransen ikke tar med økning av muskelmasse. Vinneren (og hvem som for være mer videre hver uke) baseres kun på hvor mange kilo de har gått ned. Dvs musklene de legger på seg (som veier mer enn fett) er en stor ulempe.. Vil de egentlig få så stor økning i muskelmasse? Det sies jo stadig at man ikke kan bygge muskler på kaloriunderskudd (med mindre man er nybegynner og har "unaturlig" lite muskelmasse), og deltakerne ligger jo i et ganske heftig kaloriunderskudd over lang tid. Lenke til kommentar
War Skrevet 20. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2015 Den vil økes noe om den er under "genetisk normal for de" fra før, noe den ikke er i de største gruppene. Går de rundt med 300kg, så er de sterke også. Men ja, de får ikke lagt på seg noe særlig kjøtt i den perioden, men problemstillingen er relevant. Det er litt snevert å kun se på kg ned , for å så klappe. Eller kruppsbyggere som ikke får jobbe på sjøen pga skyhøy bmi da de kun ser på vekt og høyde og det krasjer med rømingsveg-reglene. Den litt småfete kokken får jobbe i skipskantina, mens 6pac-kroppsbyggeren med halve magemålet ikke får gå om bord en gang. 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 20. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2015 Med det nevnt, hvor mye av KCAL tar kroppen opp om man moser innpå eksempelvis 50ooo KCAL? Jo, siktet først og fremst til fettet. De som drikker 1 liter olje på 10 min skiter olje etterpå. Hadde jeg shoppa 35.000 kcal nå og spist til det tøt ut av ørene, så trur jeg det ville ha fantes rester i andre enden i morgen. Det kan da umulig være tid, uten at jeg har prøvd. De kan vel ikke lagre eller forbruke absolutt alle kcal heller vel, de er jo knapt aktive og de lagrer ikke 5kg fett hver eneste dag. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 20. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2015 (endret) I dag skulle jeg ta tricep extensions og benkpress. La på det jeg pleier å bruke i tricep og økte med 2,5kg i benk som jeg skal for hver treningsøkt med benkpress. Men så bare "what dette var altfor tungt". Jeg måtte gå ned et hakk med tricep øvelsen og de 2,5kg i benkpress jeg la på måtte jeg hive vekk.. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarte tricep der jeg har ligget på samme vekten sånn 3-4 treningsdsger, også nå måtte jeg gå ned!! Og benk, har fin fremgang så plutselig ble alt jævlig tungt i dag.. Skjønner ikke, trente sist onsdag, mandag denne uken var det kardio og 3x5 pullsups. Har inntatt BCAA i tillegg i der siste på kardiodager og treningsfrie dager. Men, drakk på lørdagskveld. Kan den kvelden virkelig ha ødelagt så mye? Endret 20. mai 2015 av Lami Lenke til kommentar
War Skrevet 20. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2015 Dagsform^^ Det kan skje den beste. 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 20. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2015 Snedig, da jeg i sin tid trente triceps extensions måtte jeg laste apparatet med ekstra vekter. I dips kan jeg fint laste beltet med 40 kg og bare dra til... Dagens skryt, yay me! 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 20. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2015 Dagsform^^ Det kan skje den beste. Takk for svar, det er nok godt mulig det var det! Men: Kan jeg bytte ut barbell shrug med face pulls? Leste at face pulls er en av de beste og undervurderte øvelsene, eller har jeg barbell shrug i programmet mitt for en grunn? "«Face pull» burde nesten være like selvskreven i treningsprogrammet som de store, tunge baseøvelsene. Og det er nok ikke helt uten grunn at en ekspert som Tony Gentilcore hevder at den kanskje er den mest undervurderte øvelsene av dem alle." http://fitnessbloggen.no/5-gode-grunner-til-a-trene-face-pull/ Lenke til kommentar
In Ter Face Skrevet 20. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2015 Men:Kan jeg bytte ut barbell shrug med face pulls? Leste at face pulls er en av de beste og undervurderte øvelsene, eller har jeg barbell shrug i programmet mitt for en grunn? Jeg har med facepulls siden det er en veldig fin øvelse for oss som sitter foran en dataskjerm hele dagen Motvirker datanakke og skuldre. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 21. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2015 Aldri likt facepulls, kanskje jeg skal begynne å kjøre det. Baksiden av skuldrene mine er underutviklet Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 21. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2015 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/trening/treningssenter-maatte-tydeliggjoere-kleskoder/a/23456225/ Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 21. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2015 Folk har så jævla lite og klage over... Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 21. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2015 Jeg hater at alt som ikke er "normalt" for noen blir forbudt. Stakkars folk som bryr seg om så mye Lenke til kommentar
One 7 Skrevet 21. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2015 Er vel ikke nærheten av Planet Fitness sine regler, men kanskje det og kommer en dag? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 21. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2015 Ikke lov å trene i singlet? Jeg trener alltid i singlet, og jeg er ikke akkurat alene om det. 2 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 21. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2015 (endret) Jeg kan vel godt skjønne at det ikke er greit å kle seg uanstendig, men jeg må si samtlige på forbudstiden er helt innenfor i min bok EDIT; Hva er det jeg sier, jo mer uanstendig jo bedre Endret 21. mai 2015 av Evelen! Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 21. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2015 Å trene i singlet er en dealbreaker for min del. Det er rett og slett behagelig med tanke på den absurde varmeutviklingen kroppen kan generere. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 21. mai 2015 Rapporter Del Skrevet 21. mai 2015 (endret) Det skulle tatt seg ut på en crossfitbox, man blir så varm at midt på vinteren åpner vi ofte opp vinduer/porter/luker for å kjøle oss ned og da endatil med tskjorta av. Jentene kan bli så varme at de trener i bare sportsbh og hotpants type shorts. Det ville vært særs ubehagelig å skulle måtte trene i klær som bare vil holde en igjen for å kunne tilfredsstille politisk korrekte meninger. Endret 21. mai 2015 av Doofen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå