Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå trenger jeg litt hjelp og råd fra dere.

 

Like før påskeferien brakk jeg dessverre ryggen min, ikke så alvorlig heldigvis. Men nå har det blitt slikt at jeg har IKKE lov til å stå eller sitte, men kun ligge eller gå. Og legen fra Olympiatoppen har gitt meg grønt lys til å trene igjen nå, rolig utvikling før jeg kan kjøre helt maks naturligvis.

 

Men problemet er bare at jeg må ligge mens jeg trener og jeg har ikke lov til å belaste ryggen min unødig, som f.eks. jeg kan ikke presse beina bakover og ha ryggen bule når jeg tar benkpress. Jeg må ligge helt flatt og sånt.

 

Sånt blir det i 3-6 måneder.

 

 

Hvordan kan jeg trene ulike øvelser?  Jeg har sett for meg at jeg skal trene 3 ganger i uken, og det skal dekke hele kroppen, Kanskje vanskelig med ryggøvelser. Dersom dere vet noe, så rop ut :)

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Doofen, her bør du kun få råd fra fysio.

Brodern brakk ryggen på seks steder i 2012, og da trente han seg opp med slyngetrening og etterhvert løping, med program fra fysio. Han ble helt fin igjen, bortsett fra fire cm. kortere, hah.

 

Det viktigste er å være tålmodig, dette er ikke tiden for å pushe noen grenser.

God bedring!

Endret av carzas
Lenke til kommentar

http://www.krsby.no/kategori/livsstil/25545#o25545

 

I beste fall blir det bare dyrt for deg. I verste fall får du farlig fett rundt de indre organene dine.

- Går du i energioverskudd – det vil si at du spiser og drikker mer enn du forbrenner – vil en proteinmengde som overskrider behovet kunne lagre seg i kroppen som fett rundt indre organer som hjerte, lunger og lever, forklarer han.

- Vi har fått inn kunder som ser trente og flotte ut på utsiden, men de kan faktisk ha et ekstremt høyt nivå av indre fett. Årsaken kan ofte være at de spiser for mye proteiner.

For kroppen kan nemlig ikke lagre proteinoverskuddet.  Den gjør det om til fett.

Lenke til kommentar

 

http://www.krsby.no/kategori/livsstil/25545#o25545

 

I beste fall blir det bare dyrt for deg. I verste fall får du farlig fett rundt de indre organene dine.

- Går du i energioverskudd – det vil si at du spiser og drikker mer enn du forbrenner – vil en proteinmengde som overskrider behovet kunne lagre seg i kroppen som fett rundt indre organer som hjerte, lunger og lever, forklarer han.

- Vi har fått inn kunder som ser trente og flotte ut på utsiden, men de kan faktisk ha et ekstremt høyt nivå av indre fett. Årsaken kan ofte være at de spiser for mye proteiner.

For kroppen kan nemlig ikke lagre proteinoverskuddet.  Den gjør det om til fett.

 

54270652.jpg

Lenke til kommentar
 

Hun som kreditert som skribent er også kreditert av KK samt andre livsstilsmedia med omtrent KUN svada og "oppleste og vedtatte sannheter"...

 

Etter hva jeg leser er det dog sitater fra ernæringsfysiolog Stian Halvorsen ved Stavanger idrettsklinikk.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Jeg er enig at artikkelen fremstår som noe rart. Metabolismen til proteiner koster mer, gir høyere satiering og meg bekjent er det lite litteratur som direkte ser sammenhengen mellom økt inntak av proteiner relatert til overvekt. Det står at han i sin master-grad undersøkte dette nærmere og ville vært interessert å ha tatt en titt på den. Derfor fant jeg den og er fortsatt usikker hvor han reelt sikter til. Finner intet hvor dette blir belyst. Dette er master-oppgaven hans :  https://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/5951/94844922.pdf?sequence=1 

Det stemmer selvsagt at fysiologiske endringene ved vektoppgang lar seg noe påvirke av plasseringen. Generelt basis gjenspeiler seg dette ved forandringer i totalt blodvolum og hjertefunksjon. Eksempel intraabdominalt (visceralt fettvev) gir negativ helseeffekt ved inntak av energi som overstiger leverens kapasitet. Mye inntak av alkohol og fruktose er et eksempel her. Metabolismen for disse er noe annerledes. Men skal dette skje innebærer det et betydelig inntak av kostproteiner, så mye at det trolig vil neglisjere de andre makromolekylene. Det vil være mer plausibelt å anta at personene hadde et høyt inntak av energi generelt, sammen med protein. Han gir heller ikke eksempler på hvor mye slik at en kan bare spekulere her.

På generell basis så minner jeg på at ved diskusjoner fokuser på å ta ballen, ikke spilleren. Ad hominem-argumenter er en tankefeil som fort preger slike diskusjoner i usaklige retninger. 

 

Har lyst å ta opp et annet aspekt som trolig er nytt for de fleste her. De eneste som lovlig kan kalle seg for ernæringsfysiolog er personer som er ferdig utdannet ved det medisinske fakultetet for ernæringvitenskap UiO ( http://www.med.uio.no/imb/om/organisasjon/avdelinger/ernering/ ) eller ved Det medisinsk-odontologiske fakultet UiB, samt personer som tok bachelor før 2005. 

http://www.keff.no/no/Om_KEFF/Utdanning/

 

Mange blir forvirret over de mange ulike titlene det opereres med som f.eks. ernæringsekspert, ernæringskonsulent og lignende. Hva skiller disse fra en klinisk ernæringsfysiolog? Ingen andre titler med "ernæring" i er beskyttet. Det vil i prinsippet si at,  i motsetning til hva som er tilfellet for en klinisk ernæringsfysiolog, er det ikke noen kontroll med hvem som titulerer seg med andre ernærings-/kostholdstitler eller hva slags fagkompetanse disse har


Som en konsekvens av det private markedet og et noe rotete regelverket brukes denne tittelen svært ofte ulovlig, veldig ofte uten konsekvenser. Dette har ofte ført til snodige uttalelser i media. For orden skyld så er en master i human ernæring fra UiB en kvalitetsikret utdannelse. Er selvsagt enig at flesteparten sterkt overdriver sitt inntak av kostproteiner og at disse igjen trolig ikke har behov for kosttilskudd. Men måten han ordlegger seg på er som sagt noe rart. 

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har kommet inn i en rytme nå der en stor del av mat- og proteininntaket kommer sent på dagen. Ligger på ~5k kcal og ~150g protein om dagen, der det aller aller meste blir inntatt etter kl åtte. Har jeg fått i meg 1500 kcal og 50g protein før seks, så er det en stor seier. I går hadde jeg ikke fått i meg mer enn 50g protein før jeg dytta i meg ett kilo nakkekoteletter kl elleve på kvelden. Er konsensus fortsatt slik at det er snittet som teller, at kroppen har større lagre av protein den benytter seg av når den ikke får mat og at det strengt tatt ikke er nødvendig med en jevn tilførsel av proteiner og kalorier gjennom dagen?

 

Føler forsåvidt at det fungerer greit slik det er nå, men innbiller meg jo at jeg går glipp av både restitusjon og gainz om jeg starter en styrkeøkt (vanligvis rundt kl seks) med så lite som 1500 kcal og 50g protein i kroppen, eller som i går med en lang dag med høyt fysisk og psykisk aktivitetsnivå og boksing på kvelden ikke har mer enn noen egg, et par knekkebrød, eplejuice og en pakke Strandamør (forøvrig, lite tips til løftere på farta: tilbud på Strandamør, 22 kr for 522 kcal og 30g protein, fint å ha liggende i bagen) i kroppen.

 

:)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...