Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja, her kan dama til Doffen gi mer innspill i og med at hun er bioingeniør. Ved en standard blodprøve vil alle disse bli settet opp mot referanseverdier og er det signifikante mangler eller for mye blir disse ofte uthevet. Måling av vitamin- og mineralstatus i kroppen kan være et nyttig verktøy i forbindelse med utredning av ernæringsstatus. Men det finnes ingen gås som legger gullegg. Følger man de nasjonale retningslinjene og er i energibalanse så er fundamentet for å øke i fettfri masse lagt til grunne. :)

Lenke til kommentar

Nja, her kan dama til Doffen gi mer innspill i og med at hun er bioingeniør. Ved en standard blodprøve vil alle disse bli settet opp mot referanseverdier og er det signifikante mangler eller for mye blir disse ofte uthevet. Måling av vitamin- og mineralstatus i kroppen kan være et nyttig verktøy i forbindelse med utredning av ernæringsstatus. Men det finnes ingen gås som legger gullegg. Følger man de nasjonale retningslinjene og er i energibalanse så er fundamentet for å øke i fettfri masse lagt til grunne. :)

:rofl: hvem snakker om standard blodprøve her? :rofl: ...her kjører vi på med det lille ekstra :)

I og med at det finnes et uttrykk som "standard blodprøve" antar jeg at det også eksisterer "ekstravagante blodprøver"?

Ok, takk Dukien :)

Doofen, Bring Her On! :)

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

For å utdype så betyr standardiserte tester enkelt og greit at man sjekker for generell helsetilstand for alle relevante biomarkører. Dette i sammenheng med anamnesen hvor pasienten selv kan gi relevant info. Ofte er det anamnesen man tar utgangspunkt i. Med andre ord er det ingenting som heter "utvidet blodprøve" selv om terminologien selv brukes hos fastlegene.  For å illustrere tar vi  en fiktiv scenario med en jente på 16 år som klager på trøtthet. Legen vil ofte tenke jern-mangel, i tillegg til andre tenkelige årsaker. 

Vær heller glad for at du trolig er frisk som en fisk, svært mange andre hadde gitt mye for å være i dine sko. 

Lenke til kommentar

Bare jeg som har gleden av å krysse av det jeg selv vil, så ta prøver. 

Bare ikke kryss feil, da må man skite i en boks ol. 

Hva vil man vite ? Jeg hadde en post om det for lengesiden. 

Her er litt fra den / hva man kan finne ut av å hake av feltene. 

Leukocytter - Infeksjoner
Lymfocytter - Immunsvikt og immundefekter
Eosinofile - Allergiske tilstander
SR - Inflammatoriske tilstander
Hemoglobin - "Blodprosenten"
MCV/MCH - Lite jern, lite B12 osv. Støtteverdi
Ferritin - Jernmangel
Kobalamin - B12 (Ved mistanke om lave verdier anbefales analyse av MMA og HCY)
Natrium - Forholdet mellom natriummengden og vannmengden
Kreatinin - Fastende og prøven må taes om morgenen, resultat er påvirket av muskelmasse så at evt pes på denne med en klype salt om du er biff
Kalsium - vitamin D-mangel osv.
Fosfat - for evt vitamin D-forgiftning
HbAc1 - Gjennomsnittsblodsukker - Har en betingelse - erytrocyttlevetiden må være normal og ingen blodtransfusjon siste 3 mnd.
Albumin - Proteinmetabolisme
GFR, estimert - Nyrer ,merk ved mye muskelmasse må man multiplisere oppgitt verdi med 1,21. Derfor usikker verdi.
Kolesterol -
HDL-kolesterol - Merk LDL kan regnes ut selv ,LDL kolesterol = Kolesterol minus HDL-kolesterol
Triglyserider - Fastende
TSH
Tyroksin, fritt FT4
FT3 trijodtyronin - Merk - står ikke som rubrikk men må skrives inn i en "tom" posisjon. + Vitamin H/Biotin kan gi falsk høy verdi.
Veksthormon
IGF-1
Testosteron
25(OH)vit D
Magnesuim - Kramper

Endret av War
Lenke til kommentar

Nå er jeg pisse lei av å "hangle" med smårennende nese uten å bare bli forkjølet og bli ferdig med det. Treningene er et herk, jeg spytter og snyter meg hvert tiende sekund. Jeg holder meg likevel foran de fleste andre i klubben, så det er jo positivt. 

Okei, hva i f*** er greia med mannfolk som riktig nok er særdeles godt trent (ripped as fuark), men som står i helvetes "tighty whiteys" på profilbildet sitt på Facebook?!

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

Umulig å si uten å se på sensitiv østradiol samtidig, ballene lager ca 30% og resten kommer fra omdannelse av testosteron for eks i lever og i fettvevet. 

Hjelper lite om testo er bra om du har skyhøye verdier av østradiol.

Også motsatt, lavt testo, men enda lavere østradiol så er man over på win uansett. 

Lenke til kommentar

Bare jeg som har gleden av å krysse av det jeg selv vil, så ta prøver. 

Bare ikke kryss feil, da må man skite i en boks ol. 

Hva vil man vite ? Jeg hadde en post om det for lengesiden. 

Her er litt fra den / hva man kan finne ut av å hake av feltene. 

Leukocytter - Infeksjoner

Lymfocytter - Immunsvikt og immundefekter

Eosinofile - Allergiske tilstander

SR - Inflammatoriske tilstander

Hemoglobin - "Blodprosenten"

MCV/MCH - Lite jern, lite B12 osv. Støtteverdi

Ferritin - Jernmangel

Kobalamin - B12 (Ved mistanke om lave verdier anbefales analyse av MMA og HCY)

Natrium - Forholdet mellom natriummengden og vannmengden

Kreatinin - Fastende og prøven må taes om morgenen, resultat er påvirket av muskelmasse så at evt pes på denne med en klype salt om du er biff

Kalsium - vitamin D-mangel osv.

Fosfat - for evt vitamin D-forgiftning

HbAc1 - Gjennomsnittsblodsukker - Har en betingelse - erytrocyttlevetiden må være normal og ingen blodtransfusjon siste 3 mnd.

Albumin - Proteinmetabolisme

GFR, estimert - Nyrer ,merk ved mye muskelmasse må man multiplisere oppgitt verdi med 1,21. Derfor usikker verdi.

Kolesterol -

HDL-kolesterol - Merk LDL kan regnes ut selv ,LDL kolesterol = Kolesterol minus HDL-kolesterol

Triglyserider - Fastende

TSH

Tyroksin, fritt FT4

FT3 trijodtyronin - Merk - står ikke som rubrikk men må skrives inn i en "tom" posisjon. + Vitamin H/Biotin kan gi falsk høy verdi.

Veksthormon

IGF-1

Testosteron

25(OH)vit D

Magnesuim - Kramper

Fruen approves of this!

Har du WAR rekvirentnummer? Hva mer vet vi ikke om deg? :p

SR er senkning,men dette kan være hva som helst. Veldig uspesifikt. Prikk i fingeren prøven.

Hemoglobin er greit å få med seg,blodprosenten korrelerer jo direkte med oksygentransport og dermed kan man si om man har nok til å bli best i eksempelvis CROSSFIT ;)

Natrium sier om man inntar for mye/lite væske.

Kreatinin er avfallsstoffet av kreatin,og bør være innenfor referanseområde, legen opplyser.

Kalsium er viktig, har man mangel her får man ikke benyttet seg av vitmain d.

Hba1c kalles også langtids blodsukekr og da kan man se hvordan blodsukkerverdien har ligget de siste tremåneder som beskrevet og brukes mest til oppfølging av diabetespasienter som bruker insulin. 

MEN! Det kan gi pekepinn på om man har hatt inntak av for mye snop. FOR mye altså :p

Kolesterol er viktig, jeg hadde relativt høye verdier. 

TSH, thyroideastimulerende hormon som styrer hormonutskillelsen fra thyoridea som igjen er utskillelse av FT4 og FT3. Stor del av lipolysen/fettforbrenningen.

Veksthormon, IGF-1 og testosteron henger sammen.  IGF-1 kan stimuleres med helmelk, lettmelk gir mindre IGF-1 enn helmelk ;)

Magnesium er enkelt å gjøre noe med om man har magel. ZMA, like effektivt som kreatin i henseende til hva man vil oppnå i forbindelse med trening. ZMA gir for de fleste bedre søvn i tillegg.

Fruen ville i tillegg sjekka for myoglobin og CK-kreatinkinase etter harde økter for å se på tegn til katabol oppførsel. Populært kalt rabdomyalyse :mrgreen:

Vi trener begge crossfit :p

Have fun! :D

Endret av Doofen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

zma er kongen på haugen, anbefales uansett. 

Om ikke annet sover man bedre ( om man har tid til å sove i det hele tatt) 

Sovna på veg hjem fra trening jeg, ble nødt til å endre ettikettene til "før leggetid hehe" 

Jeg har dessverre ikke gått kjemi på uni, men jeg skrev en bachelor for en gruppe en gang som fikk A 

Ikke at det var så lurt, for nå sitter det 3 stk i dette landet og skal se på prøvene vi sender inn, så har de ikke peil og bare setter på noen tall. 

Hvær (WTF skjedde her)  ting man krysser av blir printet som en lapp som skal på glasset. 

6-7 lapper er normalen og en lapp er 5cm i bredde. 

Når jeg fyller ut så krøller printeren lappene på gulvet i en sykt lang strimmel  :rofl:

Merk at noe må sentrifugeres med en gang, andre må holdes i flytende, noe må rett på is osv. 

Derfor jeg alltid går ned på labben og tar de på sykehus. 

Fastlegene sier kek og sender det i posten.. 

HbAc1 kommer til å ligge på 5-6 uansett om man er frisk.

Får man 3-4 her så er det noe snodig, for selv protein og fett-kost og kun karbs ved trening vil slite med å levere det. Selv protein spaltes til noe glukose. 

Man klarer det fint som type1-diabetiker, men selv da er det dask på labben fra hvite frakker. 

Hva finner man ikke frem for skuelystne,  citratrør, serumrør uten gel, serum-gel ,spormetall ,Li-heparin-gel, natrium heparin, Edta , sr, fluorid, Acd, Ppt-rør osv.

Full pakke sist jeg tok  

post-64596-0-01016200-1427751247_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo hvor kul fastlegen er. 

Er det er kjiping som mener at du er hypokonder så må man hinte mot ting som er galt som resulterer i de testene man vil ta haha 

Det er ikke skrevet i stein at du får se resultatene heller om du ikke ber om det 7 maser. 

Svarene de får er gjort enkle for dem, det listes opp i fargekoder, og er alt grønn/gult så hører du ikke noe / alt ok-brev. 

Lenke til kommentar

Countryman: Får et inntrykk at det virker som du håper at noe ikke skal samsvare og på den måte få sølvkula til din dispensasjon. Det er rett og slett ikke slik det fungerer. Selv evidensgrunnlaget bak ZMA kan ikke dokumentere for påstandene den hevder å fremme, spesielt testosteron-verdier. Dette har den ekstrapolarisert fra normale funksjoner. Med det sagt så vil dette tilskuddet være glimrende valg om det av en eller annen årsak skulle foreligge mangler via kosten eller om behovet er økt.

HbAc1 kommer til å ligge på 5-6 uansett om man er frisk.

Får man 3-4 her så er det noe snodig, for selv protein og fett-kost og kun karbs ved trening vil slite med å levere det. Selv protein spaltes til noe glukose.

Denne er lite relevant for friske. Derimot er det interessant å danne seg et bilde av hvordan blodsukkeret har vært over tid hos risikomålgrupper, eksempel personer med metabolsk syndrom. Dette er nå også en av kriteriene for å stille diabetes 2. Husk også at noen AS utelukkende er ketogene slik at dem kun kan gi opphav til keton-legemer eller fettsyrer. :)

For øvrig så gikk USA vekk fra å bruke totale lipidmål ved risikofaktoren for kardiovaskulær sykdom. I Europa er man noe forbløffet over dette. Her vektlegger man forskjellige grader av evidens annerledes. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Countryman: Får et inntrykk at det virker som du håper at noe ikke skal samsvare og på den måte få sølvkula til din dispensasjon. Det er rett og slett ikke slik det fungerer. Selv evidensgrunnlaget bak ZMA kan ikke dokumentere for påstandene den hevder å fremme, spesielt testosteron-verdier. Dette har den ekstrapolarisert fra normale funksjoner. Med det sagt så vil dette tilskuddet være glimrende valg om det av en eller annen årsak skulle foreligge mangler via kosten eller om behovet er økt.

Det begynner å komme mer frem ja. Det har i senere tid blitt sagt at "ZMA hever testosteron egenproduksjonen til maks..." hvorpå det nå er tilbakevist.

ZMA inneholder dog magnesium som hjelper mot kramper, og søvn blir bedre av uvisse årsaker. #winning om man sover dårlig :)

Lenke til kommentar

Føre nivåer opp til normalen må vel bare funke for de som trener hardt og får mangel på noe av det i zma. trur ikke syke folk med lave nivåer blir friske av litt magnesium.

Jeg har sett folk som våkner om nettene av kramper i bena etter trening bll kvitt hele problemet samma uka som de fikk zma av meg, så mirakelkur er det på utvalgte ting

Lenke til kommentar

Om senere tid er 10 år +/. så er vi enige. :p Dette fikk jo oppmerksomhet i svært tunge tidsskrifter som eksempel nature. 
http://www.nature.com/ejcn/journal/v63/n1/full/1602899a.html

Dette med søvn er interessant men som vi vet så kan forventninger i seg selv stimulere til dette. Det er også godt demonstrert innen psykologien at mennesker har en meget selektivt hukommelse. Man husker godt når det hjalp, men glemmer ofte de gangene det ikke hjalp. Samtidig er det førstnevnte som utelukkende fremheves. Søvn dikteres av helt utrolig mange variabler og tilfeldige variasjoner. ZMA tross alt inneholder tre metabolitter som er å finne i maten. Disse tre igjen er en del av en helt vannvittig mengde metabolsk aktivitet. Foreligger det en subklinisk mangel og det ikke lar seg gjøre å få dette dekt via kosten, vil tilskudd være aktuelt. 

Nøkkelordet her er også regresjon mot gjennomsnittet, dette bruker vi veldig godt innen epidemiologisk forskning. Det mest klisjeaktige eksemplet er Vitamin C og forkjølelse hvor befolkningen alltid antar en lineær utvikling. Etter noen dager gjør man en spesifikk intervensjon (vitamin c tilskudd) samtidig som kroppen selv fikser dette. Men det er alltid selve intervensjonen som får æren. Dette gjelder også de fleste kroniske sykdommer.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

hehe :) ..Det er nok litt slik jeg legger det frem ja, litt sant er det og, men aller helst ønsker jeg en bekreftelse på at "ja Countryman, nå gjør du ting riktig" :) ...Det er ikke slik at jeg har et ønske om å bruke alle pengene mine på å "rette opp i lista" jeg ev. får av doktoren.

Men, som du sier, om legene finner noe som jeg faktisk må rette opp i snarest ville jeg blitt glad for muligheten til å få gjort noe med det ja.

Når man har vært sofagris i noen år og begynner å trene vil man enkelt kjenne fordelene man får av å begynne å trene. Man får mer energi i hverdagen, man får ofte bedre matlyst, sover bedre og får en selvtillitsboos når resultatene kommer.

Etterhvert går dette over til å bli en vane og jeg kan vel ikke si at jeg kjenner så mye til alle disse det lenger - ikke det at jeg føler meg som en treningsnarkoman sofagris, jeg mener bare at jeg er blitt vant til den bedrende livssituasjonen.

Da kan det være greit å få bekreftet at kroppen fungerer som den skal, at jeg spiser nok av ditt&datt og ikke er i kritisk underskudd av en eller annen vitamin eller mineral og deretter gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...