Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Hele poenget med magetrening er å motvirke bevegelse, istedet for å skape ekstensjon burde fokuset ligge på antiekstensjon, i steden for å skape fleksjon burde fokuset være antifleksjon, isteden for å skape rotasjon bør fokuset ligge i antirotasjon og isteden for å skape sidebøy burde fokuset ligge i anti-sidebøy.

Core skal primært være solid og overføre krefter, ikke skape de.

Mår man da ser hva core egentlig skal gjøre, så ser man lett at de fleste mageøvelsene som finnes er oppfunnet forran bardisken etter 0200

Jeg er ingen begrepsekspert og forstår ikke det meste... :rofl: ...men dette kan jeg jo finne ut av. Jeg er bare interessert i teoriene bak påstandene.

Tidligere har jeg kjørt MYE mageøvelser, aldri planke (kjente ikke til den) og jeg må jo si at innen bygging av muskler i mageregionen så må jo disse crunchene ha hatt noe for seg, for det er jeg et levende bevis på.

Om man ser på dette rent styrketreningsmessig vil jeg være totalt enig, men for min del er det alltid 2 aspekter - Styrke og volum - om man skal kjøre 2-delt program taper man jo en del %`er innen hver gren, og bygging av muskler i mageregionen vil da føre tap innen styrken(?)....eller er planke en så god øvelse at man ikke trenger de andre?

Jeg bare tenker høyt her, er det bare surr jeg kommer med? :)

Jeg kuttet ut det for et halv år siden, men prøvde å gjøre det uten vekt forrige uke og da følte jeg det litt i brystet. Jeg tror jeg skal kutte ut øvelsen helt. Kjipt at jeg ikke kan ta dips.

Hvorfor er det kjipt? Er dips slik en "tøff øvelse"? :) ...

Hvis du absolutt vil kjøre dips kan jo eventuelt ta til deg alle tipsene som har kommet her nå, finne deg en boks å stå på for så å kun tenke teknikk i en periode uten å bruke hele kroppsvekten din - legge mer og mer press på armene etterhvert, om du ikke fremdeles får vondt med "lett vekt".

Men vær forsiktig - Jeg synes dips er en skulder/rygg-drapsmaskin - hjelper ikke dette bør du finne deg i at dips ikke er for deg :)

Skuldre ned og bak, holde de der gjennom hele øvelsen fra start til slutt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidligere har jeg kjørt MYE mageøvelser, aldri planke (kjente ikke til den) og jeg må jo si at innen bygging av muskler i mageregionen så må jo disse crunchene ha hatt noe for seg, for det er jeg et levende bevis på.

Om man ser på dette rent styrketreningsmessig vil jeg være totalt enig, men for min del er det alltid 2 aspekter - Styrke og volum - om man skal kjøre 2-delt program taper man jo en del %`er innen hver gren, og bygging av muskler i mageregionen vil da føre tap innen styrken(?)....eller er planke en så god øvelse at man ikke trenger de andre?

Jeg bare tenker høyt her, er det bare surr jeg kommer med? :)

Jeg har ikke så mye å tilføye ang core utvikling, men når det kommer til kroppsbygging, så er magemuskler lik alle andre muskler på kroppen, bare at de er svært små i ft resten av muskelgruppene. Så det trengs trening med vekter for å utvikle abs i størrelse. Crunches med kabler og skråbenk crunches med vektskive er fine øvelser. Har lite tro på at tradisjonelle crunches, på gulvet, uten vekt er noe effektivt med tanke på bygging. Kan vel sammenlignes med at man kjører knebøy uten vekt.

Personlig føler jeg at jeg får nok core trening gjennom markløft og knebøy. Er ikke uvanlig at jeg er smålig støl i regionen etter markløft økt :) Skal sies at jeg så å si aldri trener core for seg selv.

Planken går vel i all hovedsak på ren core trening, aka styrke. Blir lite effekt på bygge-aspektet, da det er null range of motion?

Lenke til kommentar

Jeg gir offisielt opp "sunt" kosthold, skittenbulk med påfølgende nutella/peanutsmør kombo til det tyter ut øra på meg. Hilsen en som aldri klarer spise nok!

Haha! jeg blir med på den, mer og mer!! :)

Taffel sticks til det tyter ut av øra på meg, deilig!

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Fremoverbøyd ja og om man er så sterk at man kan kjøre en god progresjon med vekter mellom bena i høy nok rep ja.

Utelukker vel halvparten lett.

Jeg ser tankegangen med at mageøvelser som er alt annet en planke vil bidra til rent volum på absa med rett progresjon, selv om øvelsen da er "feil"

Så er jo spørsmålet, vil disse øvelsene tøye opp og svekke cores hensikt? vil disse øvelsene være skadelig i utførelse med tanke på korsrygg osv. Selv anabole trolls abs er små i volum og vises egentlig godt pga fettprosenten, vil det være mye å hente VS hvor store de er genetisk? Selv en som ikke har trent som deffer ned til 4% fettprosent vil ha imponerende sommer-abs, men seff se helt latterlig ut ellers.

Lenke til kommentar

Dips er helt sjef ja. Ekstremt god tilleggsøvelse for pressøvelser.

Ang. kjerne og abs er jo baseøvelser generelt jævlig god trening for kjernen. Kjører man med intensitet og 5-reppere med god teknikk får man fint kjørt ut kjernen.

Jeg sier ikke at crunches ikke har sin plass, det har det definitivt. Spesielt i et program der man har mye dra-øvelser, og må ha arbeid på motsatt side også.

Lenke til kommentar

I hvor stor grad tror dere generell sunnhet har å si for resultatet innen muskelvekst, altså SkittenBulk Vs SunnBulk?

For meg virker det logisk at en "sunnere kropp", en kropp som "fungerer bedre" har lettere for å bygge? Man får vel ikke i seg like mye vitaminer/mineraler gjennom skittenbulk?

Selv føler jeg at jeg har kuttet ut en del ting som er sunt for kroppen for å oppnå bedre volumvekst:

-Kuttet ut kardio fordi det fører til et høyere kcal inntak

-Har måtte bytte ut noe sunn mat med usunn mat for å klare å nå opp kalorimessig. Det virker som om kroppen trenger mer og mer kcal for å kunne lagre fett og jeg har inget annet valg enn å ty til en kcal-bombe i ny og ne, cheeseburgere o.l.....lol...det er jo digg da, jeg klager ikke :)

Lenke til kommentar

Kjærringa lager matpakke til meg, kikerter, kyllingfillet, salatblader, seleri, paprika ,agurk og små tomater med idun fettfri dressing.

Jeg har prøvd å fortelle hu at jeg trenger 35 av de på bulk, ikke noe poeng.

10pac lion derimot :rofl:

Betydningen er omduskutert, noen mener de bulker med sixpac med sunn mat, sannheten ligger nok i at de da automatisk overdriver kcal mentalt og at de spiser mindre, og da motsatt på skittenbulk.

Mye fiber er det i "sunn mat" også, hvor 30% av kaloriene aldri blir tatt opp.

Hva som skjer i blodårer, fjell av salt osv blir noe annet, det tenker man ikke på så lenge man er frisk :rofl:

Endret av War
Lenke til kommentar

I hvor stor grad tror dere generell sunnhet har å si for resultatet innen muskelvekst, altså SkittenBulk Vs SunnBulk?

For meg virker det logisk at en "sunnere kropp", en kropp som "fungerer bedre" har lettere for å bygge? Man får vel ikke i seg like mye vitaminer/mineraler gjennom skittenbulk?

Selv føler jeg at jeg har kuttet ut en del ting som er sunt for kroppen for å oppnå bedre volumvekst:

-Har måtte bytte ut noe sunn mat med usunn mat for å klare å nå opp kalorimessig. Det virker som om kroppen trenger mer og mer kcal for å kunne lagre fett og jeg har inget annet valg enn å ty til en kcal-bombe i ny og ne, cheeseburgere o.l.....lol...det er jo digg da, jeg klager ikke :)

Teamet er interessant, kroppen kan være utrolig adaptiv rent fysiologisk sett. Behovet for mikronæringstoffer og energi kan variere sterkt mellom individer; fysisk aktivitet, alder og kjønn og andre miljøfaktorer som røyk og alkohol (øker oksidativ stress). Vi et også at stress og miljøforandring også kan påvirke dette i negativ favør (eksempel storby versus småby).

Personer som driver med styrketrening vil også ha en økt oksidativ stress. Kroppens respons på dette er å oppregulere det endogene forsvaret. Snakke vi absolutt toppnivå så kan den ene prosenten skille gull og sølv. Samtidig vil denne målgruppen også ha en økt behov for energi slik at det økte behovet for mikronæringstoffer blir dekket. Dette er også en av grunnene til at jeg personlig anbefaler mat og ikke kosttilskudd da førstnevnte bringer med seg "gratispassasjer" i form av mikronæringstoffer. I tillegg andre bioaktive kompomenter som vi ikke engang vet hva gjør, annet enn at dem er der. Her snakker vi om tusenvis av ukjente komponenter som trolig i et helvetes komplisert integrert nettverk ser ut til å gi en positiv synergieffekt.

Akkurat derfor følger jeg de nordiske retningslinjene og spiser mest plantebasert og varierer mellom flere gode kilder til disse matvarene. Varierer mye mellom frukt & grønt, samt fullkornprodukter. Dog foretrekker jeg meierifett og H-melk. Dette er et av aspektene jeg personlig synes anbefalingene fortsatt lyder noe bombastisk. Samtidig så diskuteres dette aktivt i miljøet og muligens kan dette endre seg for noen matvarer som melk og ost, men trolig ikke rømme, fløte etc.

I og med at jeg har disse rutinene i orden men fortsatt sliter å få dekt energibehovet mitt, så gir jeg meg selv lov å totalt gi faen fra tid til tid, slik som forrige helg. Psyken har mye å si og varierer sterk fra person til person. For min del er det behagelig å ha et avslappet forhold til dette, kontra hva jeg hadde før. Og det var trolig forankret i pensumet vårt rundt ernærings-biologien. Ortoreksi kan dessverre ta kontroll over personer, altså å være sykelig opptatt å spise mest mulig sunt til enhver tid. For hva som er sunt kan være relativt. Mye riktig er gjort å ta utgangspunkt i kostrådene.

Heh... Amatører ass.

Slå denne:

Toast, med bacon, banan OG peanøttsmør. Og selvfølgelig er toasten stekt i baconfettet!

Lekkert og jeg bøyer meg i støvet, Corey. :love: . Min respons er pizzaen jeg mekket fra samme helg. :woot:post-235098-0-80034800-1424798594_thumb.jpg

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Teamet er interessant

Takk Dukien, selv om jeg ikke direkte føler meg så mye smartere nå.. :huh: ...hehe..

Jeg har økt kcal inntaket med ca 35% kontra hva jeg trengte for å legge på meg tidligere, og tro det eller ei, jeg har faktisk mistet litt kroppsvekt den siste tiden. Har spist veldig "sunt" men nå får nok være nok, klasker på med en burger i ny og ned og regner den ikke engang med i det daglige kcal-regnestykket mitt.

Jeg legger en stor del av skylden på et nytt treningsopplegg jeg har drevet med de siste månedene - Nye øvelser osv forbrenner mer.

Hva med sunt fett kontra usunt fett = gaining?

Noen forskjell på det?

Lenke til kommentar

Jeg har økt kcal inntaket med ca 35% kontra hva jeg trengte for å legge på meg tidligere, og tro det eller ei, jeg har faktisk mistet litt kroppsvekt den siste tiden. Har spist veldig "sunt" men nå får nok være nok, klasker på med en burger i ny og ned og regner den ikke engang med i det daglige kcal-regnestykket mitt.

Jeg legger en stor del av skylden på et nytt treningsopplegg jeg har drevet med de siste månedene - Nye øvelser osv forbrenner mer.

Hva med sunt fett kontra usunt fett = gaining?

Noen forskjell på det?

Man vil alltid bomme når man skal telle kalorier, faktisk er det vanlig med både underrapportering hos overvektige og overrapportering hos undervektige.

Inntak og uttak av energi er ikke uavhengige, men avhengige variabler slik at endringer i en av dem vil påvirke den andre og vice versa. Her har media over lang tid grovt forenklet dette feil ved å anta at dette lar seg predikere av et simpelt matte-stykke (Energi inn -> energi ut --> endring). Eksempel tar ikke dette hensyn til at muskeloppbygning og proteinsyntese er mer energikrevende enn nedbrytning og ved styrketrening "koster" det mer energi å bygge 1 kg muskel enn 1200 kalorier. (1 kg muskel har 1200 kalorier). Den riktige formelen vil se noe ut som dette : Energi inn --> uabsorbert energi --> BMR –-> Termisk effekt Av Føde --> Activity Energy Expenditure = endring i energilagre.

Som du selv sier så har du trolig økt aktivitetsnivået, i tillegg kan innhold i tarmen, væske, glykogen, natriumrik kost påvirke og/eller maskere vektoppgang/nedgang. En annen konsekvens er at det økte inntaket også delvis skyldes økt økt forbrenningen slik at den forventede vektoppgangen faktisk uteblir. Gi det litt tid og juster deretter, ofte er det ikke så mye som skal til.

Hva angår fett så er det nok ikke forskjell, dog foreligger det en pilotstudie som jeg også inkluderte i min tidligere bachelor-oppgave. Her så man en økt trend for den humane proteinsyntesen ved H-melk sammenlignet mot lett-melk og dette var isokalorisk. Så man spekulerer i om det andre komponenter i melkefettet som kan bidra positivt. Meg bekjent er ikke dette reprodusert så det er way to early å gi konkrete råd om dette. Har også sett noen hypoteser som har lenket mettet fett (eller mangel på det) opp mot osteoporose og kjernereseptorer som koder for benmineralisering hos eldre. Men dette er igjen noe helt annet. :)

Mettet fett eller det såkalte "usunne fettet" er en egen historie. Leverens fettmetabolisme er en gåte. Komplekset starter allerede hva man bytter ut det mettede fettet med; å bytte mot karbohydrater gir ikke redusert risiko for kardiovaskulære sykdommer, men bytting mot en/flerumettet fett gjør det. Det er derfor også melkefettet blir diskutert aktivt; den har en helt utrolig stort varierte aspekter av fettsyrer slik at man nå ikke ser så reduksjonsistisk, men snarere en mer holistisk syn. Har utdypet dette i en lengre post på fitnessbloggen.no ifjor og lenker til denne posten i tilfelle du vil lese mer: Margarin vs smør

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Inntak og uttak av energi er ikke uavhengige, men avhengige variabler slik at endringer i en av dem vil påvirke den andre og vice versa.

Ekstremt bra innlegg! Har selv erfaring som bekrefter det der - jeg har alltid slitt med å gå opp i vekt, men noe som fungerer svært godt for meg er å øke aktivitetsnivået til å bli veldig høyt - stikk i strid med råd man gjerne får.

Lenke til kommentar

Hva er den beste måten å måle fettprosent på? Har ei sånn billig vekt som skal måle fett, muskel og vann, men tviler litt på at den er til å stole på. :)

Slimguide med like målepunkter gir grei nok verdi, ikke selve verdien i seg selv, men forskjellene mellom dem som da betyr noe.

Vanntank er det beste, for de som ikke har råd til det så bruker man BIA101 som har 0,5% avvik fra vanntanksmåling.

Lenke til kommentar

Inntak og uttak av energi er ikke uavhengige, men avhengige variabler slik at endringer i en av dem vil påvirke den andre og vice versa.

Ekstremt bra innlegg! Har selv erfaring som bekrefter det der - jeg har alltid slitt med å gå opp i vekt, men noe som fungerer svært godt for meg er å øke aktivitetsnivået til å bli veldig høyt - stikk i strid med råd man gjerne får.

Vent nå litt, du går ikke opp i vekt, så du øker aktivitetsnivået?

Regner med at du spiser mer av samme grunn da, for ellers er du tidenes mirakel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...