Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.exrx.net/Nutrition/Supplements/BCAA.html

 

Her har du en. Den inneholder flere ulike forsøk, som ga positive resultater. Det er alltid to sider ved en sak. Det er ditt valg hva du velger å tro på, sier ikke noe på det! Men det finnes evidens fra begge sider. Om resultatet blir ulikt person fra person, vet jeg ikke. Kan jo være likt kreatin, og folk som ikke reagerer på tilskuddet av det. Jeg velger å være på den sikre siden, som man sier "better sore than sorry". Har man ikke mulighet til det, så overlever man heeelt fint uten, dette er som sagt småting i det store bildet.

 

Det var ikke det jeg etterspurte, jeg ba om originallitteratur som også er publisert i en relevant aktuelt tidsskrift. Det du derimot lenker til er en artikkel fra en person som viser til sekundærkilder. Hans egen subjektive tolkning kan sterkt føre til en misforståelse av hva han selv leser. Og det ser man raskt på slutten når han skriver at det er holdepunkter for 200-300mg basert på nytt litteratur men referer selv videre til en ny sekundærartikkel, mer bestemt en klinikk innenfor kiropraktikk som ser ut til å spekulere fritt og viser ikke til noe av dette. Kildene hans diskuterer generell metabolisme og dette her vet vi allerede.

 

For å bruke dine egne ord så hevdet du at det var nok og mye forskning på dette, en youtube video av en person og en sekundærartikkel som snakke fritt gjenspeiler ikke dette. Har du lest selv hva du selv lenker til?

 

Ernærings "spesialister" tror jeg man skal alltid ta med en klype salt. Dette fikk jeg bekreftet ikke så lenge siden, i en artikkel hvor dem fremstilte Cola som et sunnere vare enn banan, da bananer inneholder større mengde sukker en cola..... :nei: hahaha

Du tenker på Birger fra NBMU og dette http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Et-rad-om-a-spise-mye-bananer-eller-helkornprodukter-vil-gjore-den-fete-fetere-og-den-diabetessyke-sykere-7893406.html#comment-1843714859

 

I kommentatorfeltet så kom jeg som andre med konstruktiv kritikk og fagmiljøet kom også med en veldig god begrunnelse for hvorfor slike utalelser er uheldige: http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Kostholdsdebatten-Poenget-som-forsvant-7898037.html Én persons meninger behøver ikke å reflektere helheten, men er selvsagt enig at slike uttalelser er uheldige og derfor sistnevnte lenke søker å oppklare uttalelser og generell helsekommunikasjon.

 

Virkelig? Har du i det hele tatt lest kilden jeg posta ang BCAA? Denne, og mange fler er skrevet av forskere, professorer, eksperter på ernæring, ikke noe jeg plukka ut av løse lufta.

Etter å først ha neglisjert så bestemmer du deg plutselig for å fremheve "ernæringseksperter". Du bruker autoriteter når det passer deg og så neglisjere når det ikke skulle passe deg. Nå må du bestemme deg, du kan ikke få det begge veier. Dette er en relativ vanlig tankefeil, en såkalt: "appeal to higher authority"

http://www.logicallyfallacious.com/index.php/logical-fallacies/21-appeal-to-authority

 

Hvilken forskere og professorer sier dette innen ernæring? Kan du henvise meg til noen konkrete? I Norge vil det eksempel være aktuelt å tenke på Truls Raastad; http://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/raastad-truls/ma-vi-ta-kosttilskudd-for-a-fa-maksimal-effekt-av-trening/ I England har vi Tipton og Philips som underviser selv under sport-science og har selv robuste publikasjoner siden dem har holdt på dette i lengre tid. Disse har en mer pragmatisk syn på dette.

 

Husk at selv om det foreligger kvantitative data for et gitt emne så er det ikke det samme som at det er en klinisk effekt, dokumentet effekt etc. Det er helheten over tid som gir grunnlag for å hevde noe eller annet. Retrospektivt har det vært usaklig mye dårlig metodisk innen kosttilskudd, det er dyrt og utfordrende å følge opp nok deltagerne over tid for å se konkrete endringer. Flesteparten av litteraturen kan eksempelvis ikke si noe om dannelsen av myofibrille proteiner utover den akutte fasen og dermed ikke vise den totale effekten, grunnet designet. Eller at man ofte standardiserer deltagerne etter basale omgivelser. En slik protokoll er lite overførbart til befolkningen. Flesteparten trener ikke fastende og før trening har man gjerne et måltid eller flere med større forskjeller i makrosammensetninger. BCAA kosttilskudd kan være "bedre" om sammenligningsgrunnlaget er placebo, og gir interessante perspektiv i metabolismen. Som påpekt inneholder de nøyaktig samme komponentene som finnes i all mat, slik at å sammenligne disse to mot hverandre så blir det vanskelig å påvise en ergogen effekt. Det nærmeste er triatlon-utøvere siden disse har en ekstrem fysisk påkjenning. Men ingen her er er triatlon-utøvere og selv her er dokumentasjonen tvetydig.

 

Ta det for det det er, saklig kritikk og for orden skyld er altså ikke hensikten min å trekke på noen tær her. Man diskuterer tross alt for å utveksle erfaringer. :)

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er eplecidereddik virkelig så bra for oss?

 

Om ikke det er nok så har forskningsstudier funnet ut at eplecidereddik kan være i stand til å drepe kreftceller eller bremse deres vekst! Og ikke minst gi mer energi!

Tar meg friheten til å spesifikt sitere denne. Veldig ofte så har utsagnet et vist rot i virkeligheten. Og slik ruller snøballen og en fjær blir til ti høns. Svært mye dreper kreftceller i en petroskål, altså in vitro. Dette stemmer.Et annet eksempel er askorbinsyre (Vitamin C). Som et resultat så er nettet fult av konspirasjon-artikler som mener at kreftgåten er løst men "Big Pharma" holder dette tilbake. Tro det eller ei men "ortomolekylær medisin" (må ha et fancy navn) har fått sitt utspring ifra dette. http://no.wikipedia.org/wiki/Ern%C3%A6ringsterapi

 

Det motsatte ; in vivo kan være forsøk i humane eller i dyre-modeller. Denne tar da hensyn til den totale kliniske biokjemien i en humanfysiologisk modell, og da finner man ikke slike effekter. Ekstraordinære påstander krever ekstraordinær dokumentasjon så husk å vær ekstra kritisk til slike påstander. Man vet mindre enn hva man liker å tro, og som en konsekvens diskuteres og synes det fryktelig mye rart rundt dette. De fleste har svart belte i å være nasjonale rikssynsere innen dette feltet, disse berømte "sofa-kritikerne" som min far. :)

 

David Kaitz har skrevet en strålende kronikk om dette med ernæring og "min mening" mentalitet som er verdt å lese:

http://www.huffingtonpost.com/david-katz-md/nutrition-advice_b_3061646.html

 

 

But not with nutrition*, where not only does everyone have an opinion, but everyone seems to think theirs is an expert opinion. And our culture seems to be okay with that. I'm not. [..]

 

I am not at all sure that someone who inadvertently sets fire to his kitchen, and manages to put out the fire before burning everything entirely down, is a shoe-in as fire commissioner, or qualifies as a fire safety expert. I am not sure that he should go on to establish a cottage industry in fire safety, selling expert advice in books, blogs, and programs.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er eplecidereddik virkelig så bra for oss?

 

Om ikke det er nok så har forskningsstudier funnet ut at eplecidereddik kan være i stand til å drepe kreftceller eller bremse deres vekst! Og ikke minst gi mer energi!

Tar meg friheten til å spesifikt sitere denne. Veldig ofte så har utsagnet et vist rot i virkeligheten. Og slik ruller snøballen og en fjær blir til ti høns. Svært mye dreper kreftceller i en petroskål, altså in vitro. Dette stemmer.Et annet eksempel er askorbinsyre (Vitamin C). Som et resultat så er nettet fult av konspirasjon-artikler som mener at kreftgåten er løst men "Big Pharma" holder dette tilbake. Tro det eller ei men "ortomolekylær medisin" (må ha et fancy navn) har fått sitt utspring ifra dette. http://no.wikipedia.org/wiki/Ernæringsterapi

 

Det motsatte ; in vivo kan være forsøk i humane eller i dyre-modeller. Denne tar da hensyn til den totale kliniske biokjemien i en humanfysiologisk modell, og da finner man ikke slike effekter. Ekstraordinære påstander krever ekstraordinær dokumentasjon så husk å vær ekstra kritisk til slike påstander. Man vet mindre enn hva man liker å tro, og som en konsekvens diskuteres og synes det fryktelig mye rart rundt dette. De fleste har svart belte i å være nasjonale rikssynsere innen dette feltet, disse berømte "sofa-kritikerne" som min far. :)

 

cells.png
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Innen styrkeløfting, er der noen regler for hvor bredt man har lov stå med beina før knebøy ikke lenger er knebøy men squats, markløft går over til sumo?..

Jeg går ut ifra at det er en grense for å få et "godkjent løft" i konkuranse?

 

Har begynt å stå litt breder i det siste, innen begge øvelser, bedre for knærne og kortere vei

Lenke til kommentar

Innen styrkeløfting, er der noen regler for hvor bredt man har lov stå med beina før knebøy ikke lenger er knebøy men squats, markløft går over til sumo?..

Jeg går ut ifra at det er en grense for å få et "godkjent løft" i konkuranse?

 

Har begynt å stå litt breder i det siste, innen begge øvelser, bedre for knærne og kortere vei

(Kvadratrota av beinlengden din * omkretsen av låret)/skostørrelsen din)

 

Får du under 1,2 så går det som squats/sumo og ikke knebøy/markløft

Lenke til kommentar

når jeg tar dips får jeg vondt i kragebeinet/området rundt der. bør jeg la være å ta dips?

Du har svake lats. Som de andre sier skal skuldrene ned og bak. Om latsene ikke er sterke nok så skjer ikke det.

Tren mer pullups i tillegg.

 

Ved 1:25 kan du se hvordan dips skal se ut.

 

Endret av Doofen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...