Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

" Dette er ikke noe man tror, da det er gjort nok av forskning på dette. Det er jo også ganske selvforklarende. BCAA blir brukt for å bevare "lean muscle mass". Disse vil være spesielt nyttig for de som sitter på en diet, cut, da bcaa stimulerer "protein synthesis". Denne prosessen er noe komplisert, men enkelt forklart: muskelmasse= "oppbyggingen" av protein synthesis - nedbrytning av proteiner.

Kan du referere oss til "forskningen" som viser "nok" sammenheng mellom BCAA og og MPS, sammenlignet mot en kontrollgruppe? Samt også disse kosttilskuddene du nevner og aktuelle endepunkter?

Det foregår kontinuerlig en nysyntese av endogene proteiner i kroppen. Svært få matvarer som inneholder proteiner har BCAA som den begrensende AS. I praksis betyr dette at man kan fokusere litt ekstra på proteinrike matvarer, selv når ønsket er vektreduksjon. For å bruke dine egne ord; dette er jo ganske selvforklarende.

Dette kan du enkelt finne ut selv, ved å søke opp BCAA, hva det er og hvilken funksjon det har. Gidder ikke bruke halve dagen på å lete opp info du enkelt kan finne selv. Uansett, hva skal du fram til? Poenget her er at BCAA bidrar til å opprettholde protein synthesis prosessen, som igjen blir redusert under cut, da kroppen går i "nødmodus". Som du sa, finnes ikke BCAA i tilstrekkelige mengder i råvarer, derfor vil det være behov for BCAA tilskudd, spess under cut. Synes bare at å påstå at BCAA tilskudd har ingen nytte, blir litt feil.

Det er ikke min oppgave å finne evidens etter dine påstander. Om dette skulle være så godt forsket på som du hevder så burde det ikke være vanskelig å vise til noe av dette. Evidensbyrden er på deg, ikke meg.

Jeg er for for øvrig godt bekjent med humanbiologien og den muskulære proteinsyntesen. Tror du leste den siste delen feil, jeg skrev at svært få matvarer har BCAA som den begrensende AS, ikke motsatt som du tolket. Det er ingen evidens at BCAA som tilskudd har en ergogen effekt. Slik også War var innpå så har vi andre aspekter som ikke er helt godt forstått, som eksempel refraktorisk respons. I kosttilskudd bringer den ikke noe på bordet som helt vanlig mat gjør like bra eller bedre.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

http://www.exrx.net/Nutrition/Supplements/BCAA.html

Her har du en. Den inneholder flere ulike forsøk, som ga positive resultater. Det er alltid to sider ved en sak. Det er ditt valg hva du velger å tro på, sier ikke noe på det! Men det finnes evidens fra begge sider. Om resultatet blir ulikt person fra person, vet jeg ikke. Kan jo være likt kreatin, og folk som ikke reagerer på tilskuddet av det. Jeg velger å være på den sikre siden, som man sier "better sore than sorry". Har man ikke mulighet til det, så overlever man heeelt fint uten, dette er som sagt småting i det store bildet.

War, du linker til en kilde som først sier at nitrogen oxide er tull, hvor kilden videre anbefaler BCAA...som du mener er ubrukelig. Hvorfor er kilden da troverdig fra ditt synspunkt? :p

Ernærings "spesialister" tror jeg man skal alltid ta med en klype salt. Dette fikk jeg bekreftet ikke så lenge siden, i en artikkel hvor dem fremstilte Cola som et sunnere vare enn banan, da bananer inneholder større mengde sukker en cola..... :nei: hahaha

Edit: Her er en video fra POG ang. bcaa. Det han sier er akkurat hva jeg prøver å få frem.

Endret av DOG_50
Lenke til kommentar

Ville bare påpeke at det beste de klarte å hente ut av bcaa er redusert stølhet ved nye øvelser, så hvorfor da gymmet er full av grønne og knallrosa drikke forstår jeg ikke.

Ja alle på instagram drikker det, men de får betalt for å reklamere.

Det er ikke sånn at man på død og liv burde prioritere det.

Som Fagerli sier selv (og som Akse påpeker)

Børge A. Fagerli: As mentioned, as long as total protein intake is sufficiently high, 4-5 regular feedings at approx 4hr intervals with the last one being the largest, is going to cover 99% of your needs. I personally like some BCAAs pre-workout but there is still a lack of well-controlled long-term studies showing that it will make a major difference. This is still in line with my earlier recommendations, and I feel that many obsess about super-fast digesting expensive proteins and carb sources without covering basic nutritional needs.

Hadde man gitt 100 folk selvlysende grønn drikke med kun estoffer , fortalt at det var bcaa , så hadde nok treningen gått like bra.

Det finnes så klart unntak, PF og trening på 10 timers tom mage osv, men nekter å tru at alle trener sånn.

Lenke til kommentar

Er eplecidereddik virkelig så bra for oss?

Eplecidereddik er rik i mineraler, vitaminer og andre sunne stoffer. Den inneholder blant annet vitaminene C, E, A, P, B1, B2 og B6. Dens gunstige mineraler er blant annet magnesium, jern, kalsium, natrium, magnesium, svovel, kobber, fosfor og silisium med mer.

Eddiken er også rik i kalium, et mineral som ofte mangler i voksnes kosthold. Kalium er nøkkelen til vekst, bygging av muskler, overføring av nerveimpulser, hjerteaktivitet osv. Det hjelper også å forhindre sprø tenner, håravfall og rennende neser.

Eplecidereddik kan bidra til å regulere blodtrykket og redusere dårlig kolesterol. Den er rik på eplesyre som gir den sin anti-virus, anti-bakteriell og anti-sopp egenskaper.

Den kan også bidra til å forbedre tarm uregelmessigheter og til å fjerne giftstoffer fra kroppen i en raskere hastighet. Eddiken kan også bidra til å rense huden fra hudsykdommer og blemmer.

Om ikke det er nok så har forskningsstudier funnet ut at eplecidereddik kan være i stand til å drepe kreftceller eller bremse deres vekst! Og ikke minst gi mer energi!

Lenke til kommentar

Er eplecidereddik virkelig så bra for oss?

Eplecidereddik er rik i mineraler, vitaminer og andre sunne stoffer. Den inneholder blant annet vitaminene C, E, A, P, B1, B2 og B6. Dens gunstige mineraler er blant annet magnesium, jern, kalsium, natrium, magnesium, svovel, kobber, fosfor og silisium med mer.

Eddiken er også rik i kalium, et mineral som ofte mangler i voksnes kosthold. Kalium er nøkkelen til vekst, bygging av muskler, overføring av nerveimpulser, hjerteaktivitet osv. Det hjelper også å forhindre sprø tenner, håravfall og rennende neser.

Eplecidereddik kan bidra til å regulere blodtrykket og redusere dårlig kolesterol. Den er rik på eplesyre som gir den sin anti-virus, anti-bakteriell og anti-sopp egenskaper.

Den kan også bidra til å forbedre tarm uregelmessigheter og til å fjerne giftstoffer fra kroppen i en raskere hastighet. Eddiken kan også bidra til å rense huden fra hudsykdommer og blemmer.

Om ikke det er nok så har forskningsstudier funnet ut at eplecidereddik kan være i stand til å drepe kreftceller eller bremse deres vekst! Og ikke minst gi mer energi!

Har du sett Paul Chek på youtube nå? :mrgreen:

Lenke til kommentar

Her har du en. Den inneholder flere ulike forsøk, som ga positive resultater. Det er alltid to sider ved en sak. Det er ditt valg hva du velger å tro på, sier ikke noe på det! Men det finnes evidens fra begge sider. Om resultatet blir ulikt person fra person, vet jeg ikke. Kan jo være likt kreatin, og folk som ikke reagerer på tilskuddet av det. Jeg velger å være på den sikre siden, som man sier "better sore than sorry". Har man ikke mulighet til det, så overlever man heeelt fint uten, dette er som sagt småting i det store bildet.

War, du linker til en kilde som først sier at nitrogen oxide er tull, hvor kilden videre anbefaler BCAA...som du mener er ubrukelig. Hvorfor er kilden da troverdig fra ditt synspunkt? :p

Ernærings "spesialister" tror jeg man skal alltid ta med en klype salt. Dette fikk jeg bekreftet ikke så lenge siden, i en artikkel hvor dem fremstilte Cola som et sunnere vare enn banan, da bananer inneholder større mengde sukker en cola..... :nei: hahaha

Edit: Her er en video fra POG ang. bcaa. Det han sier er akkurat hva jeg prøver å få frem.

Nåvel, Dukien er universitetsutdannet innen ernæring. Hva slags bakgrunn har du?

BCAA= leuceine, isoleucine og valein.

Disse tre aminosyrene finnes i mat man spiser ellers.

De finnes i kjøtt, fisk, melkeprodukter, i grønnsaker osv.

SÅ! har mennesker en "proteinbuffer" som sikrer at man ikke går katabole på ihvertfall 2 DØGN om man spiser normalt nok proteinrik mat.

Martin Berkhan, som er den med mest sannsynlig mest kunnskap om (sammen med Layne Norton) periodisk faste sier at BCAA kun er nødvendig om man skal trene ut over en time fastende.

Og det er ikke engang for proteintilgang, det er for energitilgang for disse aminosyrene blir direkte omsatt i omløpet som energi om det er påkrevd.

Les deg opp før du poster, og ihvertfall før du linker til en patetisk leppesugende tulling på youtube som ikke har noen som helst kredabilitet...

Lenke til kommentar

Bah, har plutselig begynt og i mangel på bedre beskrivelse og "skjelve" i håndleddene når jeg benker, dvs at jeg blir ustabil og vagler fram og tilbake på en vinkende måte. Har ikke gjort noe annerledels, og ikke gått noe vanvittig opp i benk i det siste... Eneste jeg kan tenke meg til er at vi har fått nye stenger, med fungerendes kulelager på gymmet..

Anywho, tips til fix? Ekke keen på håndleddsstøtte, men går jo veldig utover løftene mine...

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med pulsbelte som man kan koble til android-apper? Gjerne via bluetooth. Leverte tilbake min Fitbit Charge, da jeg synes den var alt for unøyaktig og da ikke forsvarte prisen.

Så jeg vil heller ha noe som gjør én jobb og gjør den bra. Da tror jeg et pulsbelte vil være bedre. GPS-en på mobilen fungerer bra nok for logging av løypa, så et pulsbelte som kan kobles til vil nok gjøre at jeg får full kontroll over progresjonen min. En ting er jo at tidene jeg løper forbedrer seg, men nysgjerrig på pulsnivået mitt også.

Vil ha noe som er så nøyaktig som mulig, under tusenlappen.

edit: Feks http://www.polar.com/en/products/accessories/H7_heart_rate_sensor

Endret av uTukt
Lenke til kommentar

Bah, har plutselig begynt og i mangel på bedre beskrivelse og "skjelve" i håndleddene når jeg benker, dvs at jeg blir ustabil og vagler fram og tilbake på en vinkende måte. Har ikke gjort noe annerledels, og ikke gått noe vanvittig opp i benk i det siste... Eneste jeg kan tenke meg til er at vi har fått nye stenger, med fungerendes kulelager på gymmet..

Anywho, tips til fix? Ekke keen på håndleddsstøtte, men går jo veldig utover løftene mine...

Er ikke ekspert på området, men opplever det selv ifra tid til annen på benk, selv om jeg løfter vekt jeg er vant med. Hvis jeg skulle sagt hva jeg tror det er så tipper jeg mange faktorer: for lite søvn, dehydrert, høyt alkohol inntak, etc. Mao. små detaljer.

Men igjen, nye stenger kan også påvirke "feelingen" på stangen. Feks så hater jeg å trene på andre gym, da stengene og benken føles veldig annerledes ut.

Lenke til kommentar

Nåvel, Dukien er universitetsutdannet innen ernæring. Hva slags bakgrunn har du?

SÅ! har mennesker en "proteinbuffer" som sikrer at man ikke går katabole på ihvertfall 2 DØGN om man spiser normalt nok proteinrik mat.

Martin Berkhan, som er den med mest sannsynlig mest kunnskap om (sammen med Layne Norton) periodisk faste sier at BCAA kun er nødvendig om man skal trene ut over en time fastende.

Og det er ikke engang for proteintilgang, det er for energitilgang for disse aminosyrene blir direkte omsatt i omløpet som energi om det er påkrevd.

Les deg opp før du poster, og ihvertfall før du linker til en patetisk leppesugende tulling på youtube som ikke har noen som helst kredabilitet...

Nei, jeg har ingen universitetsutdanning eller noen som helst annen utdanning innen ernæring. Alt jeg deler her, har jeg lest meg opp på. Noe du også påstår jeg må gjøre mer av før jeg poster. Virkelig? Har du i det hele tatt lest kilden jeg posta ang BCAA? Denne, og mange fler er skrevet av forskere, professorer, eksperter på ernæring, ikke noe jeg plukka ut av løse lufta. Når de i tillegg legger fram forsøk, som viser positive resultater ved BCAA tilskudd, så burde det være nok bevis? :roll: (nå utelukker vi korupsjon, da dette går begge veier) Slike basic ting er noe hvert individ burde lese seg på, og ihvertfall de som driver med trening. Jeg snakker ikke om kompliserte ting om alle kroppens funksjoner og hvordan hver mm fungerer, da dette er høyt nivå (utdanning), men enkle ting om hva man får i seg og hva de ulike stoffene gjør, er ikke noe rocket science.

Altså du kan gjerne sende meg kilder som backer opp det du sier. Hvis du gidder, så skal jeg mer enn gjerne lese på det. Kanskje jeg lærer noe nytt, i mellomtiden forholder jeg meg til hva jeg har lært til nå.

Det ang siste setningen du skrev. Hva baserer du utsagnet ditt på? Chris Jones er et respektabelt individ innen naturlig kroppsbygging. Over 7 år med trening, og hvis du hadde tatt deg bryet og sett på hans innhold, så har han en svært imponerende fysikk. Når du i tillegg må kalle en ukjent for deg person, for en patetisk leppesugende tulling, så må du bare være sjalu? :) Observasjon, ingen påstand.

Bottom line. Det finnes nok av studies både for og imot BCAA tilskudd, med tanke på nytteverdi. Det er dette jeg prøver å få frem. Jeg prøver ikke tvinge det på noen, og heller har jeg ikke sagt at man MÅ ta det. Gainz blir det uansett. Hva du putter i deg, er opp til deg. Din kropp. Jeg personlig velger å investere i det. Men siden alle her er "eksperter", så gir jeg opp diskusjonen ang. BCAA. Mer trangsynte mennesker skal man lete lenge etter :p med unntak hehe. Tror de fleste her, har lært nok om BCAA til nå :thumbup:

Endret av DOG_50
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke ekspert på området, men opplever det selv ifra tid til annen på benk, selv om jeg løfter vekt jeg er vant med. Hvis jeg skulle sagt hva jeg tror det er så tipper jeg mange faktorer: for lite søvn, dehydrert, høyt alkohol inntak, etc. Mao. små detaljer.

Men igjen, nye stenger kan også påvirke "feelingen" på stangen. Feks så hater jeg å trene på andre gym, da stengene og benken føles veldig annerledes ut.

Støtter dette, plutselig sjelver jeg selv , da ofte i forbindelse med lite søvn ol.

Det skjer også når gymmet kjøper nye stenger som plutselig er svarte osv.

Kanskje det bare er annen diameter eller design :rofl:

Håndleddene skal iallefall være helt rette, men det vet jo alle.

---------------------

Nå vij jeg ikk si at "vi er trangsynte" med tanke på bcaas , før var det 2,2g protein pr kg som gjaldt, masse bcaa, glutamin og ribose, alt man googlet så bra ut og alle lovnader fra produsentene så gode ut.

I det siste, spesiellt siste året , etter de fleste kildene man finner er skrevet så kommer det frem nyere opplysninger. Nyere forskning viser reduserte effekter og man ser ting som at distinkte og seperate pulser av protein var bedre enn en konstant strøm. noe som skyldes at høye mengder av protein over en lengre periode resulterer i at proteinsyntesen slutter å svare på signalet fra aminosyrer osv.

Så konkluderes det slik :

En fersk studie av Burke LM, Hawley JA, Ross ML, Moore DR, Phillips SM, Slater GR, Stellingwerff T, Tipton KD, Garnham AP, Coffey VG., Preexercise Aminoacidemia and Muscle Protein Synthesis after Resistance Exercise., Med Sci Sports Exerc. 2012 May 22. [Epub ahead of print]

viste blant annet at whey + leucine inntatt i en slurk (bolus) 45min før trening var underlegen den samme dosen spredt ut over de neste 3 timer (puls), noe som etterlignet aminosyrenivåene fra et «langsomt» protein.

Jeg vil tro en medvirkende årsak er at med bolus var aminosyrenivåene allerede fallende når treningen startet. De fleste har jo minst en eller to måltider i seg før de drar på trening, så med mindre du er veldig sulten og/eller det siste måltidet var for mer enn 3-4 timer siden, er det ikke noe reelt behov for super-magiske, ultra-hurtige hydrolyserte proteiner eller BCAA før trening.

Så konkluderer vi igjen at bulk = mye mat = spiser sansynligvis ofte = spiser sansynligvis ikke lenge før trenign = slipper å kjøpe bcaas , samtidig som vi vet at det har fordeler også om man kjører periodisk faste eller trener på tom mage.

Skal man da anbefale det som et tilskudd i siggen på forumet?

Ville iallefall ha puttet det under den fulle kosten, tran, kreatin og zma.

Så er man over på det Akse sier, hadde bcaa-brukerene brukt de samme pengene på rema 1000 på mat hadde resultatene vært bedre , kun av den grun alene at de fleste spiser forlite på bulk.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ingen universitetsutdanning eller noen som helst annen utdanning innen ernæring. Alt jeg deler her, har jeg lest meg opp på. Noe du også påstår jeg må gjøre mer av før jeg poster. Virkelig? Har du i det hele tatt lest kilden jeg posta ang BCAA? Denne, og mange fler er skrevet av forskere, professorer, eksperter på ernæring, ikke noe jeg plukka ut av løse lufta. Når de i tillegg legger fram forsøk, som viser positive resultater ved BCAA tilskudd, så burde det være nok bevis? :roll: (nå utelukker vi korupsjon, da dette går begge veier) Slike basic ting er noe hvert individ burde lese seg på, og ihvertfall de som driver med trening. Jeg snakker ikke om kompliserte ting om alle kroppens funksjoner og hvordan hver mm fungerer, da dette er høyt nivå (utdanning), men enkle ting om hva man får i seg og hva de ulike stoffene gjør, er ikke noe rocket science.

Altså du kan gjerne sende meg kilder som backer opp det du sier. Hvis du gidder, så skal jeg mer enn gjerne lese på det. Kanskje jeg lærer noe nytt, i mellomtiden forholder jeg meg til hva jeg har lært til nå.

Det ang siste setningen du skrev. Hva baserer du utsagnet ditt på? Chris Jones er et respektabelt individ innen naturlig kroppsbygging. Over 7 år med trening, og hvis du hadde tatt deg bryet og sett på hans innhold, så har han en svært imponerende fysikk. Når du i tillegg må kalle en ukjent for deg person, for en patetisk leppesugende tulling, så må du bare være sjalu? :) Observasjon, ingen påstand.

Bottom line. Det finnes nok av studies både for og imot BCAA tilskudd, med tanke på nytteverdi. Det er dette jeg prøver å få frem. Jeg prøver ikke tvinge det på noen, og heller har jeg ikke sagt at man MÅ ta det. Gainz blir det uansett. Hva du putter i deg, er opp til deg. Din kropp. Jeg personlig velger å investere i det. Men siden alle her er "eksperter", så gir jeg opp diskusjonen ang. BCAA. Mer trangsynte mennesker skal man lete lenge etter :p med unntak hehe. Tror de fleste her, har lært nok om BCAA til nå :thumbup:

Chris Jones har en youtubekanal, det er omtrent det han har.

Se bak på boksen din med BCAA, der vil labelen fortelle hva slags aminosyrer produktet inneholder.

Disse aminosyrene danner proteiner funnet i mat generelt, egg og så melk har den beste sammensetningen.

Med mindre man trener fastet har ikke BCAA funksjon annet enn å blinde reseptorer. Dette ble det linket til tidligere.

jeg skjønner hva du vil frem til når du sier at de har lagt frem resultater som tilsier at BCAA gir resultater. men det gjør mat og.
Å "spise sunt" (relativt begrep) vil tilføre alt man trenger av både makro og mikro næringsstoffer.

Passer man på å holde proteininnholdet høyere enn hvermannsen så kommer man i mål med det man ønsker å oppnå uansett.

Vi er ikke trangsynte, er mer heller det at vi har erfart at ethvert nytt "revolusjonerende" produkt bare er et tilskudd. For det er det BCAA sammen med proteinpulver, vitaminer, kreatin osv er.

Lenke til kommentar

Hva er deres synspunkt på BP-teknikk hvor man "jukser" ved å løfte rumpestumpen fra benken på vei opp, altså "får hjelp" fra bein/rygg?

For leeeenge siden trente jeg på et rent styrke-gym hvor stort sett alle konkurerte, altså løftet på trening slik de måtte løfte for å få "godkjente løft" i konkuranser.

Da var det fy-fy å heve stumpen fra benken.

Om man ikke løfter BP for å konkurere, er det ikke da likevel litt kjedelig å vite at man ikke løfter "riktig"? Det er jo ingen tvil om at man løfter mindre ved å ha bållene nedi hele veien?

synspunkter?

Lenke til kommentar

Folk kjører benkpress på alle tenkelige måter. Lav ROM for å treffe spesielle deler av muskelen, høy ROM for å involvere både bryst, tri og skuldre. I tillegg blir det ofte dårlig teknikk når man løfter veldig tungt.

For mengdetrening bør man ha så korrekt teknikk som mulig, men samtidig presse seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...