Dukien Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 http://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/hva_er_passelig_vekter lettere å forholde seg til. Er umulig for meg å vite over internett, men på den infoen som du legger til grunne så er jeg i tvil at noe "henger etter fra tidligere tid". Total energibalanse vil over tid diktere endringer i endogene fettlagre og har fått inntrykket at du er relativ ung, er i fysisk aktivitet og er mer eller mindre i energibalanse. Melk inneholder melkesukker, altså laktose. Som alt annet og ved et større inntak av energi enn hva man forbruker så er dette utgangspunktet for endringer i fettvev og her i favør oppgang. Noe sukker her og der vil også på sin side trolig gå helt fint. Virker som du også verdsetter smaken av sjokolademelk. Muligens du kan redusere istedenfor å ekskludere? Kanskje drikke oboy+ melk annenhver dag istedenfor hver dag, og ei heller droppe sukkeret på havregrynet? Smakspreferanser er et undervurdert og valid argument, synes jeg. Lenke til kommentar
Heinseberg Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Hei Gainer er det noen som tar det? Ønsker å øke i vekt og øke muskelmasse. Tar kreatin og protein, men om man går opp i vekt av gainer er jeg villig til å prøve det. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) Som beskrevet ovenfor; en økning i muskelmassen og/eller fettmasse blir utelukkende diktert av energibalansen, over tid. Gainer burde være sterkt nedprioritert om det lar seg gjøre å få dette dekt av mat. Hele matvarer på sin side bidrar med masse "gratispassasjerer" med alle disse fancy bioaktive komponentene. Mye av disse er ikke engang identifisert, annet enn at matvarene som blir spist på jevnlig basis er assosiert med en sunn helse. Endret 20. januar 2015 av Dukien 1 Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Spør uansett, kan være det er dumt men eg har ikke like mye peiling som andre her inne. De dagene eg spiser kyllingfilé/fisk o.l, er det vits å ta proteinshake de dagene? For for min del så virker det å være bortkastet de dagene eg garantert får i meg plenty med protein. Shake bare tas de dagene en ikke får i seg "nok" protein fra skikkelig mat, correct? Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) Spør uansett, kan være det er dumt men eg har ikke like mye peiling som andre her inne. De dagene eg spiser kyllingfilé/fisk o.l, er det vits å ta proteinshake de dagene? For for min del så virker det å være bortkastet de dagene eg garantert får i meg plenty med protein. Shake bare tas de dagene en ikke får i seg "nok" protein fra skikkelig mat, correct? Spør uansett, kan være det er dumt men eg har ikke like mye peiling som andre her inne. De dagene eg spiser kyllingfilé/fisk o.l, er det vits å ta proteinshake de dagene? For for min del så virker det å være bortkastet de dagene eg garantert får i meg plenty med protein. Shake bare tas de dagene en ikke får i seg "nok" protein fra skikkelig mat, correct? Bedre å spørre en gang for mye enn for lite. Her inne blir det tatt hensyn til kunnskapsnivået slik at man ikke skal være redd for å stille spørsmål. Generelt så er behovet for protein overvurdert, med en ganske så stor margin. De fleste dekker behovet via helt normal kost. Personer som trener har i tillegg fokus på proteinrike matvarer, slik du også ser ut til å ha. Med det sagt så vil tilskudd være aktuelt om av andre grunner, et stressende liv, manglende matlyst etc. Endret 20. januar 2015 av Dukien 2 Lenke til kommentar
War Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) "nok protein" er vel 1,7g-ish pr kg fettfrie kroppsvekt, snakker 2 kyllingfilleer i snitt her, det burde la seg dekke av normal kost. Jeg velger pulver pga jeg er ute av huset 18t i døgnet, har liksom bare 1 min på butikken til å fikse mat på som må spises i kassa. (bulk) Endret 20. januar 2015 av War Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) Det er svært få holdepunkter for et inntak over 1,2-1,7g/per kg vil være hensiktsmessig når hensikten er å bygge muskelmasse. For nybegynnere så vil det øvre siktet være hensiktsmessig og for viderekommende styrkeløftere/kroppsbyggere motsatt, altså det lavere siktet. For jenter så vil dette også innebære 15% mindre andel. Endret 20. januar 2015 av Dukien Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 In other news, nå måtte jeg legge inn et svar til Hexeberg i kommentatorfeltet, angående kostrådene og budskapet at korn er skylden for fedmeepidemiologien. Den argumentasjonen hans gjør det vanskelig å diskutere dette her fra et saklig ståsted. http://m.db.no/2015/01/20/kultur/meninger/debatt/kosthold/folkehelse/37258489/ 3 Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 http://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/hva_er_passelig_vekter lettere å forholde seg til. Er umulig for meg å vite over internett, men på den infoen som du legger til grunne så er jeg i tvil at noe "henger etter fra tidligere tid". Total energibalanse vil over tid diktere endringer i endogene fettlagre og har fått inntrykket at du er relativ ung, er i fysisk aktivitet og er mer eller mindre i energibalanse. Melk inneholder melkesukker, altså laktose. Som alt annet og ved et større inntak av energi enn hva man forbruker så er dette utgangspunktet for endringer i fettvev og her i favør oppgang. Noe sukker her og der vil også på sin side trolig gå helt fint. Virker som du også verdsetter smaken av sjokolademelk. Muligens du kan redusere istedenfor å ekskludere? Kanskje drikke oboy+ melk annenhver dag istedenfor hver dag, og ei heller droppe sukkeret på havregrynet? Smakspreferanser er et undervurdert og valid argument, synes jeg. Jeg kan jo kutte ut melk annenhver dag ja. Og heller redusere sukkeret på havregrynene gradvis. Klarer ikke å kutte sukkeret på gryna helt. Jeg skal jo egentlig bulke, men greit at ikke midjen blir for stor. Av både helse og utseendemessige grunner. Skal jo deffe en eller annen gang og, men det er nok enda 10 kg til før jeg gjør det ser det ut til. Da har jeg økt 30 kg siden jeg begynte, og det er ikke bare bare å gå fra 60 til 90 kg uten å få noe ekstra. Men, da er ihvertfall noen av spørsmålene mine oppklart Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Bare hyggelig, høres ut som du er på rett vei så lykke til videre. Sånn for øvrig er jeg lite fan av "bulk" og "deff". Fått inntrykk av at personer kan variere 20 kg+/- mellom vinter og sommer. Helhårskroppen er en filosofi jeg selv mener er mer bærekraftig, og justere deretter smått enten opp eller ned. Men flere veier fører til samme mål og klisjéaktig ble ikke Roma bygget på en dag. 3 Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) Jeg er enig i det med helårskropp, men tålmodigheten min suger. Jeg har brukt snart 3 år på de 20 kiloene da, men 2 1/2 år av de har vært dårlig med kosthold. Og i perioder fort opp, for å så få noen hindringer og da gå ned 5-6-7 kilo igjen. Ikke noe kontinuitet. På grunn av det har det blitt litt mer fett enn jeg kunne hatt, om jeg hadde latt vær å begynne de første månedene med 1 kg opp i uka.... Hva faen tenkte jeg på. Fordelen med dette er at jeg ikke orker noe mer sjokolade, snacks, potetgull, kaker, brus og alt usunt drit. Liker det rett og slett ikke lenger. Kunnskapsnivået mitt øker, og satser på at jeg kan ha en helårskropp etterhvert. Jeg er ikke laget for å overspise. Det er derfor jeg drikker så mye melk. Har hatt veldig dårlige vaner på mat gjennom hele livet, men det blir bedre og bedre. Endret 20. januar 2015 av hfthomas 1 Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) +1 til Dukien. En vektjustering på <10% i forhold til sommer/vinter er en bedre filosofi for folk flest. Det er begrenset hvor mye masse/styrke et enormt overskudd tilfører i forhold til en mer sober tilnærming (rundt 300-500 kcal i overskudd per dag). Et mindre fettlager vil i tillegg føre til at man ikke trenger å kutte kaloriene like dramatisk når man vil ha frem "sommerformen". Dette er naturligvis gunstig med tanke på å beholde den muskelmassen og styrken man har tilegnet seg. Men, folk er forskjellig. Det beste er alltid å prøve begge deler i noen år for deretter å finne ut hva som fungerer best for sin egen kropp. Endret 20. januar 2015 av LarsP 1 Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) Sukker på havregryn?! Vil du ha sødme så legger du bare til rosiner eller fryste blåbær, du vil aldri vurdere sukker igjen! Endret 20. januar 2015 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Havregryn smaker jo dritt uansett. Jeg hiver det i smoothien min heller. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Da tilbereder du den feil, det trenger ikke smake havregryn engang. Jeg spiser en skål med 100g havregryn +div snacks hver eneste dag året rundt. Men, jeg ville aldri spist kun havregryn alene Lenke til kommentar
Brotato Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 (endret) Hva tenker dere om denne pakken?: http://www.proteinfabrikken.no/hovedsiden/Pakkelosninger/Styrkepakker/Champion-Pakke-Jordb%C3%A6rsmak-Proteinfabrikken-Pakkel%C3%B8sning22751-p0000015491 Noen som har prøvd disse produktene? Er de å anbefale? Tenker spessielt på ZMA, BCAA, Testo-pro og L-Glutamin Jeg har tidligere brukt lite tilskudd, annet enn whey og diverse vitaminer (Multi/D/Magnesium/Sink/Omega3). Litt om meg: Fulltidsjobb, jobber til 5. Er 21 år og føler jeg er i ganske grei form. Trener styrke 3-4 ganger i uka, fotball 2 ganger og går i tillegg litt på ski. 185cm/88kg Årets mål treningsmessig er egentlig å gjennomføre birken på ski på en grei måte, ha grei fremgang på maksløft og sommerkroppen. Hadde vært fint å gå ned 4-5 kilo fett de neste månedene Er dette noe for meg? Eller er det andre ting jeg burde se etter? Føler jeg har ganske treg fremgang, spesielt på styrkefronten iforhold til hvor mye jeg har trent de siste årene. (Løfter atm 100kg knebøy, 87kg benk og 120 mark). Endret 20. januar 2015 av Brotato Lenke til kommentar
Akse Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Da tilbereder du den feil, det trenger ikke smake havregryn engang. Jeg spiser en skål med 100g havregryn +div snacks hver eneste dag året rundt. Men, jeg ville aldri spist kun havregryn alene For all del, det kan sikkert smake decent, men jeg spiser såpass mye at jeg ikke gidder å trø i meg ting jeg sliter med å få ned 1 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Hva tenker dere om denne pakken?: http://www.proteinfabrikken.no/hovedsiden/Pakkelosninger/Styrkepakker/Champion-Pakke-Jordb%C3%A6rsmak-Proteinfabrikken-Pakkel%C3%B8sning22751-p0000015491 Noen som har prøvd disse produktene? Er de å anbefale? Tenker spessielt på ZMA, BCAA, Testo-pro og L-Glutamin Jeg har tidligere brukt lite tilskudd, annet enn whey og diverse vitaminer (Multi/D/Magnesium/Sink/Omega3). Litt om meg: Fulltidsjobb, jobber til 5. Er 21 år og føler jeg er i ganske grei form. Trener styrke 3-4 ganger i uka, fotball 2 ganger og går i tillegg litt på ski. 185cm/88kg Årets mål treningsmessig er egentlig å gjennomføre birken på ski på en grei måte, ha grei fremgang på maksløft og sommerkroppen. Hadde vært fint å gå ned 4-5 kilo fett de neste månedene Er dette noe for meg? Eller er det andre ting jeg burde se etter? Føler jeg har ganske treg fremgang, spesielt på styrkefronten iforhold til hvor mye jeg har trent de siste årene. (Løfter atm 100kg knebøy, 87kg benk og 120 mark). Det er 1300 kroner bedre brukt på Kiwi eller Rema 1000. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Havregryn smaker jo dritt uansett. Jeg hiver det i smoothien min heller. Jeg pleier å koke havregryn med H-melk og kutte eplebiter inni, er jeg i YOLO humør avslutter jeg med banan oppå. Siden eplene også blir kokt og inneholder en god del sukker så gir det hele havregrynet en "sukrings-smak". Sleng på noe kanel og litt cottage cheese så har vi en gigantisk skål av sunn gainz. Kan slenge ut bilde her senere idag. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå