Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Greit nok, men det er da bedre enn ingenting?

Man kan trene mye av de samme med de der som med stang, bare på en litt annen måte.

Joda, det er fullt mulig, og jeg trente med kettlebells forrige lørdag, men jeg klarer ikke å finne samme motivasjon.

Shut up and SQUAT!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg skyte inn noen frie tanker; etter at jeg flyttet tilbake til Oslo ifjor høst så har styrken og vekta uten at jeg har vært klar over det gått sakte men sikkert ned. Fra å veie 75 +/- veier jeg nå 67 +/- fordelt på 175 CM. Måtte nesten le når jeg så meg i speilet for det får da ikke være måte på! Dette skyldes først og fremst studielivet men har nå bestemt meg for å ta grep. I utgangpunktet teller jeg ikke kalorier og aldri noen mål - spiser etter metthetsfølelsen. Sist gang så logget jeg og det fungerte som fjell ved en helt fenomenal vektoppgang.

Så la den absurde metthetsfølelsen starte, nok engang! :D

Lenke til kommentar

For min del, er det vondt i skuldrene når jeg tar low-bar pga. muskelubalanse i skuldrene, så de blir strukket bakover. Det er mao. godt for skuldrene, da forsiden(front delt) blir strukket bakover til sin korrekte posisjon.

Om dette er samme smertene dere opplever kan jeg ikke svare på, men det er godt mulig, da det er veldig vanlig med holdningsproblemer.

Lenke til kommentar

Var på SATS i julen (siden hadde gratiskort på trening der) og tok benkpress. Prøvde meg på 50kg, da gikk det utrolig greit! Tok 6-8 reps og 5 sett. Kommer tilbake til mitt faste treningssted og der klarer jeg nesten ikke ett sett med 50kg. Wtf?! På SATS var det mindre skiver i fysisk form de hadde, og ikke slike skiver på mitt faste sted med drittmye gummi elns på.

Lenke til kommentar

Nå skal jo tøying, rulling og ryggøvelser ( ikke bare fremsidefokus) rette på dette.

Får du like vondt om du holder hendene rett ved skivene?

Naturlig nok, nei. Da blir ikke front delts strukket bakover.

Det utelukker jo en del andre ting isåfall.

Jobbet et år selv med å få skuldrene 10 cm bak, nå er de der permanent, men da ble mobiliteten 0akse også flyttet dit , så jeg er 90 år selv i bøy-grep.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål som noen ernæringseksperter kanskje kan svare på:

Jeg har et greit kosthold, og løfter vekter 3 ganger i uken. Kostholdet mitt består av kylling, kjøtt, egg, skummet melk, avocado, mandler, 1 ss extra virgin olivenolje, havregryn og diverse andre sunne ting, som blir tipset om når man skal øke i muskelmasse.

Det er lite usunt fett i kostholdet mitt, og proteinnivået er på alt mellom 160 til 210 gram. Jeg går opp ca 0,5kg i uka. Er ikke sikker på hvor mye kalorier jeg får i meg, men rundt 3000. Teller ikke alt. Det eneste som er usunt er oboyen til melka jeg drikker. 7-8 ts om dagen. Og sukker på havregrynene. Det er det eneste jeg spiser av "rent sukker", jeg spiser nesten ikke noe annet snacks eller søtsaker.

Problemet er at jeg går omtrent kun opp rundt midjen. Veldig lite økning ellers. Jeg leste nylig noe interessant om mat uten fiber, og det var at leveren ikke klarer å holde følge med kroppen når man får i seg for mye kalorier på en gang, og at overskuddet av sukker blir til fett rundt indre organer(Story of the human body/Lieberman) Er det melken som er problemet her? Jeg drikker 1 liter styrk i lunsjen, og 1/2 liter skummet etter middag. Selv om det er veldig lite fett i melken jeg drikker, så har jeg en mistanke om at det er dette som skjer når jeg drikker melk. Det er jo mye sukker i melk, i tillegg til oboy, som omtrent bare er sukker det også(får ikke i meg melk uten..) Og hva med proteinene? Blir de også "borte" på samme måte når det ikke er fiber tilstede. Eller fast føde som man også kaller det.

Noen som kan bekrefte at det er dette som er problemet? Eller noen andre meninger?

Lenke til kommentar

Det du tenker på er abodminal fedme, som skiller seg ut fra subkutant fet. Dette skyldes et overbruk av alkohol eller/og et kosthold med mye sukker. Bordsukker inneholder glukose + fruktose og sistnevnte skiller seg ut ifra metabolismen sammenlignet mot glukose. Meget kort fortalt hopper den over det hastighetbegrensende trinnet i leveren ved metabolismen som fører til at ved et stort inntak så har ikke leveren noe valg å lagre dette. Samlet referer man til dette som "fettlever" eller "bukfedme". I befolkningen blir dette ofte referert til som "tynnfeite" personer, ofte med en sedat livsstil, og et forhøyet inntak av både alkohol og sukkerrike matvarer.

Basert på det du skriver så betviler jeg at dette har skjedd hos deg, for man skal være "drøy flink" over en noe lengre tidsperiode og det er nok andre kofondurende faktorer; alt ifra væskeinntak til kanskje hakket for mye energiinntak over tid kombinert med en overvurdering av treningskvalitet. Dette selvsagt er ikke ment å neglisjere treningen din, da jeg har ingen forutsetning for å si noe om dette og er ment på et generelt basis. Muligens du kan ekskludere noe av sukkeret og oboy en periode og se om dette vil gi gi noe utslag? Melkesukker (Laktose) er et disakkarid bestående av galaktose + glukose. Med andre ord inneholder denne ikke fruktose.

For øvrig har WHO laget en antropometrisk måling som har som hensikt å predikere bukfedme.

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke problemet være at du legger på deg for mye per uke, og at overskuddet, som ikke blir muskler, da blir til fett?

Ja 0,5 kg er vel kanskje i overkant? Bare rart jeg ikke øker noen andre steder enn rundt magen.

Jeg har ikke drukket alkohol på ganske lang tid. Bortsett fra et par glass med vin et par dager i jula. Forbruket har vært tilnærmet null siden sommeren. Så akkurat det er nok utelukket ja. Men hva med tidligere? Jeg har jo vært en som har levd på sjokolade i ukedagene og alkohol i helgene fram til at jeg fant ut for 1 1/2 år siden at jeg ville leve mye sunnere. Henger noe igjen fra det? Var tynnfeit til en viss grad. Har ikke hatt stor mage, men bare vært tynn og usunn. Hvis jeg forstår deg rett, så skal ikke melk falle innenfor denne bukfett-teorien, siden det ikke inneholder sukker som gjør utslag? Men, at sukkeret jeg tilsetter er et større problem enn selve melken?

For å ta det på amøbenivå sånn at jeg forstår :p

Jeg skal droppe skummet melk etter middag for å få i meg mindre kalorier og mindre oboy, og prøver å venne meg til mindre oboy i melka i lunsjen, og ser om det er for høyt kaloriinntak + sukker som er problemet. Løfter så hardt jeg kan på gymmet, men jeg kan jo ikke utelukke treningskvalitet som du sier. Altså, jeg får ikke de resultatene jeg vil ha, så det er uansett noe jeg gjør feil.

Denne du tenker på når du snakker om antropometrisk måling?:

http://www.who.int/nutrition/publications/growth_physical_status/en/

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...