Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da tror jeg valget mitt har falt på Fierce 5 programmet. Jeg leste meg opp på de store programmene (ICF 5x5, Babylover's Starting Strength, AllPro osv) og diverse saker om at det ikke var bra osv, så Fierce 5 virker lovende.

Men ett problem. Programmet har Incline Bench, jeg har ingen spotter/kompis for tiden så det kan bli litt skummelt, er det noe jeg kan erstatte den med? Maskin, manualer o.l?

EDIT: Fant en erstatning muligens: Incline Press w/Handles On FSFIB

Jeg har svært sjelden spotter i benk. Bruk fornuft, så går det alltid bra. Alltid få noen til å spotte maksløft da.

Ja det pleier å gå fint så lenge jeg ikke prøver meg på den 6 reppen etter sånn 3 sett. I programmet er det 3x5 så glem problemet, det vil nok gå bra :)

Jeg har ikke helt bestemt meg allikavel for program. ICF5x5 virker også lovende. Men hvilket av Fierce 5 og ICF5x5 aner jeg ikke. Noen som vet hvilket som passer meg best? ICF5x5 programmet har litt mer øvelser.

Lenke til kommentar

Uten om at han ikke har peiling på hvordan man trener triceps eller mage så er det ikke så verst nei.

Så er det jo igjen kcal og progresjonen og deloaden man velger som gir resultatene, ikke programmet.

Mener bare husk å sette opp programmet rett også selv om du får øvelsene i fanget.

Lenke til kommentar

ICF 5x5 vil gi resultater gitt at du orker å gjennomfører det, men det er mer volum enn de fleste vil gidde. Personlig hadde jeg kuttet ut shrugs og litt av kjerneøvelsene i hvert fall.

Er det noen av de andre øvelsene på programmet der da som tar skuldre annet enn barbell shrugs? Eller mener du det holder med militærpress på dag b?

Ja ser det er flere sett på mange av de. På Fierce 5 så var mest 3 sett det gikk i.

409323137.jpg

Så siden jeg ønsker størrelse så er det vel fint med 5 sett og flere reps. Har trent med 5 sett på hver øvelse i bro-splitt programmet så skal vel gå fint dette. Men var en del øvelser, dette tar vel laang tid om dagen. Men tror dere det er mulig å bytte ut Cable Crunches med en annen mageøvelse noe ala situps, som jeg kjører på hviledagen?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Planke ja, situps er like dårlig.

Man kan ikke bryte bindevev uten progresjon, man har for sterkt bindevev uten deload og med styrke-vekter er hviletiden for nervesystemet lenger. Det finnes ikke pose og sekk, men det kan la seg gjøre med litt peil.

Men offer på ene siden blir det.

Den nederste grafen stemmer vel første par årene. Men så stor eller sterk man kan blo over 10 år så blir det mer brosiencegraf

Lenke til kommentar

Verdens beste vektløfter uansett vektklasse, Ilya Ilyin, har treningsvideoer ute der han trener sit ups. Jeg skal sende han melding på Twitter om at han ikke vet hva han holder på med og at du er tilgjengelig for coaching :)

Si meg, har du like høy sosial intelligens som en glassmanet? Kan du starte en eneste diskusjon basert på egen erfaring og kunnskap, og ikke hva "vektløfter X mener om emne Y"?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Si meg, har du like høy sosial intelligens som en glassmanet? Kan du starte en eneste diskusjon basert på egen erfaring og kunnskap, og ikke hva "vektløfter X mener om emne Y"?

Dusteinnlegg. Jeg har hatt mange innlegg her inne basert på egen erfaring og kunnskap. Hvis du ikke skjønner hvorfor det kan være relevant å se på hva verdens beste utøvere gjør så forteller det mye om deg. Unntaket er kroppsbyggere, de gjør mange ting som er tilbakestående.

Lenke til kommentar

Arnold også trente det.

De gjør det bra tross av og ikke på grunn av.

Ved å trene den så reklamerer man med at man ikke har et snev av peil på hva core faktisk har som funksjon. Uansett nivå.

Den største feilen man kan gjøre i treningsverden er å se på de store gutta og kopiere.

Man bør heller ikke reklamere så mye med det ;)

Sååå hvor mange her inne vet hvordan man trener bøy og benk med kjetting tru :shrug:

Vi kan jo ta en gjennomgang så man slipper å gjøre det feil.

Hva med hvorfor også kanskje :evil:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Verdens beste vektløfter uansett vektklasse, Ilya Ilyin, har treningsvideoer ute der han trener sit ups. Jeg skal sende han melding på Twitter om at han ikke vet hva han holder på med og at du er tilgjengelig for coaching :)

Alltid morsomt med ironiske brukernavn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ey mobbing er forbudt.

Khetting kan man svare på da, det er jo noe alle kan ha bruk for om de har.

Kjetting ja. Det er vel for å få forskjellig belastning gjennom løftet, og gjøre det tyngre på lockout?

Forklar gjerne nærmere.

Lenke til kommentar

Det er som du sier, det blir tyngre og tyngre hele vegen opp, ikke bare trener man siste fase av løftet mer, men man kan også presse like mye igjennom hele løftet uten å måtte "stoppe opp når man nesten er øverst i løftet" , det øker også eksplosiviteten.

Så skal all den tunge kjettingen ligge på gulvet når stanga er i nederste posisjon i løftet, så den tunge kjettingen må da være festet i en tynnere en som henger i stanga.

På den måten kan man ta med kjettingen som en del av progresjonen også, samt ha kontroll på vektene.

Kjettingen burde være av sorten man knapt klarer å løfte hele av, ikke jernia-kjetting, men det sier vel seg selv.

Lenke til kommentar

Det er som du sier, det blir tyngre og tyngre hele vegen opp, ikke bare trener man siste fase av løftet mer, men man kan også presse like mye igjennom hele løftet uten å måtte "stoppe opp når man nesten er øverst i løftet" , det øker også eksplosiviteten.

Så skal all den tunge kjettingen ligge på gulvet når stanga er i nederste posisjon i løftet, så den tunge kjettingen må da være festet i en tynnere en som henger i stanga.

På den måten kan man ta med kjettingen som en del av progresjonen også, samt ha kontroll på vektene.

Kjettingen burde være av sorten man knapt klarer å løfte hele av, ikke jernia-kjetting, men det sier vel seg selv.

Supert. Dette skal implementeres. Regner med det er lurt å kjøre det på arbeidssett rundt 70-90%?

Lenke til kommentar

Man kan ikke bryte bindevev uten progresjon, man har for sterkt bindevev uten deload og med styrke-vekter er hviletiden for nervesystemet lenger. Det finnes ikke pose og sekk, men det kan la seg gjøre med litt peil.

Hva mener du her, kan ikke bryte bindevev uten hviledager, så jeg kan ikke ta mage på en hviledag i programmet?
Lenke til kommentar

Skal på det årlige fagseminaret i samfunnsernæring og mye av vårt eget fakultet satsingsområder skal presenteres; Et av seminarene som jeg gleder meg uhyre mye er nutrigenomic. Kort sagt så omhandler det spesifikke metabolitter/substanser i mat som kan påvirke genutrykket (epigenetikk). Vi vet at miljøet har denne evnen og at maten vi spiser kan endre dette, derimot vet vi svært lite om hva/hvilke/hvor mange da maten består av så sinnsvakt mange forskjellige bioaktive komponenter. Vi har også mulighet å skrive mastern om svært mye spennende innen dette (omega-3 og gener) (melk, human proteinsyntese hos eldre) (melkefett og gener) etc. Forhåpentligvis kan man om 10 år+/- gi mer spesifikke råd til forskjellige grupper i samfunnet, da nyere litteratur har vist at eksempel omega-3 ikke har effekt for noen undergrupper i samfunnet. Men som sagt; krystallkulen er fortsatt tåkete.

Kostholdsdetaljer er dog av mikroskopisk betydning sammenlignet med hva medikamenter kan gjøre :)

Men det havner kanskje på siden av studiet og blir ikke valgbart emne for deg selv om man kan gjøre langt større og mer interessante oppdagelser der.

Lenke til kommentar

Skal på det årlige fagseminaret i samfunnsernæring og mye av vårt eget fakultet satsingsområder skal presenteres; Et av seminarene som jeg gleder meg uhyre mye er nutrigenomic. Kort sagt så omhandler det spesifikke metabolitter/substanser i mat som kan påvirke genutrykket (epigenetikk). Vi vet at miljøet har denne evnen og at maten vi spiser kan endre dette, derimot vet vi svært lite om hva/hvilke/hvor mange da maten består av så sinnsvakt mange forskjellige bioaktive komponenter. Vi har også mulighet å skrive mastern om svært mye spennende innen dette (omega-3 og gener) (melk, human proteinsyntese hos eldre) (melkefett og gener) etc. Forhåpentligvis kan man om 10 år+/- gi mer spesifikke råd til forskjellige grupper i samfunnet, da nyere litteratur har vist at eksempel omega-3 ikke har effekt for noen undergrupper i samfunnet. Men som sagt; krystallkulen er fortsatt tåkete.

Kostholdsdetaljer er dog av mikroskopisk betydning sammenlignet med hva medikamenter kan gjøre :)

Men det havner kanskje på siden av studiet og blir ikke valgbart emne for deg selv om man kan gjøre langt større og mer interessante oppdagelser der.

Utdyp gjerne. Snakker du doping?

Spør du meg så er det mye mer interessant med temaet innen kosthold, men kanskje siden jeg mistet gløden av bol. :)

Lenke til kommentar

Endokrinologi er ikke mitt fagfelt. Så dette omhandler ikke medikamenter eller lignende substanser innenfor farmakologi. Er uenig, det er ikke uten grunn til at molekylær-ernæring har fått økt oppmerksomt. Alkohol & røyk er et eksempel her. Hvorfor kan noen røyke i 60 år og være friske mens størsteparten vil være i betydelig økt risiko? Vi vet fortsatt lite men det betyr ikke at dette ikke vil ha relevans for eks folkehelsen en gang i fremtiden. Lurer på om du kan utdype hva du legger i mikroskopisk betydning og i tilfelle hvilke(n) medikamenter du mener kan ha en relevans for økt folkehelse?

For øvrig så er jo det også slik at en del medikamenter har interaksjoner med blant annet metabolitter i mat og leverens individuelle metabolisme kan enten øke eller senke den biologiske effekten. Cytokrom P450 komplekset i leveren kan være diffust her , johannesurt og p-piller kan være et klassisk eksempel her.

Se gjerne denne : http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/kosthandboken-veileder-i-erneringsarbeid-i-helse-og-omsorgstjenesten/Documents/Legemiddelinteraksjoner.pdf

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...