War Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Glute bgidge ol. Det er få sett pga man øker vektene fort. http://www.kalibergym.no/bygg-grunnstyrke-med-riptoes-starting-strength/ Lenke til kommentar
Lami Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Er det et program jeg også kan følge istedenfor?Ser at det er noen øvelser mer. Han Gunnar tar også bare markløft en gang i uken står det, hvorfor? Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 (endret) Setter for mye press på korsryggen antar jeg. Hvorfor skal du begynne med SS hvis du har drevet med styrketrening? er det ikke bedre å starte med et intermediate program slik som Texas Method, Madcow eller P/P/L? Hater egentlig å sutre over skader og plager, da det meste går over av seg selv, eller at det handler om å endre teknikk/forbedre teknikk. Men nå opplever jeg noe rart med det høyre kneet. Opplevde tidligere litt ubehag (ikke vondt) i korsryggen etter knebøy. Gikk igjennom en del videoer, og endret til low-bar. Føltes umiddelbart mye bedre. Holdt på et par uker, og etter ei økt merket jeg litt smerter i kneet. Tok meg derfor en uke fri fra bøy, men ga seg ikke. Testet derfor ut litt forskjellig. Har de siste ukene spilt innebandy, gått på ski, jogget, og merker ingenting i kneet. Alt er flott. Men jeg merker litt ubehag når jeg kjører knebøy, og står (rett opp og ned), eller sitter lenge stille. Noen ideer? Er så rart at jeg kan gjøre det aller meste, men når jeg prøver knebøy eller sitter/står lenge, så merker jeg ubehaget. Har derfor vært uten knebøy siden nyåret, noe som er kjipt.. Jeg har det samme problemet, og har det siden jeg startet med knebøy. Det gikk bort i et par måneder, og nå nylig kom det tilbake igjen. For meg hjelper det å strekke ut og varme opp knærne ved å sirkulere med benet (vet ikke hva øvelsen heter). Prøv å hold leggene så rette som mulig når du går under parallel/atg. Endret 13. januar 2015 av Mladic Lenke til kommentar
War Skrevet 13. januar 2015 Del Skrevet 13. januar 2015 Er det et program jeg også kan følge istedenfor? Ser at det er noen øvelser mer. Han Gunnar tar også bare markløft en gang i uken står det, hvorfor? Det er ikke et "styrkeprogram" Det er en program ment for å øke generell styrke , ikke nødvendigvis i marken alene. løftet noen runder med helkropp osv, står fast i progresjonen ol. Noe man for eks kjører mens man lærer seg teknikken ol. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Aha, skjønner, takk! Setter for mye press på korsryggen antar jeg. Hvorfor skal du begynne med SS hvis du har drevet med styrketrening? er det ikke bedre å starte med et intermediate program slik som Texas Method, Madcow eller P/P/L? [ Jeg vil ikke ødelegge ryggen min heller Disse baseøvelsene med mark osv høres farlig ut. Flere har sagt at jeg burde det, for det skal visst være mest optimalt. Om det er bedre må noen andre også svare på for jeg aner ikke. Er ikke de programmene nokså lik SS, eller? Føles ut som å starte treningen på nytt med SS, liksom all jobb man-fre siden september bortkastet menmen! Edit: Kom over dette her om det å begynne med SS: http://scoobysworkshop.com/starting-strength-by-mark-rippetoe/ Siterer: In my opinion, you cant teach yourself to squat and deadlift safely even with the aide of this book.The other problem is that very few home gyms have the equipment needed to safely squat. In my opinion, home bodybuilding style workouts provide more muscle mass gains, almost equal strength gains, and they do it in a much safer manner.Så vet ikke om jeg har så lyst allikavel. Må eventuelt skaffe en PT først. I tillegg skriver han at bodybuilding er bedre. Endret 14. januar 2015 av Lami Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Min erfaring er uansett at de fleste overkompliserer treningen. Såfremt man ikke har trent i mange år og bygd et solid fundament, så er det viktigste at man kommer seg til treningstudioet 3-5 ganger i uken og spiser godt (enten man ønsker å gå opp eller ned i vekt). Så lenge man ikke gjør noe fundamentalt galt på trening så er den eneste økten man ikke har resultat av, den økten man ikke gjennomfører. 1) Finn et program som kan vise til gode resultater 2) Beregn kaloriforbruket og spis deretter i henhold til de målene du ønsker å oppnå. 3) Justér trening og kosthold etter de erfaringene du har gjort i løpet av de første 4-5 ukene. 4) Fortsett med programmet til du ikke lenger opplever fremgang (enten det måtte være styrkeøking, muskelvekst eller vekttap). 5) Rinse and repeat. PS: Thank you, based Scooby! 7 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Aha, skjønner, takk! Setter for mye press på korsryggen antar jeg. Hvorfor skal du begynne med SS hvis du har drevet med styrketrening? er det ikke bedre å starte med et intermediate program slik som Texas Method, Madcow eller P/P/L? [ Jeg vil ikke ødelegge ryggen min heller Disse baseøvelsene med mark osv høres farlig ut.Flere har sagt at jeg burde det, for det skal visst være mest optimalt. Om det er bedre må noen andre også svare på for jeg aner ikke. Er ikke de programmene nokså lik SS, eller? Føles ut som å starte treningen på nytt med SS, liksom all jobb man-fre siden september bortkastet menmen! Edit: Kom over dette her om det å begynne med SS: http://scoobysworkshop.com/starting-strength-by-mark-rippetoe/ Siterer: In my opinion, you cant teach yourself to squat and deadlift safely even with the aide of this book.The other problem is that very few home gyms have the equipment needed to safely squat. In my opinion, home bodybuilding style workouts provide more muscle mass gains, almost equal strength gains, and they do it in a much safer manner.Så vet ikke om jeg har så lyst allikavel. Må eventuelt skaffe en PT først. I tillegg skriver han at bodybuilding er bedre. Intermediate program pleier å ha de samme baseøvelsene som SS, men progresjonen og arbeidsmetoden er annerledes. Du kan starte lavt og øke slik som programmet sier eller som du føler for det. Prøv å film deg selv (jeg pleier å filme fra siden) og sammenlign med instruksjonsvideoer eller legg ut på nett for å få hjelp. Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Ang. fleksibilitet- og mobilitetsøvelser, når bør disse tas og ikke tas? Kan/bør jeg kjøre på så ofte som mulig, eller vil det være uheldige tidspunkter i forhold til styrketreninga jeg kjører? Lenke til kommentar
War Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Hva med som en del av den dynamiske oppvarmingen. Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Joda, tenkte mer på om det kunne gjøre meg skade enn gagn om jeg gjorde det en stund etter, eller generelt for ofte. Lenke til kommentar
War Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Før treningen er det for øvelsens del, rulle, mobilitet og annet kan man gjøre når som helst ellers. Oftere jo bedre. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Synes jeg får desidert best effekt av tøying rett etter trening. Da er kroppen god og varm, og jeg kommer mye dypere inn i alle tøyeøvelsene jeg gjør. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Skal på det årlige fagseminaret i samfunnsernæring og mye av vårt eget fakultet satsingsområder skal presenteres; Et av seminarene som jeg gleder meg uhyre mye er nutrigenomic. Kort sagt så omhandler det spesifikke metabolitter/substanser i mat som kan påvirke genutrykket (epigenetikk). Vi vet at miljøet har denne evnen og at maten vi spiser kan endre dette, derimot vet vi svært lite om hva/hvilke/hvor mange da maten består av så sinnsvakt mange forskjellige bioaktive komponenter. Vi har også mulighet å skrive mastern om svært mye spennende innen dette (omega-3 og gener) (melk, human proteinsyntese hos eldre) (melkefett og gener) etc. Forhåpentligvis kan man om 10 år+/- gi mer spesifikke råd til forskjellige grupper i samfunnet, da nyere litteratur har vist at eksempel omega-3 ikke har effekt for noen undergrupper i samfunnet. Men som sagt; krystallkulen er fortsatt tåkete. Ellers tenkte jeg å oppdatere på aspekter som jeg tror andre vil få interesse av her : Therese har blogget om det siste uken diskusjon rundt kostrådene og står bak henne her :http://bramat.no/forsiden/ekspertblogg/1453-la-maten-vaere-din-medisinBrad og Alan har fått publisert den siste meta-studien i en tyngre tidskrift som tar for måltidfrekvens, og er nå editors choice (gratulerer). Denne kan nå leses gratis. Måltidfrekvens på kroppsammensetning lar seg i større grad diktere av total energibalanse, enn selve frekvensen : http://nutritionreviews.oxfordjournals.org/content/73/2/69Videre innenfor idretts-fysiologi ; muscle activation in high-(75% 1RM) vs. low-(30% 1RM) load training during the leg press http://link.springer.com/article/10.1007/s00421-014-2976-9?wtPersonlige tanker er at det er dessverre jævla vanskelig å lage robuste studier rundt idrettsfysiologi og som en konsekvens også vanskelig å få disse publisert i seriøse tidsskrifter, men Brad og Alan nærmer seg og har etablert en ny standard. For studier av slik design vil koste sinnssykt mye så vel som nøye oppfølging og derfor generelt ressurskrevende. En meta-analyse fra dem ser ut til å vise at både styrke og muskelvekst kan bygges ved 30% 1RM. Hva dette innebærer at det er flere veier til Roma og et treningsprogram hvor man trives er det som vil legge grunnlaget for å nå muskelvekst. Endret 14. januar 2015 av Dukien 2 Lenke til kommentar
Heinseberg Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Har brukt en app noen her rådet meg til for å spise nok og mer riktig. Og sånn ser frokosten min ut: Jeg får opp meldingen at jeg har 147 for mye kalorier. Er dette dumt? Vil jo opp i vekt, så kan ikke se hvorfor det er dumt å spise så mye? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Da tror jeg valget mitt har falt på Fierce 5 programmet. Jeg leste meg opp på de store programmene (ICF 5x5, Babylover's Starting Strength, AllPro osv) og diverse saker om at det ikke var bra osv, så Fierce 5 virker lovende. Men ett problem. Programmet har Incline Bench, jeg har ingen spotter/kompis for tiden så det kan bli litt skummelt, er det noe jeg kan erstatte den med? Maskin, manualer o.l? EDIT: Fant en erstatning muligens: Incline Press w/Handles On FSFIB Endret 14. januar 2015 av Lami Lenke til kommentar
Heinseberg Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Lifesum. Ble anbefalt appen her Lenke til kommentar
Akse Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Da tror jeg valget mitt har falt på Fierce 5 programmet. Jeg leste meg opp på de store programmene (ICF 5x5, Babylover's Starting Strength, AllPro osv) og diverse saker om at det ikke var bra osv, så Fierce 5 virker lovende. Men ett problem. Programmet har Incline Bench, jeg har ingen spotter/kompis for tiden så det kan bli litt skummelt, er det noe jeg kan erstatte den med? Maskin, manualer o.l? EDIT: Fant en erstatning muligens: Incline Press w/Handles On FSFIB Jeg har svært sjelden spotter i benk. Bruk fornuft, så går det alltid bra. Alltid få noen til å spotte maksløft da. 1 Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 (endret) Skal alle kunne ta lowbar knebøy uten knevandring? Jeg faller bokstavelig talt bakover når jeg prøver på det. kan det ha med apt å Gjøre? Endret 14. januar 2015 av General Bork Laser Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 14. januar 2015 Del Skrevet 14. januar 2015 Føler det er en tilvenningssak. Du er nok vandt med å ha balansen din litt lenger bakover. Tok meg et par økter før det satt ordentlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå