Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må pent vente til fullversjonen kommer men abstraktet tyder jo på at kardio-trening i en fastande tilstand eller ikke vil ikke påvirke andelen fettfri masse, ved en isokalorisk diett. Dette innenfor de rammene som studien har satt.

http://www.jissn.com/content/pdf/s12970-014-0054-7.pdf

Børge Fagerli konkluderer med:

12 week fasted cardio essentially no difference from fed cardio. Reconciling this with the study I posted earlier showing higher fat oxidation over 24hrs from fasted cardio, but higher carb oxidation with fed/PM cardio, it doesn’t really seem to matter what fuel you use during exercise - the net caloric balance is what matters.

Take away point: you don’t have to set your alarm clock 1hr earlier to get out of bed just to do your fasted cardio, unless you enjoy doing exercise early in the day prior to eating, it is just as effective to do it later in the day

Lenke til kommentar

Regner man inn det man yter dårligere pga ingen mat også så kan man vel garantere en minus i hva man forsøker å oppnå.

Faste-løpe-opplegg er bare folk som ikke vet hva de gjør , # typisk nå skal jeg komme i form med nettavisen.

Da trur jeg side3.no funker bedre.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg har klart å gå opp mellom 2-5kg med fett på 1 mnd :o

Hvor lang tid bør jeg bruke på å få bort dette igjen? Jeg ligger på ca 1200-1300 kcal i inntak nå. Planen er å få til 3 økter i uken minimum. Annen hver uke er det lettere økter, da det blir hjemmetrening med kun doorgym, dumbells (6kg) og hoppetau tilgjengelig. Det blir da mer kroppsvektrening enn tung styrketrening denne uken.

Jeg innså forøvrig i går at jeg har vært altfor forsiktig når jeg har lagt på vekter på (sumo) markløft. Gikk rett fra 50kg til 60kg. Prøvde meg på 40kg på knebøy, men siden jeg trener på Stamina, hvor ingen vekter går i gulvet noen gang, og jeg ikke har noen til å spotte, så er jeg redd for å gå for dypt ned i frykt for at det er for tungt.. I-landsproblemer...

Lenke til kommentar

2-5kg på en måned??????????????

Helmelk og pepperkaker til dessert frokost lunsj og middag eller? :p

OK, kanskje 2 mnd. Men er uansett en grunn til at jeg ikke skjønner hvordan folk kan ha problemer med gains. :p

Alkohol, alt for mye godteri og chips, og bakverk i helgene, for store måltider, junkfood. Ikke fått trent skikkelig annen hver uke..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slikt skjer fort. Jeg byttet jobb til en mindre fysisk jobb, og i tillegg er student. Sliter med å kutte kalorier slik at netto blir noe særlig minus. Er lettere å bevege seg mye og spise akkurat nok til å miste, enn å bevege seg lite og spise så godt som ingenting. Vekten sto i ro leenge. Først nå siste uken at den viser tegn til å endre seg.

Før kunne jeg spise 2500 og fortsatt gå ned i vekt, men nå må jeg være på maks 1500. Noe dritt, for jeg er glad i mat :p

Lenke til kommentar

Som tilsvarer 33kcal pr fettfrie kg i snitt.

Avviker man fra det så ligger man på sofaen eller har adhd satt på spissen.

for det finnes ikke noe som heter høy forbrenning :rofl:

(Til nød om man er en 120kg muskelokse og kroppen bruker mye energi, men det er fortsatt ikke høy forbrenning VS vekten, så finnes fortsatt ikke)

Lenke til kommentar

Slikt skjer fort. Jeg byttet jobb til en mindre fysisk jobb, og i tillegg er student. Sliter med å kutte kalorier slik at netto blir noe særlig minus. Er lettere å bevege seg mye og spise akkurat nok til å miste, enn å bevege seg lite og spise så godt som ingenting. Vekten sto i ro leenge. Først nå siste uken at den viser tegn til å endre seg.

Før kunne jeg spise 2500 og fortsatt gå ned i vekt, men nå må jeg være på maks 1500. Noe dritt, for jeg er glad i mat :p

Er i samme situasjon selv. Går og går etter jobb for å få alle skritta mine. Går 1000 skritt mellom 7 og 17, mot 10.000 før. :p

Ingenting er så gøy som å øke i Ohp. Greide endelig 5,5 og fikk lov til å øke. Klarte 5x1!! Er det mulig.

Lenke til kommentar

Jeg veier nå 76 kg fordelt på 181 cm, men sliter med å gå opp i vekt. Normalt har jeg fulgt tommelfingerregelen med 500 kcal i overskudd (3200 kcal på ikke-treningsdager, 3700 kcal på treningsdager). Da har jeg lagt til grunn at en treningsøkt brenner bort cirka 500 kcal. Dette har fungert svært dårlig, med en stillestående vekt som resultat. Etter å ha gått lei av å gå rundt ballemett 24/7 uten engang å kunne notere vektoppgang, så har jeg "juksa" litt de siste tre-fire ukene med mye sjokolade og potetgull. Har lagt meg på et kaloriinntak på ~4400 kcal på treningsdager og ~3500 på ikke-treningsdager. Vektoppgangen går likevel jææævla sakte. hvert gram er en kamp, og selv på de siste ukers, av det jeg har forstått, for store overskudd så har økningen vært på knappe 0,3 kg i uka. Kaloriinntaket har jeg god koll på, så det vet jeg stemmer. Kan det hende at jeg har underestimert hvor mye kcal som brennes bort på en trening? Andre eventuelle feilmarginer? Kjører følgende øvelser (pauser på maks ett min mellom settene, gir alt jeg har i alle sett):

Mark/bøy (bytter annenhver trening)

Benk

Foroverbøyd roing

Pushups med vekt på ryggen, tilnærmet 1RM (nå om dagen: 50 kg, tre sett a to reps)

Planke med samme belastning som det jeg bruker i pushup (tre sett til failure)

Nedtrekk

Militærpress

Sittende roing

Div støtteøvelser for å trene opp en skada skulder, forbrenner antageligvis like mye kcal som rompekløing

Biceps curl de gangene jeg gidder

Tre sett på hver øvelse (+ et par oppvarmingssett i mark og benk), ~syv reps per sett.

Edit: :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Du regner nok rett med tanke på kcal på trening, men en sjoko her og en sjoko der, hvor mange kcal blir det ekstra i timene gjennom alle timene i perioden.

Siden alle tall er startverdien, skal man selv legge på 200kcal hver uke helt til man ser ønsket fremgang for å finne energinivået man selv har.

Når det er funnet så noterer man seg denne verdien for å så dagsjustere den.

10timer skogstur med 80kg sekk, sleng på litt til.

Droppa trening og sov i 3 dager, kutt litt.

Mer nøyaktig en det må det H&FCA til, og da blir det a4-spiseplan.

Kurve = Faktisk forbruk.

Uansett hvor man legger seg på kcal så vil man bomme flere steder, så hvor mye ekstra masse vil man ha med seg når heving av kcal også får flere daler med "fettlagring"

post-64596-0-03292900-1416483914_thumb.jpg

Endret av War
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Steike, DST skuffer ikke. Takk War!

Ang "sjoko her og sjoko der" så skal jeg nå mene at jeg har rimelig god kontroll. Veksler mellom 200g melkesjokolade og 200g Daim-melkesjokolade (viktig å variere kostholdet vett!).

A4-spiseplan gidder jeg ikke, det blir for mye tiltak :p

Da får jeg bare (rolig) oppjustere mer da, og se hvordan det funker. I grunn burde jeg jo være fornøyd som kan gompe i meg minst 1000 kcal fra dhrit hver eneste dag, legge på meg minimalt og utelukkende muskelmasse (utfra øyemål).

Takk for fint svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...