Stimann Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Driver du med lapskaustrening? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Imponerende anbefaling av styrkeøvelser.. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 (endret) Frukt er sunt, året rundt. Eeller, hvor nødvendige er disse vitaminene egentlig? Fruktspisinga mi går mildt sagt i perioder. Kutter jeg så blir det ofte mindre frukt og grønt, da jeg prioriterer mat med proteiner, og fett som holder meg mett. Ligger jeg i kcaloverskudd blir det også ofte mindre frukt og grønt, da jeg blir gående rundt balle mett om jeg skal dytte i meg mat som metter såpass mye per kalori som frukt og grønt gjør. Jeg er dog "flink" i perioder, og kan gjerne gå flere uker i strekk der jeg får i meg fem-ti om dagen. Problemet er at jeg ikke merker noe forskjell what so ever, hverken på restitusjon, styrke/muskelvekst, psykisk velvære, energinivåer osv. Er betydningen av frukt og grønt overdrevet? Er min egenrapportering "misvisende" (jeg responderer positivt på det, men merker det bare ikke)? Noe annet? Forøvrig er resten av kostholdet mitt tungt basert på melk (to til tre liter hel om dagen) og div kjøtt. Tar tran. Har også perioder hvor jeg nesten bare lever på dritt (proteinpulver, noe melk og fast food) uten at jeg opplever noen nedgang i ovennevnte kriterier. Hva er greia, noen som har noen kloke ord? Det virker jo logisk at man bør merke positive helseeffekter av et sunt og variert kosthold. De to eneste variablene jeg opplever effekt av er kaloriinntak og mengden proteiner. Endret 4. november 2014 av Bjarnemann Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Fikk min første ryggskade/ryggsmerte'r' etter knebøy i går. Kjente det blei såpass tungt at jeg tenkte å gi meg etter denne repen. Er nesten helt nede, før jeg kjenner et noe i korsryggen som plutselig gjør satans vondt. Kom meg lett opp igjen, men ga meg etter dette.Er litt vondt å gå og litt vondt å bøye seg, men ellers greit. Spesielt leit om jeg sitter lenge, for så å bevege meg. Får satse på at det ikke er noe alvorlig, men får rett og slett ta hvile til det går over. Ikke noe særlig, da jeg skal i førstegangstjenesten i neste år. (Og for videre trening så klart). Etter hva jeg har googlet meg til tidligere burde man bruke ryggen selv med smerter.Men kanskje ikke trene den direkte. 120kg i benken ER jo bra, det høres ut som dere bare syns det er "mnjææh standard" . Tøff på internett vet du Driver du med lapskaustrening? Hvis alt utenom 3-4 rep tunge vekter er lapskaustrening så gjerne for meg.. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 (endret) Fikk min første ryggskade/ryggsmerte'r' etter knebøy i går. Kjente det blei såpass tungt at jeg tenkte å gi meg etter denne repen. Er nesten helt nede, før jeg kjenner et noe i korsryggen som plutselig gjør satans vondt. Kom meg lett opp igjen, men ga meg etter dette. Er litt vondt å gå og litt vondt å bøye seg, men ellers greit. Spesielt leit om jeg sitter lenge, for så å bevege meg. Får satse på at det ikke er noe alvorlig, men får rett og slett ta hvile til det går over. Ikke noe særlig, da jeg skal i førstegangstjenesten i neste år. (Og for videre trening så klart). Etter hva jeg har googlet meg til tidligere burde man bruke ryggen selv med smerter. Men kanskje ikke trene den direkte. Jada. Holder den i aktivitet ved å ta meg noen gåturer. Merker at ubehaget forsvinner da Ryggen er litt bedre i dag en i går, så satser på at det går seg til. Endret 4. november 2014 av Vertical^ Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Var fantastisk å ha en joggetur med måne som eneste lyskilde som ga et magisk skinn gjennom den tjukke tåka, anbefales! Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Frukt er sunt, året rundt. Eeller, hvor nødvendige er disse vitaminene egentlig? Fruktspisinga mi går mildt sagt i perioder. Kutter jeg så blir det ofte mindre frukt og grønt, da jeg prioriterer mat med proteiner, og fett som holder meg mett. Ligger jeg i kcaloverskudd blir det også ofte mindre frukt og grønt, da jeg blir gående rundt balle mett om jeg skal dytte i meg mat som metter såpass mye per kalori som frukt og grønt gjør. Jeg er dog "flink" i perioder, og kan gjerne gå flere uker i strekk der jeg får i meg fem-ti om dagen. Problemet er at jeg ikke merker noe forskjell what so ever, hverken på restitusjon, styrke/muskelvekst, psykisk velvære, energinivåer osv. Er betydningen av frukt og grønt overdrevet? Er min egenrapportering "misvisende" (jeg responderer positivt på det, men merker det bare ikke)? Noe annet? Forøvrig er resten av kostholdet mitt tungt basert på melk (to til tre liter hel om dagen) og div kjøtt. Tar tran. Har også perioder hvor jeg nesten bare lever på dritt (proteinpulver, noe melk og fast food) uten at jeg opplever noen nedgang i ovennevnte kriterier. Hva er greia, noen som har noen kloke ord? Det virker jo logisk at man bør merke positive helseeffekter av et sunt og variert kosthold. De to eneste variablene jeg opplever effekt av er kaloriinntak og mengden proteiner. Hvor nødvendige vitaminene er? De er livsnødvendige! Det skal jo litt mer til enn to-tre måneder med dårlig kosthold før du får voldsomme vitamin/mineralmangler. De fettløselige lagrer seg i varierende grad og de vannløselige er lette å tilføre. Ville heller tenkt at det er påvist veldig gode helsegevinster på sikt av å spise anbefalt inntak av frukt og grønt! Ikke om du merker en "effekt" av det til vanlig. Spiser du det du trenger føler du deg jo normal. Kutter du det ut over en lengre periode kan du etterhvert begynne å merke det, i verste fall kan du bli syk (eksempelvis mangel på vitamin C kan føre til skjørbuk). Jeg har hvertfall blitt mye flinkere til å spise frukt/grønt etter å ha lært mer om det i ernæringsfaget på skolen. Ville ikke falt meg inn å droppe det "lille" jeg klarer å få i meg når jeg tenker på hvor mye kroppen min får ut av det . Rask lesning: https://sml.snl.no/vitaminmangelsykdommer 2 Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Nå ble jeg trist. Selv så spiser jeg aldri grønnsaker nesten. Kun en paprika eller 3 i uka:p Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 På side 304 her står en oppsummering av kostholdsrådet om frukt og grønt, hvis dere vil gå litt mer i dybden kan dere se i innholdsfortegnelsen og finne frem til forskningen som står lenger frem i heftet: http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer/Publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-2011.pdf Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 (endret) Når vi alt snakker om vitaminer. Noen som kan si noe som hvor mye barn kan innta av d-vitaminer om dagen?Jeg tar selv 5000iu hver dag siden jeg bor i et mørkt avhull Endret 4. november 2014 av Doofen Lenke til kommentar
Akse Skrevet 4. november 2014 Del Skrevet 4. november 2014 Innbiller meg at jeg føler meg en anelse bedre når jeg tar tran med dvitamin. Om det er reelt, vet jeg ikke. Spiser lite fisk da, så jeg bør jo få i meg noe omega 3. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Begynner endelig å få litt styrke igjen i kroppen etter å ha starta opp fra min nesten 2 år lange dvale fra styrketrening (+ 6 mnd med gips og knekt bein som ødela alt av kondisjon). Men jeg merker at jeg rister litt på forskjellige øvelser (benk og nedtrekk bla) Jeg klarer mine 10 repetisjoner uten å tømme meg helt (har 2-3 reps å gå på) Er det bare kroppen som ikke er vant med belastningen? Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Når vi alt snakker om vitaminer. Noen som kan si noe som hvor mye barn kan innta av d-vitaminer om dagen? Jeg tar selv 5000iu hver dag siden jeg bor i et mørkt avhull Den anbefalte dagsdosen gjennom tilskudd er fem dråper d-vitamindråper. Regner med at 5000iu er en spøk fra din side? For høyt d-vitaminnivå er skadelig. Lenke til kommentar
War Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 (endret) 5000 er helt legit, selv om jeg legger meg på 3000 selv. (litt d i alt annet jeg spiser også) Anbefalt dagsdose dere kommer med er i realiteten noe FN kom med under krigen på hva en soldat måtte ha som minimum for å overleve. Sier egentlig ikke noe i seg selv. Endret 5. november 2014 av War Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Eg tar 5000 om dagen. Las ein god del om det og endte opp med 5000. Det finnes dei som argumenterer for og dei som argumenterer mot. Som så mykje anna i bransjen blir ikkje folk einige. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Vel, jeg har vært hos legen og fått målt d-vitaminnivået mitt, og jeg hadde kraftig underskudd i forhold til hva som var anbefalt. Gikk da på 2400IU for å få opp nivået, og kom opp på det som er anbefalt normal etter relativt kort tid, så det å ta 5000IU som standard uten å få sjekket nivået hadde ikke jeg gjort. Men det er nå bare meg Lenke til kommentar
War Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Nå er det ikke sol ute , iallefall ikke på huden. Alt må inn. Via kosten. En gubbe på krav maga fikk 30.000doser av legen, vips så ble all eksemsykdomen på begge armeme og overkroppen borte. Snodig vitamin. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 (endret) Bakgrunnen som ligger til grunne for anbefalingene, er bygget opp av studier av plasmanivået av 25(OH)D3, med adekvate nivåer for god benhelse som utgangspunkt. Her er det mange som har kritisert at den "bare" tar utgangspunkt i det. Anbefalingene her (NNR) er litt mindre sammenlignet med andre land, men rådene tar i tillegg hensyn til noe eksponering av sol. Andre land har ikke dette.Den nyeste systematiske gjennomgangen i forbindelse med de nyeste nordiske kostrådene konkluderer med at det ikke er noe grunnlag for å snakke om en bedre positiv helseeffekt å ligge høyere enn 40nmol/L, og grensen er satt til 50nmol/L grunnet individuell variasjon. Så det er altså ikke noen grunnlag for å hevde at et inntak over dette er nødvendig, selv om man kan ha nivåer over 150 nmol/L i sommerperioden. Mer er ikke alltid synonymt med bedre. Det ble en større diskusjon på FB-siden til "Lege Jan Lorgen" som strengt talt har inntatt en mer alternativ tilnærming og blir derfor hyllet av denne gruppen. Det ende med en enighet om å være uenige. Hva det gjelder ifra kosttilskudd så er 10 000 IU det hyeste nivået der man i studier ikke har observert negative effekter, (NOAEL.) Dette er ikke den samme verdien som øvre grense, her har man sikkerhetsmarginer for individuell variasjon. NNR beskriver at siden det eksisterer studier på mennesker, så blir sikkerhetsmarginen på 2,5, dette gir en øvre grense på 4000 IU/d, som fremdeles er himmelhøyt over dokumentasjon av en positiv effekt. Samtidig så vil nok "mange" tåle dette. Det spekuleres også om at den nordiske befolkningen er i ferd eller har i noen grad adaptert seg til et mindre inntak av vitD.Ha uansett en ting i bakhodet; Hva man produserer i huden via solkeksponering og hva man kan ta opp i tarmen fra kosttilskudd er to helt forskjellige ting og bør ikke sammenlignes i det hele tatt. Det ene kontrollerer kroppen selv, det andre ikke. Vi er i en situasjon hvor man risikerer at enkelte i befolkningen rett og slett får i seg for mye. Vit A og vit D binder seg til de samme kjernereseptorene og er antagonister. Mye vit A vil kan øke en vitamin D-mangel og vicé versá.Når det gjelder mikronæringstoffer så er det slik Julies riktig påpeker at man ikke behøver å føle noen mangler. Noen vitaminer trenger vi jevnlig tilførsel av, andre ikke. For å si det på en annen måte; Jeg tviler på at når man startet å dra sjøen over så "følte" man mangelen på vitC før den reelt skjedde; altså skjørbuk. Kroppen er flink til å adaptere seg og man kan ha suboptimale nivåer (litt for lite men ikke nok for at det gir mangelsymptomer) over lengre tid. Derfor er rådene at man skal spise variert fra flere gode matkilder, for her er det gode holdepunkter for at dette vil dekke behovet for de nødvendige mikronæringstoffene. Edit: Om ovennevnte stemmer så blir 30 000 IE et par dl med tran. (+/-) ..For øvrig så har toppnivået av vitD nylig blitt økt, og dette er helt riktig gjort : http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/spesialmat_og_kosttilskudd/kosttilskudd/maksimums_og_minimumsgrensen_for_vitamin_d_i_kosttilskudd_er_okt.16285Les gjerne denne også :http://www.matportalen.no/merking/tema/vitaminer_og_andre_stoffer_tilsatt_i_mat_og_drikke/beriking_-_et_skinn_av_sunnhet "Hele situasjonen er snudd på hodet. Tidligere var man bekymret for de gruppene som fikk for lite næringsstoffer. Nå er man minst like bekymret for de som får for mye" Min egen status om dette og det faktum at i enkelte "leir" så prøver man å latterliggjøre anbefalingene: https://www.facebook.com/Dukien/posts/10154678701895254?pnref=storyE Endret 5. november 2014 av Dukien 1 Lenke til kommentar
War Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 Sleng på 25-OH-Vitamin D i serum hver gang man tar blodprøve 80 – 150ish nmol/L = fortsett som man gjør. Er det sånn 300+ så kan man jo justere dosen litt Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 5. november 2014 Del Skrevet 5. november 2014 (endret) Mhm, men husk samtidig at det er akkurat 25(OH)D vi måler når vi tar blodprøve, ikke 1,25(OH)D som er den aktive metabolitten med den biologiske effekten. Sistnevnte lar seg påvirke av enzymene som produserer disse variantene. Har man en effektiv omdanning til 1,25(OH)D i nyrene så trengs det lavere inntak for å nå et tilfredsstillende nivå. Dette sees ikke på en blodprøve. Endret 5. november 2014 av Dukien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå