Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Jeg kjører jo litt motorsykkel om sommeren, så var jeg bort i å spille noe fotball med noen gamle venner når jeg var på hjemmeligetrakter før vi skulle på Motorsykkeltur nordover.

 

Under denne fotballseansen fikk jeg strekk i lysken og måtte stå på en kasse for å få foten over sykkelen.

Var veldig gjennomtenkt, da spesielt med tanke på at det å komme seg på var en ting, man skulle også av denne mannskiten etter å ha kjørt i 8 timer på den.

 

Gud frelse meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke prøvd med på denne formen for kroppshevinger, men jeg syns det er noe rart det dem sier at "igjenholdingsdelen" av øvelser ikke har noen treningseffekt og bare gjør deg svakere.

 

Jeg skulle nesten tro litt ekstra (ikke overdrevent) belastning bare telte positivt.

Trening går tross alt ut på å ødelegge muskler og bygge dem opp igjenn,

 

 

Er det kanskje fordelaktig å dra seg opp og slippe seg så fort som mulig ned?

Gjelder dette kanskje alle øvelser? f.eks markløft, løfte opp og slippe stanga ned, løfte opp og slippe stanga igjenn.

Da slipper man å ødelegge musklene med å holde igjenn.

Lenke til kommentar

 

Har ikke prøvd med på denne formen for kroppshevinger, men jeg syns det er noe rart det dem sier at "igjenholdingsdelen" av øvelser ikke har noen treningseffekt og bare gjør deg svakere.

 

Jeg skulle nesten tro litt ekstra (ikke overdrevent) belastning bare telte positivt.

Trening går tross alt ut på å ødelegge muskler og bygge dem opp igjenn,

 

 

Er det kanskje fordelaktig å dra seg opp og slippe seg så fort som mulig ned?

Gjelder dette kanskje alle øvelser? f.eks markløft, løfte opp og slippe stanga ned, løfte opp og slippe stanga igjenn.

Da slipper man å ødelegge musklene med å holde igjenn.

 

Tjaaaaa, når artikkelforfatteren ikke har giddet å sette seg inn i hva crossfit er så kan man vel ta den med en klype salt?

 

Dette er ikke crossfit...

 

  • Crossfit. Man skal gjøre 90 kroppshevinger på kortest mulig tid og får lov til å hoppe opp når man ikke klarer å heise seg opp ved egen hjelp. Det finnes flere tilfeller av gutter som har fått rabdomyolyse første gang de prøver denne økta.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i disse dager en hot topic innenfor idrettsernæring rundt inntaket av proteiner, vektbalanse, vektnedgang på bekostning av fettfri masse og sammensetningen. Er mange interessante diskusjoner innen fagmiljøet og et emne er betydningen av fulle glykogenlagre på bekostning av fett hos toppidrettutøvere. (Merk at det er forskjell mellom mosjonister og toppidrettutøvere hvorav sistnevnte ser ut til å ha en mer "effektiv" metabolisering av makronæringstoffer.) Det er tidligere blitt vist at hypertrofi fint kan oppstå ved semi og/eller tomme lagre. Men samtidig så vil mest mulig fulle lagre gi en høyere signalisering av anabole prosesser og trenings-kvaliteten kan la seg påvirke av sistnevnte.

http://link.springer.com/article/10.1007/s40279-014-0254-y

Fra diskusjonsforas :

 

We really should be moving to reporting protein intake needs exclusively in terms of FFM. Fat mass has no bearing on protein needs and the amount of body fat varies widely between individuals[..]


 

Also, you definitely can and do adapt to higher or lower protein intakes. It is completely plausible that one could make great gains and maintain a lot of muscle on a "suboptimal" protein intake. There is great capacity to upregulate or downregulate nitrogen retention (although that doesn't necessarily tell us what's happening in muscle) and when doing NBAL studies you have to use a baseline period for it to be valid to get everyone at the same level of N efficiency.

If you think about it logically, a lower than theoretically optimal intake wouldn't actually change the body's capacity to remodel protein in response to exercise. Rather, it may just slow down the process. Too often we try to provide answers and solutions in too black and white of terms: i.e. "protein intake is too low, you can't gain muscle". Which of course isn't accurate.

Also, on that note of upregulating/downregulating protein efficiency, there is certainly an argument that the simple act of chronically eating a high protein intake is why some might need a higher protein intake lol! Maybe studying populations who chronically eat high protein intakes is a catch 22 and will spuriously indicate that higher protein intakes are beneficial in these populations. Perhaps it's just a case of having decreased their efficiency so much...this is at least partially alluded to in another recent review on this topichttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25014731 (in the full text)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Dobbelpost :) *Hoste* Som en del av min framtidige masteroppgave så ønsker jeg å ta for meg en diskurs-analyse rundt GMO - (genmodifisert mat) og hvordan man definerer kunnskap. Idag så eksisterer det flere paradigmer, samtidig er det konsensus rundt god vitenskap at moderne bruk av bioteknologi kan være en del av "verktøykassa" for å sikre fremtidig matsikkerhet. Det er dessverre få som er klar over at naturen selv har gjort dette i evigheter og er sterkt påvirket av menneskelig intervensjon. Det er store utfordringer i hvordan vi pokker skal klare å brødfø en stadig større befolkning, det i alle ledd; så vel som å spise mindre kjøtt til å bli flinkere til å resirkulere.

Uansett! Har vært med å lage en "opplysningside" som skal virke som en motpart mot den feilaktige skremselspropaganda og har som hensikt å vise GMO som i utgangspunktet er en nøytral vitenskap. Om noen har interesse av dette så lik gjerne siden :)
https://www.facebook.com/ProGMOno?fref=ts

For øvrig er første del av en større bloggpost-serie ute fra og med idag hvor dette blir tatt for seg :
http://tovsugeren.blogspot.no/2014/11/genetisk-modifisert-organisme-gmo.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leser så mye forskjellig rundt dosering"bruk av kreatin. Jeg tenker å ta ca 5 gram etter endt treningsøkt sammen med mat, fra dag 1 og til jeg "avslutter" i denne omgang, en drøy måned kanskje. Hørt at folk ofte tar unødvendig mye. Innspill?

 

Tar da kretinet hver dag.

Begynner imorgen. :)

Endret av Lærevillig
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...