Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Nøtterøy kommune har startet Friskliv Ung, fantastisk tiltak! Jeg håper det kommer til å suse avgårde. På forelesning i går fikk vi oppfordring om å søke som aktivitetskontakt, lurer på om jeg kanskje skal gjøre det.. hadde vært fint å få et bein innenfor Frisklivssentralen, om det passer med skolen :) .

http://www.notteroy.kommune.no/nyheter/nytt-tilbud-til-12-18-ar-friskliv-ung.aspx

Intervju i morgen! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg blir så stiv i nakken etter at jeg er ferdig med stang-roing. Hva gjør jeg galt?

Kva metode brukar du? Er hovudet i ein nøytral posisjon i forhold til ryggen? Ikkje vri det bak eller bøy det fram, hald det nøytralt.

Jeg bruker samme metode som i denne videoen:

Lenke til kommentar

Har en pakke med karbonadedeig i kjøleskapet som gikk ut på dato 22. Kan jeg bruke den eller er det helt uaktuelt? Hadde planer om å kaste den, men litt kjipt å måtte kaste mat hele tiden…

Se på den, lukt på den, evnetuelt dytt litt på den med en gaffel, virker den grei etter de testene hadde jeg brukt den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tips 1 : Er målet å bygge styrke og eller masse så spis like mange kcal som cardioen bruker ekstra.

Dvs spis tilbake hele cardio-økta i energi.

Tips 2 : Teoretisk sett burde det være 3 timer mellom styrketrening og cardio, men det er bare forskning om man skal se på tall for tall. Det vil ikke være noe man vil merke forskjell på i speilet.

Tips 3: Driter man i tips 2 så kjør cardioen etter styrkeøkta.

Styrketreningen vil blodet være på samme nivå som ved 15min cardio.
Teoretisk sett da kan man kunne spare en time cardio i uka ved å ikke kjøre de på egne dager.

4x4 er jo helt knall, danker ut alt annet i oksygenopptakstester og sender forsøkspersonene på nivå med eliteutøvere.

Lenke til kommentar

Tar det i pulverform sammen med proteinshaken. Jeg merket veldig at jeg gikk ned i styrke etter en uke uten kreatin. Kan også være på grunn av placeblo eller at jeg rett og slett var i dårlig form.

Jeg har en boks med tabletter, men det var så tungvint å svelge 6 tabletter hver gang.

Lenke til kommentar

Jeg er hellig overbevist om at kreatin hjelper på utholdenhet.

Alle sier nei, til og med fruen som er bioingeniør skjønner ikke hvordan det skal fungere.

Men! Jeg har testa. Under så like forhold som mulig. Det fungerer tilsynelatende.

Da snakker vi samme kosthold 2 dager i forveien. Samme søvnmønster. Samme jobboppgaver på jobb. Og utrolig nok samme vær. ( har testet dette i fjellet ) osv.

Dukien???

Endret av Doofen
Lenke til kommentar

Tenkte å trene litt cardio ved siden av styrketrening, for å få bedre utholdenhet. Tenkte å bruke en skogløype borti her.

Noen tips til hvordan å gjøre det? Er det intervaller som er tingen?

4x4 intervaller er veldig fine å løpe. Har hatt gode resultater med dette i forhold til tester i Forsvaret osv.

Lenke til kommentar

Utholdenhet begrenses vel først og fremst av transport av oksygen og ikke energi (ATP)?

JESS! Og det er der ingen forstår HVORFOR kreatin skal kunne gi en slik effekt.

Jeg skal prøve på nytt, i vitenskapens navn (pfffrrttttt, hahahaha) på tredemølle med metningsmåler på fingeren å se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Utholdenhet begrenses vel først og fremst av transport av oksygen og ikke energi (ATP)?

Siterer like gjerne denne. Vet ikke hva mer som behøves å tilføyes annet enn at i fysisk arbeid med kort varighet (<10 sek) er det hovedsakelig ATP som blir brukt for å gjøre arbeidet. Videre at om denne er av høy intensitet vil energien komme ifra sukkerlagrene og primært anaerob nedbrytning. Laktat og andre metabolitter blir et resultat av dette og hvor "flink" man er til å kvitte seg med denne syren slik at økt kondisjon gir akkurat økt kapasitet.

Kreatin har absolutt noe for seg i styrkeidrett men husk også regresjon mot gjennomsnittet. Om man ikke tar kreatin i en uke og styrken går ned så korrelerer disse to men skyldes trolig helt andre spuriøse årsaker. Selv topp-atleter bommer på toppformen uten at det nødvendigvis behøver å skyldes noe personen har gjort. Av og til har man rett og slett ikke dagen.

Lenke til kommentar

Det svarte ikke på spørsmålet mitt :p

Jeg er redd jeg ikke har noe konkret svar til deg her. Bare se på Ronaldo som dominerer som faen for tiden, men har hatt elendige perioder til tross for at de aller fleste variablene i livet hans trolig har vært konstante. (søvn, trening etc) God works in mysterious ways I guess. :)

Jeg tok en titt på kunnskapsgrunnlaget men nå er det jo slik at å teste kreatin i kontrollerte settinger egentlig utfordrende, som et resultat så foreligger det inkonsistens evidens; altså at det spriker i begge veier. Noen pilotepisoder ser ut til å finne en effekt men i reviews så er trenden "trengs mer forskning" og "trolig ikke". Men muligens det kan ha en liten effekt, det kan man rett og slett ikke utelukke.

Dette er en review ifra 1998

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9884793

Nærmeste jeg fant som tar for seg utholdenhet (Som forventet) var hos svømmere

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24198677

Et annet relevant spørsmål er om den økte vektoppgangen rettferdiggjør en eventuell effekt og om den i tilfelle er signifikant. Av den grunn så bruker ikke noen av OT egne toppidrettutøvere innen utholdenhet kreatin, mens andre uttøvere som stiller økt krav til eksplosivitet tar dette. Men de siste årene så har man utforsket beta-alaninen potensielle ergogene effekt slik at dette trolig har gått på bekostning av akkurat kreatin, for idrettsernæring som forskningsfelt er dessverre fortsatt et relativt lite felt.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...