Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Skal vi si i kor: kognitiv dissonans?

 

Du tror at styrketrening er "end all, be all" og er døv for argumenter om at crossfit ikke er det du ser på youtube.

 

Det blir som å diskutere med folk som kan finne på å si: "det er sikkert noe i det du sier, men innerst inne vet jeg at jeg har rett"...

 

Jeg har progresjon ad styrke og ikke minst kondisjonsmessig.

Men å anta lineær progresjon i NOEN treningsform er patetisk, dette vet du!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke misforstå meg som du har gjort på hele forrige side, men jeg mener at styrketrening, olympiske løft, turn, fotball, bodybuilding og whatnot er fantastisk.

 

Jeg er ingen fanboi ad NOEN retninger, er åpen for det meste og villig til å prøve. (I motsetning til mange andre...)

 

Det var her i denne tråden jeg leste om periodisk faste og testet det med det resultatet at jeg fulgte det frem til jeg startet å trene ved crossfitsenteret her jeg bor. (Klarer ikke spise nok selv om jeg ikke følger PF)

 

Men kos deg med kun det du syns er det eneste rette.

 

Eichmann hadde også en endelig løsning...

Lenke til kommentar

Slo opp en liten skade jeg fikk på en konsert fra Hove i går når jeg løp intervalltrening. Kneet ble skikkelig ømt og jeg hadde moderate smerter.

 

Smertene var delvis borte i dag tidlig, og derfor prøvde jeg meg på bein-dag. Det skulle jeg ikke gjort!

Det startet allerede under oppvarmingen. Prøvde å sykle litt istedet for den vanlige 5-minutters joggingen jeg gjør. Det funket ikke og jeg fikk tilbake smertene jeg fikk i går.

 

Det gikk greit når jeg tok markløft. Men når jeg kom til utfall og leg extension så sviktet kneet og smertene kom tilbake. Problemet med kneet er at jeg ikke klarer å bøye det så veldig før smertene kommer. Kjenner ingenting når jeg står rett opp, men når jeg sitter, så stivner kneet mitt og jeg får en slags betennelses-lignende smerte.

 

Tenker å hoppe over styrkeøvelser for bein et par uker nå. :(

 

 

 

 

Begynner dere mark fra gulvet?


Ja.

Er det mange av dere som legger treningøkta før jobb eller andre ting dere gjør på dagen? Siden dere snakker om dagens trening kl 9.
Trener alltid rett etter skole


Jeg trener rundt 12-14 tiden. Lite som skjer nå for tiden når man må vente helt til januar på førstegangstjeneste, samtidig som jobbsøking så langt har gitt dårlige resultater...

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg gjør rett for tiden men har endelig hatt litt framgang.

 

Jeg sto lenge fast på 100kgx5x5 i benk men nå klarer jeg plutselig 10,8,7,7,5 reps i steden. Har også endelig kommet meg opp til 20 pullups (ikke crossfitpullups) og 30 dype dips. Gikk også greit med 170kg x 4 reps i mark noe som er en forbedring. Nå er det bare å holde motivasjonen oppe så jeg ikke går på en mnd med inaktivitet igjen :p

Lenke til kommentar

Fremgang på mark, tilbakesteg på bøy her. Jeg prøver på frontbøy pga vond skuldrer, men den teknikken er noe dritt å få til altså. Tror jeg kan konkludere med at jeg ikke har nok bevegelighet til å klare olympisk grep så det må bli kryssgrep. Da jeg endelig fikk det til så var jeg for gåen i lårene etter å ha blitt litt ivrig på antall sett på mark. Og sånn går no dagan...

 

Det som var litt digg var at jeg for en gangs skyld fikk kjørt en skikkelig økt i går. Jeg hadde god tid og fikk kjørt alle øvelsene jeg ville i tillegg til å avslutte med intervall på mølla. Ofte så er jeg der med et stramt tidskjema, så 1 time blir maks inkludert 10 min oppvarming.

Endret av darkness|
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viss du har vondt i skuldrene kan du med fordel ta Lowbar i en periode.

 

Får prøve å se om jeg får det til uten at stangen ruller av eller jeg vipper på trynet fremover i racket. Hehe. Styrte i hvert fall noe jævlig med å prøve å få til frontbøy i går. Bannet og steikte og endte til slutt opp med å bare ta vanlig bøy på trass for å ha fullført noen sett.

Lenke til kommentar

Blir bare svakere og svakere med årene jeg... :(

Det samme føler jeg. er 24 nå, men da jeg var 20-21 så var jeg like sterk i benk og mye sterkere i bøy og mark. Jeg ser mye bedre ut nå, veier også litt mindre. Men utrolig døvt at styrken uteblir. Han ene jeg trener med er 21, han er så drøyt mye sterkere enn meg.. Blæ
Lenke til kommentar

Går for begge jeg, nerfer kanskje maks styrke og volum med 10-15% , men får godene av begge ellers.

Kjører baseøvelsene som 5reppere med styrkeprogresjon og deload, så kjører jeg isolasjonsøvelsene med høyere rep, myorep og bindevevsnedbrytingsdeload og progresjon.

Funker fjell, forlblir skadefri, får mange øvelser , blir større og sterkere.

I teorien to programmer oppåhverandre hvor baseøvelsene er strøket fra volumprogrammet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Blir bare svakere og svakere med årene jeg... :(

Det samme føler jeg. er 24 nå, men da jeg var 20-21 så var jeg like sterk i benk og mye sterkere i bøy og mark. Jeg ser mye bedre ut nå, veier også litt mindre. Men utrolig døvt at styrken uteblir. Han ene jeg trener med er 21, han er så drøyt mye sterkere enn meg.. Blæ

Bha, tullball. Jeg er 25 og har aldri vært i bedre form. Hvis dere føler dere svakere sitter det i hodet ;)

Lenke til kommentar

Går for begge jeg, nerfer kanskje maks styrke og volum med 10-15% , men får godene av begge ellers.

Kjører baseøvelsene som 5reppere med styrkeprogresjon og deload, så kjører jeg isolasjonsøvelsene med høyere rep, myorep og bindevevsnedbrytingsdeload og progresjon.

Funker fjell, forlblir skadefri, får mange øvelser , blir større og sterkere.

I teorien to programmer oppåhverandre hvor baseøvelsene er strøket fra volumprogrammet.

 

Kjører du fullkropp eller split når du følger disse retningslinjene?

Lenke til kommentar

Splitt på styrkedelen, mark, benk, bøy og ro for eks samme måte som i SS

http://www.kalibergym.no/bygg-grunnstyrke-med-riptoes-starting-strength/

 

Resten er roing, nedtrekk, bryst, skuldre, biceps, triceps ,mage og lår som enten kan taes i helkropp sammen A eller B fra styrkedelen ( 3 ganger uka) eller deles opp i A + 3-4 og B+ 3-4 øvelser.

 

Skal man dele opp så kan man for eks kjøre benkpress og roing og knebøy , så ta benk med manualer , roing med manualer og lår med manualer (for eks utfall)

så neste gang ta resten .

 

Det spørs hvor often man vil trene. Jeg kjører ABA så neste uke BAB og da passer det med helkropps eller dele opp "volumøvelsene"

 

Når deload kommer så kutter man ut "volumøvelsene" og kjører 10% deload på ABA og bare fortsetter den som i et styrkeprogram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...